روانشناسی

۱۶ فایده گوش دادن به موسیقی برای ذهن و بدن

Rate this post

اگر یکی از آن دست افرادی هستید که دوست دارید به موسیقی گوش دهید، باید بدانید که این کار برایتان مزایای زیادی دارد. با ما در ادامه این مقاله از مجله سبزینه راه، همراه باشید تا با فواید جالب موسیقی بر بدن آشنا شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

۱- موسیقی شما را شادتر خواهد کرد

تحقیقات اخیر نشان داده اند هنگامی که شما به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهید، مغزتان دوپامین بیشتری را آزاد می کند و دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است، احساس خوبی را در شما به وجود خواهد آورد.

والوری سلیم پور که یکی از دانشمندان عصب شناس دانشگاه مک گیل است، به هشت دوست دار موسیقی یک ماده رادیو اکتیو تزریق کرد که بعد از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شان به گیرنده های دوپامین متصل می شد.

اسکن PET نشان داد که مقدار زیاد دوپامین آزاد شده از لحاظ بیولوژیکی موجب شد تا شرکت کنندگان احساساتی مانند شادی، هیجان و خوشحالی را از خود بروز دهند.

بنابراین دفعه بعدی که به تقویت احساسات خود نیاز داشتید، می توانید به مدت ۱۵ دقیقه، به آهنگ های مورد علاقه خود گوش فرا دهید. این همان چیزی است که برای بالا بردن سطح احساسات طبیعیتان به آن نیاز دارید.


۲- گوش دادن به موسیقی شاد باعث افزایش خلاقیت شما می شود

بر اساس مطالعه‌ای که در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ از « Simone Ritter »٬ دانشگاه « Radboud » هلند و « Sam Ferguson » از دانشگاه فنی سیدنی٬ در نشریه‌ی PLOS ONE منتشر شد، گوش دادن به موسیقی شاد در مقایسه با گوش دادن به سکوت محض٬ ممکن است به تولید راه‌حل‌های خلاقانه بیانجامد.

خلاقیت یک حسن مهم در دنیای پیچیده و در حال تغییر ماست٬ چرا که اجازه می‌دهد برای دسته‌ی وسیعی از مسائل٬ راه حل‌های خلاقانه پیدا کنیم و به ایده‌های نو برسیم.

برای تحقیق در مورد تاثیر موسیقی بر ادراک خلاقانه پژوهش‌گران از ۱۵۵ شرکت کننده خواستند تا پرسش‌نامه‌ای را پر کنند سپس آن‌ها را به گروه‌های آزمایشی تفکیک کردند.

هر یک از گروه‌ها به یکی از موسیقی‌هایی که در یکی از دسته‌های آرام، شاد، غمناک و یا مضطرابانه بود گوش می‌کردند و یک گروه کنترل نیز در سکوت به سر می‌بردند.

شرکت کنندگان بعد از شروع پخش موسیقی٬ به انجام وظایف ادراکی مختلفی مشغول می‌شدند که تفکر واگرا و همگرای آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌داد.

شرکت‌کنندگانی که به بدیع‌ترین و مفیدترین راه حل‌ها برای یک مسئله دست پیدا کردند در خلاقیت واگرا بیشترین نمره را گرفتند.

درحالی که شرکت کنندگانی که به بهترین راه حل مطلق برای یک مسئله رسیدند٬ نمره‌ی بالاتری در خلاقیت همگرا دریافت کردند.

محققان دریافتند که گوش کردن به موسیقی شاد -که آن را موسیقی کلاسیک با فضای عاطفی مثبت و تحریک کنندگی بالا تعریف کرده بودند- در مقایسه با گوش کردن به سکوت باعث تسهیل تفکر خلاقانه‌ی واگرا می‌گردد.

همچنین بخوانید:  امواج مغزی چگونه تولید می شوند؟

۳- موسیقی باعث افزایش کارایی شما در هنگام کار کردن می شود

مارسلو بیگیلیسی و همکارانش دریافتند که دونده هایی که به موسیقی انگیزشی سریع یا آهنگ های تند گوش می دهند، اولین ۸۰۰ متر را سریع تر از دونده هایی که به موسیقی آرام گوش می دادند و یا به موسیقی گوش نمی دادند دویدند.

بنابراین اگر می خواهید کاری را انجام دهید، به آهنگ هایی گوش دهید که می توانند الهام بخش شما باشند.


۴- موسیقی می تواند باعث کاهش استرس و بهبود سلامت روانی شما شود

گوش کردن به موسیقی ممکن است آرامش بسیار زیادی به ذهن و بدن ما بدهد، مخصوصاً یک قطعه موسیقی کلاسیک ملایم تأثیرات مفیدی روی عملکردهای فیزیولوژیک خواهد داشت.

ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کم می‌کند.

موسیقی باعث می‌شود که بعضی از احساسات سرکوب‌شدۀ خود را کشف کنیم، بنابراین منجر به یک مدیتیشن خوب می‌شود و جلوی پرسه زدن‌های ذهن را می‌گیرد.

یک قطعه موسیقی بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی بر جای می‌گذارد و فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد که چه موسیقی‌ای دوست دارد و در حالات روحی مختلف چه آهنگی برایش مناسب‌تر است.

اما توصیه می‌کنیم اگر معمولاً موسیقی کلاسیک گوش نمی‌کنید، حداقل به آهنگ‌های ملایم گوش دهید.

برای گنجاندن موسیقی در یک زندگی پرمشغله سعی کنید در محل کار یا به‌جای تماشای تلویزیون، موسیقی گوش دهید.

اگر ممکن است با موسیقی بخوانید و در عمق آن فروروید. خواندن با آهنگ برای افراد برونگرا بسیار مفید است.

قبل از خواب موزیک ملایم گوش کنید تا در حالت صلح و آرامش قرار بگیرید و خواب خوب و راحتی داشته باشید.


۵- موسیقی به شما کمک می کند تا بهتر به خواب بروید

یکی از مطالعات انجام شده در این خصوص نشان داد که دانش آموزانی که قبل از رفتن به رخت خواب به مدت ۴۵ دقیقه به موسیقی آرامش بخش کلاسیک گوش می دادند، به طور قابل توجهی بهتر از دانشجویانی که به یک کتاب صوتی گوش می دادند یا هیچ کاری انجام نمی دادند به خواب می رفتند.

بنابراین اگر مشکل خواب دارید، سعی کنید اندکی قبل از خواب به موسیقی های باخ یا موتزارت گوش فرا دهید تا بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.

 


۶- موسیقی باعث کاهش افسردگی می شود

تحقیقات انجام شده در زمینه خواب نشان داده که علائم افسردگی در گروهی که قبل از خواب به موسیقی کلاسیک گوش می دهند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد اما در دو گروه دیگر این امر مشاهده نشد.

مطالعه دیگری که در این زمینه در آلمان انجام شد نیز نشان داد که موسیقی بر حسب نوع موسیقی ای که به آن گوش می دهید می تواند برای بیماران مبتلا به علائم افسردگی مفید باشد.

صداهای دلنشین و موسیقی کلاسیک، می تواند روحیه مردم را بالا برده، اما تکنو و متال های سنگین مردم را بیشتر افسرده خواهد کرد.

بنابراین دفعه بعدی که به تقویت احساسات خود نیاز داشتید، می توانید به مدت ۱۵ دقیقه، به آهنگ های مورد علاقه خود گوش فرا دهید. این همه چیزی است که برای بالا بردن سطح احساسات طبیعیتان به آن نیاز دارید.

 


۷- موسیقی به شما کمک می کند تا کمتر غذا بخورید

تحقیقات انجام شده در این خصوص در دانشگاه گرجستان نشان داد که استفاده از نور ملایم و موسیقی در هنگام غذا خوردن به مردم کمک می کند تا کالری کمتری مصرف کنند و بیشتر از وعده های غذایی خود لذت ببرند.

بنابراین اگر شما به دنبال راهی برای کاهش اشتهای خود هستید، دفعه بعدی که غذا می خورید، از چراغ های کم نور استفاده کنید و به موسیقی ملایم گوش فرا دهید تا کمتر غذا بخورید.


۸- موسیقی خلق و خوی شما را در هنگام رانندگی بهبود می بخشد

یکی از مطالعاتی که در این خصوص در هلند انجام شد نشان داد که گوش دادن به موسیقی می تواند تاثیر مثبتی بر روی خلق و خوی شما داشته باشد و این امر می تواند سبب شود که در هنگام گوش دادن به موسیقی، مطمئن تر رانندگی کنید.

همچنین بخوانید:  ۱۴ راهکار برای مقابله با بی خوابی و بدخوابی

بنابراین دفعه بعدی که در ترافیک گیر کردید و عصبانی شدید، برای بهبود خلق و خوی خود و آرام کردن خود به آهنگ های مورد علاقه تان گوش دهید.

این امر به هیچ وجه بر روی عملکرد شما در هنگام رانندگی تاثیر بدی نخواهد داشت و حتی ممکن است به شما کمک کند تا بهتر رانندگی کنید.


۹- موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت می کند

محققان دریافتند که موسیقی می تواند به شما در یادگیری و به خاطر آوردن اطلاعات کمک کند اما این امر به میزان موسیقی ای که شما بدان گوش می دهید و اینکه آیا یک موسیقیدان هستید یا خیر بستگی دارد.

در مطالعه ای که بر روی افراد ژاپنی ای که به موسیقی گوش می دادند انجام شد به نظر می رسید که گوش دادن به موسیقی بر رویشان تاثیر مثبت و انگیزشی ای دارد.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگانی که موسیقیدانان بودند در هنگام پخش موسیقی های طبیعی احساس بهتری داشتند اما در هنگام پخش موسیقی های لذت بخش واقعا احساس خوبی را تجربه می کردند.

از سوی دیگر، افراد غیر موسیقی دان با موسیقی های انگیزشی همه چیز را بهتر یاد می گرفتند اما در هنگام پخش موسیقی طبیعی احساس بهتری داشتند.

اگر این نتایج درست باشند در هنگام مطالعه برای آزمون بعدی خود بهتر است به موسیقی گوش فرا دهید.

 


۱۰- موسیقی قبل و بعد از عمل جراحی تاثیر آرامش بخشی دارد

محققان دریافته اند که گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی می تواند، اضطراب را کاهش دهد.

در واقع این کار می تواند حتی از مصرف مسکن های خوراکی نیز موثرتر باشد. داروهایی که اغلب برای آرام نمودن بیماران قبل از عمل جراحی استفاده می شوند، باعث بروز احساس خواب آلودگی در آنها شده و عوارض جانبی ای مانند سرفه و استفراغ را نیز به همراه دارند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی در حالی که پس از انجام عمل جراحی قلب باز در حال استراحت در رخت خواب خود هستید، آرامش شما را افزایش خواهد داد.

در سراسر جهان، هر ساله بیش از ۲۳۴ میلیون جراحی بزرگ انجام می شود. اگر شما یا کسی که می شناسید به تازگی یک جراحی بزرگ انجام داده، برای تسکین اضطراب او، بهتر است آهنگ های آرامش بخشی را برایش پخش نمایید.

این امر ممکن است تاثیر بهتری داشته باشد و مطمئنا عوارض جانبی ناخوشایند آن کمتر از داروهای مورد استفاده خواهد بود.


۱۱- موسیقی درد را کاهش می دهد

تحقیقات انجام شده در دانشگاه درکسل فیلادلفیا نشان داد که موسیقی درمانی و موسیقی از پیش ضبط شده بیش از درمان های استاندارد در بیماران مبتلا به سرطان باعث کاهش درد می شود.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که موسیقی می تواند درد را در بیماران تقلیل داده و میزان کارهای مراقبتی لازم از سالمندان را کاهش دهد، اما موسیقی های انتخابی به ترتیب باید کلاسیک، ملایم یا آهنگ های انتخابی بیمار باشند.

باب مارلی در این مورد درست گفته بود زیرا گوش دادن به موسیقی ای که دوست دارید درد را از شما دور خواهد کرد.


۱۲- به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می کند تا برخی چیزها را به یاد بیاورند

یک سازمان غیر انتفاعی به نام موزیک و حافظه به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مرتبط با سن کمک می کند تا با گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه شان برخی از چیزهای مربوط به گذشته را به یاد بیاورند. این هوشیاری اغلب موقتی است.

به عنوان مثال، پس از آنکه هنری به موسیقی مورد علاقه اش گوش داد، توانست کم کم آهنگ را با خودش زمزمه کند و از روی ویلچرش برای مدتی بلند شود و برخی از چیزهایی را که مربوط به گذشته اش بود به یاد آورد.

دکتر لورا مسکده، مدیر جراحی دانشگاه کالیفرنیا از دانشکده پزشکی ایروین، توضیح می دهد که این امر بدان دلیل است که موسیقی می تواند بر روی بسیاری از نقاط مغز تاثیر بگذارد و مسیرهایی را که هنوز هم سالم هستند تحریک نماید.

همچنین بخوانید:  با روش های مدیریت استرس و اضطراب بیشتر آشنا شوید!

از هر سه سالمند یکی به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل می میرد، بنابراین حتما شما کسی را می شناسید که به این بیماری مبتلا شده باشد.

لذا برای برقراری ارتباط با عزیزانی که از زوال عقل رنج می برند، سعی کنید موسیقی مورد علاقه شان را پخش نمایید.

 


۱۳- حالات بیماران مبتلا به سکته مغزی را بهبود می بخشد

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هلسینکی نشان داد که بیماران مبتلا به سکته مغزی که به مدت دو ساعت در روز به موزیک گوش می دادند، بهبود عملکرد شناختی بیشتری را نسبت به افرادی که به کتاب های صوتی گوش می دادند و یا به هیچ گونه موسیقی ای گوش نمی دادند تجربه کردند.

اکثر موسیقی ها شامل اشعاری هستند که با ترکیب موسیقی و صدا به تقویت حافظه شنوایی و کلامی بیماران کمک می کنند.

سکته مغزی یکی از ۵ بیماری کشنده موجود در ایالات متحده است.

اگر با فردی در ارتباط هستید که سکته مغزی داشته، تا جایی که می توانید آهنگ های مورد علاقه او را برایش پخش نمایید چرا که گوش دادن به این نوع موسیقی ها به طور قابل ملاحظه ای موجب احیای این گونه افراد می شود.


۱۴- باعث افزایش هوش کلامی می شود

پس از گذشت تنها یک ماه از آموزش درس های موسیقی (ریتم، آهنگ، ملودی و نت)، یکی از مطالعات انجام شده در دانشگاه یورک نشان داد که ۹۰ درصد کودکان موجود در سنین بین ۴ تا ۶ سال، افزایش قابل توجهی را در هوش کلامی خود نشان دادند.

محقق این مطالعه، سیلواین مورنو بیان داشت که آموزش موسیقی دارای اثر انتقالی است و لذا این اثر توانایی کودکان را در درک کلمات و معنای آنها افزایش می دهد.

تحقیقات دیگر نشان دادند که زنان بالغ آموزش دیده در رشته موسیقی و کودکان آموزش دیده در این رشته نسبت به کسانی که چنین آموزش هایی را دریافت نکرده اند در آزمون های حافظه کلامی عملکرد بسیار بهتری دارند.

فرقی نمی کند که یک بزرگسال باشید یا یک کودک، اگر می خواهید مهارت های کلامی خود را تقویت کنید، سعی کنید درس های موسیقی را یاد بگیرید!


۱۵- هوش و عملکرد علمی را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده اند که آموختن درس های موسیقی می تواند عملکرد تحصیلی و هوش کودکان و نوجوان را افزایش دهد.

در یکی از مطالعات انجام شده در این خصوص، کودکان ۶ ساله ای که به مدت ۳۶ هفته در گروه های کوچک، به آموزش دروس موسیقی و یا آواز خواندن پرداخته بودند، سطح هوش و یادگیری بالاتری را از خود نشان دادند و نتایج IQ و آزمون های استاندارد آموزشی آنها نسبت به کودکانی که درس های درام را فرا گرفته بودند یا هیچ آموزش موسیقی را دریافت نکرده بودند بالاتر بود.

گروه آواز بهترین نتایج را کسب نمود لذا برای کمک به این کودکان در دستیابی به موفقیت تحصیلی، محققان آنها را تشویق نمودند تا همراه با ابزارالات موسیقی بخوانند و آهنگ بزنند.


۱۶- مغز شما را سالم نگه می دارد

مطالعه ای که بر روی سالمندان ساکن یک خانه سالمندان انجام شد، نشان داد افرادی که دارای تجربه ۱۰ ساله یا بیشتر در عرصه موسیقی بودند، در آزمون های شناختی نسبت به موزیسین هایی با یک تا ۹ سال تجربه موسیقی، نتایج بالاتری را کسب نمودند؛ و افرادی که هیچ تجربه ای در زمینه موسیقی نداشتند کمترین امتیاز را به دست آوردند.

برندا هانا پلادی، پژوهشگر ارشد این مطالعه، می گوید: از آنجا که استفاده از یک آلت موسیقی به سال ها تمرین و یادگیری نیاز دارد، ممکن است باعث به وجود آمدن اتصالاتی در مغز شود که می تواند از کاهش هوش شناختی جلوگیری کند.

تاجر بزرگ، وان بوفت در سن ۸۴ سالگی نواختن یوکه لیلی را فرا گرفت بنابراین هرگز برای فراگیری نحوه نواختن یک آلت موسیقی دیر نیست.

افلاطون گفت: “موسیقی و ریتم یکدیگر را در مکان های مخفی روح پیدا می کنند.”

مهم نیست که شما جوان هستید یا سالمند، سالم یا بیمار، خوشحال یا غم انگیز، چرا که، موسیقی می تواند کیفیت زندگی شما را به طرق متعددی بهبود بخشد.

در واقع موسیقی استرس و اضطراب شما را کاهش می دهد، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، سلامت شما را ارتقا می دهد و به شما کمک می کند تا بتوانید به نحو بهتری مطالعه کنید، درد خود را تسکین دهید و حتی هوشمندتر شوید.

تحقیقات جدید نشان داده اند که موسیقی می تواند احساسات بشری را بدون در نظر گرفتن زمینه های فرهنگی و قومی، متبلور نمایند.

بنابراین ما باید به درک شیوه هایی بپردازیم که از طریق آن این زبان جهانی می تواند به همگان سود برساند.

بنابراین به منظور منتفع شدن از مزایای این هنر بی بدیل جهانی، بهتر است که در مراکز عمومی و مدارس و دانشگاه ها موسیقی نواخته شود چرا که موسیقی می تواند کارایی و عملکرد افراد را ارتقا دهد.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا