روانشناسی

افسردگی پس از طلاق چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟

Rate this post

به پایان رسیدن زندگی مشترک، اتفاقی نیست که هیچکس پیش از ازدواج آن را برنامه ریزی کرده باشد اما به دلایل مختلف جدایی زوج‌ها از یک دیگر رخ می‌دهد؛ براساس آمارهای رسمی، حدود نیمی از ازدواج‌ها در ایالات متحده به طلاق خواهد انجامید. صرف نظر از دلایل طلاق، گاهی اوقات طرفین جدایی، با مشکلاتی رو به رو می‌شوند که یکی از برجسته‌ترین‌ آن‌ها افسردگی پس از طلاق نام دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با مروری بر این مسئله، به همه راهکارهای مقابله با افسردگی پس از جدایی و ارائه راهکارهایی برای بازسازی زندگی پس از طلاق اشاره کنیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

افسردگی پس از طلاق چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

 

بازسازی زندگی پس از طلاق ممکن است بین چند هفته تا چند سال برای افراد مختلف طول بکشد. در طول این مدت ممکن است که شما احساسات مختلفی را تجربه کرده و یا مستعد پذیرش برخی شرایط خاص مثل اختلالات استرس پس از حادثه یا افسردگی شوید.

افسردگی که پس از به وقوع پیوستن برخی اتفاقات (مثل طلاق) رخ می‌دهد کاملا با نوع معمول و بالینی بیماری افسردگی متفاوت است. افسردگی پس از جدایی در دسته افسردگی‌های موقعیتی قرار می‌گیرد که البته بروز علائم آن با افسردگی بالینی مشابه است.

برخی زنان و مردان پس از طلاق با ابتلا به افسردگی ممکن است رفتارهای زیر را از خود نشان دهند:

  • بی توجهی به مسئولیت‌های خود
  • اجتناب از خانواده و دوستان
  • ضعف در کار کردن به دلیل عدم تمرکز
  • تقلا کردن با همه چیز
همچنین بخوانید:  راهکارهایی برای بهبود بعد از جدایی و طلاق

اگر هرکدام از این رفتارها را تجربه و یا بعد از طلاق احساس افسردگی کردید بهتر است که با یک مشاور صحبت کنید.

علائم افسردگی پس از طلاق

 

علاوه بر رفتارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، یک سری دیگر از علائم هستند که بروز آن‌ها در زنان و مردان پس از طلاق می‌تواند نشانه افسردگی پس از جدایی باشد. معمولا، خیلی‌ها افسردگی را تنها در ناراحت بودن می‌بینند اما مهم است که بدانید ناراحت بودن تنها یکی از نشانه‌های افسردگی پس از طلاق یا افسردگی بالینی است.

از جمله علائم افسردگی پس از طلاق که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • عدم علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید
  • اختلال در خواب یا اینسومنیا
  • کج خلقی و تحریک پذیری
  • خستگی
  • گریه کردن بدون دلیل یا برای مسائل کوچک
  • مشکل در تمرکز کردن
  • احساس نا امیدی و بدبینی
  • احساس از دست دادن ارزش خود
  • افکار خودکشی و حتی تلاش برای آن

 

 

البته، برخی از این علائم ممکن است در اثر مشکلات بعد از طلاق و به صورت گذار در شخص بروز کنند؛ به همین دلیل، برای تشخیص افسردگی پس از طلاق حداقل 5 مورد از موارد عنوان شده باید در شخص دیده شود.

زنان و مردان پس از طلاق معمولا کمی علائم افسردگی را متفاوت تجربه خواهند کرد. افسردگی در زنان بیشتر با ناراحت بودن، احساس از دست دادن ارزش خود و حس گناه همراه خواهد بود. علائم افسردگی پس از طلاق در مردان اما بیشتر کج خلقی و تحریک پذیری، اختلال در خواب و یا اعتیاد به الکل و مواد مخدر را شامل می‌شود.

در مجموع، زنان بعد از طلاق بیشتر افسردگی را تجربه خواهند کرد و از طرف دیگر، مردان معمولا کم‌تر تمایل دارند که در مورد مشکلات بعد از جدایی خود با دیگران صحبت کنند.

همچنین بخوانید:  ۵ تفاوت جالب افراد چپ دست با راست دست ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

در برخی موارد، افسردگی ناشی از مشکلات و ترس های بعد از طلاق خود به خود رفع خواهد شد اما برخی افراد نیز برای بهبود شرایط خود و بازسازی زندگی پس از طلاق به مراجعه به پزشک نیاز خواهند داشت. اگر علائم افسردگی بعد از طلاق را برای بیش از دو هفته تجربه کردید توصیه می‌شود که برای کنترل و درمان آن‌ها از پزشک کمک بگیرید.

بعد از گرفتن نوبت برای پزشک سعی کنید یکی از دوستان خود را از تصمیمی که گرفتید مطلع سازید تا به عنوان همراه با شما در جلسات شرکت کند. همچنین، علائم خود را جایی یادداشت کرده و لیست آن‌ها را همراه لیست دارو یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک ارائه دهید.

پزشک شما ممکن است در مراحل درمان افسردگی پس از طلاق، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و همچنین روان‌درمانی را تجویز نماید. علاوه بر این‌ها، استفاده از هنر درمانی، درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی یا ماساژ درمانی یا تکنیک‌های آرام سازی مانند یوگا یا سایر کلاس‌های ورزشی در برخی افراد توصیه می‌شود.

افسردگی و طلاق

 

در بین زوج‌هایی که یکی از طرفین مبتلا به افسردگی یا نوع دیگری از ناراحتی‌های روحی باشد شانس طلاق تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. اگر هر دو نفر در یک سطح دچار ناراحتی‌های روحی باشند شانس آن‌ها برای جدایی کم‌تر است زیرا یک دیگر را بهتر درک کرده و توانایی برقراری ارتباط را خواهند داشت.

با این حال، ریسک طلاق در زوج‌هایی که ناراحتی‌های روحی را تجربه‌ نکرده‌اند از کسانی که چنین تجربه‌ای داشته‌اند کم‌تر خواهد بود.

 

روش‌های کنترل افسردگی پس از طلاق

 

اگر علائم افسردگی در شما بروز کرده یا نگران پدیدار آمدن آن‌ها هستید و می‌خواهید بدانید که بعد از طلاق چه بايد كرد؛ بهتر است به نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم دقت کنید. با رعایت این نکات شما می‌توانید افسردگی بعد از جدایی خود را کنترل کرده و یا حتی اگر به آن دچار نشدید از بروز آن پیشگیری نمایید.

همچنین بخوانید:  نشانه هایی که می گویند رابطه شما رو به شکست است

دست به قلم شوید!

 

یکی از بهترین راه حل‌ها برای فائق آمدن بر مشکلات بعد از طلاق و به ویژه افسردگی، نوشتن است. یک دفترچه آماده کنید و در آن افکار و احساسات خود را بنویسید. اگر نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، تصور کنید که در حال نوشتن نامه‌ای به شریک سابق زندگی خود هستید و هر حرف ناگفته‌ای که دارید را روی کاغذ بیاورید.

 

ورزش کنید

 

حتی اگر انگیزه و حوصله ورزش کردن را ندارید برای بازسازی زندگی پس از طلاق این کار را به طور منظم انجام دهید. تحقیقات نشان داده‌اند که حداقل هفته‌ای سه بار پیاده‌روی تند می‌تواند به بهبود علائم افسردگی بالینی و همچنین افسردگی پس از جدایی کمک کند.

غذای سالم بخورید

 

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات بعد از طلاق به سراغ غذاهای آماده و نا سالم می‌روند. این کار می‌تواند یکی از پیش زمینه‌هایی باشد که شما احساس ارزشمند بودن را از دست می‌دهید. بنابراین، سعی کنید پس از جدایی به تغذیه خود اهمیت داده و غذاهای سالم مصرف کنید.

کمک دیگران را قبول کنید

 

ممکن است که بعد از جدایی برای خیلی از کارهای خود انرژی کم‌تری داشته باشید. اگر اطرافیان به شما پیشنهاد دادند که در کارهای خانه، نگهداری از بچه‌ها یا سایر کارها به شما کمک کنند حتما قبول کنید.

اجتماعی باشید

 

پس از جدایی، بودن در جمع اطرافیان و دوستان شاید آخرین کاری باشد که تمایل به انجام دادن آن دارید اما بیشتر اجتماعی بودن یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر دلتنگی های بعد از طلاق و سایر ناراحتی‌های شما است.

به اندازه کافی بخوابید

 

افسردگی، شانس بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی نیز در مقابل شانس افسردگی را بالا خواهد برد. اگر پس از طلاق نمی‌توانید بخوابید سعی کنید کارهایی که به زودتر خوابیدن شما کمک می‌کنند را در برنامه شبانه‌تان قرار دهید؛ نوشیدن یک لیوان چای بابونه، حمام کردن یا خواندن یک کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین استفاده از وسایلی مثل گوشی تلفن یا کامپیوتر نزدیک به ساعات خواب می‌تواند به سلامت خواب شما لطمه وارد کند.

 

کلام آخر

افسردگی پس از طلاق مشکلی است که می‌تواند برای هر فردی رخ دهد اما زنان بیشتر در خطر آن قرار دارند. اگر بیش از دو هفته علائم افسردگی در شما پایدار ماند بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر روش‌های درمانی، برخی عادت‌ها مثل نوشتن افکار و احساسات، خوردن غذای سالم یا اجتماعی بودن می‌تواند به درمان افسردگی پس از جدایی و بازسازی زندگی پس از طلاق کمک کنند.

 

منبع : seebmagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا