روانشناسی

۱۳ ویژگی یک رابطه اشتباه و ناسالم

Rate this post

در این مقاله از مجله سبزینه راه می خواهیم به ۱۳ ویژگی یک رابطه اشتباه و ناسالم اشاره کنیم که نشان می دهند رابطه ای ارزش وقت گذاشتن ندارد. اگر درگیر تصمیم گیری در مورد اینکه آیا فردی که با او در ارتباط هستید، واقعاً ارزش وقت گذاشتن شما را دارد یا نه، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

۱- سوء استفاده عاطفی یا جنسی در رابطه

نحوه رفتار طرف مقابل با شما و حفظ احترام و پیشگیری از سوءاستفاده عاطفی و یا جنسی یکی از اصلی ترین شرایط داشتن یک رابطه سالم است.

بسیاری از افراد با این ادعا که “این که فقط یه بار این اتفاق افتاده، به این معنی نیست که دوباره هم تکرار میشه” خودشان را قانع می کنند که از این سوءاستفاده چشم پوشی کنند.

به یاد داشته باشید که شما سزاوار یک رابطه سالم هستید و کسی که حتی یک بار از شما چه به صورت جسمی و چه عاطفی سوءاستفاده کند، ارزش وقت گذاشتن شما را ندارد.

۲-  شما یک راز هستید

در روابط افراد اطرافمان گاه و بی گاه می بینیم که دو نفر با هم در رابطه اند، اما یکی از این دو تمایلی به معرفی پارتنر خود به بقیه ندارد و وجود او را همانند یک راز می داند.

وقتی کسی بودن شما در رابطه را یک راز تلقی می کند، سه حالت دارد:

  • او در یک رابطه دیگری است و شما به عنوان گزینه “زاپاس” محسوب می شوید.
  • او نمی تواند به شما متعهد بماند.
  • او از بودن با شما خجالت می کشد.
همچنین بخوانید:  یوگا چیست و چگونه ورزش یوگا را شروع کنیم؟

وقت شما با ارزش است و نباید با کسی که ترجیح می دهد شما را به عنوان راز کوچک حفظ کند، وقت با ارزش تان را هدر دهید.

۳- مرتبا قرارها و برنامه هایتان لغو می شود

آیا زیاد پیش آمده که پارتنرتان در لحظات آخر قرار ملاقات یا برنامه های از پیش تعیین شده را لغو کند؟

خب گاهی این اتفاق می افتد و طبیعی هم هست، چرا که ممکن است در همان لحظه کار مهم تری برایش پیش آمده باشد. اما تکرار این اتفاق به کرات، طبیعی نیست و نشان می دهد که دیدن شما یا رسیدن به برنامه هایتان در اولویت اول او قرار ندارد.

اگر می بینید که پارتنر شما مرتبا این کار را انجام می دهد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل عمیق تر در رابطه تان باشد و نیاز باشد در مورد آن صحبت کنید.

۴- مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر به قدری مخرب است که می تواند به راحتی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود هر نوع رفتاری از او سر بزند.

مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین مواردی است که در این لیست ما قرار می گیرد و جزئی مهم از عوامل بازدارنده رابطه محسوب می شود.

مصرف مواد مخدر می تواند باعث شود که او با شما بدرفتاری کند، غیرقابل اعتماد باشد و یا تصمیمات ضعیفی بگیرید که به شما آسیب برساند.

آیا دوست دارید وقت تان را در کنار کسی سپری کنید که بیشتر اوقات زندگی اش در مستی یا مصرف مواد مخدر می گذرد؟ اگر این مورد را تجربه می کنید، خواهش می کنم کمی درباره ادامه این رابطه تجدید نظر کنید.

۵- شریک زندگی شما وفادار نیست

وفاداری یکی از او اصول، یا بهتر بگویم مهم ترین اصلی است که یک رابطه را نگه می دارد.

زمانی که دو نفر با هم بر سری برخی از مسائل تعهد می کنند، قطعا باید به آن پایبند بمانند. بیایید رو راست باشیم، در کنار سایر مشکلات ناشی از وفادار نبودن پاتنر، این کار او می تواند باعث شود شما شرایطی همچون افسردگی، عفونت های مقاربتی و یا هر مشکلی از این دست را تجربه کنید.

۶- به زشتی با شما مقابله می کند

مسلما همه ما در روابطمان، اوقاتی که با مشاجره گذشته را تجربه کرده ایم، اما نحوه رفتار هر کدام از ما در این شرایط بسیار مهم است.

همچنین بخوانید:  مضرات خواندن و تماشای اخبار

اگر در هنگام بحث یا استدلال، پارتنر شما رفتارهای زیر را انجام می دهد، به طور جدی باید در این رابطه تجدیدنظر کنید:

  • تجربیات گذشته را با هدف آسیب رساندن به احساسات شما عنوان می کند
  • شما را با لفظ های زشت و تحقیرآمیز خطاب می کند

۷- به جای حل مسئله به شما حمله می کند

مشاجره و بحث در هر رابطه ای وجود دارد، اما در یک رابطه سالم، قطعا هر دو طرف تمایل دارند با یک گفتگوی منطقی اوضاع را آرام کرده و مشکلات را حل کنند.

۸- در مورد رابطه تان احساس خوبی ندارید

آیا از بودن در این رابطه و گذراندن اوقات تان در کنار این فرد احساس خوبی ندارید؟ آیا وقتی به رابطه خود فکر می کنید مضطرب می شوید؟ آیا پاتنر شما باعث می شود که ارزش شما زیر سوال برود یا اعتماد به نفس تان را از بین می برد؟

اگر پاسخ تمام این سوالات مثبت است، چیزی در درون شما فریاد می زند که: “این رابطه درست نیست!”

به یاد داشته باشید که هدف ما از بودن در کنار هر آدمی یا شروع هر رابطه ای تجربه احساس آرامش، اعتماد به نفس، پیشرفت و تمام ویژگی های خوب این چنینی است، اما وقتی در کنار این فرد نه تنها هیچ یک از این موارد را احساس نمی کنیم، بلکه این فرد احساسات منفی دیگری را هم برایمان به ارمغان می آورد، چرا باید در این رابطه بمانیم؟

۹- تفاهم ندارید و خواستار چیزهای متفاوتی هستید

گاهی پیش می آید که دو نفر واقعا همدیگر را دوست دارند، اما خواسته هایشان کاملا بر خلاف یکدیگر است.

به عنوان مثال او ترجیح می دهد این مقدار پول را پس انداز کند اما شما ترجیح می دهید آن را خرج کنید، او عاشق بچه دار شدن است شما از بچه فراری هستید، یا هر چیزی که نشان از تفاوت خواسته های شما داشته باشد.

اگر این اختلافات به خوبی مدیریت نشوند و به زودی به آن ها رسیدگی نکنید، می توانند نارضایتی های جدی در زندگی را به دنبال داشته باشند.

۱۰- او خودخواه است

یک رابطه دونفره جای خودخواهی نیست و اگر یکی از این دو نفر خودخواه باشد، طرف مقابل خیلی زود خسته خواهد شد.

همچنین بخوانید:  خوشبختی چیست؟

اگر احساس می کنید همه انرژی تان را صرف پارتنر یا همسرتان می کنید ولی او در مقابل فقط به فکر خودش است و فقط از این مهربانی شما سوءاستفاده می کند، شاید زمان آن رسیده باشد که کمی در مورد ادامه رابطه تان تجدیدنظر کنید.

افراد خوادخواه جز خودشان کسی را نمی بینند و برای کسی ارزش قائل نیستند، و به راستی که این ویژگی تمام شخصیت طرف مقابل این رابطه را زیر سوال می برد.

۱۱- او همیشه حسودی می کند

حسادت سالم، به خودی خود در یک رابطه مفید است و می تواند حتی باعث شود که دو نفر با یکدیگر بهتر رفتار کنند. اما وای از روزی که این حسادت به جایی برسد که تمام زندگی شخص حسود صرف کنترل طرف مقابل شود.

چک کردن موبایل طرف مقابل، کنترل ایمیل یا فیسبوک او و یا هر رفتار کنترلی دیگر فقط و فقط یک رفتار مخرب است و نشانه عدم امنیت و اعتماد در رابطه است و در صورت تکرار آن ممکن است اوضاع خیلی خراب تر شود.

به یاد داشته باشید که اگر شما و پاتنرتان با هم در رابطه هستید یا ازدواج کرده اید، این به معنای مالکیت تمام عیار بر روی او نیست، در یک رابطه سالم، حریم های خصوصی حفظ می شود.

۱۲- عقاید یا ارزش های متفاوتی دارید

شاید فکر کنید با فردی که دنیای متفاوتی از شما دارد رابطه خوبی دارید و می توانید مکمل هم باشید، درست است که گاهی بسیاری از رفتارهای متقابل یکدیگر را کامل می کنند و مکمل یکدیگر هستند، اما همیشه هم اینطور نیست.

در رابطه نباید به دنبال تغییر عقاید یا ارزش های یکدیگر باشید و وارد رابطه شدن با هدف تغییر دادن شخص مقابل قطعا عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

۱۳- شما همیشه می جنگید

آیا بیشتر اوقات شما صرف مشاجره و جنگیدن با هم است؟ مطمئنا، حتی زوج‌های خوشحال و خوشبخت هم با یکدیگر بحث می‌کنند، اما بحث کردن مداوم نشان می‌دهد که شما مهارت‌های ارتباطی ضعیفی دارید.

مهارت ارتباط یک اصل اساسی در هر رابطه است. زوج‌ ها باید بتوانند به منظور ایجاد همدلی، حل مشکلات، و نزدیک ‌تر شدن با هم به خوبی حرف بزنند و گفتگو کنند.

و  اما سخن پایانی…

زندگی خیلی کوتاه تر از آن است که با فردی که ارزش وقت گذاشتن ندارد، آن را سپری کنید.

اگر پاتنرتان مدام در حال کنترل، آزار و یا بحث با شماست، شاید وقت آن رسیده باشد که برای خودتان ارزش قائل شوید و از یک رابطه ناسالم بیرون بیایید.

ما میدانیم که چقدر گرفتن این تصمیم سخت است، اما قول میدهیم که وقتی در آینده با یک شخص درست وارد رابطه شوید، از خودتان به خاطر بیرون آمدن از آن رابطه آزاردهنده ممنون خواهید بود.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا