سلامتی

۹ پروتئین که گوشت نیستند!

Rate this post

پروتئین یکی از موادی است که برای سلامت بدن بسیار مهم است. با بالا رفتن قیمت منابع گوشتی، موادی را به شما معرفی می‌کنیم که گوشت نیستند اما پروتئین دارند!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

افراد گیاه‌خوار باید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن خود را از طریق خوردن خوراکی‌های مختلف و مغذی تامین کنند. پروتئین یکی از این مواد مغذی است که در صورتی که آن را به میزان کافی دریافت نکنید، بدن شما دچار مشکلات مختلفی می‌شود. پروتئین در کم کردن کلسترول خون، مبارزه با دیابت به دلیل تنظیم قند خون و کمک به برطرف کردن مشکلات مغز و افسردگی مفید است. در این مطلب از مجله سبزینه راه به معرفی مواد غذایی که منبع پروتئین گیاهی هستند، می‌پردازیم.

لوبیا

لوبیاها انواع مختلفی دارند. لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند. هر ۸۴ گرم لوبیای سیاه، ۷ گرم پروتئین دارد.

منابع پروتئین گیاهی

عدس

یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۱۸ گرم پروتئین است، به همین دلیل عدس جزو بهترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. عدس همچنین کربوهیدرات کند هضم دارد. فقط یک فنجان از عدس تقریبا ۵۰ درصد از فیبر لازم بدن را در طول روز برطرف می‌کند.

شاهدانه

شاهدانه یک دانه‌ فوق‌العاده مغذی است که اگرچه به اندازه‌ سایر دانه‌ها شناخته شده نیست، اما مانند دانه‌ چیا از منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. این دانه منبع خوبی از ویتامین E و چندین ماده‌ معدنی مثل فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، منیزیم، روی، آهن، سولفور و کلسیم است.

همچنین بخوانید:  فواید و خواص سیرابی که باید بدانید

نخود سبز

یک فنجان نخود سبز پخته شده حاوی ۹ گرم پروتئین است. علاوه بر این، ۲۵ درصد از نیاز روزانه‌ بدن شما به فیبر، ویتامین A و ویتامین C را تأمین می‌کند که همگی برای سلامتی بدن مفید هستند.

منابع مهم پروتئین

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است و ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. هر نصف فنجان بادام‌زمینی حاوی ۲۰٫۵ گرم پروتئین گیاهی است.

سبزیجات دارای برگ سبز

بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز حاوی پروتئین گیاهی هستند. یکی از این سبزیجات کلم‌پیچ است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. کلم‌پیچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله بتاکاروتن و لوتئین است که خطر بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

اسفناج هم که جزو سبزیجات دارای برگ سبز محسوب می‌شود که حاوی ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. اسفناج همچنین سرشار از فولات است، که  نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی دارد.

پروتئین گیاهی پر کاربرد: نخود

نخود یکی دیگر از حبوبات است که مقدار زیادی پروتئین گیاهی دارد. نخود علاوه بر پروتئین حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر، آهن، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز و بسیاری ترکیبات گیاهی دیگر است.

گندم سیاه

هر ۱۰۰ گرم گندم سیاه حاوی ۱۳٫۵ گرم پروتئین است. گندم سیاه به غیر از پروتئین، مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، مس، منیزیم، فسفر، فیبر و آهن هم دارد. اگر به مطالب سلامتی علاقه‌مند هستید مطلب ۷ مشکلی که ایستاده غذا خوردن بر سر شما می‌آورد را بخوانید.

حبوبات با پروتئین بالا

تخم کدوحلوایی

در هر ۶۴ گرم تخم کدوحلوایی، ۱۲ گرم پروتئین وجود دارد. تخم ‌کدوحلوایی حاوی ویتامین K، منگنز، آهن، روی، مس، فسفر و منیزیم است. همچنین آنتی‌اکسیدان زیاد و مقداری اسیدهای چرب غیراشباع، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات دارد.

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا