تغذیه سالم

اوتمیل و خواص بیشمار آن برای لاغری!

Rate this post

اوتمیل چیست؟ اوتمیل یک وعده یا میان‌وعده رژیمی است که ضمن سیر کردن افراد، برای او منبع غنی انرژی به حساب می‌آید. به طور معمول از این وعده سرشار از ویتامین، کلسیم و پروتئین برای صبحانه استفاده می‌شود. اوت میل نام دیگر بلغور جو دو سر، یا جو دو سر پرک شده است. اوتمیل یکی از غلات مفید در زمینه رژیم های لاغری و کاهش وزن سریع است که اغلب به صورت پخته مورد استفاده قرار می گیرد. این غله مفید را می توان در هر سوپرمارکتی پیدا کرد؛ اما ممکن است روی بسته بندی آن، نام ترجمه شده محصول (بلغور جوی دو سر) نوشته شده باشد. اوت (جو دو سر) و اوت میل (بلغور جو دو سر) با هم تفاوت دارند. اما در ادامه و با معرفی خواص آن درمی‌یابیم که می‌توان آن را جایگزین برخی از وعده‌های غذایی در طی روز قرار داد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

اوتمیل و خواص بیشمار آن

خواص اوتميل

اوتمیل بسته به اینکه با چه مواد غذایی تهیه شده باشد، می‌تواند خواص مختلفی داشته باشد، اما از جمله خواص ا‌وتمیل برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریافت آنتی‌اکسیدان

کمک به کاهش قند خون و دریافت انسولین لازم

دریافت ویتامین‌های لازم برای بدن (ب۱ و ب۵)

دریافت منیزیم

دریافت آهن

دریافت فسفر

دریافت روی

دریافت فولات

دریافت مس

دریافت باکتری سالم برای دستگاه گوارش

بهینه‌سازی سطح کلسترول بدن

کاهش ریسک ابتلای ریه به آسم

عدم ابتلا به یبوست

به طور کلی یک فنجان یا پیمانه اوتمیل پخته شده، حاوی ارزش غذایی زیر است:

همچنین بخوانید:  خواص هویج زرد

۱۶۶ کالری

۵/۹۴ گرم پروتئین

۴ گرم فیبر رژیمی

۳/۵۶ گرم چربی

كالري اوتميل شكلاتي

افراد با توجه به وضعیت بدنی و میزان برخورداری از تناسب اندام، اوتمیل‌های مختلفی برای خود تهیه می‌کنند. مواد تشکیل دهنده یک اوتمیل به طور کلی ترکیبی از شیر یا آب با جوی پرک است. اما به جهت طعم بخشیدن به این وعده غذایی و همچنین افزایش ارزش غذایی آن، افراد مواد خوراکی ارزشمند دیگر که با این ترکیب سازگار باشند را به آن اضافه کرده و میل می‌کنند.

یکی از این مواد جانبی شکلات است. ریختن یک قاشق شکلات صبحانه در اوتمیل، یا استفاده از سس شکلات بر روی آن یا ترکیب اوتمیل با چیپس شکلات، علاوه بر افزایش سطح انرژی بدن و ایجاد طعم دلنشین‌تر، سبب از بین بردن کسالت و افسردگی شده و شادابی و حس خوشایندی را به فرد می‌بخشد.

خواص اوتميل

طرز تهیه چند مدل اوتمیل

طرز تهيه اوتميل براي كودكان

اوتمیل برای کودکان یک وعده غذایی جذاب و لذیذ محسوب می‌شود، البته اگر با شکلات، توت‌فرنگی و خوراکی‌های مورد علاقه آن‌ها تهیه شده باشد. به علاوه اوتمیل وعده‌ای است که به واسطه ظاهر جذابش می‌تواند کلیه مواد غذایی که کودک به صورت مجزا تمایلی به مصرف آن‌ها ندارد را به بدن او برساند.

طرز تهیه اوتمیل برای کودکان می‌تواند به شرح زیر باشد:

نصف پیمانه جو پرک

یک پیمانه شیر

یک موز کوچک که به ابعاد قابل جویدن توسط کودک تقسیم شده باشد

دو عدد توت‌فرنگی بزرگ که به ابعاد مناسب کودک خرد شده باشد

چیپس شکلات در صورتی که برای کودک قابل مصرف باشد

یک قاشق عسل

بسته به سن کودک می‌توان از پنج عدد مغز پسته خام، بادام هندی یا ۳ عدد نیم‌گردوی متوسط استفاده کرد

سس شکلات یا مارمالاد می‌تواند برای تزیین اوتمیل گزینه مناسبی باشد

همچنین بخوانید:  رژیم لاغری 8 کیلو در یک ماه، اصولی به وزن دلخواه برسید!

طرز تهيه اوتميل براي چاقي

افرادی که اوتمیل را برای تناسب اندام و کاهش وزن میل می‌کنند باید مواردی را نیز رعایت نمایند. درواقع لازم است که آن‌ها با شمارش کالری سعی در تهیه اوتمیلی مناسب وزن خود نمایند.

موارد زیر به حفظ تناسب اندام برای افراد چاق کمک می‌کند:

شیر

جو پرک

شاتوت

هلو یا شبرنگ

مغزها

شیره‌خرما

عسل

هریک از این موارد را می‌توان در یک اوتمیل رژیمی استفاده کرد. در نظر داشته باشید نباید به طور مداوم ترکیبات گرم را با یکدیگر مخلوط کرده و مصرف نمود، این کار برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب، معده و گوارش در درازمدت آسیب به شمار می‌رود. لذا ترکیب موز، خرما و عسل را در روزهای هفته تقسیم کرده و در هر وعده مقدار کمی از آن‌ها را دریافت نمایید.

طرز تهيه اوتميل ساد

طرز تهيه اوتميل ساد

درواقع طرز تهیه اوتمیل ساده را می‌توان به این صورت در نظر داشت که هرقدر مواد افزودنی و جانبی اوتمیل کمتر باشد اوتمیل ساده‌تر است.

درواقع ترکیب ساده شیر، جوپرک و عسل می‌تواند یک اوتمیل ساده محسوب شود.

برای آنکه اوتمیل ساده ضمن سادگی از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشد، می‌توان بر روی آن مقداری کنجد لحاظ کرد.

البته در صورتی که قصد دارید اوتمیل را در غذای رژیمی روزانه خود قرار دهید، بهتر است با افزودن مواد غذایی مختلف به آن، از سادگی اوتیمل کاسته و برای خود یک تنوع غذایی ایجاد نمایید. همچنین می‌توانید برای آنکه مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف را دریافت نمایید، یک برنامه غذایی متنوع حاوی میوه‌ها و مواد ترکیبی گوناگون آماده کرده و اوتمیل‌های روزانه خود را طبق آن تهیه نمایید.البته برای تهیه اوتمیل ساده می‌توان به فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی مراجعه کرده و انواع اوتمیل‌های آماده را تهیه کرده و آن را با شیر یا آب ترکیب کرده و میل نمود.

همچنین بخوانید:  بهترین برنامه غذایی ماه رمضان چیست؟

اوتميل رژيمي با جو پرك

بدیهی است که موز به دلیل فیبر بالا یک منبع غذایی مناسب برای معده و سیستم گوارش محسوب می‌شود، اما در صورتی که قصد تهیه اوتمیل رژیمی با جو پرک را دارید، بهتر است توت‌فرنگی را جایگزین موز نمایید. همچنین از مصرف شکلات در انواع آن خودداری کنید و کنجد و مغزها را جایگزین آن نمایید. عسل می‌تواند جایگزین شکر باشد و البته به خاطر داشته باشید که در مصرف مغزها نیز باید صرفه‌جویی کرد.

طرز تهیه چند مدل اوتمیل

اوتميل براي شام

اوتمیل برای شام نیز مناسب است. البته نباید آن را زیاد سنگین، حجیم و پر انرژی تهیه کرد. درواقع اوتمیل برای شام باید سبک و آرامش بخش باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود از شکلات، مغزها که عموما دیرهضم‌تر بوده و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و بسیاری از مواد غذایی که معده را بیدار نگاه داشته و از آن کار می‌کشد، در ترکیبات اوتمیل برای شام استفاده نشود.

اوتميل براي شام

خريد اوتميل

تا به این لحظه انواع اوتمیل‌هایی که می‌توان در منزل تهیه کرد را بررسی کردیم. اما امروزه در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی بهترین برندهای تولید کننده غذایی اوتمیل‌های مختلف و مغذی را تهیه و در دسترس مصرف کنندگان قرار داده‌اند. از این رو در صورتی که مشغله بالایی دارید و زمان کافی برای تهیه اوتمیل خانگی در اختیارتان نیست، کافی است از یکی از مراکز خرید معتبر اطراف خانه یا محل کارتان، یکی از انواع اوتمیل را تهیه نموده و آن را باشیر یا آب ترکیب کرده و میل نمایید.هنگام خرید اوتمیل در نظر داشته باشید با مطالعه ترکیبات و ارزش غذایی درج شده بر روی بسته‌بندی اوتمیل، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوه آن را انتخاب و تهیه نمایید.

اوتمیل یکی از موادغذایی است که در رژیم های لاغری کاربرد زیادی دارد و متخصصین تغذیه از اوتمیل به دلیل  دارا بودن خواص بیشمار استفاده زیادی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا