سلامتی

آیا مصرف متفورمین برای لاغری تضمینی و بدون عوارض است؟

Rate this post

فردی که چاق است، فقط می‌خواهد هرچه سریع‌تر لاغر بشود. حالا سراغ مصرف قرص متفورمین برای لاغری برود یا رژیم غذایی کم کالری، برایش فرقی ندارد. البته که خیلی‌ها با قرص رفیق‌ترند و حوصله رژیم‌های سخت را ندارند.

صحبت از متفورمین شد. شاید شما یا اطرافیانتان هم از این دارو برای دیابت استفاده می‌کنید. شاید هم تا به حال مصرفش نکردید و حالا می‌خواهید از متفوررمین برای لاغری کمک بگیرید. اما چقدر در موردش اطلاعات دارید؟

این مطلب از سبزینه راه یک راهنمای خوب و کاربردی برای همه کسانی‌ست که می‌خواهند از متفورمین برای لاغری و چربی سوزی کمک بگیرند.

استفاده از یک راهنما تکلیف این دارو را برای شما روشن می‌کند. در این مطلب جامع از سبزینه راه صفر تا صد این قرص، از تاریخچه تا نحوه مصرف، میزان لاغری و ممنوعیت‌هایش را کامل توضیح دادیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تاریخچه داروی معروف متفورمین برای لاغری

متفورمین (Metformin) در دهه 50 میلادی به بازار آمد. از دهه 60 میلادی به بعد در اروپا به شدت محبوب شد. نتایج تحقیقات آن زمان نشان داد که مصرف صحیح این دارو برای تنظیم و کاهش میزان قند خون و کاهش آمار مرگ‌ومیر بیماران دیابتی نوع دو بیش از هر دارویی مفید است. همچنین از سال 1994 میلادی، این دارو برای درمان کیست‌ تخمدان و نازایی در زنان هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همچنین بخوانید:  خواص شگفت‌انگیز عسل برای سلامتی چیست؟

متفورمین یکی از قرص‌هایی است که برای کنترل میزان قند خونِ افراد مبتلا به دیابتِ نوع 2 (افراد غیروابسته به انسولین)، درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا اختلال متابولیسم کربوهیدرات تجویز می‌شود.

پزشک این قرص را برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می‌کند تا سطح قند خونشان از حد طبیعی بالاتر نرود. اما امروزه مصرف این دارو علاوه‌بر درمان بیماری‌ها، برای کاهش وزن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سؤال این‌جاست که آیا متفورین می‌تواند بدونِ هیچ عارضه‌ای باعث کم‌کردن وزن شود؟ با خواندن نتیجه تحقیقات به جوابتان می‌رسید.

متفورمین و لاغری

میزان کاهش وزن و لاغری با قرص متفورمین

اگر دنبال لاغری سریع با این دارو هستید، باید به شما بگوییم که نمی‌تواند باعث لاغریِ فوری شود. باید حداقل یک تا دو سال مصرفتان ادامه داشته باشد تا به‌صورت تدریجی، وزن کم کنید.

یادتان باشد که تاثیر متفورمین برای لاغری بین افراد مختلف متفاوت است و به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست. میزان کاهش وزن هم بعد از دو سال استفاده از این دارو، به‌صورت تقریبی ۳ تا ۵ کیلوگرم است. برای این‌‌که وزنتان اصولی کم بشود و ثابت بماند، بهترین روش استفاده از یک رژیم غذایی اصولی برای لاغری است.

راهنمای کامل مصرف متفورمین برای لاغری

در این بخش راهنمای جامعی آماده کرده‌ایم که تمام نکات راجع به مصرف قرص متفورمین برای لاغری و کاهش وزن را به شما می‌گوید.

تجویز مصرف متفورمین برای لاغری

اگر شما اضافه وزن دارید و مبتلا به دیابت نوع دو هم هستید، احتمال تجویز قرص متفورمین توسط پزشک وجود دارد. با مصرف این دارو علاوه‌بر تنظیم قند خون، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کاهش می‌یابد و وزنتان هم کم می‌شود. البته احتمال این‌که پزشک برای کاهش وزن افراد سالم هم متفورمین تجویز کند وجود دارد.

دوز مصرفی و زمان مصرف قرص متفورمین برای لاغری

افرادی‌که این دارو را به قصد کم کردن وزن مصرف می‌کنند، اول لازم است که با پزشک مشورت کنند و بعد هم دوز و نحوه مصرف آن را بدانند.

همچنین بخوانید:  تغذیه پریودی | اصول تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی

جهت مصرف قرص متفورمین برای لاغری باید این دارو را 2 تا 3 بار در روز، به همراه وعده‌های غذایی مصرف کنید. فراموش نکنید که به هیچ‌وجه در مصرف آن نباید زیاده‌روی کنید.

احتمالاً پزشک، تجویز این قرص را از دوز پایین شروع می‌‌کند و کم‌کم طی چند هفته مقدار مصرف آن را افزایش ‌می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا عوارض جانبیِ این دارو کمتر بشود. البته تجویز آن توسط پزشک برای تنظیم قند خون است نه کاهش وزن.

متفورمین چیست

مصرف متفورمین همراه با رژیم غذایی و ورزش

در اصل، این قرص ابزاری برای کنترل میزان قند خون است. از طرفی ورزش هم همین کارکرد را دارد و باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود. ترکیب این دارو و ورزش، برای کنترلِ قندخون افراد مبتلا به دیابت فوق‌العاده عمل می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر مصرف متفورمین با ورزش (به ویژه بدنسازی) و تغییر رژیم غذایی همراه نشود، هیچ تأثیری در کاهش وزن ندارد. حتی ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود! پس بهتر است هرچه زودتر یک رژیم غذایی برای لاغری اصولی انتخاب کنید.

احتیاط و منع مصرف قرص متفورمین برای لاغری

موقع مصرف این دارو، به دلیل پایین بودنِ سطح قند خون، ورزش‌های شدتی و تمرین زیاد و سخت انجام ندهید. همچنین کم‌کردن میزان وعده‌های غذایی و زیاده‌روی در مصرف الکل ممنوع است.

  • این دارو برای سالمندان، به دلیل وجود بیماری‌های قلبی-عروقی، و اختلال عملکردی کلیه، با احتیاط باید مصرف شود.
  • در موارد نارساییِ کلیوی، بیماریِ کبدی و سابقه بیماریِ قلبی استفاده از متفورمین ممنوع است.
  • اگر دچار پرکاری و یا کم‌کاریِ تیروئید هستید، مقدار مصرف متفورمین را پزشک تنظیم می‌کند.
  • مصرف این دارو برای خانم‌های باردار و شیرده، حتما باید توسط پزشک تجویز شود.
معجزه متفورمین

مواردی که نیاز به مشورت با پزشک دارد

در صورت ادامه‌دار بودنِ عوارض، دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. اگر احساس می‌کنید بعد از مصرف قرص متفورمین برای لاغری یا به قصد کاهش قند خون، انرژی همیشگی را ندارید و اشتهایتان کم شده؛ یا این‌که در ۶ تا ۱۲ ماه بیشتر از ۵ کیلوگرم وزنتان کاهش یافته، حتماً این موارد را با پزشک مطرح کنید.

همچنین بخوانید:  آنچه باید در مورد آزمایش‌ بارداری HCG بدانیم

بیمارانی هم که مشکلات کلیوی حاد دارند و یا این‌که بدنشان به بعضی داروها حساسیت نشان می‌دهد، بهتر است با تجویز پزشک به جای مصرف متفورمین، از داروی دیگری برای درمان استفاده کنند.

عوارض قطع مصرف قرص لاغری متفورمین

مصرف قرص متفورمین برای لاغری یا کاهش قندخون،‌ مثل بسیاری از قرص‌های دیگر عوارض دارد. مثلا با قطع مصرف این دارو، بعد از مدتی وزنتان به حالت اولیه بازمی‌گردد. البته اگر این اتفاق بیفتد، بازهم نشان می‌دهد که شما خوش‌شانس بوده‌اید. چون گاهی وقت‌ها ممکن است با قطع مصرف آن، وزنتان از قبل هم بیشتر شود!

هرچند که کاهش وزن با دارو و به‌صورت غیراصولی را اصلاً به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اما می‌توان گفت جای نگرانی وجود ندارد و داروی متفورمین جزء کم‌خطرترین قرص‌هاست. چون اگر هم برایتان عوارضی داشته باشد، طولانی‌مدت نبوده و با گذشت زمان از بین خواهد رفت. اما بهتر است که سراغ تنها راه تضمینی برای کاهش وزن سالم بروید. یعنی رژیم غذایی و بدنسازی. اگر جدای از عوارض، نگران کاهش وزن بیش‌ازحد با قرص متفورمین هستید، بهتر است حتماً اول با پزشک مشورت کنید.

در برابر عوارض شایع متفورمین هوشیار باشید

  • آلرژی
  • سردرد
  • تنفس سخت
  • نفخ و درد معده
  • کم‌خونی و فقر آهن
  • ضعف و درد عضلانی
  • تغییر طعم دهان
  • تهوع، اسهال، استفراغ (ادامه‌دار)
  • تب و لرز (علائمی شبیه آنفولانزا)
  • کاهش اشتها و درد شکمی (ادامه‌دار)

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که مصرف قرص متفورمین برای لاغری یک روش نجات‌بخش و راه‌ِحل فوق‌العاده‌ نیست! فقط  بعضی افراد با مصرف این دارو به نتیجه می‌رسند.

البته مزیتی که دارد این است که اگر شما را لاغر نکند، باعث چاقی‌تان هم نمی‌شود. سازمان غذا و دارو، مصرف این دارو را به جای قرص لاغری تأیید نمی‌کند.

همچنین کاربرد آن هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا