سلامتی

بدترین میان‌‌وعده‌ برای فرزندم چیست؟

Rate this post

میان‌وعده بخشی از تغذیه‌ روزانه است که خردسال و بزرگسال آن را دوست دارند. البته همه‌ میان وعده‌ها سالم نیستند و این را هم می‌دانید که خوراکی‌های ناسالم همیشه طرفداران بیشتری دارند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در این مطلب از مجله سبزینه راه می‌خواهیم میان وعده های ناسالم برای دانش آموزان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید شرایط تغذیه‌ سالم را برای فرزند دلبندتان فراهم کنید.

میان وعده‌های ناسالم برای دانش آموزان

بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه وجود دارند که متاسفانه کاملا ناسالم هستند اما مصرف آن‌ها آن‌قدر عادی شده که گاهی ضررهایشان را فراموش می‌کنیم.

ساندویچ‌های آماده

وعده‌ ناهار بسیار مهم است چون شما می‌توانید بخش زیادی از مواد غذایی مورد نیاز بدن کودکتان را در این وعده قرار دهید. البته به شرطی که به سراغ غذاهای آماده، مثل ساندویچ‌های کالباس بسته‌بندی شده یا سالاد الویه‌ آماده، نروید.

زحمت آماده سازی غذاهای فرآوری شده بسیار کم است و قطعا طعم خیلی خوبی دارد، اما باید بدانید که نه تنها هیچ ماده‌ مفیدی مثل کلسیم و آهن و پروتئین به بدن فرزندتان نمی‌رساند، بلکه سرشار از سدیم، مواد نگه‌دارنده، شکر، روغن هیدروژنه، نشاسته‌ ذرت و طعم دهنده‌های مصنوعی است که برای سلامتی بسیار مضر هستند. پس ساندویچ آماده انتخاب مناسبی برای میان‌وعده در مدرسه نیست. استفاده از ادویه را در غذاهای خود فراموش نکنید و مطلب چربی‌های بدن را با این ادویه نابود کنید! را نیز از دست ندهید.

همچنین بخوانید:  از خواص پادشاه میوه‌های پاییزی چه می‌دانید!

 

نوشابه

مضر بودن نوشابه برای همه ثابت شده است. این نوشیدنی گازدار سرشار از قند و کافئین است و هیچ ارزش غذایی ندارد. آسپارتام، شیرین‌کننده‌ مصنوعی مورد استفاده در نوشابه‌های رژیمی، ماده‌ای مضر است که برای سلامتی ضرر دارد. بهتر است به دنبال جایگزین‌های سالمی برای نوشابه باشید. مثلا یک بطری آبمیوه‌ طبیعی یا یک بطری آب طعم‌دار شده با میوه‌های تازه را به جای نوشابه قرار دهید.

آبمیوه‌های آماده

قندهای مصنوعی، مواد نگهدارنده، افزودنی‌های شیمیایی، اسانس و مقدار زیادی شکر چیزی است که به جای آبمیوه به فرزندتان می‌دهید. بهتر است به جای استفاده از این مدل آبمیوه‌ها، یک یا دو بطری آبمیوه‌ طبیعی در کیف تغذیه‌ فرزندتان قرار دهید تا علاوه بر دریافت ویتامین‌های لازم، فیبر کافی و مورد نیاز بدن او را هم تامین کنید.

شیرکاکائو

این نوشیدنی ۱۰۰٪ بد نیست و کمی از ارزش غذایی شیر در آن وجود دارد. پتاسیم، کلسیم، ویتامین D و پروتئین اجزای ضروری یک رژیم غذایی متعادل و سالم هستند که همه در شیر پیدا می‌شود. اما ترکیب شیر و کاکائو یا شکلات با یکدیگر نیازمند اضافه کردن شکر به آن است و همین موضوع باعث مصرف بیش از حد شکر و چاقی کودک می‌شود. همچنین ترکیب شیر با کاکائو و شکلات باعث دشوار شدن فرآیند هضم شیر شده و می‌تواند با خود ناراحتی دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

 

غلات

همه این‌طور تصور می‌کنند که غلات غذایی کامل و مغذی است. اما جالب است بدانید که این ماده‌ غذایی اصلا سالم و مغذی نیست. درست است که به غلات و سریال‌های صبحانه ویتامین‌های مختلف اضافه شده و ارزش غذایی پیدا کرده‌اند، اما حاوی میزان بسیار زیادی قند هستند. میزان قند موجود در این ماده‌ غذایی آن‌قدر زیاد است که تمام مزایای ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافه شده را بی‌اثر می‌کند.

همچنین بخوانید:  با این نشانه‌ها فقر آهن را سریع شناسایی کنید

دونات، پیراشکی، کیک و خوراکی‌هایی از این دست

همه‌ این شیرینی‌ها سرشار از قند و فاقد هر گونه ارزش غذایی هستند. پس به هر قیمتی که شده باید این بخش از میان وعده‌ مدرسه‌ فرزندتان را حذف کنید. با صحبت درباره‌ مضرات مصرف این میان وعده با کودکتان به او بگویید که سلامتی‌اش برای شما مهم است و به همین دلیل قرار است میان‌وعده‌ سالم‌تری را با کیک و پیراشکی جایگزین کنید.

فست فود

تنقلات و غذاهای فست فودی مواد مغذی اصلی بدن را تامین نمی‌کنند و فقط حجم زیادی از چربی، کربوهیدرات، نمک و شکر هستند. واضح است که کودک پس از مصرف این میان وعده به جای اینکه تمرکز و وضوح ذهنی‌اش در کلاس درس افزایش پیدا کند، سر کلاس چرت می‌زند هیچ چیزی از درس متوجه نمی‌شود. همچنین با مصرف این غذاها به سرعت سلامتی‌اش در خطر قرار می‌گیرد و با مشکلات مختلف گوارشی و چاقی روبه‌رو می‌شود.

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا