طب سنتی

یبوست شدید؛ راه های درمان سریع در طب سنتی

Rate this post

یبوست چیست؟

یبوست یا خشکی مزاج به معنای خشک شدن مدفوع در روده بزرگ و کم شدن حرکت روده است که موجب درد و فشار زیاد در هنگام دفع مدفوع می شود.
روده بزرگ دارای تعدادی عضله است که بطور مرتب منقبض می شوند و مواد غذایی درون روده را رو به جلو حرکت می دهند. در واقع در روده بزرگ تعداد زیادی عصب وجود دارد که وظیفه آن ها هماهنگ کردن انقباضات روده است. همچنین در این بخش هورمون های مختلفی برای تنظیم فرآیند هضم و دفع غذا از دستگاه گوارش، در حال ایفا نقش هستند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

علائم یبوست چیست؟

بطور کلی علائم یبوست شامل مدفوع سفت و خشک، دشواری در دفع و تخلیه مدفوع، تعداد دفعات کم تخلیه مدفوع و عدم تخلیه کامل مدفوع از معقد می باشد.

عوارض یبوست چیست؟

در صورتی که یبوست در فرد ادامه دار باشد، ممکن است علائم و عوارض زیر را تجربه کند:
نفخ شکم، سردرد، دل درد، احساس ضعف، خستگی و بی حوصلگی، کاهش انرژی در روز، کمبود اشتها و حالت تهوع

انواع یبوست

یبوست تنبلی: این نوع از یبوست اغلب در افراد سالمند، باردار، چاق و یا افرادی که تب شدید یا جراحی را تجربه کرده اند مشاهده می شود. همچنین تغذیه نادرست، کاهش مصرف فیبر و کمبود آب و مایعات در بدن علت ایجاد این نوع یبوست خواهد بود.

یبوست انسدادی: این نوع یبوست همانطور که از اسمش مشخص است ناشی از انسداد یا تنگ شدن روده است. این یبوست تا حدودی نادر است و افراد بسیار کمی به آن دچار می شوند و درمان آن جراحی است.

یبوست اسپاستیک: در این یبوست مدفوع بصورت تکه تکه، سفت و کوچک دفع می شود و دلیل اصلی آن تحریک بیش از حد عصب روده است. برای درمان به این افراد غذا های بدون فیبر و نرم برای کاهش تحریک روده تجویز می شود.

همچنین بخوانید:  راز های افزایش طول عمر که از نظر علمی تایید شده است

یبوست شدید؛ راه های درمان سریع در طب سنتی

علت یبوست در طب سنتی

در طب سنتی یبوست یعنی فرد روزی یک بار عمل دفع انجام دهد (طب سنتی معتقد است که فرد باید روزی 3 بار اجابت مزاج داشته باشد). از نظر پزشکان طب سنتی دلایل زیادی برای یبوست وجود دارد و نمی توان گفت که علت آن از خشکی است یا بلغم.
یبوست موجب ماندن مواد سمی و زائد در روده و پخش شدن آن به کل بدن از طریق جریان خون خواهد شد. یبوست می تواند عامل اصلی بروز بیماری و مشکلاتی چون بد خلقی، هموروئید، شقاق معده و کولیت شود و بر عملکرد دیگر اعضای بدن تاثیر منفی داشته باشد.

درمان یبوست با نسخه های طب سنتی دکتر خیراندیش

انجیر

دکتر خیراندیش به کسانی که از یبوست شدید رنج می برند پیشنهاد می کند که هرشب 7 عدد انجیر را در یک لیوان آب خیسانده و میل کنند. (می توان گلاب را با آب جایگزین کرد)
در صورتی که مزاج فرد رو به خشکی باشد، 4 تا 7 عدد آلو به همراه 7 عدد انجیر خیسانده شده و میل شود.

روغن بادام شیرین و عسل طبیعی

در صورت مزمن و شدید بودن یبوست در کنار ترکیب بالا، 5 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را به همراه 2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی با یکدیگر مخلوط کرده و صبح ناشتا و عصر، به میزان یک قاشق غذاخوری در هر وعده میل کنید.

گلاب و تخم بارهنگ

یکی دیگر از نسخه های دکتر خیراندیش برای درمان یبوست گلاب و تخم بارهنگ است. دستور مصرف آن نیز به این صورت است که هر شب یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را به همراه یک لیوان گلاب به مدت 15 دقیقه جوشانده و بعد از اینکه از حرارت افتاد با کمی عسل طبیعی میل کنید.
در صورتی که یبوست شدید و طولانی مدت باشد، می توان از هر 3 نسخه گفته شده بشکل هم زمان استفاده کرد. برای درمان با نسخه های گفته شده معمولا به 40 تا 120 روز زمان احتیاج است. در کنار دستورات گفته شده نیز باید از خوردن غذا های با طبع سرد و لبنیات نیز پرهیز کرد.

درمان یبوست با نسخه های طب سنتی دکتر کردافشاری

شربت فیژین پلاس انجیر مرکب 

این شربت گیاهی تولید داروسازی شرکت نیاک است که بر اساس نسخه های دکتر کردافشاری برای درمان یبوست مزمن تولید و به بیماران تجویز می شود. ترکیبات شربت فیژین پلاس شامل انجیر، فلوس، مویز منقی، سپستان، ترنجبین، روغن بادام شیرین و عسل بوده و در دوران بارداری و شیردهی نیز قابل مصرف است و از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند. ترکیبات گیاهی بکار رفته در شربت فیژین در درمان یبوست بسیار موثر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی مانند وابستگی و تنبلی روده را برای فرد به دنبال ندارند. همچنین این شربت در کودکان و نوزادان نیز قابل استفاده است و به رفع یبوست کودکان کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  روغن براهمی و خواص بی نظیر آن را بهتر بشناسید

 

قرص اطریفل مقل ملین

قرص اطریفل مقل ملین تولید داروسازی شرکت نیاک است که بر اساس نسخه های دکتر کردافشاری برای درمان یبوست مزمن تولید و به بیماران تجویز می شود. ترکیبات این قرص شامل هلیله زرد، هلیله کابلی، هلیله سیاه، بلیله، آمله، مقل ازرق، اسطوخودوس، تربد، فلوس و افتیمون است و به درمان یبوست شدید، هموروئید، روده تحریک پذیر و دفع سردی و بلغم از دستگاه گوارش کمک می کند. ترکیبات بکار رفته در قرص اطریفل مقل ملین کاملا گیاهی بوده و هیچ گونه عوارض جانبی مانند تنبلی روده و احساس وابستگی در فرد ایجاد نمی کند.

 

شربت آلو برای درمان یبوست

همانطور که قبلا گفتیم، آلو یکی از ملین های گیاهی موثر در درمان یبوست است و مصرف آن بعد از چند روز یبوست را بطور کامل رفع می کند.

برای تهیه شربت آلو، 100 گرم آلو درشت و شیرین را شسته و به همراه مقدار مناسبی آب (آب روی آلو ها را بپوشاند) بر روی حرارت قرار دهید تا آلو ها له شوند. در صورت نیاز نیز مجدد آب اضافه کنید. بعد از اینکه آلو ها نرم شدند، آن ها را از صافی رد کرده و آب حاصل از پخت آلو ها را به همراه شکر و 1/4 آب بجوشانید تا شربت آلو قوام پیدا کند. سپس در هر وعده غذایی 100 تا 150 گرم از آن را میل کنید. به جای شکر می توانید از ترنجبین برای اثربخشی بیشتر شربت آلو استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب

میوه های مفید برای درمان یبوست: گلابی، آلو، زردآلو، انگور، مویز و انجیر

سبزیجات مفید برای درمان یبوست: ماش، شنبلیله، اسفناج، کدو و گشنیز

خوردن سوپ و آش حاوی گوشت پرندگانی چون کبوتر و گنجشک به همراه هویج، گندم، جو و سبزیجات پخته مفید خواهد بود.

برای درمان یبوست ناشی از ضعف روده نیز، نخود آب بسیار موثر است. به این صورت که نخود را همراه با گوشت مرغ، دارچین، روغن زیتون و تخم کرفس پخته و آب آن را میل کنید.

یبوست شدید؛ راه های درمان سریع در طب سنتی

همچنین غذا هایی که یبوست را تشدید می کنند شامل:

برنج و نان سفید، ترشیجات، غذا های فرآوری شده و کنسروی، فست فود ها، قند و شکر مصنوعی، بستنی و دسر های صنعتی، ماکارونی و پاستا، قهوه و چای سیاه، لبنیات، آب یخ و .. هستند. به علاوه مصرف دارو های آنتی بیوتیک نیز، موجب یبوست و مشکل دفع خواهند شد.

درمان یبوست با نسخه های طب سنتی

سبوس گندم و سبوس برنج

سبوس گندم و سبوس برنج به دلیل فیبر بالایی که دارند از ایجاد یبوست جلوگیری می کنند. بنابراین مصرف یک قاشق غذاخوری از هر کدام به همراه وعده های غذایی به شدت توصیه می شود.

همچنین بخوانید:  آشپزی با جو دوسر

درمان یبوست شدید با صبر زرد و گل سرخ

کافی است 10 گرم صبر زرد را همراه با 10 گرم گل سرخ و 10 گرم برگ سنا با یکدیگر ترکیب کرده و به همراه عرقیات ملین مانند عرق بابونه یا عرق کاسنی دم کرده و میل کنید.
این دارو گیاهی برای درمان یبوست های بسیار شدید است و ممکن است باعث ایجاد اسهال شدید شود. بنابراین افراد بالای 40 سال باید از مصرف آن خودداری کنند.

درمان یبوست با فلوس

کافی است 10 سانتی متر از مغز فلوس را بتراشید و با یک لیوان آب دم کرده و به همراه کمی گلاب و جعفری میل کنید. این ترکیب معجزه آسا، ملینی بسیار قوی است که منجر به تقویت عضلات معده می شود.

درمان یبوست با عرقیات ملین

عرقیات ملین شامل عرق کاسنی، زیره، شاهتره، بابونه، بیدمشک، نعناع، شنبلیله، جعفری و … هستند. دستور مصرف عرقیات ملین برای درمان یبوست به این صورت است که یکی از عرقیات گفته شده را انتخاب کرده و روزی 2 بار در وعده صبح و شب به میزان یک استکان از آن میل کنید.

درمان یبوست با گیاهان دارویی

کافی است یک قاشق غذاخوری زنیان، آویشن، مرزه، نعناع و گل محمدی را با یکدیگر ترکیب کرده و پودر کنید. این ترکیب ملین را می توانید همراه با ماست و یا دوغ میل کنید.

درمان یبوست با اسفرزه

اسفرزه از فیبر بالایی برخوردار بوده و خاصیت ملین دارد. نحوه مصرف آن نیز به این صورت است که یک قاشق مرباخوری اسفرزه را به همراه یک لیوان آب جوش به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کرده و روزی 2 وعده از آن میل می کنید.

درمان یبوست با گل سرخ و برگ سنا

یکی از درمان های معمول یبوست در طب سنتی، دم کرده گل سرخ و برگ سنا است. کافی است یک قاشق غذاخوری گل سرخ را همراه با 2 قاشق غذاخوری برگ سنا ترکیب کرده و در یک لیوان آب جوش دم کنید. این دمنوش را به مدت 3 روز مصرف کنید تا یبوست شما بطور کامل رفع شود.

درمان یبوست در زنان باردار

در طب سنتی به زنان بارداری که دچار یبوست هستند پیشنهاد می شود روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون را همراه با 2 تا 3 عدد آلو میل کنند. همچنین ترکیب عرق نعناع، گلاب و عسل نیز ملین موثری در این دوران خواهد بود.

درمان یبوست در نوزادان

ماساژ شکم نوزاد با روغن زیتون موجب تقویت و بهبود عملکرد روده ها می شود و در کاهش و درمان یبوست نوزاد بسیار موثر است. همچنین به مادر توصیه می شود که روزانه یک استکان عرق رازیانه به همراه کمی عسل میل کند، تا شیر نوزاد خاصیت ملینی پیدا کند. به علاوه خیساندن 7 عدد انجیر در یک لیوان آب و دادن 1 قاشق مرباخوری از آب آن به کودک برای درمان یبوست نوزاد بسیار نافع است.

یبوست شدید؛ راه های درمان سریع در طب سنتی

نکته مهم: بطور کلی یبوست بیماری قابل درمانی است و درمان آن تا حد زیادی به نوع رژیم غذایی و فعالیت روزانه فرد بستگی دارد. پزشکان طب سنتی همواره توصیه می کنند که برای جلوگیری از یبوست، روزانه و بطور مرتب فعالیت بدنی داشته باشید و عضلات شکم خود را منقبض کنید. همچنین انجام ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری به درگیر شدن عضلات شکم و تحرک عضلات روده کمک شایانی خواهد کرد. در کنار فعالیت بدنی مناسب داشتن خواب کافی و دوری از استرس و عصبانیت در جلوگیری از یبوست نقش اساسی را ایفا می کند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا