ورزش

چگونه ورزش بدنسازی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

Rate this post

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین زنان ایرانی است. سالانه هزاران زن ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند. اما آنچه نگران کننده است این است که طول عمر بیماران سرطان سینه در ایران پنج سال کمتر از استاندارد جهانی است. میانگین سنی افراد مبتلا به این بیماری در ایران هم اکنون بین 45 تا 55 سال است. در حالی که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال اعلام شده است.

با خواندن این مطب در مجله زیبایی و ورزش سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

هیچ کس نمی تواند دقیقاً پیش بینی کند که آیا شما به این بیماری مبتلا خواهید شد یا خیر. علت این بیماری به طور قابل اعتماد شناسایی نشده است. محققان هنوز به دنبال پاسخ هستند. باید بگویم از آنجایی که شما یک زن هستید و دارای هورمون های زنانه هستید، همیشه در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید.

اما محققان بر این باورند که هر نوع ورزش به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه، شایع ترین نوع سرطان در زنان را کاهش می دهد.

عوامل خطر سرطان چیست؟

در بیشتر منابع، عوامل خطر سرطان عبارتند از اضافه وزن و چاقی، سیگار کشیدن، مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، مصرف زیاد الکل و عدم تحرک. فواید ورزش برای کاهش وزن، تناسب اندام و بهبود خلق و خو به خوبی شناخته شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یک برنامه ورزشی منظم می تواند برخی از عوامل مرتبط با سرطان سینه را در زنان کاهش دهد.

همچنین بخوانید:  دوجرخه سواری

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود بیماران سرطان سینه پس از دوره‌های شیمی‌درمانی است. نکته مهم دیگر این است که تحقیقات نشان داده زنانی که پس از درمان دارویی به طور منظم ورزش می کنند نسبت به سایرین در معرض خطر عود بیماری بسیار کمتری هستند.

نتایج تحقیقات در مورد ورزش و سرطان سینه

 

طبق دو مطالعه ارائه شده در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، زنانی که به طور منظم ترکیبی از بدنسازی و تمرینات هوازی را در برنامه هفتگی خود قرار می دادند، 30 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را داشتند. یکی از یافته‌های جالب این تحقیق این بود که حتی در زنانی که قبلا سیگار می‌کشیدند یا اضافه وزن داشتند (عوامل خطر افزایش سرطان سینه)، پس از شرکت در این برنامه ورزشی، خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش یافت. همچنین در بخش ورزش های هوازی تمرینات اینتروال می تواند کمک شایان توجهی به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها بکند.

چرا ورزش می تواند سرطان سینه را کاهش دهد؟

محققان انجمن انکولوژی بالینی آمریکا توضیحی اساسی برای پاسخ به این سوال منتشر کرده اند. این محققان گزارش می دهند که علت اصلی سرطان سینه هنوز ناشناخته است و هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. اما تا حد زیادی علل هورمونی می تواند یکی از عوامل اصلی و محرک سرطان سینه باشد. استروژن هورمون اصلی در بدن زنان است و سطح بالای آن عامل سرطان سینه اعلام شده است.

اگرچه به طور کامل مشخص نیست که ورزش چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. با این حال، اعتقاد بر این است که ورزش به کاهش چربی بدن کمک می کند، در نتیجه سطح هورمون های آزاد کننده چربی مانند استروژن، لپتین، انسولین و فاکتورهای رشد (IGF-1) را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید:  خط زیر شکم (V Cut) با تمرینات وی کات

سطوح بالای لپتین، انسولین و IGF-1 رشد تومور سینه را افزایش می دهد. از سوی دیگر، افزایش مستقل سطح این هورمون ها باعث افزایش سنتز استروژن در سلول های چربی می شود. غلظت بالاتر استروژن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. پس از یائسگی، بافت چربی منبع اصلی استروژن در زنان می شود. بنابراین، کاهش چربی بدن باعث کاهش سطح استروژن و سایر هورمون ها و عوامل رشد مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

ورزش همچنین التهاب را کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و استرس را کاهش می دهد. همه این عوامل به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و حداقل 25 بیماری دیگر از جمله دیابت نوع 2، پوکی استخوان، سرطان روده بزرگ و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چقدر ورزش لازم است؟

ورزش می تواند به پیشگیری از سرطان سینه در زنان در هر سنی کمک کند. اما به ویژه برای زنان یائسه مفید است. طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی ورزش روزانه 150 دقیقه در هفته (20 دقیقه در روز) از 20 تا 30 درصد سرطان سینه در زنان یائسه پیشگیری می کند.

 

فعالیت بدنی همچنین به افراد مبتلا به سرطان سینه کمک می کند. پس از تشخیص، ورزش می تواند میزان مرگ و میر را تا حدود 24 درصد کاهش دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که میزان زمانی که صرف ورزش می کنید مهم است. شدت تمرین می تواند در مراحل بعدی در اولویت باشد. بنابراین برای شروع یک زندگی فعال با ورزش، روی دقایقی تمرکز کنید که می توانید در آن فعالیت داشته باشید.

همچنین بخوانید:  آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟!

بدنسازی چگونه به کاهش سرطان سینه کمک می کند؟

در مطالعه دیگری که در سال 2012 در دانشگاه هاروارد انجام شد، آنها به این نتیجه رسیدند که تمرینات بدنسازی باعث می شود بدن هورمونی به نام “Irisin” ترشح کند. ایریزین باعث تغییراتی در سلول های چربی و افزایش متابولیسم می شود که در نهایت منجر به سوزاندن کالری بیشتر می شود.

بهتر است بدانید که فواید بدنسازی تنها ساختن ماهیچه های زیبا نیست، بلکه کاهش استروژن و تولید هورمون آیریزین نیز از جمله فواید تمرین با وزنه است که نقش بسزایی دارد.

 

اخرین حرف

شاید دلیل اصلی نوشتن این مقاله سبزینه راه این باشد که به شما بگویم فعالیت بدنی می تواند عوامل خطر سرطان سینه یا انواع دیگر سرطان را کاهش دهد.

پس با رعایت یک رژیم غذایی متعادل در کنار برنامه ورزشی مناسب می توانید تا حد زیادی از بدن خود در برابر بیماری ها مراقبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا