سلامتی

با این نشانه‌ها فقر آهن را سریع شناسایی کنید

Rate this post

شناختن علائم فقر آهن اهمیت زیادی دارد که می‌تواند به درمان و پیشگیری به‌ موقع از آن کمک کند. شایع‌ترین علائم کم خونی را در این مطلب بخوانید.

کم‌خونی یا «آنمی» به کاهش گلبول‌های قرمز سالم خون یا کاهش هموگلوبین گفته می‌شود که وظیفه اکسیژن‌رسانی به دستگاه‌های مختلف بدن را به‌ عهده دارند. همین کاهش گلبول قرمز و اختلال در اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن، باعث بروز مشکل در اعضای متعدد بدن و ظهور علائم بسیاری می‌شود. در این مطلب از مجله سبزینه راه با علائم فقر آهن آشنا می‌شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در حال‌ حاضر شایع‌ترین کم‌خونی، کم‌خونی فقر آهن است. آهن مهم‌ترین ماده برای ساخت هموگلوبین است و هنگامی که جذب این ماده کافی نباشد یا نیاز بدن به آن به‌ دلیلی (مثلا بارداری یا خونریزی مانند خونریزی زیاد هنگام قاعدگی) افزایش یابد، بیمار دچار کم‌خونی فقر آهن خواهد شد.

 

علائم فقر آهن چیست؟

شناختن علائم فقر آهن اهمیت زیادی دارد که می‌تواند به درمان و پیشگیری به‌ موقع از آن کمک کند. شایع‌ترین علائم کم خونی عبارتند از:

  • رنگ‌پریدگی پوست، لب‌ها و ناخن‌ها
  • احساس خستگی یا ضعف
  • سرگیجه، سردرد
  • تنگی نفس
  • ضربان سریع قلب
  • عدم تمرکز، خواب آلودگی و بی‌حوصلگی
  • ریزش مو
  • تغییرات خلقی (مانند بداخلاقی)
  • کمبود انرژی

اگر علائم فوق را در خودتان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. کم‌خونی فقر آهن با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص بوده و معمولا با تجویز مکمل آهن درمان می‌شود.

همچنین بخوانید:  رژیم آب و لاغری با این رژيم غذایی پرسروصدا

چه چیزی سبب آنمی از نوع فقر آهن می‌شود؟

عوامل زیادی هستند که می‌توانند منجر به فقر آهن در بدن شوند. در مردان و زنانی که در سنین بعد از یائسگی هستند، شایع‌ترین دلیل، خونریزی در معده و روده‌ها است. این خونریزی به علت زخم معده، سرطان معده، سرطان روده یا مصرف دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی رخ می‌دهد.

در مورد زنانی که در سنین باروری به سر می‌برند، پریود‌های سنگین و بارداری، شایع‌ترین علت فقر آهن محسوب می‌شوند. زیرا بدن در زمان بارداری به آهن بیشتری نیاز دارد.

به ندرت پیش می‌آید آنمی از نوع فقر آهن تنها به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی رخ بدهد، مگر اینکه باردار باشید. اما اگر آهن غذایی به اندازه کافی دریافت نکنید، ممکن است به این معنی باشد که بیشتر در معرض آنمی هستید.

 

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا