تغذیه سالم

یک دنیا خواص باورنکردنی دانه چیا برای درمان و لاغری

Rate this post

دانه چیا یک شبه غلات است، اما فیبر بسیار زیادی دارد و البته نوع فیبر موجود در دانه چیا، با فیبری که در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد متفاوت است. دانه چیا از نعناییان است و در کشور مکزیک، بومی محسوب می‌شود. مصرف دانه چیا برای لاغری بسیار معروف شده است. این دانه‌ها زمانی که در فضای مایع قرار می‌گیرند حالت ژله‌ای پیدا کرده و حجم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در این مطلب ازسبزینه راه، فواید دانه چیا را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم، چگونه با دانه چیا لاغر شویم؟! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فواید دانه چیا

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا چیست؟

 شاید این سوال براتون پیش آمده که دانه چیا برای چی خوبه ؟ دانه چیا خواص بسیار زیادی دارد، دانه چیا سرشار از مواد مغذی است و منبع بزرگ فیبر به حساب می‌آید. امگا ۳، منیزیم، کلسیم، ویتامین B3، مس، پروتئین و… از انواع مواد مغذی موجود در دانه چیا هستند؛ به همین دلیل دانه چیا برای کودکان فواید بسیاری دارد.

✅خواص دانه چیا برای کنترل قند خون و فشار خون

یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون به کمک به بهبود دیابت نوع دو است. این خاصیت به دلیل وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه ی چیا است. همچنین از دیگر فواید دانه چیا که به‌صورت تجربی به اثبات رسیده است، کنترل فشار خون در افرادی است که آن را به‌صورت روزانه و منظم مصرف می‌کنند.

✅خواص دانه چیا برای بهبود سلامت اعصاب

سلامت اعصاب یکی از فواید دانه چیا است که به دلیل وجود منیزیم و مس برای بدن تامین می‌شود. همچنین در کنار کمک به سلامت سیستم عصبی می تواند در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر باشد.

همچنین بخوانید:  خواص انجیر ، از خواص انجیر تازه تا خواص برگ انجیر!

✅خواص دانه چیا برای فواید دانه چیا برای قلب

اهمیت دانه چیا برای لاغری یکی از فواید این ماده مغذی است. به دلیل وجود امگا۳ که بیشتر به صورت آلفا لینولنیک اسید هستند؛ برای سلامت قلب اهمیت بسیاری دارند. این دانه‌های مغذی برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی موثر هستند. البته خاصیت اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

دانه چیا برای کودکان

✅خواص دانه چیا برای سلامت استخوان‌ها

از دیگر فواید دانه چیا، وجود مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است؛ به همین دلیل می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها موثر باشد و همچنین بر روی سوخت‌و‌ساز بدن تاثیر بگذارد.

دانه چیا برای پیشگیری از سرطان

✅خواص دانه چیا برای پیشگیری از سرطان

از دیگر فواید دانه چیا، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که بهترین عوامل در جلوگیری از سرطان و تومور زایی در بدن هستند.

دانه چیا برای رفع بی‌خوابی

✅خواص دانه چیا برای رفع بی‌خوابی

یکی از فواید دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان تاثیر این دانه‌های مغذی در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین است. این هورمون‌ها که به نام هورمون‌های شادی‌بخش معروف هستند، به درمان و رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند.

دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن

✅خواص دانه چیا برای رژیم فاقد گلوتن

افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند، نمی‌توانند مواد غذایی که در آن گلوتن وجود دارد، مصرف کنند. جالب است بدانید مصرف دانه چیا برای این افراد مفید است، زیرا فاقد گلوتن هستند و به بهبود بیماری سلیاک می‌کنند.

دانه چیا برای افزایش انرژی

✅خواص دانه چیا برای افزایش انرژی

مواد مغذی بسیاری در دانه چیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B3، نیاسین و همچنین تیامین اشاره کرد که این مواد مغذی در افزایش انرژی و همچنین برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثر است.

دانه چیا برای سلامت پوست و مو

✅خواص دانه چیا برای سلامت پوست و مو

در کنار وجود آنتی‌اکسیدان، پروتئین‌هایی در دانه‌های چیا وجود دارد که کلاژن سازی در پوست را تقویت می‌نماید. این کلاژن‌ها در سلامت پوست و جوان‌سازی آن و همچنین برای افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب موثر هستند.

چگونه با دانه چیا لاغر شویم

یک دنیا خواص باورنکردنی دانه چیا برای درمان و لاغری

طبع دانع چیا چیست؟

شاید برای شما سوال پیش آمده که طبع دانه چیا سرد هست یا گرم؟

طبع دانه چیا تر و سرد است.

چگونه با دانه چیا لاغر شویم ؟!

حال نوبت آن است که تاثیر دانه چیا برای لاغری را بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که صرف نظر از مواد مغذی موجود در آن، به کاهش وزن سریع افراد کمک می‌کند؛ بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری زمانی است که افزایش حجم آن‌ها بر اثر جذب آب است که حالت ژله‌ای غلیظ پیدا می‌کند. به همین دلیل با مصرف دانه چیا برای لاغری می‌توان حجم زیادی از معده را پر کرد و به همین دلیل میل افراد برای مصرف غذا کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین با مصرف روزانه آن می‌توانید تاثیر این دانه‌ها را در لاغری مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:  بهترین منابع پروتئین گیاهی برای عضله سازی فوق‌العاده

دانه چیا سرشار از فیبر است، بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری میتواند به‌طوری که تنها دو قاشق غذاخوری از این دانه‌های مغذی، می‌تواند ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را برطرف کند. مصرف فیبر کافی برای بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش اهمیت بسیاری دارد و در کاهش وزن موثر است؛ همچنین سبب ایجاد احساس سیری در افراد می‌شود و به همین سبب تاثیر دانه چیا برای چاقی اعمال می‌گردد.

برای استفاده از فواید دانه چیا برای چاقی و کاهش وزن، بهترین راهکار این است که ۲۰ گرم دانه چیا را در آب خیس کنید و پیش از نهار، میل نمایید و ۲۰ گرم از آن را نیز پیش از شام مصرف کنید. برای استفاده از دانه چیا برای لاغری، می‌توانید آن را پس از آن‌که خیس کردید و به حداکثر افزایش حجم خود رسید، در تهیه نوشیدنی‌ها، اسموتی، سس سالاد، ماست، سوپ، کیک، انواع دسر و… استفاده کنید تا دانه چیا برای کودکان نیز قابل مصرف شود؛ زیرا این دانه‌ها نه‌تنها بی‌مزه هستند، بلکه حالت ژله‌ای و غلیظ دارند و ممکن است قورت دادن آن‌ها برای کودکان سخت باشد.

عوارض دانه چیا

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری طوری است که دانه چیا یک غذای بهداشتی و محبوب است که قرن ها مصرف می شود، اما اخیراً در دنیای غرب محبوبیت پیدا کرده است. از آنجا که آنها به راحتی با سایر غذاها مخلوط می شوند و طعم کمی دارند، به راحتی در وعده های غذایی معمول شما گنجانده می شوند.

⚡خوردن دانه چیا به صورت نپخته

  1. دانه های چیا را با بلغور جو دوسر، ماست یا سایر غذاهای مرطوب مخلوط کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های خام خوردن دانه‌های چیا، پاشیدن یا مخلوط کردن آن‌ها در غذاهای دیگر است. آنها را در هر غذای مرطوبی هم بزنید تا دانه های خشک ژلاتینی و لطیف شوند، که به آنها کمک می کند تا به وضوح کمتر با غذا ترکیب شوند.
  2. چیا را با پاشیدن 1 یا 2 قاشق غذاخوری (15 یا 30 میلی لیتر) دانه چیا روی بلغور جو دوسر، ماست یا غلات صبحانه به صبحانه خود اضافه کنید.
  3. برای یک میان وعده سالم یا ناهار سبک، 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) دانه چیا را در یک فنجان پنیر کوتاژ بریزید.
  4. دانه های چیا را با مواد ساندویچ مرطوب مخلوط کنید. از سالاد تن ماهی یا سالاد تخم مرغ برای ساندویچ های خوش طعم، یا کره بادام زمینی یا فندق برای ساندویچ های شیرین استفاده کنید.
همچنین بخوانید:  ۱۰ میان وعده رژیمی و کم کالری برای عصرانه + طرز تهیه آسان

⚡خوردن دانه چیا به صورت پخته شده

  1. فرنی دانه چیا درست کنید. 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) دانه چیا را در یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر گرم یا هر جایگزین شیر مخلوط کنید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا مخلوط به شکل ژل درآید. [3] این مخلوط به تنهایی کاملاً ملایم است، بنابراین می‌توانید از خوردن با میوه‌های تکه‌شده، میوه‌های خشک، آجیل یا عسل لذت ببرید. در صورت تمایل با کمی دارچین یا نمک دریایی طعم بیشتری اضافه کنید.
  2. 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) یک فرنی غلیظ درست می کند. اگر مخلوط رقیق‌تری را ترجیح می‌دهید، کمتر استفاده کنید.
  3. در حالی که مخلوط در حال ژل شدن است، هر طعم دهنده مایع یا پودری را هم بزنید تا طعم بیشتری به آن اضافه شود. پودر کاکائو، پودر مالت یا آب میوه را امتحان کنید.

⚡نوشیدن دانه چیا

1. دانه چیا را به اسموتی ها اضافه کنید. هنگام تهیه هر نوع اسموتی یا شیک، 1 یا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) دانه چیا را به همراه سایر مواد قبل از مخلوط کردن به مخلوط کن یا غذاساز اضافه کنید.

2. “چیا فرسکا” را درست کنید. 2 قاشق غذاخوری (10 میلی لیتر) دانه چیا را در 10 اونس (310 میلی لیتر) آب، آب 1 لیمو یا لیموترش و مقدار کمی عسل خام یا شربت آگاو مخلوط کنید تا مزه دار شود.

3. دانه های چیا را با آب یا چای مخلوط کنید. 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) دانه چیا را به یک لیوان 8 اونس (250 میلی لیتری) آب میوه، چای یا هر نوشیدنی گرم یا گرم دیگری اضافه کنید. اجازه دهید نوشیدنی برای چند دقیقه بماند تا دانه ها بتوانند مقداری از مایع را جذب کنند و نوشیدنی غلیظ تری ایجاد کنند.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

عوارض دانه چیا

هر ماده غذایی ممکن است در صورت استفاده بیش از حد و نامتعارف، سبب بروز عوارض شود. با مصرف بیش از اندازه دانه چیا، ممکن است به مشکلات گوارشی همچون اسهال مبتلا شوید. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بدخیمی پروستات را بیشتر کند. علاوه بر آن، مصرف زیاد دانه چیا می‌تواند به‌جای کاهش وزن، به افزایش وزن منجر شود که یکی از عوارض دانه چیا به دلیل وجود چربی بالا در این دانه‌های مغذی است.

چنانچه دانه چیا همراه با داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد همچون وارفارین مصرف شود، می‌تواند سبب بروز تداخل گردد که یکی دیگر از عوارض دانه چیا برای بزرگسالان است.

دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن

با وجود آن‌که نمی‌توان خواص دانه چیا برای لاغری را نادیده گرفت؛ اما برای کاهش وزن تنها اکتفا به مصرف یک نوع ماده غذایی، کافی نیست و نمی‌توان به دلیل خواص لاغرکننده دانه چیا، بدون ایجاد تغییر در غذای رژیمی، توقع کاهش وزن قابل توجهی داشت. همچنین کاهش وزن که توسط دانه چیا ایجاد می‌شود، بسیار آهسته و تدریجی است و نیازمند استمرار در مصرف آن است. به همین دلیل چنانچه تصمیم جدی برای کاهش وزن دارید، باید از یک مشاور تغذیه، رژیم غذایی مناسب خود را دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا