تغذیه سالم

روغن سیاه دانه و طریقه مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری

Rate this post
سیاه دانه را بسیاری از افراد می‌شناسند و منشا آن از غرب آسیا است. نام آن را در درمانی‌های طب سنتی بسیار شنیده‌ایم که یکی از مهم‌ترین خواص آن برای افزایش شیر، در زنان شیرده است و همچنین می‌تواند برای دستگاه گوارش به‌عنوان یک مسهل، ضدباکتری و ضدانگل مصرف شود.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

البته خواص سیاه دانه تنها به همین موارد محدود نمی‌شود و خواص بسیار و متنوع دیگری برای بدن دارد. البته در این مطلب از سبزینه راه تنها شکل خوراکی آن مطرح نیست؛ بلکه می‌خواهیم خواص روغن سیاه دانه مالشی را نیز بررسی کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خواص سیاه دانه برای بدن

خواص سیاه دانه برای بدن

سیاه دانه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و نیازهای روزانه بدن را تامین نماید. به‌عنوان مثال وججود اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها سبب شده است به‌عنوان ماده‌ای ضدسرطان شناخته شود. همچنین آهن و پتاسیمی که در سیاه دانه وجود دارد نه‌‌تنها یبوست را درمان می‌کند، بلکه مسمومیت خونی را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. بیماری‌های دیگری که به کمک خواص سیاه دانه درمان می‌شوند، می‌توان به دیابت، بیماری‌های قلبی، سل، کم‌خونی، میگرن و… اشاره کرد. علاوه‌بر طب سنتی در طب اسلامی نیز به مصرف سیاه دانه بسیار سفارش شده است.

خواص روغن سیاه دانه مالشی

خواص روغن سیاه دانه مالشی

روغن سیاه دانه را می‌توان هم به‌صورت خوراکی مصرف نمود و هم به‌صورت موضعی آن را استفاده کرد. از خواص روغن سیاه دانه مالشی برای درد مفاصل ویا عارضه‌های پوستی همچون آکنه استفاده می‌کنند. همچنین برای تهیه ماسک صورت می‌توان از این روغن استفاده نمود. با این وجود این بدان معنی نیست که هرکس سرخود بتواند این روغن را به هر میزانی برای صورت خود استفاده کند. در ادامه نحوه خواص و عوارض روغن سیاه دانه برای مو و پوست را توضیح می‌دهیم.

همچنین بخوانید:  بهترین زمان خوردن میوه برای لاغر شدن را بدانید!

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

یکی از مهم‌ترین خواص روغن سیاه دانه مالشی، برای تسکین درد مفاصل است. البته خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل تنها به دردهای حاد ناشی از آسیب‌ها مربوط نمی‌شود؛ بلکه افرادی که دارای درد مزمن هستند، می‌توانند از این روغن برای مالش در مفصل دردناک همچون آرنج، مچ، زانو و… استفاده کنند و تاثیر آن را در کاهش درد ببینند. چنانچه از روغن سیاه دانه آماده استفاده می‌کنید، آن را از فروشگاهی معتبر تهیه نمایید تا اصل بوده و بتوانید از خواص آن استفاده نمایید. همچنین پیش از استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، حتما بسته آن را تکان دهید تا چنانچه روغن آن جدا شده است با مواد سیاه ته‌نشین شده، ترکیب شود.

روغن سیاه دانه برای لکه صورت

چنانچه دچار لکه، جوش ویا آکنه در صورت هستید، به‌خصوص چنانچه پوست خشکی دارید، می‌توانید از روغن سیاه دانه برای لکه صورت و درمان آکنه استفاده کنید. همانطور که گفته شد روغن سیاه دانه دارای خاصیت ضدباکتری است و همچنین می‌تواند اگزما و آلرژی در پوست شما را درمان کند. برای دانستن طرز استفاده روغن سیاه دانه برای پوست صورت بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید و همچنین پیش از استفاده از آن، مقداری را بر روی ساعد خود تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. چنانچه پوست خشکی دارید، نه‌تنها می‌توانید از روغن سیاه دانه برای لکه صورت استفاده کنید، بلکه می‌توانید آن را بر روی پاشنه پا، آرنج و زانو خود بمالید تا خشکی و تیرگی پوست شما رفع شود.

همچنین بخوانید:  بهترین برنامه غذایی ماه رمضان چیست؟

خواص روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه برای بدن

روغن سیاه دانه را می‌توان به صورت خوراکی نیز مصرف نمود که در این بخش می‌خواهیم به خواص سیاه دانه خوراکی اشاره کنیم.

خواص روغن سیاه دانه برای رحم

روغن سیاه دانه حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان روده بزرگ و… موثر است. اما این تنها خواص روغن سیاه دانه برای رحم نسیت. خواص آنتی‌باکتریال روغن سیه دانه برای پاکسیازی دستگاه گوارش و کبد مفید است و همچنین سبب کاهش انقباض عضلات رحم می‌شود. البته این موضوع سبب می‌شود در دوران بارداری ممنوعیت مصرف داشته باشد؛ زیرا می‌تواند سبب بارداری زودرس و حتی سقط جنین شود.

خواص روغن سیاه دانه برای مو و پوست

روغن سیاه دانه برای مو می‌تواند به‌عنوان یک ماسک برای پیشگیری از سفیدی زودرس شود. همچنین از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای مو می‌توان به تقویت مو و همچنین درمان شوره سر اشاره کرد. روغن سیاه دانه ریشه مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند و همچنین خشکی مو را از بین می‌برد.

از ماسک صورت حاوی روغن سیاه دانه برای درمان آکنه و جوش و همچنین برای جوانسازی پوست استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، افرادی که دچار اگزما هستند نیز می‌توانند از این روغن برای درمان آن استفاده کنند.

خواص روغن سیاه دانه برای لاغری

روغن سیاه دانه می‌تواند سبب لاغری و کاهش وزن سریع شود و نکته جالب آن این است که هم فرم موضعی و هم فرم خوراکی آن این خاصیت را دارند. روغن سیاه دانه می‌تواند هم BMI یا همان شاخص توده بدنی را کم کرده و هم به کاهش چربی شکمی کمک کند. ماساژ شکم تخت با روغن سیاه دانه نیز یکی از خواص روغن سیاه دانه مالشی است که سبب کاهش چربی دور شکم می‌شود.

سایر خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه خواص دیگری نیز دارد، برای مثال می‌تواند سوء‌هاضمه را درمان کند ویا از التهابات ایجاد شده کم کند که برای بیماران آسمی مفید است. روغن سیاه دانه همچنین برای بهبود حرکت اسپرم‌ها و تعداد آن‌ها در مردان و همچنین برای افزایش میزان شیر در دوران شیردهی زنان مفید است. در کنار آن، می‌توان به سایر خواص روغن سیاه دانه همچون کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون اشاره کرد. تاثیر روغن سیاه دانه در پاکسازی کبد نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه است که در طب سنتی به آن اشاره شده است.

همچنین بخوانید:  شیرین کننده های مصنوعی و سلامتی!

عوارض روغن سیاه دانه

عوارض روغن سیاه دانه

مواردی که پیش‌تر در ارتباط با خواص روغن سیاه دانه گفته شد، ممکن است برای همه افراد به‌طور یکسان و ۱۰۰% عمل نکند که یکی از دلایل آن طبع گرم و خشک سیاه دانه است. همچنین استفاده موضعی از روغن سیاه دانه چنانچه به آن آلرژی پوستی داشته باشید ویا به میزان زیادی استفاده نمایید، می‌تواند سبب تحریک پوست و ایجاد التهاب و جوش شود؛ به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید. برای زنان باردار نیز روغن سیاه دانه ویا مصرف سیاه دانه توصیه نمی‌شود، زیرا خطر سقط جنین ویا تولد نوزاد نورس را به‌همراه دارد. روغن سیاه دانه را برای کودکان و نوزادان استفاده نکنید، زیرا تاثیر آن بر این گروه نامعلوم است و همچنین در مصرف روغن سیاه دانه زیاده‌روی نکنید تا به عوارض روغن سیاه دانه در ایجاد تهوع و استفراغ و درد شکمی دچار نشوید.

طریقه مصرف روغن سیاه دانه

طریقه مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن

می‌توان از روغن سیاه دانه برای لاغری به روش‌های متفاوت استفاده کرد اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و بیشتر از ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری استفاده نکنید. می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه و ۱ قاشق غذاخوری عسل را مخلوط نموده و هر صبح، ناشتا میل کنید. همچنین می‌توانید ترکیب ۱ قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه با ۱ قاشق غذاخوری عسل و دارچین را که در آب ولرم حل کرده‌اید، به‌صورت ناشتا میل کنید. می‌توانید همین میزان روغن سیاه دانه را بر روی سالاد خود بریزید ویا به‌صورت ناشتا در آب پرتقال حل کرده و میل نمایید. همچنین به‌جای روغن سیاه دانه می‌توانید از دانه‌های سیاه دانه که آسیاب نموده‌اید استفاده کنید؛ البته باید به‌سرعت با عسل ترکیب کنید تا خواص آن در مجاورت هوا از بین نرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا