زیبایی

آیا الکل باعث ریزش مو می‌شود؟

Rate this post

الکل بر بدن شما تأثیر می‌گذارد، از کبد و قلب گرفته تا سلامت روان. با این حال، تعداد کمی از مردم می‌دانند که الکل باعث ریزش مو نیز می‌شود. نوشیدن بیش از حد ویسکی یا رام مورد علاقه شما ممکن است به رشد موهای شما آسیب برساند. همچنین می‌تواند اثرات مضری بر سلامت موهای شما داشته باشد. تغذیه موهای شما را کم می‌کند و آن‌ها را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند. قبل از اینکه متوجه شوید، ممکن است موهای شما به صورت دسته‌ای شروع به ریزش کنند.
کشف کنید که الکل زیاد چگونه می‌تواند باعث ریزش مو شود و برای جلوگیری از آن چه کاری می‌توانید انجام دهید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


مصرف الکل چه تأثیری بر سلامت مو دارد؟


مصرف الکل چه تأثیری بر سلامت مو دارد؟

به غیر از آسیب داخلی بدن، الکل به سلامت مو نیز آسیب می‌رساند. به طورکلی، گفته می‌شود که نوشیدن زیاد و منظم می‌تواند منجر به افتادن، شکستن و نازک شدن گیسوان شما شود.
الکل به عنوان یک ماده منحصر به فرد باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، تأثیر نوشیدن زیاد بر بدن انسان می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
بیایید ببینیم که نوشیدن بیش از حد الکل چگونه می‌تواند باعث ریزش مو شود و به سلامت کلی آن آسیب برساند.

1. الکل موهای شما را کم آب می‌کند

الکل یک ادرارآور است که باعث از بین رفتن آب و املاح بدن می‌شود. نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. این می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. سطح خشک پوست سر موها را شکننده و مستعد ریزش می‌کند.
انتها ممکن است به دلیل خشک شدن موهای شما شروع به شکافتن کند و از رشد بیشتر موهای شما جلوگیری کند. خشکی پوست سر نیز منجر به خارش و شوره سر می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود موهای شما راحت‌تر بشکنند.

2. سوء تغذیه به دلیل الکل می‌تواند‌ منجر به ریزش مو شود

مصرف بیش از حد الکل نه تنها منجر به کم آبی بدن می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به از دست رفتن مواد مغذی بدن شود. الکل حاوی کالری خالی است  باعث می‌شود به نظر برسد معده شما پر است. اما، در واقع، شما هیچ چیز مغذی مصرف نکرده‌اید. در عوض، الکل مواد مغذی ضروری برای سلامت مو و بدن شما را از بین می‌برد.
همه عملکردهای طبیعی بدن، از جمله رشد مو، بسته به سلامتی هر فرد. مو با کمک پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی، کربوهیدرات‌ها و فیبر رشد می‌کند همه ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها.
مهم‌ترین مواد مغذی برای موهای سالم روی و بیوتین هستند. نوشیدن زیاد می‌تواند باعث کمبود این مواد مغذی شود و باعث شکننده شدن موهای شما، از دست دادن درخشندگی و ریزش شود.
بدون ورود مواد مغذی جدید به بدن و دفع مواد مغذی موجود، بدن شما از سوء تغذیه رنج می‌برد و موهای شما ضعیف‌تر می‌شوند.

همچنین بخوانید:  درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

3. الکل می‌تواند سطح استروژن شما را بر هم بزند

مصرف بیش از حد الکل باعث افزایش سطح استروژن در بدن می‌شود. نوسانات استروژن می‌تواند باعث ریزش مو شود. استروژن هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و مسئول حفظ سلامت باروری در هر دو جنس است.
در مردان، عدم تعادل در سطح استروژن اثر دو برابری دارد. ممکن است باعث رشد بیش از حد مو یا ریزش مو شود و در نهایت منجر به طاسی شود. در زنان، فولیکول‌های مو به دلیل تولید نامنظم استروژن، چسبندگی خود را بر روی پوست سر از دست می‌دهند و در نتیجه باعث ریزش مو می‌شوند.
این سوال که آیا الکل باعث ریزش مو می‌شود پاسخ داده شده است. حال سوال بعدی این است که آیا می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو در اثر نوشیدن زیاد اقداماتی انجام دهید؟


چگونه از ریزش موی ناشی از الکل جلوگیری کنیم؟


چگونه ریشه ریشه موهای خود را احیا کنیم؟

با عادات سالم زیر می‌توانید شانس ریزش مو ناشی از الکل را جبران کنید:

1. خوب بخورید

نوشیدن الکل بر نحوه جذب مواد مغذی غذایی که می‌خورید توسط بدن شما تأثیر می‌گذارد. نوشیدن بیش از حد باعث کاهش تولید آنزیم‌هایی می‌شود که به هضم کمک می‌کنند. به همین دلیل، خوردن یک وعده غذایی سالم می‌تواند از دست دادن مواد مغذی ناشی از الکل را جبران کند.
یک وعده غذایی متعادل از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل مانند برنج و جو و پروتئین‌هایی مانند عدس و گوشت مصرف کنید.

2. خود را آبرسانی کنید

هیچ چیز به اندازه آب نمی‌تواند شفا یابد. مواد مغذی موجود در غذا باید به اندام‌های مختلف بدن شما منتقل شود تا عملکرد صحیح آن‌ها حفظ شود. آب کشتی است که مواد مغذی را به مقصد می‌رساند. علاوه‌بر این، مطالعات نشان می‌دهد که آب خود حاوی برخی مواد معدنی حیاتی است که می‌تواند با ریزش مو ناشی از مصرف الکل مقابله کند.

3. مولتی ویتامین‌ها را در نظر بگیرید

نوشیدن زیاد باعث کاهش ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای موهای سالم و درخشان می‌شود. اگرچه انتخاب مواد غذایی بهتر می‌تواند کمبودها را ترمیم کند، در برخی موارد، ممکن است لازم باشد به مکمل‌های غذایی تکیه کنید.
برای درک دوز مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی تا زمانی که موهای شما به اندازه کافی سالم شوند که به خودی خود رشد کنند، با پزشک مشورت کنید.
شواهد علمی وجود دارد که نوشیدن الکل می‌تواند باعث ریزش مو شود و همه ما می‌توانیم قبول کنیم که به طور کلی یک عادت ناسالم است. اما، آیا برای داشتن موهایی سالم و پرپشت، باید به طور کامل نوشیدن را متوقف کنید؟
در کل، مصرف محدود الکل تأثیر کمی بر سلامت موهای شما دارد. بنابراین، گاه به گاه یک لیوان شراب یا یک پیمانه آبجو آسیب زیادی وارد نمی‌کند.
اما برای رسیدن به نتایج موهای سالم و درخشانی که دنبال آن هستید، باید از محدود کردن مصرف الکل خود فراتر بروید. علاوه‌بر خوردن خوب و نوشیدن آب کافی، حفظ یک سبک زندگی سالم می‌تواند آسیب‌هایی را که مشروب الکلی به موهای شما وارد می‌کند کاهش دهد.
به روتین مراقبت از موهای خود توجه بیشتری داشته باشید و راه‌های سالم‌تری برای مقابله با استرس پیدا کنید. اجرای این تغییرات حیاتی در شیوه زندگی می‌تواند موهای شما را در سالم‌ترین حالت خود نگه دارد.

همچنین بخوانید:  بهترین ماسک‌های صورت کیوی که باید امتحان کنید

چه زمانی الکل را ترک کنیم؟


چه زمانی الکل را ترک کنیم؟

نوشیدن در حد اعتدال تنها در صورت عدم سوء مصرف مواد معقول است. از آنجایی که سوء مصرف الکل می‌تواند باعث ریزش مو شود، ترک بطری بهترین راه برای کاهش اثرات مضر آن بر روی موهای شما (و سلامت کلی) است.
ممکن است بلافاصله پس از توقف، موهای پری نداشته باشید، اما مقابله با علت اصلی اولین قدم برای مراقبت از یال شما است.
از آنجایی که الکل از نظر جسمی و روانی بر مصرف کننده تأثیر می‌گذارد، ممکن است مفید باشد که از متخصص کمک بخواهید تا برای همیشه نوشیدن الکل را متوقف کنید.
واضح است که کاهش مصرف الکل و اتخاذ عادات سالم برای موهای درخشان، شاد و شکوفا حیاتی است. اما، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که استفاده موضعی آبجو می‌تواند منجر به یال براق‌تر و صاف‌تر شود. ببینیم آیا این ادعا حقیقتی دارد یا خیر.


آیا برای افزایش رشد مو باید آبکشی آبجو را امتحان کنید؟


شامپوهای حاوی ماءالشعیر اخیراً به دلیل اثربخشی آن‌ها در ارائه موهایی قوی، نرم و براق محبوب شده‌اند. استفاده از آبجو در شامپوها به دلیل ترکیب نوشیدنی رایج شده است.
آبجو حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم، سیلیکون و روی است. توجه به این نکته مهم است که فقط مصرف این مواد مغذی ممکن است سلامت مو را تقویت کند. استفاده موضعی (مانند مورد آبجو) ممکن است سلامت مو را تقویت نکند. همچنین اعتقادبر این است که عناصر کمیاب آبجو می‌توانند از طریق استفاده موضعی به پوست سر جذب شوند، اگرچه این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد. شواهد حکایتی همچنین نشان می‌دهد که استفاده از آبجو روی موهای شما می‌تواند درخشندگی آن را افزایش دهد.
علاوه‌بر این، نتایج در انواع مختلف مو متفاوت است و افزودن الکل به موهای شما ممکن است آن‌ها را کدرتر و خشک‌تر کند. مزایای آبکشی آبجو هنوز از نظر علمی ثابت نشده است، بنابراین قبل از استفاده از آن برای موهای خود با پزشک مشورت کنید.

برای کاهش ریزش مو می‌توانید آبکشی آبجو را امتحان کنید. اما در وهله اول رشد موهایتان در صورتی که ریشه آسیب دیده باشد چالش برانگیز است. در اینجا چند روش برای درمان ریشه موها آورده شده است.


چگونه ریشه موهای خود را احیا کنیم؟


چگونه از ریزش مو ناشی از الکل جلوگیری کنیم؟

کراتین پروتئینی است که در مو، پوست و ناخن‌های شما یافت می‌شود. گفته می‌شود مصرف زیاد الکل بر تولید کراتین تأثیر می‌گذارد و به نوبه خود به فولیکول‌های مو و ریشه مو آسیب می‌رساند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.
معمولاً اگر ریشه مو مرده باشد، رشد مجدد مو مشکل است و ممکن است نیاز به کاشت مو داشته باشید. با این حال، قبل از انجام هرگونه اقدام شدید، سعی کنید ریشه موهای آسیب دیده را در خانه بهبود بخشید.
ماساژ مو یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به رشد مجدد موی سر است. می‌توانید از مواد مختلف موجود در خانه برای ماساژ دادن پوست سر به عنوان مکمل‌های DIY استفاده کنید. در اینجا چند ماده برای کمک به تحریک فولیکول‌ها وجود دارد:

1. روغن نارگیل

هیچ چیز بهتر از روغن نارگیل نیست. این یکی از بهترین روغن‌های طبیعی است که می‌تواند موهای شما را حالت داده و آن‌ها را پرپشت و شاداب کند. به روان شدن فولیکول‌های مرده مو در پوست سر و تشویق رشد جدید کمک می‌کند. استفاده منظم از روغن نارگیل تفاوت قابل توجهی را در سلامت مو نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید:  لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

2. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه دارویی است که برای درمان سوختگی‌ها، خراش‌ها و حتی بریدگی‌ها و زخم‌های کوچک استفاده می‌شود. خواص مرطوب کنندگی آن می‌تواند با کم آبی و تحریک پوست سر مقابله کند. می‌توانید ژل آلوئه ورا را به پوست سر بزنید و با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. با این حال، ابتدا با انجام تست پچ، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

3. آب پیاز

بله پیاز این سبزی تند و بدبو در واقع برای حفظ سلامت مو مفید است و حتی می‌تواند موهای شما را دوباره رشد دهد.

4. روغن DIY

یک فنجان روغن نارگیل را گرم کنید.
نصف پیاز، یک قاشق دانه شنبلیله، برگ کاری از 2 شاخه و یک مشت برگ حنا را اضافه کنید.
بگذارید همه مواد کاملاً در روغن داغ دم بکشد.
پس از خنک شدن، روغن را در یک بطری صاف کرده و روزانه یک کف دست کوچک بمالید.
به طور منظم از روغن استفاده کنید و تنها در عرض یک هفته تفاوت قابل توجهی در موها مشاهده خواهید کرد.
اگر خشکی موهای شما ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث ریزش موها شود و در نهایت منجر به ایجاد لکه‌های طاس شود. در بخش بعدی بیاموزید که چگونه می‌توانید با طاسی مرتبط با مصرف الکل مقابله کنید.


چگونه با طاسی ناشی از الکل مقابله کنیم؟


آیا برای افزایش رشد مو باید آبکشی آبجو را امتحان کنید؟

نوشیدن الکل ممکن است باعث ریزش مو تا حد طاسی شود. اگر ریشه‌ها مرده باقی بمانند، نواحی آسیب‌دیده روی پوست سر بدون مو می‌ماند و باعث ایجاد لکه‌های طاس کوچک می‌شوند. متأسفانه، پس از رسیدن به این مرحله، شانس رشد مجدد موی طبیعی بسیار کم است.
در چنین مواقعی بهترین راه حل این است که برای کاشت مو اقدام کنید. درمان کاشت مو، در صورت موفقیت آمیز بودن، می‌تواند رشد موی قابل مشاهده را در عرض یک سال پس از جراحی نشان دهد. با این حال، هشدار داده شود که این یک روش گران قیمت است که در ابتدا ممکن است باعث درد و ناراحتی شود.
نوشیدن بیش از حد الکل به طور منظم می‌تواند به شدت بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد و منجر به نازک شدن موها، شکستگی و ریزش مو شود. این به این دلیل است که الکل می‌تواند موها و پوست سر شما را کم آب کند و حتی باعث کمبود مواد مغذی شود که به عنوان عامل ریزش مو شناخته می‌شود. همانطور که در بالا ذکر شد، بر سطح استروژن نیز تأثیر می‌گذارد، که ممکن است باعث طاسی شود.
برای مدیریت یا کاهش ریزش موی ناشی از الکل، باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مانند تغذیه سالم، هیدراته نگه داشتن بدن، مصرف مکمل‌های ویتامین و کاهش مصرف روزانه الکل. همانطور که به این تغییرات سالم پایبند هستید، متوجه بهبود زیادی در سلامت موهای خود خواهید شد!


سوالات متداول


آیا پس از ترک الکل موها دوباره رشد می‌کنند؟
به طور کلی رشد مو از ریشه تا نوک حدود شش تا نه ماه طول می‌کشد. با این حال، با مصرف بیش از حد الکل، پوست سر و موهای آسیب دیده به زمان نیاز دارند تا از آسیب بهبود یابند. تنها زمانی که شفا به صورت درونی شروع شود، می‌توانید اثر آن را در خارج ببینید.
آیا ریزش مو ناشی از الکل قابل برگشت است؟
معمولاً اگر ریشه مو آسیب دیده باشد، رشد مجدد مو کار آسانی نیست. استفاده از محلول‌های DIY برای تحریک رشد مو ممکن است در برخی موارد مؤثر باشد. با یک متخصص پوست مشورت کنید و روش درمانی مناسب را تعیین کنید. درمان‌های خاصی مانند پی آر پی، تزریق مزو، غلتک‌ها و برخی داروهای خوراکی و موضعی ممکن است کمک کننده باشد. اگر هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد، می‌توان کاشت مو را در نظر گرفت.
آیا الکل DHT را افزایش می‌دهد؟
اگر موهای شما به دی هیدروتستوسترون (DHT) حساس است، احتمالاً دچار شکستگی، نازک شدن و ریزش مو می‌شوید. با این حال، فولیکول‌های مو حساس به DHT عمدتاً ژنتیکی هستند و تحقیقات کمی برای نشان دادن ارتباط قوی بین الکل و DHT وجود دارد.

 

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا