طب سنتی

آشپزی در طب سنتی؛ طرز تهیه انواع حلیم

Rate this post

حلیم وعده ای سرشار از مواد مغذی است و به همین دلیل یک وعده غذایی کامل محسوب می شود. خوردن حلیم در وعده صبحانه می تواند انرژی شما را در طول روز افزایش دهد و به دلیل دیرهضم بودن مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد.

با خواندن این مطب در مجله طب سنتی و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

حلیم را همچنین می توان به عنوان تقویت کننده بنیه و بهبود دهنده علائم کم خونی معرفی کرد.
حلیم را معمولا با گندم، بادمجان و یا عدس درست می کنند که هر کدام دارای خواص خاص و منحصر به فرد خودش است. به همین جهت قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی روش های مختلف طبخ حلیم از دیدگاه طب سنتی دکتر کردافشاری بپردازیم.

طرز تهیه حلیم گندم با دستورالعمل های طب سنتی

هلیم گندم غذایی بسیار مقوی و سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و ریز مغذی های ها مفید برای سلامت بدن است. خوردن حلیم در فصل سرد سال به تسکین بیماری های تنفسی، سرفه خشک و گرفتگی برونش ها کمک می کند و برای تقویت اعصاب، عملکرد کلیه و مجاری ادراری و همچنین تقویت قوای جنسی بسیار مفید است.
خوردن هلیم برای کسانی که قصد افزایش وزن دارند مفید است می تواند به افزایش حجم بدن کمک کند.

همچنین بخوانید:  توصیه های طب سنتی برای فشار خون پایین

1 کیلوگرم گندم سفید بدون پوست
1.5 کیلوگرم گوشت مرغ محلی یا بوقلمون یا گوشت گوسفند
نمک، دارچین و هل نکوبیده به مقدار لازم
6 قاشق غذاخوری روغن زیتون

گندم بدون پوست را شسته و با مقدار مناسبی آب بپزید. گوشت را جداگانه با کمی نمک بپزید و سپس به گندم در حال پخت اضافه کنید. اجازه دهید گوشت و گندم با حرارت ملایم با هم بپزند و خوب له شوند. بعد از آن که گوشت و گندم پخته شدند، با گوشت کوب ساده یا گوشت کوب برقی مواد را بخوبی له کرده و یا میکس کنید تا هلیم بافتی یکنواخت پیدا کند. سپس روغن را داغ کرده و روی هلیم بریزید. در این مرحله حلیم آماده خوردن است. می توانید آن را به همراه شکر و یا نمک نوش جان کنید.

نکته مهم هنگام طبخ حلیم گندم

در صورتی که از گوشت گوسفندی برای تهیه هلیم استفاده می کنید، بهتر است از قسمت سرسینه، گردن و یا دنده آن استفاده کنید. گوشت دنده پس از پخت ریش ریش می شود و موجب کش دار شدن هلیم می شود. از خرد کردن گوشت هلیم خودداری کنید، زیرا در این صورت رشته های گوشت کوتاه می شوند. برای از بین بردن بوی زحم گوشت نیز می توانید آن را با مقداری نخود بپزید.

نکته مهم: بعد از حلیم از خوردن انار جلوگیری کنید. در صورتی که معده شما ضعیف است و با مشکلاتی مانند سوء هاضمه و یا نفخ دسته و پنجه نرم می کنید، خوردن حلیم برای شما مناسب نیست.
افرادی که بطور مرتب از حلیم در وعده های غذایی خود استفاده می کنند، باید مرتبا ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشند، زیرا در غیر اینصورت خطر ابتلا به سنگ کلیه و انسداد عروق در این افراد افزایش پیدا خواهد کرد. 

طرز تهیه حلیم عدس با دستورالعمل های طب سنتی

1 کیلوگرم عدس
1.5 کیلوگرم گوشت مرغ محلی یا گوشت بوقلمون و یا گوشت گوسفند بدون استخوان
6 قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک، دارچین و هل نکوبیده به مقدار لازم

همچنین بخوانید:  آموزش قدم به قدم ماساژ لاغري در خانه

عدس ها را شسته و با مقدار مناسبی آب بپزید. گوشت را جداگانه با کمی نمک بپزید و سپس به عدس های در حال پخت اضافه کنید. اجازه دهید گوشت و عدس ها با حرارت ملایم با هم بپزند و خوب له شوند. بعد از آن که گوشت و عدس پخته شدند، با گوشت کوب ساده یا گوشت کوب برقی مواد را بخوبی له کرده و یا میکس کنید تا هلیم عدس بافتی یکنواخت پیدا کند. سپس روغن را داغ کرده و روی هلیم بریزید. در این مرحله حلیم آماده خوردن است. نوش جان.
نکته مهم: خوردن این غذا در افراد دچار غلظت خون یا غلبه سودا پیشنهاد نمی شود.

طرز تهیه حلیم بادمجان با دستورالعمل های طب سنتی

1 کیلوگرم بادمجان قلمی
100 گرم نخود
1 عدد پیاز متوسط
1 قاشق مرباخوری نعناع یا پونه خشک
75 گرم گردو و پسته چرخ شده
4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده در صورت تمایل
کشک سابیده شده به مقدار لازم

بادمجان ها را پوست گرفته و بصورت گرد برش بزنید. آن ها را در ظرف مناسب ریخته و نمک روی آن ها بپاشید و سپس آب سرد اضافه کنید. حدود 3 الی 4 ساعت بادمجان ها را در آب سرد نگه دارید تا آب سیاه از آن ها خارج شود. سپس از صافی رد کرده و بادمجان ها را بشویید. نخود هایی را که از شب قبل خیس کرده اید، جداگانه بپزید، بطوری که بعد از پختن آب نخود ها بطور کامل خشک شود. یک ردیف بادمجان را در ظرف مناسب بچینید و روی آن نعنا و یا پونه بریزید، سپس پیاز را خرد کرده و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید. این کار را تا زمانی که بادمجان ها تمام شوند تکرار کنید. یک لیوان آب به مواد اضافه کرده و درب آن را بگذارید و سپس آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. در انتها روغن را اضافه کنید و اجازه دهید بادمجان ها جا بیفتد. سپس نخود های پخته شده را با کمی آب ترکیب کرده و در مخلوط کن بریزید تا بشکل کرم در آید. سپس نخود های میکس شده را به بادمجان ها اضافه کرده و با گوشت کوب برقی میکسشان کنید. در انتها غذا را در ظرف مخصوص سرو کرده و از روغن زیتون، کشک، گردو و پسته چرخ شده برای تزئین آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  ماساژ ، آرام بخشی بی نظیر
منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا