سبک زندگی

آیا سرکه ضدعفونی کننده است؟

Rate this post

آیا تا به حال نگاهی به ترکیبات مواد شوینده و ضدعفونی کننده انداخته اید؟ اگر به لیست مواد تشکیل دهنده آن ها نگاه کنید می بینید که سرکه در بسیاری از این ترکیبات وجود دارد.

استفاده از سرکه در ترکیبات این مواد به خاطر خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. با این حال نمی دانیم که آیا سرکه می تواند میکروب های موجود بر روی سطوح را هم از بین ببرد یا خیر.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خوب است بدانید که بقراط، پدر علم پزشکی، برای مقابله با عفونت ها و سایر وضعیت های سلامت از سرکه استفاده می کرد. او از سرکه برای تمیز کردن زخم ها، درمان زخم ها و تسکین دهنده سرفه ها استفاده می کرد. امروزه سرکه به عنوان جایگزین امن‌ تر برای ضد عفونی کردن منزل عمل می ‌کند و تحقیقات نشان می ‌دهد که دارای قابلیت های ضد قارچی و ضد باکتریایی قدرتمند است.


آیا سرکه میکروب ها را نابود می کند؟

برای پاسخ به این سوال اول باید ببینیم که چه چیزی درون سرکه وجود دارد. اسید آلی فرار موجود در سرکه استیک اسید نام دارد. این ترکیب شیمیایی دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری قدرتمند است. علاوه بر استیک اسید، سایر ترکیبات موجود در سرکه شامل نمک های معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، ترکیبات پلی فنولی و اسیدهای آلی غیر فرآورده هستند.

تحقیقات منتشر شده در انجمن علوم باغبانی آمریکا نشان می دهد که سرکه در کاربردهای مختلف دارای اثر ضد میکروبی بر روی قارچ ها است. به عنوان مثال، بخار سرکه از رشد گونه های قارچی همچون پنی ‌سیلیوم اکسپانسوم، کپک خاکستری (Botrytis cinerea) و قارچ Monilinia fructicola پیشگیری می کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات زیست محیطی و بهداشت عمومی نشان داد که سرکه با ۴ درصد استیک اسید، تأثیر مهاری بر رشد قارچ پنیسیلیوم کرایسوژنوم (P. chrysogenum) داشته است.

همچنین بخوانید:  دلیل گریه های زیاد نوزاد در شب و روز

بنابراین با تکیه بر این آزمایشات و تحقیقات می توانیم بگوییم که سرکه با رشد میکروب ها و قارچ ها مقابله می کند.


آیا سرکه برای از بین بردن ویروس آنفولانزا مفید است؟

باز هم زمانی که نوبت به از بین بردن میکروب ها، قارچ ها و یا باکتری ها باشد، استیک اسید وارد بازی می شود. مطالعات علمی نشان می ‌دهند که سرکه در مبارزه با میکروب‌ های غذاها موثر است و گاهی اوقات برای از بین بردن باکتری ‌های موجود در گوشت، میوه ‌ها و سبزیجات استفاده می ‌شود. هنگامی که محققان ژاپنی اثر سرکه بر روی باکتری های بیماری زا ناشی از مواد غذایی را آزمایش کردند، رشد همه گونه ها مهار شد.

مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در انجمن آمریکایی برای میکرو بیولوژی منتشر شد نشان می ‌دهد که استیک اسید موجود در سرکه یک داروی ضد عفونی‌ کننده موثر و غیر سمی است که باید در مقابل بسیاری از باکتری‌ های دیگر نیز فعال باشد. این یافته ‌ها حاکی از آن هستند که استیک اسید می ‌تواند آلودگی باکتری‌ هایی را که معمولا در مقابل ضدعفونی مقاوم هستند را از بین ببرد.

حالا در جواب اینکه “آیا سرکه میکروب آنفولانزا را از بین می برد؟” می توانیم بگوییم که یک مطالعه ۲۰۱۰ که در PLoS One منتشر شد، نشان داد که سرکه رقیق (با ۴ الی ۸ درصد استیک اسید) وسیله مناسبی برای ضد عفونی کردن سطوح آلوده شده با ویروس آنفلوانزا نوع A فراهم می کند.

بر اساس این گزارش، تمیز کردن با سرکه روشی مؤثر برای مقابله با میکروب های موجود در خانه و محل کار شما است.


بهترین کاربردهای سرکه

سرکه یک ماده ضدعفونی کننده خانگی همه کاره، ارزان، بدون مواد سمی و سازگار با محیط زیست است. به سادگی ترکیب سرکه با آب تمام چیزی است که شما برای درست کردن یک پاک کننده خانگی نیاز دارید. روش های زیر برای استفاده از سرکه به منظور تمیز کردن را امتحان کنید:

  1. تمیز کردن لباسشویی

شاید تعجب کنید اگر بدانید که ریختن مقداری سرکه درون ماشین لباسشویی می تواند میکروب های لباس ها را نابود کند. بله حقیقت دارد، سرکه علاوه بر اینکه قدرت نابودی میکروب های موجود در لباس ها را دارد، به نرم شدن لباس ها نیز کمک می کند.

همچنین بخوانید:  نشانه بارداری دو قلو چیست؟

  1. تمیز کردن آشپزخانه

از مایکروویو و سینک گرفته تا پیشخوان و کف آشپزخانه، سرکه تقطیر شده و آب گرم می تواند برای برطرف کردن میکروب ها و باکتری موجود در آشپزخانه استفاده گردد. از ترکیب سرکه و آب روی اجاق گاز کثیف و لک شده استفاده کنید تا معجزه آن را به چشم ببینید. شما حتی می توانید سرکه را به ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید تا ظرف هایتان نیز به خوبی ضدعفونی شوند.


  1. تمیز کردن حمام

اگر میخواهید یک ماده پاک کننده حمام خانگی را درست کنید، ترکیبی که با سرکه سیب، جوش شیرین، صابون مایع و روغن های ضروری ضد باکتریایی از جمله روغن درخت چای، روغن لیمو و روغن پرتقال تهیه شده است امتحان کنید. این ترکیب از مواد به عنوان یک ضدعفونی کننده پرقدرت و بسیار طبیعی، تمام چیزی است که برای ضدعفونی کردن حمام تان به آن نیاز دارید.


  1. پاک کننده کف طبیعی

نصف فنجان سرکه سفید و نیم لیتر آب ولرم برای درست کردن یک پاک ‌کننده کف و از بین بردن تمام میکروب های آن کافی است. می توانید از این ترکیب برای تمیز کردن سرامیک کف به خصوص جاهایی مانند کف آشپزخانه و حمام که محل تجمع میکروب ها است استفاده کنید. در مورد کفپوش های چوبی مراقب باشید، چرا که سرکه اسیدی است و ممکن است به چوب آسیب برساند.


  1. تمیز کردن لکه روی فرش

اگر قسمتی از فرش تان از طریق ریختن غذا یا هر چیز دیگر لکه شده است، می توانید با ترکیب نسبت های مساوی سرکه و آب این لکه ها را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که حتما قبل از استفاده از ترکیب آب و سرکه بر روی فرش، کمی از آن را روی قسمت کوچکی از فرش تست کنید تا از عدم پخش رنگ توسط آن مطمئن شوید.


  1. پاک کردن تجمع مواد معدنی

حتما تا به حال تجمع و رسوب مواد معدنی روی کتری، سماور، دستگاه بخور و یا حتی ماشین ظرفشویی را دیده اید، خبر خوب اینکه می توانید با استفاده از سرکه، این رسوبات را نیز پاک کنید.

همچنین بخوانید:  دانستنی های مهم قبل از بارداری

  1. اسپری آنتی باکتریال

با استفاده از ترکیب سرکه و مقداری از روغن های ضروری در یک اسپری، یک اسپری ضد باکتری خانگی درست کنید. می توانید از این اسپری بر روی تشک یوگا، کاسه توالت، دیواره های دوش و کیف بدنسازی استفاده کنید.

حتی می توانید از سرکه برای تمیز کردن صفحه نمایش رایانه و تبلت نیز استفاده کنید.


موارد اجتناب از سرکه

بسیاری از مواد طبیعی وجود دارند که مخلوط کردن آن با سرکه بلامانع است، اما در کنار این مواد، برخی از مواد دیگر نیز هستند که نباید با سرکه مخلوط شوند.

سفید کننده و سرکه

سرکه هرگز نباید با سفید کننده مخلوط شود. هنگامی که سفید کننده با محصولات اسیدی مانند سرکه، برخی از پاک کننده های شیشه ای، مواد شوینده ظرفشویی و حتی پاک کننده های کاسه توالت ترکیب شود، می تواند باعث آزاد شدن گاز کلر شود.

قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر کمی از گاز کلر می تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند موارد زیر شود:

  • سوزش چشم
  • تحریک گوش، بینی و گلو
  • آبریزش بینی
  • آبریزش بینی
  • تنفس دشوار
  • درد و تاول (بعد از تماس با پوست)

اگر مدت طولانی تری در معرض گاز کلر قرار داشته باشید، ممکن است درد قفسه سینه، مشکلات شدید تنفسی، استفراغ، ذات الریه و حتی مرگ را تجربه کنید.

هیدروژن پراکسید و سرکه

اگرچه استفاده جداگانه از سرکه و هیدروژن پراکسید بی خطر است، اما زمانی که با هم مخلوط شوند، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. ترکیب این محصولات ممکن است باعث تحریکات چشم، بینی، گلو و پوست شود. قرار گرفتن در معرض این ترکیبات نیز ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود، بنابراین هیچوقت آن ها را با هم مخلوط نکنید.

جوش شیرین و سرکه

ترکیب جوش‌ شیرین و سرکه در محلول تمیز کننده ای که شما از آن استفاده می ‌کنید، ایمن است. اما به یاد داشته باشید که این مخلوط را نگه ندارید. به عنوان مثال زمانی که از ترکیب سرکه، آب و جوش شیرین برای تمیز کردن کاشی ها استفاده می کنید، پس از پایان کار باقی مانده آن را دور بریزید، زیرا می تواند به یک ماده منفجره تبدیل شود.


خطرات و عوارض جانبی:

سرکه اسیدی است، بنابراین زمانی که به طور مستقیم بر روی پوست و یا برخی نواحی سطحی مانند چوب اعمال شود، می تواند آزاردهنده باشد. به همین دلیل است که توصیه می ‌شود سرکه تقطیر شده را با آب تمیز رقیق کنید. همانطور که گفته شد سرکه را با سفید کننده یا هیدروژن پراکسید مخلوط نکنید. اگر آن را با جوش شیرین مخلوط کردید، بلافاصله از این ترکیب استفاده کنید و باقی مانده را دور بریزید.

منبع:
majalesalamat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا