روانشناسی

اوتیسم – قسمت اول

Rate this post

اوتيسم اختلالي است که هر روز بيشتر شناخته مي شود و مورد توجه دانشمندان، محافل علمي و والدين قرار مي گيرد. بر اساس آخرين آمارها از مرکز کنترل و پيشگيري بيماري ها در آمريکا (CDC)، از هر 59 کودک يک نفر به اختلال طيف اوتيسم (Autism Spectrum Disorder) يا به طور خلاصه به اوتيسم مبتلا مي باشد. با فرا رسيدن ماه آوريل که ماه اطلاع رساني در مورد اوتيسم مي باشد، بر آن شديم که در دو مقاله پياپي به بحث در مورد اين اختلال بپردازيم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تعريف اوتيسم

 

اوتيسم به مجموعه اي از اختلالات رشد سيستم عصبي گفته مي شود که باعث ايجاد مشکلات قابل توجه در ارتباطات، روابط اجتماعي و رفتارهاي فرد مبتلا مي گردد. اين افراد معمولا ظاهري طبيعي دارند و در برخورد اول نمي توان اين اختلال را در آنها تشخيص داد. اوتيسم طيف گسترده اي از اختلالات را شامل مي شود که در افراد مختلف مي تواند درجات متفاوتي از شدت را نمايش دهد. به همين دليل به مجموعه اين اختلالات « اختلال طيف اوتيسم » اطلاق مي گردد. اگرچه اين اختلالات ممکن است در هر سني تشخيص داده شوند، ولي امروزه با پيشرفت مراقبت هاي بهداشتي کودکان در سراسر جهان، اين اختلالات معمولا در دو سال اول پس از تولد تشخيص داده مي شوند.

علائم اوتيسم

 

افراد مبتلا اغلب مشکلاتي در برقرار کردن ارتباط اجتماعي و عاطفي با ديگران دارند. اين افراد ممکن است رفتارهاي مشخصي را تکرار کنند و تمايل داشته باشند که اين رفتارها را ادامه دهند. هرگونه تغيير در اين رفتارها يا برنامه روزانه اين افراد، باعث ناراحتي و وارد شدن استرس به ايشان مي گردد. بسياري از اين افراد در زمينه يادگيري مطالب با افراد عادي جامعه تفاوت دارند. اين افراد ممکن است برخي از علائم زير، بيشتر آنها يا همه اين علائم را نمايش دهند:

  • براي نشان دادن علاقه خود به اشياء (مثلا يک هواپيماي در حال پرواز) به آن اشاره نمي کنند.
  • وقتي شخص ديگري به يک شيء اشاره مي کند، به آن نگاه نمي کنند.
  • در برقراري ارتباط با ديگران مشکل دارند و يا اصولا علاقه اي به ارتباط با ديگران ندارند.
  • از ارتباط چشم در چشم (Eye Contact) پرهيز مي کنند و ترجيح مي دهند تنها باشند.
  • در درک احساسات ديگران مشکل دارند و يا علاقه اي به گوش دادن به صحبت افرادي که احساسات خود را بيان مي نمايند ندارند.
  • از اينکه در آغوش گرفته شوند و يا کسي آنها را نگه دارد پرهيز مي کنند.
  • وقتي ديگران در مورد آنها صحبت مي کنند، به نظر مي رسد که متوجه صحبت آنها نيستند ولي به ساير محرک ها و صداها واکنش نشان مي  دهند.
  • کلمات يا عباراتي را که به آنها گفته مي شود و يا برخي صداها را تکرار مي کنند.
  • در بيان نيازهاي خود مشکل دارند.
  • بازي هاي رايج کودکانه را که واقعيت ندارند (مانند غذا دادن به عروسک) انجام نمي دهند.
  • يک رفتار يا صدا را بارها تکرار مي کنند.
  • قدرت تطابق با تغييرات ايجاد شده در اعمال روزانه و شرايط زندگي خود را ندارند.
  • نسبت به بو و مزه ها، صداها، احساسات و نگاه افراد واکنشي غيرعادي نشان مي دهند.
  • يک مهارت را که قبلا آموخته اند فراموش مي  کنند (مثلا يک لغت را که قبلا به کار مي برده اند، فراموش مي کنند)
همچنین بخوانید:  معنی شیزوفرنی و علائم شیزوفرنی که باید بدانید!

علل ايجاد اوتيسم

 

دانشمندان معتقدند که عوامل ژنتيکي و محيطي مي توانند در ايجاد اوتيسم نقش داشته باشند. يک سري از تحقيقات، ارتباط بين داشتن برخي از ژن هاي مشخص و ابتلا به اوتيسم را گزارش کرده اند (کودکان مبتلا به سندرم داون و Fragile X Syndrome بسيار بيشتر از ديگران به اوتيسم دچار مي شوند). به نظر مي رسد برخي اختلالات در رشد و تکامل مغز در دوره جنيني، حاملگي در سنين بالا، مصرف برخي داروها در دوره حاملگي و به دنيا آوردن کودکان با وزن بسيار کم در ابتلا به اوتيسم موثر باشند. تحقيقات در زمينه ساير علل احتمالي در مورد اين اختلال ادامه دارد.

تشخيص اوتيسم

 

تشخيص اختلال اوتيسم ممکن است در ابتدا مشکل باشد، زيرا هيچ گونه آزمايش پزشکي براي تشخيص آن وجود ندارد و متخصصان تنها با مشاهده رفتار کودک، عکس العمل هاي او نسبت به محرک ها و تست هاي يادگيري مي توانند به تشخيص برسند. يک متخصص باتجربه ممکن است در سن دو سالگي اختلال اوتيسم را در يک کودک تشخيص دهد، اگرچه در بسياري از موارد که شک به تشخيص وجود دارد تشخيص نهايي ممکن است به سنين بالاتر موکول شود. اين کودکان احتمالا به کمک کمتري نياز دارند. به هرحال اگر کودک شما يا اطرافيان شما علائم ذکرشده را دارا مي باشند، بهتر است براي اطمينان با يک پزشک، روانپزشک يا روانشناس که داراي تخصص مربوطه مي باشد مشورت نماييد.

منبع : seebmagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا