تغذیه سالم

بامیه و خواص بامیه برای پوست و چشم چیست؟!

Rate this post
بامیه میوه‌ای است گلدار از خانواده پنیرکیان که زادگاهش آسیا یا آفریقا است. مصری‌ها از قرن ۱۲ یا ۱۳ پیش از میلاد، این گیاه را می‌کاشتند. بامیه گیاهی یکساله و گرمسیری است و در اثر سرما و یخ زدگی زود آسیب می‌بیند؛ همچنین بامیه به خاک مقوی و زهکشی شده نیاز دارد. تمام قسمت‌های آن مثل جوانه، گل، غلاف، ساقه، برگ‌های تازه و تخم آن ارزش اقتصادی دارد. در بسیاری از مناطق دنیا آن را با نام انگشت خانم‌ها یا بامیه می‌شناسند؛ البته نام علمی گیاه بامیه، آبلمسکوس اسکولنتوس است. از بامیه می‌توان در پخت غذاها استفاده کرد ویا به‌صورت پخته در کنار غذاها میل نمود. البته می‌توان ترشی آن را هم تهیه کرد. کاربرد دیگری که بامیه دارد تهیه روغن آن به عنوان روغن سبزیجات است. در این مطلب از سبزینه راه می‌خواهیم با بامیه و خواص و عوارض بامیه آشنا شویم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

بامیه چیست

بامیه چیست؟!

از نظر طب سنتی طبع بامیه سرد و تر است و دارای لیزی و کمی شیرینی است .استفاده از آن برای کسانی که مزاج گرم دارند، بسیار خوب است. بامیه منبع غنی ویتامین‌های مانند K, E, C, A, B و همچنین املاحی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. از آنجایی‌که بامیه از خانواده سبزیجات است، حاوی مقدار زیادی فیبر از نوع مخاطی است .

همچنین بخوانید:  خواص قارچ برای لاغری و سلامتی!

تمامی قسمتهای بامیه قابل استفاده بوده و به‌جز میوه که استفاده از آن مرسوم است، می‌توان از برگ‌های آن در سالاد استفاده کرد. بامیه جزء اصلی غذاهای تهیه شده در هند است. در صنعت نیز از پودر خشک بامیه برای غلظت دادن به غذاها استفاده می‌شود .

خواص بامیه

خواص بامیه

بامیه خواص بسیار زیادی دارد از جمله:

  • بهبود گوارش
  • تقویت بینایی
  • محافظت از پوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

بامیه به خاطر فیبر مخاطی که دارد برای کسانی که دارای یبوست خشک هستند، بسیار مفید است و از خارش و خراشیدگی روده و مقعد جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در بامیه باعث کاهش قند خون و تعادل بخشی به میزان تولید انسولین می‌شود برای همین برای کسانی که دارای دیابت هستند بسیار مفید است.

 در بسیاری از کشورها از بامیه بعنوان غذا و دارو استفاده می‌شود. در قدیم که دستگاه‌های خنک کننده و فریزر وجود نداشت؛ بامیه را خشک کرده و در فصل‌هایی که بامیه برداشت نمی‌شده است، از خشک آن استفاده می‌کردند .

 بامیه به تمام روش‌ها قابل طبخ و استفاده است؛ تنها باید توجه داشت، در صورتی که بامیه را سرخ ‌کنیم مقدار کلسترول آن بالا می‌رود..

 بامیه و یبوست

بامیه جزو سبزیجات است، از این‌رو فیبر بالایی دارد و از آنجایی که فیبر بامیه از نوع مخاطی است، همانطور که گفته شد باعث نرم و لیز شدن روده شده و برای کسانی که دچار یبوست و حتی یبوست‌های خشک هستند که ایجاد خارش و زخم در روده و مقعد می‌کند؛ بسیار مفید است. با این‌همه در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد، چون مصرف بیش از اندازه آن موجب نفخ و اسهال می‌شود. اما تاثیر بامیه و یبوست کاملا اثبات شده است.

همچنین بخوانید:  خواص نشاسته مقاوم به هضم و تاثیر آن در لاغری

بامیه برای پوست و چشم

طبق تحقیقات انجام شده بامیه دارای سطح بالایی از ویتامین A و ویتامین C و بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است بنابراین می‌تواند به کاهش چین و چروک‌های پوستی مقابله با آکنه و اسکارهای آکنه و کاهش انواع ناراحتی‌های پوستی کمک کند.

بامیه دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله بتاکاروتن، زیگزانتین و لوتئین است که برای سلامت چشم خیلی مفید هستند. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در چشم دارند که باعث تجزیه سلول‌های بدن و دژانسیون ماکولا یا آب‌ مروارید می‌شوند. علاوه‌بر این چشم را تغذیه می‌کنند و از این طریق مانع ابتلا به بیماری‌های چشمی و آب مروارید می‌گردند .از این طریق بامیه برای پوست و چشم مفید است.

عوارض بامیه

عوارض بامیه

بامیه نیز مانند بسیاری از مواد دیگر در کنار خواص بسیاری که دارد، برای بعضی اشخاص دچار مضراتی نیز است. از جمله عوارض بامیه، این است که استفاده گیاه بامیه با داروی متفورمین تداخل ایجاد می‌کند و اثر این دارو در افراد دیابتی را کاهش می‌دهد و همچنین بامیه چون حاوی فولات است، ممکن است زیاده‌روی در مصرف آن ایجاد اسهال، گرفتگی و نفخ شکم کند و برای کسانی که دارای سندروم روده تحریک‌پذیر هستند مصرف زیادی بامیه ممکن است ایجاد مشکل کند. همچنین از دیگر عوارض بامیه، اگزالات موجود در بامیه است که برای کسانی که دارای کلیه‌های سنگ ساز هستند، ممکن است ایجاد سنگ کند؛ همچنین باعث افزایش اسید اوریک می‌شود و کسانی که دارای نقرس هستند باید در مصرف آن دقت نمایند.

از آنجایی‌که بامیه بر کارکرد تیروئید اثر می‌گذارد، کسانی که دارای تیروئید کم کار هستند باید در مصرف آن دقت نمایند. همچنین بامیه حاوی مقدار زیادی ویتامین K است؛ این ویتامین در کنار خواصی که دارد از آن جهت که باعث انعقاد خون می‌شود، برای کسانی که از داروهایی مثل وارفارین و کومدین برای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، مضر است و باید در مصرف آن دقت نمایند.

همچنین بخوانید:  ماست یونانی چیست و چه خواصی دارد؟

رژیم غذایی

بامیه برای لاغری

بامیه دارای پلی‌ساکاریدهایی است که خاصیت چربی‌سوزی دارند و باعث کاهش وزن می‌شوند. همچنین بامیه در گروه مواد غذایی کم کالری قرار دارد و دارای فیبر فراوان است و چون از مواد معدنی غنی است، مصرف آن به‌صورت پخته یا خام باعث احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود که این خود مثل یک ضداشتها عمل می‌کند وبه همین جهت بامیه برای لاغری تاثیر مثبتی دارد. همچنین بامیه خاصیت ادرارآوری دارد و با دفع آب اضافی سموم بدن را دفع کرده و از این طریق نیز موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با این‌حال هرچقدر بامیه برای لاغری تاثیر داشته باشد؛ همچون مواد غذایی دیگر به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و تنها با تاثیر مثبتی که روی گوارش دارد، به سلامتی بدن و همچنین کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. به همین دلیل برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا