تغذیه سالم

سبزیجاتی برای لاغری که هنگام رژیم باید همیشه در یخچال داشته باشید

Rate this post

سبزیجات معمولاً برای کاهش وزن مفید هستند؛ چون کالری کمی دارند و در عوض مملو از فیبر هستند که سبب سیری می‌شود و اشتهای شما را به غذا کم می‌کند. علاوه بر این، محتوای آب سبزیجات، حجم غذا را افزایش می‌دهد. این کمک می‌کند تا شما برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید. اگرچه اکثر سبزیجات برای لاغری خوب هستند، اما برخی بهتر از بقیه عمل می‌کنند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

علاوه بر این، طبق گفته‌های دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، رژیم غذایی که به طور منظم حاوی مقدار زیادی سبزیجات باشد، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مدیریت فشار خون، بهبود سلامت دستگاه گوارش و مدیریت سطح قند خون کمک کند.

در اینجا هفت مورد از سبزیجات برای لاغری آورده شده است:

سبزیجات برای لاغری - کلم بروکلی

کلم بروکلی

بروکلی یکی از سبزیجات برای لاغری است که همه‌کاره است. مردم آن را به صورت خام، بخارپز یا سرخ شده مصرف می‌کنند. در کنار تطبیق‌پذیری آن، زمانی که می‌خواهید وزن خود را کم کنید، بسیار در این کار به شما کمک می‌کند.

تریستا بست، در Balance One Supplements می‌گوید: «کلم بروکلی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. این سبزی همچنین حاوی سولفورافان است که یک ترکیب گیاهی آنتی اکسیدانی با فواید ضد التهابی قوی است. سولفورافان با کاهش موادی که روند التهاب را تحریک می‌کنند، مثل سیتوکین‌ها و NF-kB، عمل می‌کند.» از آنجایی که تحقیقات نشان می‌دهد التهاب مزمن می‌تواند باعث افزایش وزن شود، کاهش آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این کلم بروکلی فیبر زیادی دارد و خیلی خوب می‌تواند شما را سیر کند.

اسفناج

اسفناج از جمله سبزیجات برای کاهش وزن است که کالری کمی دارد، مواد مغذی زیادی دارد و برای استفاده در انواع دستورالعمل‌های غذایی استفاده می‌شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، اسفناج مانند سایر سبزی‌های برگ‌دار، به شدت با کاهش خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، و برخی انواع سرطان‌ها مقابله می‌کند. اسفناج را می‌توان به شکل بورانی اسفناج، سالاد اسفناج و خورش آلواسفناج مصرف کرد.

همچنین بخوانید:  خواص اسفناج و مضرات آن که باید بدانید!

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یک سبزی خوشمزه با طعم ملایم است و برای افزودن به انواع غذاها عالی است. این فلفل یکی از انواع سبزیجات برای لاغری محسوب می‌شود. کالری کم و مواد مغذی زیادی دارد و به ایجاد حس سیری بعد از غذا کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای علاوه بر کمک به کاهش وزن، سرشار از مواد مغذی است که به طور قابل توجهی برای بدن مفید هستند. فلفل دلمه‌ای قرمز، ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد. به عبارت دیگر فلفل تازه یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C است که نقش مهمی در شادابی پوست هنگام لاغری، تولید کلاژن و ایمنی دارد.

انواعی از فلفل دلمه‌ای را می‌توانید به شکل دلمه مصرف کنید یا آن را خرد کرده و به غذاهای مختلف اضافه کنید.

سبزیجات لاغری- پیاز

پیاز

چیزهایی مانند پیاز، سیر، پیازچه، موسیر و تره‌فرنگی به عنوان «آلیوم» در نظر گرفته می‌شوند. این سبزیجات برای لاغری مناسب هستند و به غذا طعم و مزه می‌دهند. کمتر غذایی را می‌توانید پیدا کنید که پیاز جزئی از دستور پخت آن نباشد. این سبزی، علاوه بر این‌که طعم غذا را بهبود می‌دهد، کالری خیلی کمی هم دارد.

وقتی پیاز را به شکل کامل و همراه با مرغ یا گوشت بپزید، طعم خیلی خوبی پیدا می‌کند و بسیار هم مقوی و سیرکننده است. همچنین این سبزی را می‌توانید به شکل خام، روی سالاد بریزید یا همراه غذاهایی مثل آبگوشت استفاده کنید.

این سبزی همچنین منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها است و می‌تواند باکتری‌های خوب دستگاه گوارش را تغذیه کرده و به بهبود گوارش و همچنین ایمنی کمک کند.

هویج

هویج هم یکی از انواع سبزیجات برای لاغری است که لازم است در خانه وجود داشته باشد. اگر رژیم دارید، نمی‌توانید هرچه می‌خواهید هویج بخورید، چون کالری آن به نسبت بقیه سبزیجات برای لاغری قدری بیشتر است. با این حال می‌توانید آن را خرد کنید و روزانه در سالاد و غذاها به کار ببرید. بر حسب نوع رژیم، ممکن است بتوانید یکی دو تا هویج کامل در رژیم روزانه خود داشته باشید.

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی ورزشی برای همه ورزشکاران

هویج، فیبر بالایی دارد و منبعی عالی از پیش‌ساز ویتامین آ محسوب می‌شود. خاصیت سیرکنندگی آن واقعا عالی است و وقتی با کلم بروکلی یا گل کلم پخته شود خیلی سیر می‌کند.

هویج بر خلاف بسیاری از سبزی‌ها شیرین است و به همین دلیل تمایل افراد به شیرینی را در رژیم کم می‌کند. علاوه بر این، در موارد پرخوری عصبی کاربرد زیادی دارد. صدایی که هویج هنگام جویدن ایجاد می‌کند و خرد‌شدن آن زیر دندان، برای بسیاری از افراد لذت‌بخش است و اشتهای آنها را کنترل می‌کند.

شلغم

وقتی از انواع سبزیجات برای لاغری حرف می‌زنیم، نباید شلغم را از قلم بیندازیم. این سبزی خوشمزه، فوق العاده مغذی است. شما می‌توانید آن را با مقدار کمی آب، روی گاز بپزید و به عنوان عصرانه مصرف کنید. شلغم به خوبی شما را سیر می‌کند و در عین حال کالری کمی دارد.

چغندر

برخی از مردم چغندر را دوست دارند، اما برخی دیگر از آن متنفرند. اما اگر عاشق چغندر هستید، خوب است بدانید این سبزی سرشار از مواد مغذی مفید برای کمک به کاهش وزن است.

چغندر از آنجایی که سرشار از نیترات است، مدت‌هاست که توسط ورزشکاران به عنوان راهی برای افزایش اکسید نیتریک در بدن مورد استقبال قرار گرفته است. اکسید نیتریک روی عروق تاثیر دارد و می‌تواند دسترسی به انرژی را افزایش داده و سبب چربی‌سوزی شود.

چغندر را می‌توانید به شکل لبو استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را ریز کرده و پس از پختن روی سالاد بریزید. از آنجا که این سبزی شیرین است و فیبر خیلی زیادی دارد، هم به سیرشدن کمک می‌کند و هم تمایل شما را برای خوردن چیزهای شیرین کاهش می‌دهد. چغندر را می‌توانید عصر‌ها به به شکل لبو و یا سالاد بخورید.

خیار

اگرچه خیار در حقیقت یک میوه است، اما به دلیل کالری کمی که دارد جزو سبزیجات دسته‌‌بندی می‌شود. به طور معمول شما می‌توانید در رژیم لاغری، به تعداد دلخواه خیار بخورید، مگر این‌که رژیم شما خیلی محدود باشد. خیار از انواع سبزیجات برای لاغری است که آب زیادی دارد و به تامین آب بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، با بوی خوشی که دارد سبب آرامش می‌شود.

همچنین بخوانید:  خواص انجیر ، از خواص انجیر تازه تا خواص برگ انجیر!

خیار را می‌توانید عصرها به عنوان میوه بخورید یا به سالاد اضافه کنید. خیار چنبر هم نوعی خیار محسوب می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

کاهو

کاهو یکی از انواع سبزیجات برای لاغری است که نیازی به معرفی ندارد. تقریبا همه افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند، می‌دانند که می‌توانند از این سبزی استفاده کنند. کاهو حجم زیادی را در معده اشغال می‌کند و حس سیری به شما می‌دهد. شما می‌توانید با پایه کاهو، انواع سالادها را درست کنید و به عنوان وعده اصلی یا میان‌وعده مصرف کنید. برای مثال سالاد سزار یکی از انواع غذاهایی است که می‌توانید آن را به عنوان وعده اصلی مصرف کنید. خوب سیر می‌کند، خوش طعم و غنی از فیبر است.

کاهو یکی از منابع ویتامین کا است و مصرف آن در شب، خواب خوبی را به همراه می‌آورد. علاوه بر این، شما می‌توانید مقدار زیادی از کاهو را با مقدار کمی سکنجبین به عنوان عصرانه میل کنید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی یک میان‌وعده فوق‌العاده است. علاوه بر این، شما می‌توانید از آن در خورش کدو حلوایی هم استفاده کنید. این خورش با آلو و گوشت پخته می‌شود. کدو حلوایی یکی از سبزیجات برای لاغری است که خیلی خوب سیر می‌کند. شما می‌توانید آن را به شکل پوره، با کمی شیر بپزید و از طعم آن در بعد از ظهرهای زمستان لذت ببرید. حتی می‌توانید با استفاده از برخی از دستورهای غذایی، ژله کدو حلوایی درست کنید.

این سبزی غنی از ویتامین آ است و برای بینایی و پوست بسیار مفید است. همچنین ملین خوبی نیز محسوب می‌شود.

کدو حلوایی از جمله سبزیجات برای لاغری

جمع‌بندی

انواع سبزیجات برای لاغری، جزئی جداناپذیر از یک رژیم کاهش وزن محسوب می‌شوند. در این مقاله، تعدادی از آنها را معرفی کردیم و روش‌هایی را که می‌توانید از این سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید نام بردیم. به یاد داشته باشید برای یک لاغری سالم، لازم است از سبزیجات برای لاغری تا حد امکان بهره ببرید. در غیر این صورت ممکن است رژیم با شکست مواجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا