روانشناسی

گیاهانی که کمک می کنند بهتر و راحت تر بخوابید!

Rate this post

آیا میدانستید گیاهانی هستند که کمک می کنند بهتر و راحت تر بخوابید؟  اگر شب ها نمی‌توانید آسوده و عمیق بخوابید و روزها به خاطر این مشکل بی‌حوصله و کسل هستید، پیشنهاد ما به شما نگهداری گیاهان مناسب برای اتاق خواب است.

در این مقاله از مجله سبزینه راه، ۱۶ گیاه را معرفی می کنیم که انتخاب بسیار خوبی برای اتاق های خواب هستند و به ما کمک می کنند شب ها خواب بهتری داشته باشیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

گیاهانی که کمک می کنند خواب راحت تری داشته باشید

۱. آلوئه ورا

رشد دادن گیاه آلوئه ورا کار بسیار راحتی است. تنها چیزهایی که برای این کار نیاز دارید تکه ای از این گیاه، نورگیر بودن گوشه ای از خانه و آب است. گیاهانی

اغلب گیاهان شب ها به خواب می روند، به عبارتی دیگر آن ها شب ها کربن دی اکسید را جذب و در مقابل اکسیژن آزاد نمی کنند، اما گیاه آلوئه ورا اینگونه نیست.

۲. گیاه ماری

گیاه ماری (نام علمی: Sansevieria Trifasciata) که به آن زبان مادر زن/شوهر هم گفته می شود، یکی از گیاه هایی است که اغلب برای بهبود کیفیت هوای فضاهای داخلی توصیه می شود.

این گیاه هم مانند آلوئه ورا، شب ها کربن دی اکسید را جذب و اکسیژن آزاد می کند. به علاوه، نگهداری از این گیاه بسیار ساده است، بنابراین اگر اتاق شما چندان نورگیر نباشد مشکلی نخواهید داشت. این گیاهان را می توانید هر چند وقت یک بار در طول ماه آب دهید. گیاهانی

همچنین بخوانید:  ساعت بیولوژیک بدن چیست و ارتباط آن با بیماری های مختلف چیست؟

۳. گل یاس

تاثیرات فراوان یاس بر روی آرامش جسمانی و روانی ما بسیار زیاد است.بوی خوش یاس سفید استرس را کم کرده و خوابی خوش را به ما هدیه می‌دهد. گیاهانی

تحقیقات نشان داده است این گیاه لطیف به سیستم عصبی آرامش می بخشد، مسأله ای که از بیدار شدن در نیمه های شب جلوگیری می کند. به علاوه، این گل ها سطح هورمون استرس کورتیزول را در بدن کاهش و بازدهی را در طی روز افزایش می دهند.

بهتر است این گل در پشت پنجره نگهداری شود و در صورت گرمی هوا با اسپری آب پاشی شود به صورتی که گلهای آن خیس نشوند.

۴. اسطوخودوس

این گیاه زیبا پشه ها را دور می کند، هوا را سم‎زدایی می کند و به کاهش فشار خون کمک می کند. به علاوه، اعتقاد بر این است که گیاه اسطوخودوس زمان به خواب رفتن را کاهش می دهد. گیاهان

برخی تحقیقات بیان می کنند این گیاه به جلوگیری از بیدار شدن نوزادان و گریه ی هم کمک می کند.

۵. بابونه

گل بابونه خواص آرامش بخشی دارد که به آرامش یافتن و داشتن خوابی عمیق کمک می کند. نوشیدن چای بابونه برای استفاده از خواص درمانی آن رایج تر است، اما قرار دادن این گیاه در نزدیکی تختخواب هم به داشتن خواب بیشتر کمک خواهد کرد. گیاهانی

۶. گیاه والرین

گیاه والرین یک گیاه گلدار جاودانه است که با دارا بودن گل‌های سفید و صورتی تابستان‌های شما را سرشار از انرژی و نشاط می‌کند. وقتی برای انتخاب گل اتاق خواب اقدام می‌کنید باید گوشه چشمی به این گل زیبا داشته باشید.

عطر دلنشین گل‌های این گیاه که در قرن شانزدهم به عطر تبدیل شد یکی از چندین ویژگی این گیاه همه کاره است.
نسخه اصلی این دارو خود گیاه و عطر دلپذیر آن است که با استشمام آن سریعاً به خواب خواهید رفت.

پس توجه کنید که این گل را در محیط اداری استفاده نکنید؛ چرا که خواب آلودگی برایتان در پی خواهد داشت.

با تصفیه‌ای که هوای اتاق را در برمی‌گیرد، نیازی به تصفیه کننده‌های صنعتی و غیر واقعی نخواهید داشت. کافیست این گیاه را در پشت پنجره قرار داده تا روزی حدوداً شش ساعت نور خورشید جذب کند، پس از آن است که با تمام توان به خانه شما خدمت خواهد کرد و شب هنگام شما را به خوابی عمیق فرو خواهد برد.

همچنین بخوانید:  سلامت روانی ضعیف چیست؟

۷. گیاه عنکبوتی

یکی از گیاهان قوی در تصفیه هوا، گندمی است. طبق تحقیقات انجام شده، گندمی می‌تواند حدود ۹۰ درصد از میکروب های سرطان‌زای فرمالدهید را از بین ببرد. گیاهانی

علاوه براین، گندمی ذرات عطر و بخار را جذب می‌کند تا مقدار اکسیژن پایدار شود و از این طریق اکسیژن لازم برای خواب افراد تامین شود. نور غیر مستقیم و آبیاری ۲ الی ۳ بار در هفته برای این گیاه توصیه می‌شود.

۸. گل سوسن

سوسن صلح (نام علمی: Spathiphyllum Sensation) علاوه بر زیبایی فواید دیگری هم دارد. این گیاه رطوبت اتاق را به تدریج افزایش می دهد بنابراین تنفس را بهبود خواهد داد. در واقع این گیاه زیبا نوعی دستگاه بخور طبیعی است.

تنها کافی است یک بار در هفته به این گیاه آب دهید. به علاوه، این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد. بنابراین گیاه بسیار مناسبی برای اتاق خواب است. گیاهانی

۹. پاپیتال انگلیسی

پاپیتال انگلیسی یا عشقه (نام علمی: Hedera Helix) به قدری در بهبود کیفیت خواب و هوای اتاق مؤثر است که آزانس فضایی ناسا هم از آن بهره می برد.

این گیاه برای کسانی که دچار آلرژی هایی مثل تب یونجه، آسم و آلرژی کپک هستند انتخاب بسیار خوبی است. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای اتاق خواب به شمار می رود.

۱۰. پوتوس طلایی

پوتوس طلایی (نام علمی: Epipremnum Aureum) به رسیدگی زیادی نیاز ندارد و سختکوشانه کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می بخشد. این گیاه انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که در آپارتمان زندگی می کنند و تابستان ها تمامی پنجره های خانه را باز می گذارند.

۱۱. سنبل الطیب

در گذشته از این گیاه برای درمان بیخوابی استفاده می شد و مردم این گل را دم می کردند تا به آن ها کمک کند بیشتر بخوابند.

همچنین بخوانید:  ده باور نادرست در مورد مغز انسان

متأسفانه این گل ها در فضای داخل زیاد دوام نمی آورند اما اگر در باغچه ی خود این گیاه را دارید می توانید چند تکه از ساقه های آن را جدا کنید و بو بکشید. این کار به خوابیدن شما کمک می کند.

۱۲. مریم گلی

گیاه مریم گلی (نام علمی: Salvia Officinalis) از دوران باستان به دلیل خواص درمانی اش مورد تمجید قرار گرفته است. امروزه بسیاری از مردم برای استفاده از خواص درمانی این گیاه برگ های آن را می سوزانند یا قورت می دهند.

اما تعداد کمی از مردم درباره ی فواید استفاده از این گیاه در اتاق خواب مطلع هستند. برخی از مردم معتقدند گیاه مریم گلی مانند یک داروی مسکن عمل می کند و می تواند کمک کند سریع تر به خواب بروید. به خاطر داشته باشید که این گیاه به نور زیادی نیاز دارد. گیاهانی

۱۳. گاردنیا

گاردنیا مناسب برای اتاق خواب و دارای برگ‌های براق و همیشه سبز و گل‌های زیبا و خوشبو است. طبق مطالعات انجام شده، نگهداری یک گلدان گاردنیا سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود.

حتی می‌توان گفت که تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌آوری برابری می‌کند. نگهداری از این گیاه نیازمند توجه زیاد است تا برگ‌ها و گل‌ها زیبایش دوام خوبی داشته باشند. بهتر است گل گاردنیا را در فضای روشن با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید.

۱۴. نخل بامبو

نخل بامبو (نام علمی: Dypsis lutescens) هم گیاه دیگری است که فواید آن مورد تأیید آژانس فضایی ناسا قرار گرفته است. برگ های نخل بامبو هوا را تصفیه و مرطوب می کنند و به دلیل آنکه تا ارتفاع بالایی رشد می کنند، قادرند کربن دی اکسید بیشتری را از محیط جذب کنند.

۱۵. سرخس

سرخس گیاه بسیار مناسبی برای محیط های مرطوب است، بنابراین اگر اتاق تان هوای مرطوبی دارد، می توانید از این گیاه استفاده کنید. به علاوه، این گیاه به مقابله با انرژی منفی مشهور است و با جذب سموم مضر هوا، کیفیت آن را بهبود می بخشد.

۱۶. ارکیده

این گل ها طرفداران زیادی دارند. آن ها رایحه ی بسیار خوشی دارند و شب ها سختکوشانه هوای اتاق خواب تان را تصفیه می کنند. تماشای این گیاه حس حضور در طبیعت را تداعی می کند.

همچنین بخوانید: مصرف این ۲۰ خوراکی در شب باعث بی خوابی میشود
منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا