روانشناسی

۱۲ روش ساده برای تقویت ذهن و افزایش IQ

Rate this post

همیشه افراد باهوش در محافل مختلف مورد تشویق و تعریف سایرین قرار می‌گیرند. باهوش‌تر شدن، چیزی است که بسیاری از افراد در پی آن هستند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای افزایش IQ و هوشمند‌تر کردن مغز وجود دارد.

در این مقاله، می‌خواهیم ۱۲ روش بی‌هزینه را برای بالا بردن عملکرد مغز و هوش شما معرفی کنیم. با مجله سبزینه راه همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

۱۲ روش بی‌هزینه را برای بالا بردن عملکرد مغز و هوش

۱- بیشتر راه بروید

دکتر جان مدینا، بیولوژیست مولکولی در کتابش به نام «قوانین مغز» می‌نویسد: اگر قرار بود یک فضای کاملا ضد مغز طراحی کنیم، چیزی شبیه کلاس‌های درس و اتاق کارهای کنونی می‌‌شد.

چرا؟ چون پروتئینی به نام BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز) که زیر بنای مدارات سلولی در مغز را می‌سازد و تغذیه می‌کند، زمانی ایجاد می‌شود که شما از نظر فیزیکی فعال هستید.

دکتر مدینا توضیح می‌دهد در ۱۸ مطالعه‌ای که روی افراد سنین بالاتر انجام شد، آنهایی که ورزش می‌کردند، نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کردند، از لحاظ حافظه‌ی بلند مدت، استدلال، توجه، حل مسئله، تفکر انتزاعی و … بسیار بهتر عمل کرده بودند.

او اینگونه نتیجه گیری می‌کند که یک سبک زندگی فعال یعنی؛ نصف کردن ریسک زوال عقل و اختلال ادراک برای سنین بالا.

۲- نفس عمیق بکشید

پایین بودن سطح اکسیژن، عملکرد مغز را ضعیف می‌کند. با تنفس عمیق از طریق بینی می‌توانید عملکرد مغزتان را فورا بالا ببرید.

نفس‌های عمیق، اکسیژن بیشتری وارد جریان خون و نهایتا مغز می‌کنند.

۳- یادگیری با نوشتن

یکی از روش‌ها برای بالابردین ضریب هوشی، نوشتن است. با به تحریر درآوردن موضوعات جدید، خود را مجبور می کنید محتوای آن را تجزیه و تحلیل کنید. سپس با نوشتن درمورد آن، این اجزاء را دوباره به هم متصل می‌کنید.

همچنین بخوانید:  ۱۰ نکته درمورد عصبی بودن و اختلالات عصبی

می توانید برای یک وبلاگ مطلب نویسی کرده یا اینکه وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید.

با تجزیه محتوا و ترکیب کردن دوباره آن، به عمق مطلب بروید.

در مورد موضوعی که درحال یادگیری آن هستید بنویسید و توجه ویژه‌ای به بازخوردی که از خوانندگان یادداشتتان می‌گیرید داشته باشید.

۴- تمرین فیزیکی

تمرینات جسمی نه تنها عملکرد بدن شما را بهبود می‌بخشند، بلکه قدرت مغزتان را نیز بیشتر می‌کنند. به تولد نورون‌های جدید در مغز نوروژنسیس گفته می‌شود.

تمرینات ورزشی، سطح فاکتور عصب‌گرای ترشح شده از مغز را که باعث نوروژنسیس می‌شود، افزایش می‌دهند.

پس ورزش را فراموش نکنید.

۵- ارتباط برقرار کردن با افراد باهوش

دوست شدن با افراد خلاق و نابغه باعث پیشرفت در هوش و استعداد می‌شود. بسیاری از افراد عادی در اثر معاشرت با افراد دانشمند به یک فرد ایده‌پرداز و با IQ بالا تبدیل می‌شوند.

کنجکاو شدن در مورد هوش، خود به یادگیری چیزهای جدید و افزایش IQ منجر می‌شود. مغز باید با شیوه‌ای درست مهارت چابکی ذهن را بیاموزد.

آدم‌های باهوش واقعا در بالارفتن IQ تاثیر دارند. از این افراد می‌توان طریقه چگونه فکر کردن و استفاده از مغز را آموخت. برای این اشخاص همه موضوعات چالش برانگیز است و مغزشان را درگیر می‌کند.

ارتباط با افراد دارای IQ بالا مغز را به بهترین شکل به کار می‌اندازد و راه بهره‌گیری از آن را نشان می‌دهد.

۶- کتاب‌های صوتی

تکنیک مورد علاقه من که می‌توان آن را همزمان با تمرینات جسمی انجام داد. من همیشه در حال ورزش، رانندگی، باغبانی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر در حال گوش کردن به کتاب‌های صوتی هستم.

همین امروز یک هدفون بی‌سیم خریداری کنید و عضو یک نرم‌افزار کتاب صوتی بشوید.

۷- تغذیه مناسب

زمانی که به بالارفتن هوش فکر می‌شود باید تغذیه را نیز مدنظر قرار داد. بدن باید ویتامین و مواد مورد نیاز خود را به خوبی دریافت کند. انواع توت، ماهی و آنتی اکسیدان مغز را در مدت بیشتری در سطح آمادگی بالا نگاه می‌دارند.

همچنین بخوانید:  اعتیاد به تلفن های هوشمند

روغن امگا۳ به بازسازی سلول‌های مغز و ثابت نگه داشتن میزان قند خون کمک می‌کند.

عسل، خرما و شکلات تلخ از دیگر خوراکی‌ها برای افزایش IQ هستند. فلاونول موجود در شکلات به افزایش جریان خون و تقویت عملکرد مغز یاری می‌رساند.

کاکائو همچنین با داشتن میزان بالای آنتی‌اکسیدان و منیزیوم به افزایش IQ منجر می‌شود. چای سبز و جنسینگ با آب داغ یکی از خوراکی‌های بی‌نظیر است.

چای سبز ابتدا ۸۰۰۰ سال پیش در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. راهبان مکتب بودا در آن زمان به قدرت تمرکز و هوشیاری این ماده پی بردند. بسیاری از افراد بالارفتن هوش ژاپنی‌ها را به دلیل استفاده از این نوشیدنی می‌دانند.

آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های مغزی محافطت می‌کنند که در بلوبری، کشمش، سیر، توت فرنگی، آلو و اسفناج به وفور یافت می‌شوند.

خوراکی‌هایی مانند نان سفید، چیپس و پاستا فرد را خسته و خواب‌آلود می‌کنند و فکر کردن و استفاده از مغز را با دشواری همراه می‌سازند.

برای افزایش عملکرد مغز باید خوردن شکر سفید را به حداقل رساند.

فست و فود و خوراکی‌های شیرین ضریب هوشی را کاهش می‌دهند و می‌توانند اثرات دائمی بر ذهن داشته باشند. استشمام گرد و غبار به از بین رفتن سلول‌های مغزی منجر می‌شود.

۸- از سرگرمی‌ها استفاده کنید

وقتی منتظر چیزی هستید یا حوصله‌تان سر رفته، خلاق باشید. جدول حل کنید، پازل بازی کنید و یا به برنامه‌های شنیداری گوش دهید.

۹- انجام بازی‌های ویدئویی و فکری

در این بازی‌ها محرک‌هایی دیده می‌شود که در زندگی واقعی یافت نمی‌شوند. یک بازی استراتژیک مبتنی بر هوش به افزایش IQ کمک می‌کند. بازی “World of Warcraft” منابعی را در اختیار افراد قرار می‌دهد که سطوح فکری خود را افزایش دهند. رشد با بازی‌ها زودتر انجام می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد بازی مهارت‌های شناختی و حرکتی را افزایش داده و به بهبود هوش کمک می‌کند. برنامه‌های تحریک مغز توسط گروهی از متخصصین مغز و اعصاب و روانشناسان طراحی می‌شود. نقاط ضعف در بلند مدت به وسیله مهارت‌های شناختی مطلوبیت پیدا می‌کنند.

برخی از بازی‌ها مانند شطرنج، سودوکو و پازل ذهن را باز کرده و فرد را به چالش می‌کشند. اسکرابل بدون استفاده از فرهنگ لغت به افزایش IQ کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:  ۱۴ راهکار برای مقابله با بی خوابی و بدخوابی

بازی‌ها اگر به صورت جمعی باشند سرعت عمل فرد را بالا می‌برد و از عملکرد مغزی دیگران بهره گرفته می‌شود.

۱۰- مطالعه

درست مانند بازی کردن، مطالعه باعث فعالیت بهتر مغز می‌شود. مطالعه باعث تصویرسازی ذهن از خوانده‌ها می‌شود.

وقتی کتابی با صدای بلند خوانده شود نسبت به زمان مطالعه با صدای آرام مدارهای متفاوتی در مغز ایجاد می‌کند. می‌توان برای دیگران کتاب خواند یا به کسی که کتاب می‌خواند گوش فرا داد. در اثر این فرآیند استرس کاهش یافته و میزان معلومات بالا می‌رود.

کتاب آموزش تکنیک‌های تقویت حافظه و افزایش هوش نوشته مجتبی فیاض می‌تواند توانمندی‌های مغز را بالا ببرد.

در این کتاب ابزار پرورش مغز در اختیار خواننده قرار می‌گیرد که این ابزار نه تنها سرگرم کننده است بلکه شیوه‌هایی را می‌آموزد تا فرد کارهایی را انجام دهد که تاکنون انجام آن‌ها را غیرممکن می‌دانسته است.

در این کتاب آموزش‌ها در یک دوره صد روزه تعیین شده‌اند که سرعت و افزایش تمرکز را بالا می‌برند. با ترفندهای این کتاب می‌توان اطرافیان را از پیشرفت مغزی شگفت زده کرد.

۱۱- وارونه کردن اجسام

یکی از راه‌های تقویت مغز وارونگی است. وارونگی قسمت سمت چپ مغز را به فعالیت وا می‌دارد. اجسام وارونه شبکه مغز را درگیر می‌سازند که مغز را وادار می‌کند شکل و روابط پازل مانند را تفسیر کند.

برای این تمرین می‌توان قاب‌ها، ساعت و تقویم را به صورت وارونه در خانه قرار داد.

بسیاری از افراد باهوش به دلیل استفاده نکردن درست از مغزشان خود را فردی کم‌هوش می‌پندارند. مطالعه، هم نشینی با افراد باهوش، بازی‌های فکری، تغذیه مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی از راه‌های افزایش هوش هستند.

برای بالابردن هوش باید فرد به زوایای مختلف مغز خود آگاه شود و تمرین‌هایی را به کار گیرد.

۱۲- طراحی کنید

این روش به هوشیاری مغز و جذب اطلاعات کمک می‌کند. در طی طراحی باید به الگوها، زوایای مبهم و سایه‌ها دقت کرد. یادگیری نجاری و فعالیت‌های ساختمانی و استفاده از دست عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

مهارت در ساخت و طراحی، محدودیت‌های ذهنی را برطرف کرده و قدرت استفاده از منابع جدید برای فرد را مهیا می‌کند.

کشیدن یک طرح بر صفحه علاوه بر ایجاد تمرکز، راه‌های ایجاد خلاقیت را باز می‌کند.

انجام کارهای دستی تمرکز را به مقدار قابل توجهی بالا می‌برد. طراحی و کشیدن خطوط بر دفتر برای خلق پدیده‌ها یکی از راه‌های افزایش IQ است.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا