سلامتی

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

Rate this post

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ، که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می‌شود، آزمایشی است که پزشک برای بررسی سرطان دهانه رحم در خانم‌ها از آن استفاده می‌کند. انجام آزمایش پاپ اسمیر همچنین می‌تواند تغییرات ایجاد شده در سلول‌های دهانه رحم را نشان دهد که ممکن است در آینده به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

انجام آزمایش پاپ اسمیر

در طول مدت‌زمان آزمایش چه اتفاقی می‌افتد؟

این کار در مطب یا کلینیک پزشک انجام می‌شود و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. فرد بر روی تخت دراز می‌کشد و پاهای خود را کاملاً باز کرده و بر روی رکاب‌های تعبیه‌شده می‌گذارد و پزشک ابزار فلزی یا پلاستیکی (speculum) را وارد واژن می‌کند. او آن را بازخواهد کرد تا دیواره‌های واژن را گسترده‌تر کند. این امر به او کمک می‌کند تا دهانه رحم را ببیند. پزشک برای گرفتن نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم از سواب استفاده می‌کند. او آنها را داخل مایعی در یک ظرف شیشه‌ای کوچک قرار داده و برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد.
انجام آزمایش پاپ اسمیر درد ندارد، اما ممکن است حس نیشگون یا احساس کمی فشار را ایجاد کند.

 

نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش پاپ اسمیر

نتایج به‌دست‌آمده در این آزمایش به چه معنا هستند؟

پزشک پس از چند روز جواب آزمایش را دریافت می‌کند. پاسخ می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. جواب منفی در واقع نتیجه خوبی است. این امر بدان معناست که پزشک هیچ سلولی با ظاهر مشکوک را در دهانه رحم مشاهده نکرده است و فرد تا موعد بعدی برنامه‌ریزی ‌شده دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارد.
اگر نتایج مثبت باشد، به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان شده است. این مسئله می‌تواند نشانه التهاب جزئی باشد یا ممکن است تغییرات جزئی در سلول رخ ‌داده باشد (پزشکان این وضعیت را “دیسپلازی” می‌نامند). این موارد اغلب به‌خودی‌ خود رفع می‌شوند، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند که کمی صبور بوده و آزمایش پاپ اسمیر در چند ماه آینده مجدداً انجام شود. اگر سلول‌های غیرطبیعی تا آن زمان از بین نرفتند، پزشک آزمایش‌های بیشتری را تجویز خواهد کرد. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به روشی به نام کولپوسکوپی اشاره کرد.
در آزمایش کولپوسکوپی، پزشک دقیقاً مانند انجام آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم را وارد واژن می‌کند. این بار، او با یک کولپوسکوپ به دهانه رحم نگاه می‌کند. کولپوسکوپ ابزاری است که دارای یک لنز و یک چراغ روشن است و به پزشک این امکان را می‌دهد تا نگاه دقیق‌تری به دهانه رحم داشته باشد. پزشک دهانه رحم را با سرکه یا یک محلول مایع دیگر آغشته می‌کند و این امر نواحی که دارای هرگونه نقطه مشکوکی باشند را قابل‌مشاهده می‌کند و او قادر خواهد بود تا از طریق لنزهای موجود در کولپوسکوپ این موارد را مشاهده کند.
اگر پزشک متوجه نقاطی شود که به نظر دارای مشکل هستند، نمونه‌گیری خواهد کرد و نمونه را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه خواهد فرستاد. در صورت نیاز و برای جلوگیری از خونریزی پزشک می‌تواند دهانه رحم را به محلولی شیمیایی آغشته کند.

همچنین بخوانید:  یک ادویه برای درمان سرماخوردگی و سلامت کبد

 

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر هرچند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

پزشکان توصیه می‌کنند انجام آزمایش پاپ اسمیر از ۲۱ سالگی آغاز شود. هر خانم باید از سن ۲۱ تا ۶۵ سالگی هر ۳ سال این آزمایش را انجام دهد. افراد می‌توانند تست پاپ اسمیر را با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از ۳۰ سالگی شروع می‌شود، ترکیب کنند. اگر این کار انجام شود، می‌توان به‌جای آن هر ۵ سال یک‌بار آزمایش را انجام داد. HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است و به سرطان دهانه رحم مرتبط است.
اگر فرد در مورد سلامتی خود دچار نگرانی‌های خاصی باشد پزشک می‌تواند انجام آزمایش پاپ اسمیر در فواصل کمتر را برای او تجویز کند. برخی از این نگرانی‌ها عبارت‌اند از:
سرطان دهانه رحم یا آزمایش پاپ اسمیر که سلول‌های پیش سرطانی را نشان داده است.

 

مراجعه به پزشک زنان

عفونت HIV

سیستم ایمنی تضعیف ‌شده در اثر پیوند عضو، شیمی‌درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) پیش از تولد.
درصورتی‌که پرسش یا نگرانی خاصی دارید با پزشک خود مشورت کنید. او قطعاً به شما کمک خواهد کرد.

 

 

منابع
  • Mayo Clinic: “Pap Smear.”
  • Cleveland Clinic: “Pap Smear.”
  • webmd
  • PubMed Health: “Papanicolaou Test (Pap Smear).”
  • U.S. National Library of Medicine.
  • CDC: “Genital HPV Infection — Fact Sheet.”

منبع تصاویر 

  • npr
  • alobacsi
  • bustle
  • cookgyn

منبع:
rastineh

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا