ورزش

آیا زدن موی بدن در بدنسازی صحیح است ؟

Rate this post

بدن های خوش فرم، عضلات بیرون زده، پوست درخشان. اینها تصوراتی است که از بدن یک ورزشکار و بدنساز داریم. معمولا کمتر یادمان هست که قهرمانان بدنسازی محبوبمان روی بدن خود مو داشته باشند! به همین خاطر هرکسی بدنسازی را شروع می کند یکی از اولین کارهایی که انجام می دهد زدن موهای بدنش است. اما آیا زدن موی بدن در بدنسازی لازم است؟

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

فواید و ضررهای زدن موی بدن در بدنسازی

اگر زدن موهای بدن فایده ای ندارد، پس چرا بدنسازان موهای بدنشان را میزنند ؟ واقعیت این است که جدای از علت های اصلی برای زدن موهای بدن توسط بدنسازان، این کار فواید و مضراتی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

·       فواید

مهمترین فایده زدن موی بدن برای بدنسازان نمایان شدن بهتر عضلاتی است که زحمت فراوانی برای رشد کردن آنها کشیده اند. این موضوع مخصوصا برای بدنسازان حرفه ای که قصد شرکت در مسابقات زیبایی اندام دارند ضروری است تا بتوانند عضلات بدنشان را بهتر در معرض نمایش قرار بدهند. زدن موی بدن باعث می شود تا عضلات و خطوط بدن بهتر دیده شوند و کمی هم برجسته تر به نظر برسند.

·       مضرات

اما برخی اعتقاد دارند که این کار اتفاقا می تواند به فرآیند عضله سازی در بدن آسیب وارد کند! بدن برای رشد دادن به موها به مواد پروتئینی و آمینواسید نیاز دارد. موهای بدن هم تا حد مشخصی رشد می کنند. بنابر این اعتقاد، زدن مداوم موی بدن باعث می شود تا بدن از بخشی از پروتئین هایی که دریافت می کند برای رشد دادن مجدد موها استفاده کند.

همچنین بخوانید:  آیا تبدیل عضله به چربی در صورت قطع تمرین امکان پذیر است؟

اما واقعیت این است که بزرگترین ضرر زدن موهای بدن در بدنسازی مربوط به زحماتی است که باید مرتبا برای اینکار بکشید.

آیا بدنسازی مانع رشد مو می شود ؟

خیلی در پاسخ به این سوال که “ چرا بدنسازان بدنشان مو ندارد ؟“، باور دارند که بدنسازی مانع رشد موهای بدن آنها شده است!

این یک باور کاملا غلط است، چراکه تمرینات بدنسازی هیچ تأثیری روی جلوگیری از رشد موهای بدن ندارد. اتفاقا برعکس، شانس افزایش رشد موهای بدن با تمرینات بدنسازی بیشتر هم می شود. مصرف پروتئین بیشتر، اتفاقا می تواند رشد موهای بدن را تقویت هم بکند. اما به صورت کلی بیشتر مکمل های بدنسازی تأثیری روی افزایش یا کاهش موهای بدن ندارند.

برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله ریزش مو با مکمل کراتین ممکن است ؟ را مطالعه نمایید.

چرا بدنسازان موهای بدنشان را میزنند ؟

حالا سوال اصلی این است که اگر زدن موی بدن در بدنسازی هیچ تأثیری روی روند عضله سازی و کیفیت تمرینات ندارد، پس چرا چرا ورزشکاران موی بدن را اصلاح می کنند ؟

دلایل زیادی برای اینکار وجود دارد:

  • بهداشت : موهای بدن عملا جزو موهای زائد به حساب می آیند. این موها باعث باقی ماندن رطوبت تعریق در بدن می شوند و محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری هستند. پس روش بهداشتی تر، مخصوصا برای بدنسازان که زیاد عرق می کنند، این است که موهای بدن خود را بزنند.
  • گرما: موهای بدن بسته های هوای گرم و مرطوب را در خود نگه می دارند و باعث می شوند حرارت بدن بالاتر برود. این مسئله می تواند برای ورزشکاران مشکل ساز بشود.
  • بوی بد: داشتن موی بدن زیاد و باقی ماندن عرق در آن باعث می شود تا بدن ورزشکار همیشه بوی بد عرق بدهد.
  • بررسی وضعیت بدن: مهمترین ابزار برای بررسی وضعیت تناسب اندام برای بدنسازان آینه است. اگر موی بدن بدنسازان زیاد باشد، نمی توانند از لا به لای لایه های تیره آن وضعیت رشد عضلات خود را به خوبی مشاهده کنند.
  • زیبایی اندام: همانطور که اشاره کردیم، زدن موهای بدن باعث می شود تا عضلات بیشتر نمایان شوند.
همچنین بخوانید:  بهترین مکمل چربی سوز شکم و پهلو را اینجا بشناسید!

حکم زدن موی بدن مرد در اسلام چیست ؟

دین مبین اسلام نه تنها زدن موی بدن در بدنسازی را منع نکرده، بلکه زدن موهای زائد برخی از نواحی بدن را امری فطری و جایز توصیف کرده است. برخی از علما هستند که اعتقاد دارند زدن موی دست و پاها برای آقایان جایز نیست، اما دین اسلام کلامی در این مورد به میان نیاورده، و احکام در این زمینه مشخص نیست. از این رو قابل گذشت تلقی شده و مشکلی ندارد.

رابطه عضله سازی و اصلاح  موی بدن در وزش

گرچه بعضی معتقدند زدن موی بدن می تواند باعث هدر رفت پروتئین های ورزشی شود، اما واقعیت این است که پروتئین ها و آمینواسیدهایی که برای رشد کردن موهای بدن استفاده می شود، اصولا با پروتئین هایی که برای رشد عضلات مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت است. بنابراین زدن موی بدن موجب کاهش فرآیند عضله سازی نمی شود.

از طرف دیگر زدن موهای بدن هیچ تأثیر مثبتی نیز روی رشد عضلات ندارد. چنین شایعاتی بیشتر توجیه هایی برای بدنسازانی است که مایلند موهای بدن خود را بزنند.

برای آشنایی با مشکلات دیگری که بدنسازی می تواند برای بدن به همراه بیاورد بهتر است به مقاله آیا بدنسازی باعث جوش میشود ؟ مراجعه کنید.

آیا زدن موی پا برای مرد مشکل دارد ؟

خیلی ها سوال می پرسند که آیا زدن موی پا برای مرد مشکل دارد ؟

در واقع از نظر دینی حکمی برای زدن موی پای مردان صادر نشده. گرچه اینکار توسط برخی جایز تلقی نمی شود اما مانعی هم برای آن، از نظر دینی وجود ندارد. با این وجود اغلب، زدن موهای پا برای بدنسازان چندان ضروری نیست. زدن موهای این ناحیه هم سخت است و هم دردناک. به همین خاطر بیشتر بدنسازان ترجیح می دهند مگر برای مسابقات، موهای پای خود را نزنند.

همچنین بخوانید:  نکات و ترفند های بدنسازی برای افراد لاغر اندام

موی کدام قسمت بدن را باید اصلاح و شیو کرد ؟

اگر می خواهید از فواید زدن موی بدن در بدنسازی بهره مند بشوید لازم است تا تمام موهای بدن خود را اصلاح کنید. در اغلب موارد تنها زدن موهای سینه، بازوها، شکم، زیربغل، شکم و ناحیه تناسیلی کفایت می کند. اما برخی هستند که ترجیح می دهند موهای کل بدنشان را از میان بردارند.

لیزر یکی از گزینه های مطلوب برای رفع موهای بدن است. اما آیا بدنسازان باید مو بدن را لیزر کنند ؟ این کار کاملا سلیقه ای است. لیزر می تواند تأثیر دائمی در رفع موهای بدن داشته باشد. اگر می خواهید برای همیشه با موهای بدن خود خداحافظی کنید، لیزر گزینه خوبی خواهد بود.

تأثیر مکمل های بدنسازی بر رشد موها بدن

تقریبا تمام مکمل های بدنسازی هیچ تأثیری روی رشد موهای بدن ندارند. اما اگر از مکمل های مناسبی استفاده نکنید، یا به روش صحیحی آنها را مصرف ننمایید، این مکمل های می توانند باعث بروز اختلالات هورمونی در بدن شوند که روی رشد موها نیز اثرگذار است. به همین خاطر بهتر است در هنگام خرید مکمل بدنسازی دقت لازم را داشته باشید و از محصولات اصل استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم مقاله ریزش مو با گینر ممکن است ؟ را مطالعه نمایید.

جمع بندی

اصولا بدنسازی و رشد موهای بدن رابطه مستقیمی با هم ندارند. یعنی نه زدن موهای بدن کمکی به رشد عضلات شما می کند، و نه بدنسازی موجب ریزش موهای بدن می شود. شیو کردن موی بدن در بدنسازی یک انتخاب است که در بیشتر مواقع برای موارد بهداشتی و البته اهداف زیبایی اندام صورت می گیرد. مخصوصا برای بدنسازان حرفه ای، در هنگام شرکت در مسابقات.

 

منبع : banidaroo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا