تغذیه سالم

روغن سبوس ‌برنج و هرآنچه باید از این معجزه بدانید!

Rate this post
روغن سبوس‌ برنج یکی از محصولاتی است که به تازگی نام آن را برای مصارف گوناگون می‌شنویم. اما این روغن چگونه به دست می‌آید و خواص و کاربرد عمده آن برای چه مصارفی ثابت شده‌است، موضوعی است ذهن بسیاری از افراد را به خود متوجه ساخته است. از این رو بد نیست نگاهی به خواص روغن سبوس برنج، مضرات روغن سبوس برنج و طرز تهیه روغن سبوس برنج در منزل را بیندازیم. پس با سبزینه راه همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

خواص روغن سبوس برنج

خواص روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج را می‌توان به صورت خوراکی در وعده‌های غذایی گنجانده و از خاصیت آن مانند سایر محصولات خوراکی این دسته‌بندی مثل سبوس گندم بهره برد. اما بسیاری از افراد هستند که به طرق دیگری روغن سبوس برنج را برای سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌دهند.

تا جایی که کشور ژاپن برای قرن‌های متوالی است که از خاصیت روغن سبوس غافل نبوده و همواره آن را در صنعت دارویی و آرایشی خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

این روغن طعم ملایمی دارد و فاقد بو است. یکی از بارزترین خواص روغن سبوس برنج، خاصیت ضد پیری آن است که سبب شده است کارخانه‌های لوازم کرم‌سازی از آن به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه بسیاری از اقلام تولیدی خود استفاده نمایند.

از دیگر ویژگی‌ها و خواص روغن سبوس برنج می‌توان به وجود ماده‌ای تحت عنوان ارزیانول در آن اشاره کرد که درواقع حاکی از اثر بالای آنتی‌اکسیدان در این محصول است. همچنین وجود ویتامین‌هایA، B وE  نیز ارزش غذایی و فایده این محصول برای انسان را افزایش داده‌است.

همچنین بخوانید:  زمان هضم غذا و خوراکی‌ها

همچنین مصرف روغن سبوس برنج به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند.

از جمله اسیدهای چربی که در روغن سبوس برنج وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مریستیک اسید
  • پالمیتیک اسید
  • اسید استریک
  • اولئیک اسید
  • اسید لینولئیک

روغن سبوس برنج منبع غنی از اسکالان است. اسکالان ماده‌ای مهم برای محافظت از سلامت پوست و مو است که ۱۲٪ از چربی موجود بدن را تشکیل می‌دهد.

COQ10 یا کوآنزیم کیو ۱۰، ماده‌ای در بدن انسان است که وظیفه تولید انرژی برای سلول‌ها را بر عهده دارد. این ماده تا سی سالگی به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما پس از ۳۰ سالگی تولید آن متوقف می‌شود. روغن سبوس برنج منبع غنی کوآنزیم‌کیو۱۰ است که مصرف آن به خصوص در سال‌های پس از سی سالگی می‌تواند به سلامت سلول‌های بدن کمک شایانی نماید.

روغن سبوس برنج برای مو

روغن سبوس برنج برای مو سر

اولین تاثیر بارز روغن سبوس برنج برای مو، افزایش درخشندگی و لطافت آن است. اگرچه این نتیجه در تداوم استفاده از این روغن برای مو حاصل می‌شود، اما تاثیر شگرف آن را در همان دفعات اول نیز به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدان موجود در روغن سبوس برنج، می‌توان از آن در درمان شوره سر نیز بهره جست.

طبق تحقیق منتشر شده از مطالعات محققان کره‌ای بر روی این ماده، به دلیل وجود اسید لینولئیک و ماده گاما اوریزانول، روغن سبوس برنج تغذیه رسانی عالی برای پیاز مو بوده و سبب رشد و تحریک فولیکول‌های مو می‌شود.

تحقیقات و آزمایش‌های زیادی در زمینه اثبات تاثیر روغن سبوس برنج بر افزایش رشد و سلامت مو انجام شده‌است که همگی آن‌ها این تاثیرگذاری را در سه فاز مختلف زیر بررسی کرده‌اند:

همچنین بخوانید:  خواص عناب خشک و تازه برای سلامتی!

تاثیر روغن سبوس برنج بر قطر تار مو

تاثیر روغن سبوس برنج بر تعداد تار مو

تاثیر روغن سبوس برنج بر قد تار مو

حاصل آنکه تداوم استفاده از این ماده پرفایده بر هر سه فاز مذکور تاثیرگذار است. از این ماده در درمان آندروژنیک یا ریزش موی سکه‌ای و طاسی زودهنگام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این تفاسیر خرید روغن سبوس برنج برای مو می‌تواند جایگزین مناسبی برای خرید محصولات شیمیایی و کارخانه‌ای باشد.

روغن سبوس برنج برای پوست

روغن سبوس برنج برای پوست

جوانسازی، لطاف، درمان آکنه، درمان اگزما، ترمیم جای جوش و زخم و از بین بردن لک‌های پوستی از جمله فواید و خواص روغن سبوس برنج برای پوست است.

سبوس گندم یا برنج همواره در صنعت محصولات پوست و مو جایگاه ویژه‌ای داشتند. به همین دلیل اکثر کشورهای شرقی نیز از دیرباز مصرف این محصولات را روش کار خود در علم پزشکی و صنعت زیبایی قرار داده‌اند.

از آنجایی که روغن سبوس برنج یک روغن سبک محسوب می‌شود، استفاده از آن بر روی پوست با جذب و نفوذ سریع به منافذ همراه است.

همچنین روغن سبوس برنج با توجه به خواص بالا و قیمت مناسبی که در بازار دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای پاک‌کننده‌های آرایشی باشد.

برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی در طی روز می‌توان از روغن سبوس برنج به عنوان یک لایه محافظ بر روی پوست استفاده کرد.

مضرات روغن سبوس برنج

مضرات روغن سبوس برنج

مانند هر ماده غذایی یا دارویی مفید دیگری، روغن سبوس برنج نیز در صورت مصرف بی‌رویه یا تداخل با موارد خاص، می‌تواند مضر تلقی شده و آسیب‌هایی در پی داشته باشد.

همچنین بخوانید:  سبزیجاتی برای لاغری که هنگام رژیم باید همیشه در یخچال داشته باشید

مصرف بیش از حد روغن سبوس برنج به صورت خوراکی می‌تواند موجب چاقی یا افزایش چربی در بدن شده و برای قلب و عروق خطرآفرین شود.

همچنین با توجه به خاصیت این ماده در درمان یبوست نباید از آن در شرایط تحریک‌پذیری روده استفاده کرد.

درباره مضرات روغن سبوس برنج برای زنان باردار و جنین، مطالعات دقیق و اثبات‌شده‌ای وجود ندارد، لذا در چنین شرایطی مشورت با پزشک الزامی است.

طرز تهیه روغن سبوس برنج

طرز تهیه روغن سبوس برنج در منزل

جوانه برنج و پوسته قهوه‌ای رنگ آن قسمتی است که روغن سبوس را از آن تهیه می‌کنند. درواقع متخصصین در کارخانه‌ها به وسیله دستگاه‌های حرفه‌ای، سبوس برنج را کاملا تمیز می‌کنند و یا از آرد سبوس برنج در تهیه روغن استفاده می‌کنند. به این شیوه که سبوس برنج یا آرد آن را تحت حرارت یا فشار بالا نگه می‌دارند تا روغن پس دهد.

این روغن به دست آمده را در جای خشک و خنک می‌توان تا دو سال نیز نگهداری کرد.

درصد روغن سبوس برنج بسته به میزان خلوص آن تعیین می‌شود. بدیهی است درصد روغن سبوس برنج بر روی قیمت آن برای مصرف‌کنندگان تاثیرگذار است.

اگرچه با توجه به ازدیاد سایت‌ها و بسترهای فروش اینترنتی می‌توان نسبت به خرید اینترنی روغن سبوس برنج نیز اقدام کرد اما لازم است که اطلاعات درج شده درباره آن را به خوبی مطالعه کرد تا از خرید روغن سبوس برنج با درصد پایین یا روغن‌های مختلط جلوگیری شود.

روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج و رژیم غذایی

می‌توان از روغن سبوس برنج، در کنار سایر روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون استفاده کرد. اما همانطور که گفته شد از مضرات روغن سبوس برنج می‌توان به تاثیر آن در چاقی اشاره کرد، چنانچه به میزان زیادی مصرف گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا