سلامتی

۹ روش برای کاهش کلسترول خون که باید بدانید

Rate this post

زمانی که در می‌یابید میزان کلسترول شما بیش از میزان طبیعی است. بهترین راه جهت کاهش آن تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

کاهش کلسترول با کاهش ریسک بیماری‌های فلبی همراه است. حتی در شرایطی که برای کاهش میزان کلسترول از دارو استفاده شود، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب به منظور جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق ضروری به نظر می‌رسد. مجله سبزینه راه در این مطلب به توضیح روش های کاهش میزان چربی بد (LDL)، افزایش میزان HDL و حفظ سلامت قلب و عروق می‌پردازد.

کنترل اندازه وعده غذایی

خوردن وعده‌های غذایی حجیم و زیاد باعث افزایش وزن و افزایش کلسترول می‌شود. آسان‌ترین راه برای اندازه‌گیری میزان وعده غذایی استفاده از ” دستتان” به عنوان وسیله اندازه‌گیری است. یک ” کف دست “تقریبا اندازه مناسب وعده غذایی برای شماست.

کنترل اندازه وعده غذایی

کمک به قلب با مصرف غذای سالم

زمانی که میوه و سبزیجات می‌خورید؛ به کاهش کلسترول بد (LDL ) کمک می‌کنید. میوه‌ها عمدتا دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.همچنین خوردن سبزیجات و میوه به کاهش میزان چربی غذا می‌انجامد که می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود کاهش وزن کمک کند.

همچنین بخوانید:  پوکی استخوان بیماری خاموش در زن‌ها

ماهی بخورید

ماهی برای سلامت قلب بسیار مفید است چراکه مملو از امگا۳ و اسیدهای چرب غیر اشباع است. اسید‌های چرب امگا۳ به کاهش سطح تری گلیسیرید خون کمک می‌کنند. این خاصیت به ویژه در ماهی‌های چرب مشاهده می‌شود. به خاطر داشته باشید که سرخ کردن غذاها در روغن (به ویژه ماهی) از ارزش غذایی آن‌ها می‌کاهد.

روزتان را با غلات آغاز کنید

دانه‌های غلات به دلیل داشتن کربوهیدرات باعث می‌شوند مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید. این صبحانه به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و کاهش وزن کمک می‌کند.

برای سلامت قلب و عروق از آجیل کمک بگیرید

آجیل با داشتن چربی منحصر به فرد به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. این نوع از چربی با حفظ کلسترول خوب (HDL) به کاهش میزان کلسترول بد (LDL) می‌پردازد.

چربی‌های غیر اشباع از قلب محافظت می‌کنند

نیاز روزانه ما به چربی در حدود یک سوم ازکالری مورد نیاز است. چربی‌ها انواع گوناگونی دارند، چربی‌های غیر اشباع(مانند کانولا و روغن زیتون) با کاهش سطح LDL همراه هستند در حالی‌که چربی‌های اشباع (مانند کره و روغن پالم) و چربی‌های ترانس بالا به افزایش میزان کلسترول LDL می‌انجامند. اما نکته مشترک درباره همه چربی‌ها بالا بودن کالری آن‌هاست.

روش های کاهش میزان چربی بد، چربی غیر اشباع

لوبیا بیشتر و سیب زمینی کمتر بخورید

مصرف کربوهیدرات برای تامین انرژی بدن ضروری است با این حال کیفیت کربوهیدرات‌های مختلف متفاوت است. همه دانه‌ها ( از قبیل لوبیا)، پاستاها و برنج قهوه‌ای غنی از فیبر هستند که به کاهش میزان کلسترول کمک می‌کنند. کربوهیدرات موجود در برنج سفید، نان سفید و سیب زمینی باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که می‌تواند موجب احساس گرسنگی در فواصل کوتاه شود که این امر در افزایش تعداد و میزان وعده غذایی موثر است.

همچنین بخوانید:  بدن درد بعد از ورزش را چگونه درمان کنیم؟

افزایش تحرک بدنی با ورزش

ورزش منظم می‌تواند به کاهش میزان LDL، افزایش سطح HDL کمک کند. نگه داشتن وزن مناسب از طریق ورزش در کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی موثر است.

کنترل قند خون

دیابت کنترل نشده باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود از این رو با کنترل قند خون می‌توان به کاهش سطح کلسترول خون کمک کرد. اگر برای کنترل قند خون خود کمک می‌خواهید مطلب گیاهانی که باید مبتلایان به قندخون و دیابت مصرف کنند را بخوانید.

روش های کاهش میزان چربی بد چیست

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا