روانشناسی

۱۰ علت کاهش میل جنسی در مردان و زنان

Rate this post

میل جنسی می تواند توسط عوامل مختلفی تحت تاثیر قرار بگیرد. کاهش سطح تستوسترون یکی از رایج ترین این عوامل است.

در واقع، اولین نکته ای که باید برای پیدا کردن عامل کاهش میل جنسی به آن توجه کنید، میزان تستوسترون بدن است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تستوسترون هورمون جنسی مردانه است. یکی از مهم ترین کارکردهای آن این است که باعث می شود علاقه به داشتن رابطه جنسی داشته باشید. اما علل دیگری نیز برای کاهش این میل وجود دارد.

در ادامه این مقاله از مجله سبزینه راه به ۱۰ عامل کاهش میل جنسی اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

۱- داروهای تجویزی رایج

بعضی از داروها می توانند عاملی برای کم شدن میل جنسی در مردان و زنان باشند. اگر یکی از داروهای زیر را مصرف می کنید، احتمال دارد میلتان به رابطه جنسی کم شود:

  • مهار کننده های بازجذب سروتونین (SSRIs)

پزشکان اغلب این داروها را برای درمان افسردگی و سایر بیماری های زمینه ای دیگر تجویز می کنند. یکی از عوارض جانبی جنسی مرتبط با SSRI ها، کاهش میل جنسی است.

این داروها برای درمان کلسترول بالا تجویز می شوند. آنها می توانند باعث اختلال نعوظ (ED) در مردان شوند.

هم مردان و هم زنان مصرف کننده استاتین می توانند در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند. این تاثیر ممکن است به این دلیل رخ دهد که هورمون های مردانه و زنانه از کلسترول ساخته می شوند.

  • داروهای درمان فشار خون بالا
همچنین بخوانید:  اختلال استرسی پس از حادثه (قسمت اول)

این داروها می توانند موجب کاهش میل جنسی در انواع مختلفی شوند.

در واقع، تقریبا تمام طبقات داروهای کاهش دهنده فشار خون می توانند عوارض جانبی مرتبط با رابطه جنسی داشته باشند.

۲- استرس

افراد زمانی که در معرض فشار قرار می گیرند کارهای زیادی انجام می دهند. اما برانگیخته شدن میل جنسی معمولا یکی از این کارها نیست.

استرس در محل کار، خانه یا در روابط می تواند برای هر فردی رخ دهد. یادگیری نحوه کنترل آن به روشی سالم واقعا مفید و لازم است.

۳- فشار خون بالا

برای تحریک جنسی و داشتن عملکرد جنسی، شما نیاز به منبع مناسبی از خون در منطقه تناسلی دارید.

اما فشار خون بالا می تواند جریان خون در آلت تناسلی و واژن را کاهش داده و میل به رابطه جنسی را کم کند. در زنان مبتلا به فشار خون بالا خشکی واژن باعث می شود نزدیکی دردناک شود.

در مردان، کاهش جریان خون در آلت تناسلی می تواند باعث ایجاد اختلال نعوظ شود.

حدود ۳۰٪ از افراد مبتلا به فشار خون بالا از اختلال نعوظ شکایت دارند. این اختلال ممکن است هشدار اولیه ناشی از بیماری های قلبی عروقی باشد.

۴- چاقی

داشتن اضافه وزن می تواند انرژی را متبلور و احساسات شما را کمتر کند. هر دوی این عوامل زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

چاقی می تواند به خصوص برای مردان مضر باشد. این ضرر به ارتباط بین کاهش تستوسترون، اختلال نعوظ و چاقی باز می گردد. خبر خوب این است که کاهش وزن می تواند این اثرات را کاهش دهد.

همچنین بخوانید:  فواید کتاب خواندن / چرا باید روزی ۳۰ دقیقه کتاب بخوانیم؟

۵- مشکل در رابطه با همسر

این مورد می تواند در بالای لیست از بین برندگان میل جنسی قرار بگیرد. برای زنان احساس نزدیکی و صمیمیت بخش مهمی از میل جنسی را تشکیل می دهد.

و البته برای هر دو جنس بحث و جدل و دعوا، ارتباطات ضعیف، احساس خیانت و یا دیگر مسائل مربوط به اعتماد می تواند میل جنسی را نابود کند. برای حل این مشکلات می توانید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

 

۶- آپنه خواب

اگر آپنه خواب دارید، ممکن است چندین بار در طول شب تنفستان دچار مشکل شود. احتمالا موقع خواب سرو صدایی نیز از نفس کشیدنتان بلند می شود. در نتیجه، اغلب در طول روز خسته هستید.

این خستگی می تواند میل جنسی را کاهش دهد. آپنه خواب با اختلال نعوظ نیز ارتباط دارد. با این حال، کمبود خواب به هر دلیلی ممکن است باعث کاهش تستوسترون شود.

یک مطالعه در دانشگاه شیکاگو نشان داد که محدود کردن خواب مردان جوان به ۵ ساعت، در عرض یک هفته می تواند میزان تستوسترون را تا ۱۵٪ کاهش دهد.

۷- کم خوابی

آیا خیلی دیر می خوابید و یا خیلی زود از خواب بیدار می شوید؟ آیا با به خواب رفتن و یا ماندن در خواب مشکل دارید؟

هرچیزی که با خواب مناسب شما تداخل داشته باشد باعث کاهش میل جنسی می شود که علت اصلی آن خستگی است.

۸- استفاده از داروها و مواد مخدر

نیکوتین در سیگار عروق خونی را تنگ می کند. این تنگی جریان خون در دستگاه تناسلی را محدود می کند. مانند فشار خون بالا، تنگ شدن عروق خونی نیز باعث کاهش میل جنسی می شود.

همچنین بخوانید:  ساعت بیولوژیک بدن چیست و ارتباط آن با بیماری های مختلف چیست؟

مصرف بیش از حد الکل نیز همین تاثیر را روی بدن دارد. با مصرف طولانی مدت ماری جوانا، ماده فعال موجود در آن در بیضه ها جمع می شود. این تجمع می تواند تستوسترون و میل جنسی را کاهش دهد.

استروئیدهای آنابولیک نیز عامل کاهش میل جنسی هستند. افراد گاهی از این هورمون های مصنوعی برای ساخت عضله استفاده می کنند.

مشکل استفاده از این داروها برای مردان این است که آن ها توسط مغز با تستوسترون اشتباه گرفته می شوند. سپس مغز تولید تستوسترون را در بیضه ها قطع می کند. این روند می تواند در کنار بزرگ کردن عضلات، میل جنسی را کاهش دهد.

۹- تصویر بد از بدن خود

اگر شما بدن خود را زیبا بدانید بهتر میل جنسی تان برانگیخته خواهد شد. بدن خود را به هر شکلی که امروز هست دوست داشته باشید، حتی اگر درحال کار کردن بر روی تغییر شکل آن هستید.

اینکه احساس خوبی درمورد خود داشته باشید می تواند خلق تان را بهبود ببخشد و میل جنسی تان را افزایش دهد.

اگر همسرتان دچار این مشکل است و عزت نفس پائینی دارد، به او اطمینان دهید که او برای شما بسیار جذاب است.

۱۰- یائسگی

برای بسیاری از زنان، میل جنسی در دوران یائسگی کاهش می یابد. این تا حدودی مربوط به علائمی مانند خشکی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی است.

اما هر زن متفاوت است و ممکن است فرد با توجه به روابط با همسر، عزت نفس و سلامت کلی که دارد، بعد از یائسگی نیز زندگی جنسی بسیار خوبی داشته باشد.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا