زیبایی

۲۰ کیلوگرم کاهش وزن در ۶ ماه

Rate this post

اگر قصد دارید وزن کم کنید یا اطلاعاتی را راجع به کاهش وزن بدست آورید با این مطلب از سبزینه راه همراهی بفرمایید .

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

 

۲۰ کیلوگرم کاهش وزن

درباره کاهش وزنتان بگویید. چطور ۲۰ کیلوگرم وزن کم کردید؟

فهرست

وقتی تصمیم گرفتم لاغر شوم، وزنم ۱۰۲ کیلوگرم بود و تقریبا طی ۶ ماه وزنم به ۸۲ کیلوگرم رسید. کاهش وزن من براساس رژیم غذایی ای بود که متخصص تغذیه برایم تنظیم کرده بود. در این مدت مایعات، سبزی و میوه زیاد مصرف می کردم، همراه غذا سالاد می خوردم و تعداد وعده های غذایی ام بیشتر شده بود.

قبلا چطور غذا می خوردید؟

شکلات، بستنی و فست فود زیاد می خوردم اما الان مراقب هستم و خیلی کم سراغ فست فود می روم. مصرف تنقلات را هم کنار گذاشته ام.

همچنین بخوانید:  چگونه از بروز چین و چروک چشم جلوگیری کنیم؟

رعایت رژیم غذایی و گذشتن از هوس ها برایتان سخت نبود؟

اوایل چرا، اما بعد از مدتی عادت کردم. در حال حاضر هم از وضعیت ظاهری و وزنم راضی هستم و تمایلی به پرخوری ندارم.

 پرخوری

چه شد که تصمیم گرفتید وزن کم کنید؟

خیلی چاق شده بودم، شکمم بزرگ شده بود و لباس در تنم زیبایی نداشت.

پس به دلیل زیبایی و تناسب اندام وزن کم کردید. چاقی مشکل جسمی برایتان ایجاد نکرده بود؟

مشکل خاصی نداشتم، فقط گاهی وقتی زیاد راه می رفتم، زانوهایم درد می گرفت و دیگران می گفتند علتش وزن بالاست و باید لاغر شوم.

رژیم کاهش وزن عارضه و مشکلی برایتان ایجاد نکرد؟ منظورم مشکلاتی مانند ریزش مو ، مشکلات گوارشی و یا حتی افتادگی پوست است که افراد اغلب پس از رژیم های کاهش وزن تجربه می کنند؟

نه، فقط اوایل پوست شکمم حالت شل و افتاده پیدا کرده بود که با شروع ورزش و بعد از گذشت چند ماه برطرف شد و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارم.

پسر چاق

از چه زمانی چاق شدید؟

از بچگی تپل بودم و وزنم کم و زیاد می شد. وقتی چاق می شدم، مدتی رژیم می گرفتم و مراعات می کردم و وزن کم می کردم.

پس قبلا هم رژیم گرفته بودید؟

بله، چند بار رژیم گرفته و حدود ۷کیلوگرم وزن کم کرده بودم. این بار به دلیل کم تحرکی وزنم به سرعت بالا رفت و به ۱۰۲ کیلوگرم رسید بنابراین تصمیم گرفتم برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنم.

بدنسازی

برای کاهش وزن از ورزش هم کمک گرفتید؟

هنگامی که رژیم کاهش وزن داشتم به توصیه متخصص تغذیه ورزش سنگین انجام نمی دادم و فقط پیاده روی می کردم اما بعد از رسیدن به وزن مطلوب و آزادتر شدن رژیم غذایی، ورزش را شروع کردم. در حال حاضر روزی ۱٫۵ تا ۲ ساعت ورزش می کنم.

چه ورزشی؟

فوتبال و بدنسازی.

چه مدت است وزنتان ثابت مانده است؟

تقریبا ۴ ماه است که به وزن مناسب رسیده ام و رژیم غذایی خاصی ندارم. در این مدت وزنم تقریبا ثابت مانده. البته مراقب غذا خوردنم هستم و سعی می کنم مراعات کنم.

بسیار خوب . پس از گزارش کاهش وزن این فرد ، که در مدت ۶ماه، ۲۰ کیلوگرم وزن کم کرده است و قد ایشان ۱۸۴سانتی متر است، روند کاهش وزنشان را چطور ارزیابی می کنید؟

کارشناس مجله ی سبزینه راه : محدوده کاهش وزن بی خطر و ایمن ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه است و این بدان معنی است که کاهش وزن در این محدوده عوارض کوتاه مدت و دراز مدتی نخواهد داشت.
البته اما و اگرهایی نیز وجود دارد و هرچه روند کاهش وزن به سقف نزدیک شود، احتمال اینکه علاوه بر بافت چربی، بافت ماهیچه ای از دست برود، وجود دارد. به هر حال بررسی روند کاهش وزن این جوان نشان می دهد با سرعت مناسبی وزن کم کرده اند.

همچنین بخوانید:  مهم ترین نکات آرایش در منزل

مصرف میوه و سبزی

این فرد برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کرده، هیچ گروه غذایی ای را حذف نکرده اما مصرف میوه و سبزی و مایعات را افزایش داده اند. نظر کارشناسان سبزینه راه درباره رژیم غذایی ایشان چیست؟

مبنای درست رژیم غذایی برای کاهش وزن این است که فرد همه گروه های غذایی را استفاده کند. در یک برنامه غذایی درست باید حدود ۵۰درصد کالری دریافتی از کربوهیدرات ها، ۲۵ تا ۳۰ درصد از چربی ها و ۱۵ تا ۲۰ درصد از پروتئین ها تامین شود. در رژیم لاغری ما چیزی به عنوان حذف غذا نداریم، بلکه به سهم غذا توجه می کنیم. برخی غذاها که سالم ترند، نیاز
بدن به آنها بیشتر است و باید سهم بیشتری در سفره غذایی ما داشته باشند و غذاهایی که خواص تغذیه ای کمتری دارند یا به هر دلیل خیلی مفید نیستند، باید سهمشان محدود شود. حتی در مورد برخی مواد غذایی مانند انواع شیرینی ها توصیه می شود مقدار مصرف به صفر نزدیک شود، نه اینکه حذف شود.

در برنامه کاهش وزن ایشان تعداد وعده های غذایی افزایش پیدا کرده است. این کار به کاهش وزن کمک می کند؟

در برنامه کاهش وزن، افزایش تعداد وعده های غذایی توصیه می شود و حذف هیچ وعده غذایی ای به صلاح نیست. هنگام تقسیم بندی کالری روزانه باید بخشی برای وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام در نظر گرفته شود و ۲ تا ۳ میان وعده سبک مانند میوه یا شیر هم در نظر گرفته شود. مصرف میان وعده از گرسنگی و ولع در وعده های اصلی پیشگیری و به کاهش وزن کمک می کند. ضمن اینکه فاصله خیلی زیاد بین وعده های غذایی موجب می شود مقداری از بافت ماهیچه ای بسوزد. در این صورت بدن برای حفظ قند خون مجبور می شود پروتئین های بافت ماهیچه ای مخطط را تجزیه کند و از واحدهای سازنده آن که اسیدهای آمینه هستند، قند بسازد. اگر این مساله تداوم پیدا کند، ممکن است با وجود وزن طبیعی نسبت توده چربی به توده بدون چربی بالا برود که اتفاق خوبی نیست.
افرادی که می خواهند اندام زیبا و بدن سالمی داشته باشند باید توده ماهیچه ای شان را حفظ و حتی تقویت کنند. و برنامه شروع تمرینات ورزشی از همین امروز را کنار رژیم شان داشته باشند.

همچنین بخوانید:  50 ایده جالب بافت آفریقایی برای 2022 (قسمت اول)

بستنی

این فرد قبلا فست فود و تنقلاتی مانند شکلات و بستنی زیاد می خورده اند اما الان آنها را از برنامه غذایی شان حذف کرده اند. این خوراکی ها را چقدر می توان مصرف کرد و آیا جایگزین سالم تری دارند؟

خوردن فست فود عادت غذایی بدی است و در هیچ شرایطی توصیه نمی شود. اینکه ایشان این خوراکی ها را مصرف نمی کنند بسیار خوب است. مصرف زیاد غذاهای بیرون و فست فود توصیه نمی شود اما فست فود تحت شرایط خاصی می تواند به غذای سالم نزدیک باشد. مثلا می توانند برای تنوع هفته ای یکبار بیرون غذا بخورند، به شرطی که در انتخاب نوع غذا دقت کنند و غذاهایی مانند فلافل، مرغ سوخاری و پیراشکی که در روغن زیاد سرخ می شوند و علاوه بر کالری بالایی که دارند در سلامت روغن شان تردید وجود دارد، نخورند. مصرف بستنی هر از چند گاه اشکال ندارد اما بهتر است به مقدار کم و آهسته خورده شود، در دهان مزه مزه شود و بستنی های پرکالری مانند بستنی خامه ای و شکلاتی مصرف نشود. ۹ دانه ای که باید بخورید! نیز بسیار مهم است .

نکته : کنترل و کاهش وزن در هر سنی بسیار خوب است ولی اگر قبل از ۱۷ سالگی که سلول های چربی در حال تکثیر هستند، کاهش وزن انجام شود، احتمال برگشت وزن کمتر است. از ۱۷ تا ۱۸ سالگی به بعد امکان برگشت وزن وجود دارد و جوانان باید همیشه مراقب دریافت غذایی شان باشند تا دوباره چاق نشوند.

برای اینکه دچار افزایش وزن نشوند باید چه کار کنند؟

برای پیشگیری از افزایش وزن دوباره باید الگوی غذایی سالم و منظمی داشته باشند، وعده ای را حذف نکنند و برخی گروه های غذایی را به طور افراطی مثلا فقط سبزی یا فقط میوه استفاده نکنند.

کاهش وزن در جوانی

سخن پایانی

کاهش وزن در سنین مختلف، آثار متفاوتی دارد. اگر فرد در سنین جوانی باشد، پوستش قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد و بعد از کاهش وزن مقداری از شلی و افتادگی پوست جبران می شود، حتی شاید افتادگی پوست در حدی باشد که نیاز به اقدام خاصی نباشد. اگر کاهش وزن همراه با ورزش باشد، ممکن است توده عضلانی جایگزین بافت های چربی شود و شلی و افتادگی پوست را جبران کند. طبیعتا حالت ارتجاعی پوست با افزایش سن کاهش پیدا می کند و اگر فرد در سنین بالاتر باشد، قدرت ساخت الیاف الاستیک و کلاژن کمتر می شود و مقدار کمتری از بافتی که تحت کشش قرار گرفته به وضعیت قبلی برمی گردد. در این موارد برای بهتر شدن وضعیت پوست باید مداخلاتی انجام بگیرد. این مداخلات می تواند شامل مداخلات کم تهاجمی تا مداخلاتی با تهاجم بیشتر باشد. مثلا می توان از ترکیبی از امواج رادیویی و امواج مادون قرمز که در دستگاه هایی با همین عنوان وجود دارد و می تواند بافت را مقداری سفت تر کند یا از مداخلات جراحی که طی آن مقداری از بافت اضافه پوست برداشته می شود، استفاده کرد. چه در سنین جوانی و چه در سنین بالاتر ممکن است هر کدام از این مداخلات ضروری شود و پزشک با توجه به مورد تصمیم می گیرد و اقدام می کند. البته باید توجه داشت میزان شلی و افتادگی پوست بلافاصله پس از کاهش وزن بیشتر است و در اثر گذشت زمان وضعیت بهتر می شود و ممکن است وضعیت پوست بدون هیچ مداخله ای بهتر شود. در مورد این جوان هم مشکل افتادگی پوست به دلیل سن پایین و انجام فعالیت های بدنی و ورزش منظم خود به خود برطرف شده است.

 

منبع : rastineh.com
حتما بخوانید : با نازکی لب‌ چه کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا