روانشناسی

۲۰ عادت پیر کننده که بدن را به سرعت پیر می‌کنند

Rate this post

مسلما پیری امری اجتناب ناپذیر است اما باید بدانید که برخی عادت های مرسوم و روزانه ی ما به شدت پیر کننده هستند و باعث تسریع روند پیری می شوند. نگران نباشید در ادامه ما شما را با این عادت های پیر کننده آشنا می کنیم و نکاتی را مطرح می کنیم که با رعایتشان در هر سنی که هستید، احساس شادابی و جوانی خواهید کرد. با ما ادامه این مقاله از مجله سبزینه راه همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

۱. تمایل به خوراکی های شیرین

مصرف زیاد مواد شیرین، نه تنها تناسب اندام را با خطر جدی مواجه می کند، بلکه ریسک ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش داده و باعث ایجاد چین و چروک های عمیق در پوست می شود. محققان با مقایسه مصرف کننده های افراطی مواد شیرین با دیگر افراد مشاهده کردند افرادی که مواد شیرین کمتری مصرف می کنند پوستی شاداب تری دارند و چین و چروک پوست آنها کمتر از مصرف کننده های افراطی شیرینی جات است.

۲. مالیدن چشم

عادت مالیدن چشم یکی از عادت های بدی ست که نه تنها به سلامت چشم آسیب می زند بلکه باعث ایجاد چین و چروک های عمیق در اطراف چشم می شود. پوستی که در اطراف چشم شما قرار دارد، نازک‌تر از پوست سایر قسمت‌های صورت است و زودتر پیر می‌شود. مرطوب نگه داشتن اطراف چشم می‌تواند فرآیند پیری صورت را به تعویق بیندازد.

۳. تغییر پی در پی وزن

اگر هر روز صبح، خود را وزن کنید متوجه می‌شوید این عدد هر روز تغییر می‌کند. گاهی‌اوقات دلیل این تغییر وزن مشخص است؛ مثلا قبل از خواب یک وعده غذایی سنگین مصرف کرده‌اید یا اینکه بعد از یک جلسه ورزشی سنگین شاهد کاهش وزن بوده‌اید.

اما باید بدانید که تغییرات پی در پی وزن اصلا برای پوست شما خوب نیست و باعث افتادگی، ترک های پوستی و ظاهری خسته می شود. پس بهتر است یه برنامه مدون برای ثبات وزنی خود داشته باشید.

۴. کم خوابی و بی خوابی

خواب که برای دریافت انرژی و تمرکز ضروری است، تأثیر چشمگیری بر رنگ پوست دارد. در طول شب، پوست در وضعیت بازسازی قرار می‌گیرد. در این وضعیت نه‌تنها پوست خودش را درمان می‌کند بلکه به‌دلیل تغییر pH و جریان خون، مواد و ترکیبات ضدپیری بهتر به آن نفوذ می‌کنند. پس اگر از بی خوابی یا کم خوابی رنج می‌برید، به‌ دنبال راهی برای درمان باشید.

همچنین بخوانید:  امواج مغزی چگونه تولید می شوند؟

۵. خوابیدن روی شکم

خوابیدن بر روی شکم می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در صورت شود و فرآیند پیری را تسریع نماید. بافت‌های اتصالی و کلاژن موجود در صورت در این حالت ضعیف‌تر می‌شود.

زمانی که بر روی صورت خود می‌خوابید، پوست شما نمی‌تواند راحت باشد و به حالت اولیه خود برگردد. همین امر نیز باعث ایجاد چین و چروک در صورت می‌شود. بهتر است به پشت بخوابید تا پوست نرم و صافی داشته باشید.

۶. سیگار کشیدن

استعمال سیگار، علاوه بر آن که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، پیری زودرس را نیز به همراه دارد. استعمال سیگار در طولانی مدت، موجب تخریب کلاژن و الاسین پوست شده و نتیجتاً افزایش چین و چروک و تیرگی پوست را به همراه دارد.

۷. نوشیدن با نی

خیلی‌ها برای مراقبت از دندان ها یا اجتناب از تماس با لبه قوطی‌ها یا بطری‌ها از نی برای نوشیدن استفاده می‌کند. این کار در دراز‌مدت باعث ایجاد چروک زودهنگام در اطراف دهان می‌شود. سیگار کشیدن هم به‌شکلی مشابه تأثیری مخرب دارد.

۸. نوشیدن ناکافی آب

اگرچه آب ماده انرژی زا نیست، اما حیاتی ترین نیاز غذایی انسان است، آب پرمصرف ترین ماده غذایی است که در تمام فعل و انفعالات بدن نقش دارد. ٪۶۰ حجم بدن را آب تشکیل می دهد.

آب که بخش اصلی خون را تشکیل میدهد، به دفع مواد زائد، تنظیم دمای بدن و انتقال مواد مغذی مورد نیاز تمام سلولهای بدن کمک می کند. هر فردی قادر است مدتی طولانی بدون غذا زنده بماند ولی بدون آب بیش از دو، سه روز دوام نمی آورد.

۹. کینه و حسادت

خشم، حسادت و کینه روی جسم ما تأثیر می‌گذارند و باعث پیری زودرس می‌شوند! رفتار ما به‌شدت تأثیرگذار است و می‌تواند انسان را سخت وانعطاف‌ناپذیر کند.

خشم پیوسته موجب بیماری های قلبی، افسردگی و پیری سلول‌ها می‌شود. شاید نتوانیم به‌تمامی از خشم و اضطراب دوری کنیم اما می‌توانیم با روش‌هایی مانند ورزش، مراقبه و روابط اجتماعی از آنها به‌سلامت گذر کنیم.

۱۰. مصرف بیش از حد الکل

هر چه الکل بیشتری مصرف شود، مواد مغذی بیشتری نیز از میان می‌رود. این امر برای ویتامین آ و ویتامین‌های گروه ب نیز صادق است.

ویتامین آ، جهت تولید کلاژن ضروری است و کاهش آن موجب کاهش انعطاف پذیری پوست می‌شود. ویتامین‌های گروه ب نیز جهت تولید گلبول‌های سفید و تبعاً برای انجام فرآیند بازسازی ضروری است. عادت های پیر کننده

فارغ از این موارد، الکل ادرار آور است و موجب می‌شود که آب زیادی از بدن دفع شود. این امر خستگی و عدم طراوت را به همراه دارد. در آخر گفتنی است که برخی مطالعات نشان از آن دارند که الکل موجب پوکی استخوان می‌شود. این‌ها همه رابطه‌ای مستقیم با پیری دارند.

۱۱. دریافت ناکافی میوه و سبزیجات

دریافت ناکافی میوه و سبزیجات هم می‌تواند باعث پیری شود. بدن ما بدون آنتی‌اکسیدان و مواد‌ معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات نمی‌تواند با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله کند؛ در نتیجه، نشانه‌های پیری زودتر آشکار می‌شوند.

همچنین بخوانید:  ۱۳ فعالیت ساده برای رشد و تقویت مغز نوزاد

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند افزایش مصرف میوه و سبزی حتی می‌تواند باعث افزایش رنگ در پوست شود، افزایش رنگی که با درخششی سرخ‌گون همراه است! عادت های پیر کننده

۱۲. کم تحرک بودن

افرادی که طولانی‌ترین عمر را در جهان دارند لزوما هر روز به باشگاه نمی‌روند بلکه زندگی فعالی دارند و فعالیت بدنی تنها بخشی از برنامه روزانه آنان است. در مقابل، برای بسیاری از ما که بیش‌تر روز خود را نشسته می‌گذرانیم این سبک زندگی بی تحرک باعث التهاب می‌شود و موجب تسریع پیر شدن خواهد شد.

در حالت ایده آل همه ما باید سعی کنیم مدت زمان مشخصی را برای ورزش دست کم ۵ بار در هفته در نظر بگیریم.

دست کم ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز مدت زمانی بهینه است.

با این وجود، همان طور که ما برای رسیدن به این هدف کار می‌کنیم باید احساس خوبی در مورد گنجاندن هر میزان افزایش فعالیت بدنی در زندگی خود داشته باشیم. عادت های پیر کننده

در عین حال، ما می‌توانیم برنامه‌های روزمره خود را نیز تغییر دهیم تا پر تحرک‌تر باشیم. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور و پارک کردن خودرو در محلی دورتر در پارکینگ.

۱۳. تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی

این موضوع تایید شده که روابط برای سلامت روحی و جسمی ما مهم هستند. با این وجود، روابط نیز ارتباط تنگاتنگی با طول عمر دارد.

پژوهشی صورت گرفته در هاروارد در مورد رشد بزرگسالان یک مطالعه مشهور، عظیم و در حال انجام است که بیش از ۷۰۰ مرد را از زمان نوجوانی در سال ۱۹۳۸ میلادی مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مطالعه یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها در حوزه سلامت و رفاه در تاریخ است و یافته‌ها نشان می‌دهند که روابط مهم‌ترین عامل برای سلامتی و طول عمر ما هستند.

در این پژوهش صورت گرفته پژوهشگران دریافتند افرادی که از نظر اجتماعی بیش‌تر با خانواده، دوستان و جامعه ارتباط دارند نسبت به افرادی که تنها بودند شادتر، سالم‌تر بوده و در واقع عمر طولانی تری داشتند. عادت های پیر کننده

در مقابل، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت ما داشته باشد. تعاملات رسانه‌های اجتماعی مشابه تعاملات زندگی واقعی نیستند و ممکن است در واقع باعث ایجاد تنهایی شوند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی هم چنین می‌تواند برای سلامت روان ما مضر باشد و با افزایش اضطراب و افسردگی مرتبط است.

۱۴. اضطراب بیش از حد

سلامت جسم و ذهن ما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اضطراب به عنوان عاملی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد و حتی کاهش طول عمر ما نقش دارد.

در مقابل، تمرین تکنیک‌های کاهش اضطراب مبتنی بر ذهن آگاهی برای مدیریت بهتر اضطراب با افزایش طول عمر مرتبط است.

۱۵. لاغری بیش‌ازحد

بله، زیادی قلمی بودن هم خوب نیست! از بین رفتن چربی صورت باعث می‌شود نحفیف و تکیده و در نتیجه پیرتر به‌ نظر برسیم.

باید سعی کنیم رژیم غذایی سالم و وزن مناسب را به‌کمک ورزش حفظ کنیم. از تغذیهٔ صورت هم غافل نشویم. بنابر پژوهش‌ها، برخی مواد خوراکی باعث تقویت ظاهر و بدن ما می‌شوند.

همچنین بخوانید:  چرا خوابهای بد می بینیم؟ دلیل دیدن خواب‌های آشفته و ترسناک

امگا ۳ از التهاب‌هایی که باعث ایجاد چین و چروک صورت می‌شوند جلوگیری می‌کند.

ویتامین C که در میوه‌های ترش و اسفناج یافت می‌شود، کلاژن سازی پوست را تقویت می‌کند. لیکوپین که منبع آن گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی است، آسیب‌های ناشی از نور خوشید را بهبود می‌بخشد.

۱۶. آرایش زیاد

متاسفانه برخی از خانم ها صورت خود را با بوم نقاشی اشتباه می گیرند. آرایش و آراستگی یکی از روش های جوان ماندن است، اما افراط در آرایش باعث پیری زودهنگام پوست می شود. عادت های پیر کننده

بدون شک اکثر خانم ها برای پوشاندن گودی زیر چشم، چین و چروک و پامرغی های دور چشم به لوازم آرایشی متوسل می شوند.

درست است که استفاده درست از لوازم آرایشی می تواند برخی از مشکلات پوستی را رفع و رجوع کند، اما زمانی که این مواد به طور افراطی و نادرست استفاده می شوند، برعکس عمل کرده و اتفاقا باعث بروز مشکلات پوستی می شوند.

۱۷. شستن پوست با صابون

صابون، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. هرچند خشکی پوست چروک را بیشتر نمی‌کند اما باعث می‌شود بیشتر به‌ چشم بیاید. خطوط و چین‌‌وچروک در پوست مرطوب کمتر به‌ چشم می‌آیند.

به‌علاوه، پوست خشک نمی‌تواند در برابر عوامل حساسیت‌زا و میکروب‌ها از خودش مراقبت کند.

پوست را با پاک‌کننده‌های بدون صابون بشویید و پس از آن به پوست مرطوب کرم بزنید. همچنین آب کافی بنوشید تا پوست‌ کم‌آب نشود.

۱۸. دویدن زیاد

ورزش و فعالیت هفتگی برای حفظ جوانی ضروری است اما زیاده‌روی در هیچ‌چیزی خوب نیست! دویدن زیاد باعث می‌شود مسن‌تر به‌ نظر برسید.

دویدن زیاد به استخوان‌ها و مفصل‌ها فشار می‌آورد و ممکن است باعث آسیب غضروف‌ها و شکستگی تنشی استخوان‌ها شود؛ همچنین با آسیب ماهیچه‌های قلب رابطه دارد.

دویدن به‌طور کلی برای سلامت قلب خوب است اما کمکی به عضله سازی نمی‌کند. با گذر عمر، تقویت قدرت ماهیچه‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بنابراین دویدن را با تمرین‌های قدرتی ترکیب کنید.

دویدن به‌تنهایی و بدون حرکات قدرتی و کار با وزنه، باعث کوچک شدن ماهیچه‌های بالاتنه می‌شود و نمی‌تواند مانع کاهش ضخامت استخوان‌ها شود.

به‌علاوه، دویدن در فضای آزاد معمولا باعث می‌شود پوست تحت‌تأثیر آفتاب یا بادهای خشک آسیب ببیند.

۱۹. تماشای زیاد تلویزیون

ظاهرا مادرها حق دارند که می‌گویند تلویزیون خوب نیست! پژوهشی روان‌شناختی نشان داد مغز افرادی که کمترین میزان فعالیت و ورزش، و بیشترین زمان تماشای تلویزیون را داشتند، دچار تغییرات منفی شده است.

این افراد امتیاز کمتری در آزمون‌های توانایی ذهن دریافت کردند. به‌عبارتی، این افراد عملکرد شناختی خوبی نداشتند. پیری مغز و ضعف عملکرد آن ازجمله ضررهای تماشای زیاد تلویزیون هستند.

۲۰. اخم کردن

تأثیر منفی برخی عادت‌های غلط مانند سیگار کشیدن بر سلامتی و روند پیری کاملا آشکار است. اما برخی عادت‌ها ممکن است آن‌چنان توجه ما را به خود جلب نکنند. اخم کردن یکی از این عادت‌هاست که در گذر زمان باعث می‌شود پیرتر به‌ نظر برسیم.

در مقابل، لبخند زدن باعث می‌شود جوان‌تر به چشم بیاییم؛ به‌علاوه، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

حتی لبخند مصنوعی می‌تواند در تقویت سلامتی مؤثر باشد! پس هرگاه متوجه شدید اخم کرده‌اید، بی‌درنگ گرهٔ ابروهای‌تان را باز کنید و لبخند بزنید؛ نه‌تنها حال‌تان بهتر می‌شود بلکه جوان‌تر هم به ‌نظر می‌رسید.

نکاتی که گفته شد را انجام دهید و پس از انجام آن‌ها به خود بنگرید تا تغییرات را به طرزی محسوس و ملموس احساس کنید.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا