روانشناسی

۱۵ اشتباه رایج زنان در روابط عاطفی

Rate this post

گاهی افراد ناخواسته رفتارهایی را از خود نشان می دهند که باعث نابودی رابطه آنها می شود. در این مطلب از مجله سبزینه راه، قصد داریم مهم‌ترین اشتباهات زنان در روابط عاطفی و نحوه برطرف کردن آنها را با هم مرور کنیم. نکاتی که زنان برای داشتن یک رابطه عاطفی‌ پایدار و پربار باید در نظر داشته باشند. با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

اشتباهات رایج زنان در روابط عاطفی

۱- دست‌کم گرفتن خود؛ از رایج ترین اشتباهات زنان

امروزه خیلی پیش می‌آید که در معرض آسیب‌پذیری و از دست دادن اطمینان‌خاطرمان قرار می‌گیریم. ما دائما موظف به اثبات خودمان هستیم و تقریبا همیشه باید با قطاری از موفقیت ها و شکست ها روبه‌رو شویم؛ بنابراین اعتماد‌ به نفس و حس ارزشمندی ما تزلزل پیدا می‌کند؛ باوجودِاین، باید تلاش کنیم که خودمان را دست‌‌کم نگیریم.

باور داشته باشید که ارزش همهٔ خوبی‌های دنیا را دارید و هرچه به دست می‌آورید، شایسته‌اش بوده‌اید.

۲- اتکای بیش‌ازحد به شریک زندگی

تکیه کردن به دیگری برای دریافت حمایت بد نیست؛ با وجود این، وابستگی به یک فرد تا آن اندازه که نقش عصا را برای حرکت شما پیدا کند، رویکرد بسیار ناسالمی است. زندگی با این شیوه حرمت نفس، ثبات عاطفی و شادی ما را به چیزی وابسته می‌کند که هیچ کنترلی روی آن نداریم.

حتما به شریک زندگی‌تان تکیه کنید، اما برای دریافت حمایت نه از سر احتیاج.

۳- صحبت کردن در رابطه با مشکلات زندگی و گله و شکایت در تختخواب

تخت خواب و اتاق خواب شما باید تنها جایی باشد که در آن قرار است به آرامش برسید و برای داشتن یک خواب راحت و در عین حال یک رابطه جنسی خوب آن را تدارک دیده باشید. در صورتی که گلایه ها و ناراحتی خود را در زمان شروع و برقراری رابطه جنسی عنوان کنید، این مسئله موجب می شود هیچ علاقه ای به یکدیگر برای ادامه رابطه جنسی نداشته باشید.

همچنین بخوانید:  ۱۰ بهترین مکمل برای افزایش قدرت مغز

گفت و گو کردن در رابطه با مسائل و مشکلات زندگی تنها باید زمانی مطرح شود که شما و همسرتان در آرامش کامل و در زمانی هستید که در رابطه با مسائل مختلف می توانید فکر کنید.

دقت داشته باشید که مطرح کردن مشکلات در این زمان، نه تنها به شما برای حل مشکلات تان کمک نخواهد کرد، بلکه موجب می‌شود بر روی مسائل دیگری نیز همانند رابطه جنسی تان مشکلاتی به وجود آید.

۴- صحبت نکردن راجع به احساسات

بسیار مهم است که ما بتوانیم در زندگی خود و در روابط خود از احساساتمان با دیگران سخن بگوییم و از آن مهم‌تر، این است که بتوانیم در رابطه عاطفی خود به راحتی احساسات خود را با شریک عاطفی‌مان در میان بگذاریم.

زمانی که دو طرف رابطه بتوانند از احساسات خود با یکدیگر صحبت کنند رابطه عمیق‌تر، سالم‌تر و صمیمانه‌تری خواهند داشت؛ همچنین، آنها بهتر می‌توانند رابطه خود را مدیریت کنند.

۵- صحبت نکردن راجع به خواسته‌هایی که از یکدیگر داریم

گاهی برخی افراد گمان می‌کنند که طرف دیگر رابطه یا همسرشان، خودش باید بداند که آنها چه چیزی می‌خواهند و نیازی نیست که همیشه همه چیز را بر زبان آورند. این یک اشتباه بزرگ است.

هیچ انسانی به قول معروف، کف دست خود را بو نکرده است که بداند دیگری از او چه می‌خواهد. قرار بر حدس و گمان نیست، قرار بر این است که هر یک از ما بنا بر ایجاد یک رابطه سالم خواسته‌های خود از یکدیگر را بیان کنیم.

رفتار سالم این است که: «آنچه را نیاز دارید و می‌خواهید درخواست کنید و در انتظار حدس دیگران و رفع آن بدون اینکه درخواست کرده باشید وقت و انرژی خود را هدر ندهید»

۶- سرزنش کردن دائمی شریک زندگی

افرادی که همسرشان را به دلیل اشتباهات گذشته مدام سرزنش می کنند در واقع به شکل سو استفاده می شود و افراد برای این که حقایق و مشکلات اکنون رابطه را نبینند خود را با گذشته درگیر می کنند و آن ها را در هر بحث و دعوایی یاد آوری می کنند .

فرد با یاد آوری اشتباهات گذشته و سرزنش کردن به خاطر آن ها احساس گماه را در طرف مقابل ایجاد می کند و این در حالی است که فرد هیچ احساس مثبتی از این کار پیدا نخواهد کرد .

همچنین بخوانید:  سندروم اردک؛ اختلالی شایع در فضای مجازی

زوجین زمانی که با مشکلی مواجه می شوند باید تمام انرژی خود را صرف حل کردن آن کنند و نباید با بیان اتفاقات گذشته بحث را بیشتر کنند و از موضوع اصلی فاصله بگیرند .

این کار انرژی و وقت زیادی را از هر دو طرف می گیرد و باعث می شود که مشکلات حل نشده باقی بمانند و به مرور زمان این شیوه می تواند به شدت رابطه را تهدید کند .

زمانی که زوجین یکدیگر را انتخاب می کنند باید فرد را با تمام اشتباهات گذشته اش نیز بپذیرند و در این صورت است که می توانند زندگی بهتری را داشته باشند.

۷- تهدید به قطع رابطه

در رابطه عاطفی کاملا طبیعی است که گاهی از طرف مقابلتان ناراحت شوید و برنجید اما متعهد بودن به فرد مقابل ارتباطی با این موضوع ندارد.

افراد زمانی که رابطه ای را با هم آغاز می کنند باید در هر شرایطی نسبت به هم متعهد باقی بمانند و نباید در هر مشکلی تهدید به قطع رابطه را مطرح کنند. این به مرور زمان باعث می شود که فرد احساسات و حرف هایش را سرکوب کند و آن ها را مطرح نکند و این باعث می شود که به مرور زمان تحساس صمیمیت را کاهش خواهد داد .

۸- تلاش برای تغییر همسر

وقتی ازدواج می‌کنیم، با موارد خوشایند و ناخوشایندی در همسرمان رو‌به‌رو می‌شویم. ممکن است ترجیح بدهید که او برخی از این خصوصیات را نمی‌داشت؛ بااین‌حال، اکنون که او این‌گونه است، از این خصوصیات چشم‌پوشی کنید و سعی کنید به آنها عادت کنید.

برای تغییر او به دلخواه خودتان تلاش نکنید؛ به‌جایش بیشتر روی آنچه در او دوست دارید، تمرکز کنید و به آنچه دوست ندارید، بی‌توجه باشید!

۹- حسادت بیش از حد

چک کردن موبایل و ایمیل همسر ، تعقیب کردن ، سر زدن های ناگهانی به محل کار همسرتان بسیار اشتباه است . پایه ی اصلی هر رابطه ای اعتماد است و باید بر اساس آن شکل بگیرد.

کنترل کردن و حسادت بیش از حد، یکی از اشتباهات رایج زنان در روابط عاطفی است و می تواند مشکلات اساسی را به بار بیاورد و زوجین باید این احساسات را در خود حل کنند وآن ها را مدیریت کنند؛ در غیر اینصورت دیر یا زود شریک عاطفی تان را از دست خواهید داد.

۱۰- حل نکردن مشکلات

زمانی که مشکلی به وجود می آید زوجین باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، درباره ی آن صحبت کنند، احساسات خود را بیان کنند و در جست و جوی راه حل برای حل آن باشند. حل نکردن مشکلات و سرپوش گذاشتن روی آنها به مرور زمان مشکلات بیشتری را به وجود می آورد .

همچنین بخوانید:  چطور نقطه ضعف های خود را برطرف کنیم؟

۱۱- مته به خشخاش گذاشتن درباره آنچه در کنترل‌شان نیست

خاطرات خوش از آنِ کسانی است که جزئیات آشفته‌شان نمی‌کند. در زندگی به‌ندرت کارها درست به همان روشی پیش می‌رود که ما می‌خواهیم. بسیار طبیعی است که در رویارویی با تغییر برنامه‌ها ناراحت شویم؛ البته، دل‌نگرانی دائمی بابت این تغییرات، بهانه‌گیری یا کنایه زدن مکرر می‌تواند خاطره‌ای را که در مسیر ساخته‌شدن است و نیز حال شما و همسرتان را خراب کند.

جزئیات را جدی نگیرید؛ جز در مواردی که تغییر برنامه اصلا قابل‌پذیرش نیست و سلامت و امنیت شما را به خطر می‌اندازد. در عوض، از زمان و آنچه هم‌اکنون مایهٔ شگفتی است لذت ببرید.

۱۲- دست‌کم گرفتن کارهایی که همسرشان برای‌شان انجام می‌دهد

برخی مردان می‌دانند که زنان چه کاری را عاشقانه به حساب می‌آورند. البته، بیشتر مردان حتی وقتی واقعا عاشق‌اند، مطابق دیدگاه زنان عاشقی نمی‌کنند.

شاید او تلاش خود را برای خوشحال کردن شما کشیده است و شما متوجه نیستید! سعی کنید برای تلاش هایش ارزش قائل باشید و او را سرخورده نکنید.

۱۳- پیش کشیدن موضوع تعهد پیش از شناخت کامل

برخی زنان اغلب مردان را برای ازدواج تحت فشار قرار می‌دهند تا در رابطه احساس امنیت کنند. البته هیچ اشکالی در درخواست رابطه‌ای امن و طولانی‌مدت نیست. هرچند، باید به خاطر داشته باشیم که تعهد موضوعی دوطرفه است. در ابتدا باید شناخت کافی دربارهٔ او داشته باشیم. آیا ۵ سال دیگر همچنان می‌خواهیم با او باشیم؟ توجه کنید که آدم‌ها در گذر زمان دچار تغییر و تحول می‌شوند؛ بنابراین به خودتان و البته او فرصت بدهید.

برای تقویت رابطه و رفع احساس عدم اطمینان‌خاطر، با او صحبت کنید تا با کمک هم راهی برای تجربهٔ امنیت‌خاطر بیشتر پیدا کنید.

۱۴- دست‌نکشیدن از رابطه عاطفی ناسالم

کسی درباره فکرهایی که به ذهن می‌آیند مسئولیتی ندارد و این بدیهی است. آزادانه فکر کردن حق ابتدایی ماست و از آن لذت می‌بریم؛ اما عمل براساس افکار، موضوعی کاملا متفاوت است.

در رابطه دوره‌هایی سخت وجود دارد. در این زمان‌هاست که آسیب‌پذیر، تهی از امنیت‌خاطر و گاهی ناراحت می‌شویم. اگر در چنین موقعیتی هستید، با همسرتان حرف بزنید.

اگر رابطهٔ فعلی‌تان پاسخ‌گوی خواسته شما نیست، شجاعت داشته باشید و آن را تمام کنید. در غیر این‌ صورت، اعتماد میان خودتان را براثرِ تصمیمی ناپخته یا لحظه‌ای خدشه‌دار نکنید.

کاملا ضروری است که همان رفتاری را با همسرتان داشته باشید که از او انتظار دارید؛ پس وفاداری یک اصل است.

۱۵- تصمیم‌گیری برای همسر

همه می‌خواهیم نقش تعیین‌شده‌ای در انتخاب‌ها و تصمیمات همسرمان داشته باشیم. با این کار احساس می‌کنیم جایگاه خاص و مهمی داریم؛ اما بسیاری اوقات در این مسیر اسیر زیاده‌روی می‌شویم.

وقتی کسی در تصمیمات شما مداخله می‌کند چه احساسی پیدا می‌کنید؟ دقیقا همان احساس به دیگران هم دست می‌دهد؛ پس به‌جای همسرتان تصمیم نگیرید.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا