تغذیه سالم

افزایش انرژی بدن: بهترین مواد انرژی زا و رفع خستگی روزانه

Rate this post
زمانی که به فروشگاه می‌روید و تعداد زیادی مکمل انرژی زا، ویتامین و … خواهید دید که برای رفع خستگی و افزایش انرژی بدن استفاده می‌شود. اما شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد مکمل های انرژی زا عملکرد صحیحی داشته باشد. خوشبختانه روش هایی برای افزایش انرژی بدن و رفع خستگی های روزانه وجود دارند که در این مطلب باهم میخوانیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

افزایش انرژی

بهترین راه های موثر برای رفع خستگی بدن

مصرف مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی از خوراکی‌ها نظیر قندها و کربوهیدرات‌ها، سطح انرژی را به‌سرعت در فرد افزایش می‌دهند؛ اما مدت زمان اثر آن‌ها بسیار کوتاه است. نوشیدن کافئین یا خوردن سایر مواد غذایی می‌تواند برای انسان انرژی زا باشد.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که به جز نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و مواد دارای کافئین، استفاده از ویتامین‌ها و مواد غذایی دارای فیبر نیز می‌تواند سطح انرژی مغز فرد را افزایش داده و قدرت تفکر و تمرکز فرد را تقویت کند. همچنین اثبات کرده‌اند قرار گرفتن روزی ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید، باعث جذب ویتامین D از سطح پوست شده و درنتیجه موجب افزایش نشاط و پر انرژی‌تر شدن فرد می‌شود. از دیگر راهکارهای افزایش انرژی می‌توان به مصرف آب، پیاده روی، تنفس عمیق و خوابیدن‌های کوتاه ۱۵ تا۳۰ دقیقه‌ای در طی روز و به عنوان چرت عصرگاهی اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  رژیم تخم مرغ و فواید تخم مرغ را بشناسید!

افزایش انرژی بدن

افزایش انرژی بدن در طب سنتی

در طب سنتی برای افزایش سریع انرژی می‌توان راهکارهای خوبی پیدا کرد که می‌تواند شامل فعالیت‌های بدنی و همچنین مواد غذایی انرژی زا باشد. فعالیت بدنی مناسب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اضطراب و استرس خود را کاهش دهید و کنترلش کنید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به شما برای افزایش انرژی کمک می‌کند، کاهش استرس است. زیرا نگرانی و اضطراب، میزان زیادی از انرژی بدن را کاهش می‌دهد و حتی در طولانی مدت می‌تواند تاثیرات مزمنی همچون افسردگی ایجاد کند. برای کاهش استرس و اضطراب می‌توانید از ورزش‌هایی همچون مدیتیشن و یوگا استفاده کنید که به شما کمک می‌کند، انرژی‌های خود را کنترل کرده و جهت‌دهی درست در آن‌ها ایجاد کنید تا در فعالیت‌های روزانه از این انرژی استفاده نمایید.احساسات ناشی از استرس، انرژی زیادی مصرف می کنند. صحبت با یک دوست یا خویشاوند، پیوستن به یک گروه حمایتی، یا مراجعه به روان درمانگر همگی می توانند به کاهش استرس کمک کنند.درمان های آرامش بخش مانند مدیتیشن، خود هیپنوتیزم، یوگا و تای چی نیز ابزارهای موثری برای کاهش استرس هستند

رقص و ورزش انجام دهید

البته هر فعالیت ورزشی نمی‌تواند برای طولانی مدت انرژی شما را بالا نگه دارد. برای مثال، ورزش‌هایی چون بدنسازی و سایر ورزش‌هایی که به ماهیچه سازی کمک می‌کنند، می‌توانند تا حد زیادی، پس از اتمام ورزش، سبب خستگی شود؛ اما ورزش‌های هوازی ویا رقص، نه‌تنها به افزایش سریع انرژی شما کمک می‌کند، بلکه این افزایش انرژی و شادی، می‌تواند در طول روز با شما همراه باشد. گوش دادن به آهنگ‌های شاد همراه با ورزش و رقص نیز باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. چنانچه زمان کافی برای ورزش یا رقص ندارید، با چند دقیقه بالا و پایین پریدن نیز می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید.

یادداشت کنید

در طول روز نیازمند افزایش انرژی ذهن هستید؛ یعنی باید بتوانید امیدواری و شادی را در درون خود افزایش دهید و دلیلی برای انجام فعالیت‌های روزانه پیدا کنید که شما را به هدف می‌رسانند. برای افزایش انرژی ذهن می‌توانید از نوشتن کمک بگیرید. برای این‌کار یک دفترچه آماده کنید و یک بخش آن را برای شکرگزاری بابت نعماتی همچون سلامتی، شغل خوب، خانواده و… اختصاص دهید و سعی کنید هر روز یک موضوع اختصاصی برای سپاسگزاری پیدا کنید. بخش بعدی دفترچه را به نوشتن اهداف نزدیک و دوست داشتنی خود اختصاص دهید. به این صورت به افزایش انرژی ذهن خود برای به انجام رساندن فعالیت‌های روزانه و دست‌یابی به آن اهداف کمک می‌کنید.

همچنین بخوانید:  مقایسه روش‌های لاغری سریع؛ کدام برای شما مناسب است؟

در ادامه چند نمونه از انواع تغذیه که برای افزایش انرژی بدن در طب سنتی آمده‌اند را آورده‌ایم.

افزایش انرژی مغز

خوراکی های انرژی زا

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند در افزایش انرژی مغز بسیار موثر باشند و کمک کنند بتوانید در طول روز بیشترین بهره‌وری را از قدرت ذهن خود داشته باشید. این مواد خوراکی که در زیر آورده‌ایم نه‌تنها به نشاط فکری شما کمک می‌کنند، بلکه برای تقویت قدرت فکری شما ایده‌آل هستند.

موز و پتاسیم

 یکی از مواد معدنی که برای افزایش انرژی مغز شما مفید است، پتاسیم است. همچنین موز به عنوان یک میوه مقوی و دارای پتاسیم، می‌تواند در تامین این ماده و مواد مفید دیگری برای مغز شما، باعث افزایش انرژی و ماندگاری آن در طول روز شود.

مرکبات و ویتامین C

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که برای رفع خستگی مغزی مفید هستند، ویتامین است که بیشتر در مرکباتی همچون پرتقال وجود دارند. البته می‌توان آن‌ها را میوه‌های دیگری همچون توت‌فرنگی، کیوی و… نیز پیدا کرد.

سیب

خوردن یک عدد سیب در روز، به‌خصوص صبح، نه‌تنها در افزایش انرژی بدن نقش دارد، بلکه فیبر و مواد مغذی بسیاری را برای بدن شما تامین می‌کند. خواص سیب به‌قدری زیاد است که در زبان انگلیسی، ضرب‌المثلی درباره آن وجود دارد که می‌گوید با خوردن یک سیب در روز، دکتر را از خود دور نگه دارید!

تخم مرغ و سیب‌زمینی

این دو ماده غذایی نیز نه‌تنها برای ورزشکاران اهمیت دارند، بلکه به افزایش انرژی بدن کمک زیادی می‌کنند. مصرف تخم مرغ، برای کسانی که کلسترول ندارند؛ می‌تواند پروتئین و انواعی از مواد مغذی را برای بدن آن‌ها تامین کند. سیب‌زمینی نیز سرشار از کربوهیدرات و مواد مغذی دیگری است که به افزایش انرژی کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی پروتئین دار متناسب برای لاغری

ادویه و غذاهای گرم

 منظور از گرم، دمای آن نیست؛ بلکه یکی از راه‌های افزایش انرژی بدن در طب سنتی و به‌خصوص افزایش انرژی مغز، مصرف ادویه‌ها و سایر گرمی‌ها هستند. برای مثال می‌توان به زنجبیل، شکلات تلخ، قهوه و… اشاره کرد.

سایر مواد غذایی که می‌توانند برای افزایش انرژی مغز مفید باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • آووکادو
  • ماهی
  • دل و جگر
  • سبزیجات دارای برگ تیره
  • جو دوسر
  • انواع حبوبات و لوبیا
  • چای سبز
  • دانه کینوا و چیا

بهترین ویتامین برای افزایش انرژی بدن

برای افزایش انرژی بدن چی بخوریم؟

همانطور که گفته شد، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی هستند که خاصیت انرژی زایی به آن‌ها می‌دهند. برخی از افراد ممکن است با مشکل عدم جذب برخی از این ویتامین‌ها یا مواد معدنی از غذا روبه‌رو باشند و به همین دلیل باید آن را توسط مکمل‌ها با بدن خود برسانند. در زیر به انواعی از بهترین مکمل برای افزایش انرژی اشاره کرده‌ایم:

  • ویتامین C
  • امگا ۳
  • انواعی از ویتامین B ویا B complex
  • پتاسیم
  • و…

این ویتامین‌ ها و مواد معدنی بهتر است از مواد غذایی و به‌صورت طبیعی جذب شوند. به همین دلیل افرادی که از انواعی از رژیم‌ لاغری استفاده می‌کنند که مواد معدنی و ویتامین های موجود در غذای آن‌ها را محدود می‌کند؛ از رژیم درستی پیروی نمی‌کنند، زیرا ما بیش از لاغری شدن، به سلامتی نیاز داریم.

برنامه و رژیم غذایی اصولی و انرژی بدن

بنابراین باید از یک مشاور تغذیه برای دریافت رژیم غذایی کمک بگیرید و به‌تنهایی اقدام از پیروی از انواع رژیم‌های تبلیغ شده در سایت‌ها نکنید. رژیم لاغری صحیح باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط اختصاصی شما را در نظر بگیرد و با توجه به ویژگی‌های شخصی شما و درصورت وجود بیماری‌ زمینه‌ای، تنظیم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا