روانشناسی

انواع تیپ های شخصیتی زنانه

Rate this post

در این مطلب از مقاله های روانشناسی مجلۀ سبزینه راه در ادامۀ مطلب تیپ‌های شخصیتی مردانه، بر آن شدیم تا درمورد تیپ های شخصیتی دخترانه نیز مطلبی بنویسیم. در این دسته‌بندی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، افراد به 6 دسته تقسیم ‌شده‌اند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

دختر آلفا

همانند مرد آلفا مهم‌ترین ویژگی دختر آلفا نیز اعتماد‌به‌نفس است. با وجود این احساس، زن آلفا فردی است که از اعمال، افکار و احساسات خود مطمئن است و این باعث می‌شود که حتی در موقعیت‌های دشوار این اطمینان را داشته باشد که از آن عبور خواهد کرد.

زمانی که زنان دیگر به کسی نیاز دارند که از او الهام بگیرند، در بین سایر تیپ های شخصیتی دخترانه، این زن آلفا است که با استحکامی که در اعمال خود دارد افراد را مجذوب می‌کند. در واقع دختر آلفا یک رهبر قدرتمند است که این قدرت را از اعتماد‌به‌نفس خود می‌گیرد.

شخصیت‌های زن آلفا دقیقاً مانند شخصیت‌های مرد آلفا عمل می‌کنند، زیرا مشتاق هستند نقش‌های چالش‌برانگیزی را برای آزمایش خود به عنوان رهبر و ارتقای جایگاه اجتماعی خود بر عهده بگیرند.

دختر بتا

دختران بتا ماهیتی مطیع و بیش از حد مهربان دارند که تا جای امکان از بروز اختلاف جلوگیری می‌کنند. شاید بتوان گفت که، نکته منفی این مورد از تیپ های شخصیتی دخترانه صمیمیت و مهربانی بیش از حد آن‌هاست که باعث می‌شود برای جلوگیری از رنجیده شدن افراد اغلب خود را نادیده بگیرد.

همچنین بخوانید:  درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

دختران بتا مشتاقِ کمک و یاری به بقیه هستند و حتی در فعالیت‌هایی که علاقۀ زیادی به آن ندارند به‌راحتی داوطلب می‌شوند تا بتوانند محبت و احترام افراد را به دست آورند. یک دختر بتا دوست خوبی برای دیگران خواهد بود.

دختر گاما

دنیای دختران با شخصیت گاما بر حول خودشان می‌گردد. این افراد کاملاً مستقل هستند و مانند دختران آلفا به ارزش‌های خود اطمینان دارند؛ بنابراین، اغلب نیازی به اثبات چیزی به دیگران ندارند.

در بین سایر تیپ های شخصیتی دخترانه شاید بتوان گفت دختران گاما منظم‌ترین‌اند. این افراد چه در محیط و چه در برنامۀ روزانۀ زندگی خود نظم و سازمان‌دهی خوبی دارند. این افراد به دنبال چیزی که در زندگی می‌خواهند می‌روند و نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد.

دختر گاما در دوستی‌ها و روابط فردی عالی است. او فردی باثبات در تصمیمات و موقعیت‌های زندگی‌ است که می‌توان در مسیر پیشبرد زندگی به او تکیه کرد.

 

دختر امگا

دختران امگا افرادی درون‌گرا هستند که باوجود خجالتی و سربه‌زیر بودن پرشور و باهوش نیز دیده می‌شوند. زن امگا به‌جای بیرون رفتن و گسترش دایره اجتماعی خود مانند زن آلفا ترجیح می‌دهد روی مبل در خانه بماند تا مطالعه کند.

این افراد اغلب بیش از حد حساس هستند و به‌خاطر درون‌گرا بودن ممکن است نتوان این حساسیت را در همان ابتدا دید. باتوجه‌به اینکه، این افراد اغلب وقت خود را صرف مطالعه یا پیشبرد جنبه‌های مختلف زندگی خود می‌کنند و با هوشی که دارند تحسین دیگران را بر می‌انگیزند.

توانایی این افراد در داشتن افکار روشنفکرانه و هم‌صحبتی، این گروه از تیپ های شخصیتی دخترانه را به شریک عاطفی خوبی برای طیف گسترده‌ای از سایر شخصیت‌های دیگر تبدیل می‌کند.

دختر دلتا

دختران دلتا مشابه امگا خجالتی هستند. این افراد ترجیح می‌دهند تعاملات اجتماعی خود را محدود کنند تا با دایرۀ کوچک‌تر همراهان خود راحت‌تر باشند. دختران دلتا افرادی واقع‌بین هستند و برخلاف دختران امگا، که در موقعیت‌های مختلف رؤیاهای فانتزی خود را مرور می‌کنند، فقط به فرصت‌های عملی در زندگی نگاه می‌کنند.

همچنین بخوانید:  اثرات جالب عشق روی مغز و بدن شما!

به‌خاطر تلاش زیاد و اطمینان از اینکه همیشه خودش را بهبود می‌بخشد ممکن است مدتی طول بکشد تا زن دلتا عیب‌های خود را بپذیرد و از آن‌ها عبور کند.

خوشبختانه حس واقع‌گرایی می‌تواند به او کمک کند تا بر نقص‌هایی که ممکن است ببیند و برای دیگران آشکار نیست غلبه کند.

زنان دلتا از قدرت کلمات بسیار آگاه هستند و در تعامل با دیگران با درکی عمیق از این قدرت به نفع خود استفاده می‌کنند. به‌دلیل توانایی در برقراری مکالمات معنادار می‌تواند با افرادی که دوست دارد ارتباط برقرار کند که بسیار راحت‌تر از ملاقات با غریبه‌هاست.

 

دختر سیگما

در بین بقیه تیپ های شخصیتی دخترانه شاید بتوان گفت دختر سیگما و آلفا بیشتر به هم شبیه هستند؛ اما، دختران سیگما بیشتر از سایر تیپ های شخصیتی دخترانه دچار وابستگی عاطفی می‌شوند.

بسیاری از افراد به زن سیگما غبطه می‌خورند؛ زیرا، او از شخصیت خود مطمئن است و از شخصیت خود برای رسیدن به آنچه می‌خواهد استفاده می‌کند. زن سیگما زمانی که احساس می‌کند در کانون توجه قرار دارد می‌تواند به‌خوبی خود را مدیریت کند و در موقعیت مناسب عقب‌نشینی کند یا توجه بیشتری را جلب کند.

یک دلیل عالی برای دوستی با یک زن سیگما این است که آن‌ها بسیار وفادار هستند و برای کسانی که دوستشان دارند فداکاری می‌کنند. وقتی دوستی از آن‌ها می‌خواهد که کاری انجام دهند یا به آن‌ها کمک کنند؛ زن سیگما این فرصت را در آغوش می‌کشد و همیشه در کنارش است تا درصورت نیاز کمک کند.

در بسیاری از موارد، ماهیت گریزان زن سیگما همان چیزی است که افراد زیادی را به سمت آن‌ها جذب می‌کند؛ زیرا، آن‌ها با رمز و راز رفتار می‌کنند و این اغلب باعث می‌شود افراد را به سمت خود بکشانند. بااین‌حال، این طبیعت گریزان می‌تواند باعث شود که افراد به یک زن سیگما اعتماد نکنند. درمجموع زن سیگما بسیاری از ویژگی‌های شخصیت‌های دیگر را در خود دارد.

همچنین بخوانید:  چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟

بهترین تیپ شخصیتی دخترانه در رابطه کدام است؟

شاید نتوان هیچ‌گاه بهترین تیپ های شخصیتی دخترانه در روانشناسی را مشخص کرد چرا که هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارند. در واقع هر تیپ شخصیتی توانایی‌ها و ضعف‌های خود را دارد و در جایی که یکی دیگر از تیپ‌های شخصیتی ضعف دارد ممکن است تیپ دیگر قوی عمل کند.

برای مثال دختران سیگما نسبت به سایر تیپ های شخصیتی دخترانه در رابطه فداکارتر هستند؛ اما، این فداکاری در دختران گاما دیده نمی‌شود. توانایی دختران گاما ثبات آن‌هاست که به پیشبرد اهدافشان کمک خواهد کرد.

همچنین مورد دیگری که وجود دارد این است که، مطلقاً نمی‌توان همۀ افراد را در این دسته‌بندی‌ها جا داد و افراد ممکن است ویژگی‌های مختلف و متنوعی از تیپ‌های شخصیتی مختلف داشته باشند.

پرسش‌و‌پاسخ

  1. تیپ های شخصیتی دخترانه کدام‌اند؟ با دسته‌بندی ویژگی‌های برجسته افراد می‌توان دختران را در 6 دستۀ آلفا، بتا، دلتا، گاما، امگا و سیگما دسته‌بندی کرد.
  2. کدام تیپ شخصیتی دخترانه نسبت به بقیه بهتر است؟ هرکدام از تیپ های شخصیتی دخترانه توانایی‌ها و ضعف‌های خود را دارند و نمی‌توان هیچ‌کدام را برتر دانست.
  3. معتمدترین تیپ شخصیتی دخترانه کدام است؟ دختران گاما به‌دلیل نظم و ثباتی که دارند می‌توانند افرادی معتمد باشند که ‌می‌توان به‌راحتی به آن‌ها تکیه کرد.

 

منبع : seebmagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا