تغذیه سالم

برای عضله سازی چه بخوریم؟

Rate this post

بهترین و موثرترین غذا برای عضله سازی چیست؟ اگر می‌خواهید عضله بدون چربی به دست آورید، باید یک رژیم غذایی مناسب و برنامه تمرینی قدرتی داشته باشید. هر چقدر هم ورزش کنید، اگر برنامه غذایی اصولی و مناسی نداشته باشید، پیشرفتی نخواهید کرد و به عضله سازی نخواهید رسید.

مهم‌ترین غذاها برای عضله سازی، مواد غذایی پروتئینی است اما در عین حال کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیز از منابع ضروری انرژی هستند. برای اینکه کار شما را راحت کنیم، لیست کاملی از انواع مواد غذایی عضله ساز را برای‌تان می‌آوریم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

پروتئین‌های حیوانی | معرفی منابع حیوانی به عنوان غذا برای عضله سازی

بهترین و موثرترین منابع حیوانی یا غذا برای عضله سازی که حاوی پروتئین کافی هستند و در عضله سازی نقش مهمی دارند، عبارتند از:

1. تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی سالم و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌های B و کولین است. پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه ساخته شده‌اند. تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید لوسین است که احتمالا بهترین غذا برای عضله سازی محسوب می‌شود. ویتامین‌های B موجود در تخم مرغ، همچنین برای انواع فرآیندها در بدن شما از جمله تولید انرژی، بسیار مهم هستند.

2. ماهی سالمون

هر وعده ماهی (85 گرم) ماهی سالمون حاوی حدود 17 گرم پروتئین، 1.5 گرم اسیدهای چرب امگا 3 و چندین ویتامین مهم B است. این مقدار پروتئین برای یک وعده غذایی، عالی است.

اسیدهای چرب امگا 3، نقش مهمی در سلامت عضلانی ایفا می‌کنند و حتی می‌توانند عضله سازی را در طول برنامه‌های ورزشی افزایش دهند. این غذا برای عضله سازی و سلامت کلی بدن عالی است.

تغذیه عضله سازی

3. سینه مرغ

دلیل خوبی وجود دارد که همیشه بدنسازان و ورزشکاران عاشق سینه مرغ هستند و مرغ جزء اصلی عضله سازی در نظر گرفته می‌شود. مرغ سرشار از پروتئین است و هر وعده (85 گرم) مرغ حاوی حدود 26.7 گرم پروتئین با کیفیت بالاست که آن را به بهترین غذا برای عضله سازی تبدیل می‌کند.

سینه مرغ همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B نیاسین و B6 است که برای یک ورزشکار لازم است. این ویتامین‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا در حین تمرینات سخت، طاقت بیاورند و عضلات بتوانند رشد کنند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های پروتئینی حاوی مرغ به کاهش چربی کمک می‌کند

4. تن ماهی

علاوه بر 20 گرم پروتئین در هر وعده (85 گرم)، تن ماهی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و چندین ویتامین B از جمله B12، نیاسین و B6 است. این مواد مغذی برای سلامتی بهینه، انرژی و عملکرد ورزشی شما مهم است.

اما از این‌ها مهمتر، ماهی تن مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دارد که از سلامت ماهیچه‌های شما حمایت می‌کنند. این موضوع به ویژه برای افراد مسن مهم است. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند تحلیل توده عضلانی و قدرت ناشی از افزایش سن را کاهش دهند. این غذا برای عضله سازی یک انتخاب عالی است.

همچنین بخوانید:  دسر رژیمی ، ۴ مدل دسر خوشمزه!

5. گوشت گاو بدون چربی

گوشت گاو مملو از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین های B، مواد معدنی و کراتین است. زمانی که می‌خواهید عضله‌سازی کنید، بهتر است گوشت گاو را انتخاب کنید که به افزایش عضله سازی بدون کالری اضافی کمک می‌کند.

6. میگو

میگو تقریباً پروتئین خالص است. هر وعده میگو (85 گرم) حاوی 19 گرم پروتئین، 1.44 گرم چربی و فقط 1 گرم کربوهیدرات است.

در حالی که چربی‌ها و کربوهیدرات‌های سالم در رژیم غذایی کلی شما مهم هستند، افزودن مقداری میگو راهی آسان برای دریافت پروتئین عضله ساز بدون کالری اضافی است. مانند بسیاری از پروتئین های حیوانی دیگر، میگو حاوی مقدار زیادی آمینو اسید لوسین است که برای رشد بهینه عضلات ضروری است و انتخاب خوبی به عنوان غذا برای عضله سازی است.

7. سینه بوقلمون

یک وعده (85 گرم) سینه بوقلمون حاوی حدود 26 گرم پروتئین و تقریباً 0 گرم چربی یا کربوهیدرات است. بوقلمون همچنین منبع خوبی از ویتامین B نیاسین است که به پردازش چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن شما کمک می‌کند. داشتن ویتامین B به اندازه کافی می‌تواند به شما کمک کند که در طول زمان با افزایش توانایی بدن برای ورزش، عضله سازی کنید.

8. تیلاپیا

اگرچه تیلاپیلا به اندازه ماهی سالمون اسیدهای چرب امگا 3 ندارد، اما تیلاپیا یکی دیگر از غذاهای دریایی بسیار غنی از پروتئین است. یک فیله (87 گرم) حدود 23 گرم پروتئین، همراه با مقادیر خوبی از ویتامین B12 و سلنیوم را برای ورزشکار فراهم می‌کند. این غذا برای عضله سازی مفید و موثر است.

ویتامین B12 برای سلامت سلول‌های خونی و اعصاب مهم است، که به شما امکان می‌دهد تا تمرینات مورد نیاز برای عضله‌سازی را انجام دهید.

برای حجم گرفتن چی بخوریم

پروتئین‌های گیاهی | معرفی منابع گیاهی به عنوان غذا برای عضله سازی

اکنون می‌رویم سراغ پروتئین‌های گیاهی و عضله ساز‌ترین گیاهان را به شما معرفی می‌کنیم. یادتان باشد در رژیم و ورزش در کنار یکدیگر شما را به هدف‌تان یعنی عضله سازی و خوش اندامی می‌رساند. برای گرفتن یک برنامه اصولی و عضله سازی سریع می‌توانید با مربیان سبزینه راه مشورت کنید.

9. سویا

نصف فنجان (86 گرم) سویای پخته شده حاوی 16 گرم پروتئین، چربی‌های غیراشباع سالم و چندین ویتامین و مواد معدنی است. دانه‌های سویا منبع خوبی از ویتامین K، آهن و فسفر هستند و یک انتخاب خوب به عنوان غذا برای عضله سازی است.

آهن به ذخیره و انتقال اکسیژن در خون و ماهیچه‌های شما کمک زیادی می‌کند و کمبود آن می‌تواند این عملکردها را مختل کند. بانوانی که قاعدگی شدید دارند ممکن است به دلیل از دست دادن خون در این دوره، در معرض خطر کمبود آهن باشند، بنابراین باید مراقب ذخایر آهن خود باشند.

10. لوبیا

بسیاری از انواع لوبیا می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی برای افزایش عضلات بدون چربی باشند. لوبیاهای محبوب در سفره ایرانی‌ها (مانند لوبیا سیاه، چیتی، و لوبیا چشم بلبلی) حاوی حدود 15 گرم پروتئین در هر فنجان (حدود 172 گرم) لوبیا پخته شده است .

علاوه بر این، لوبیاها منبع بسیار خوبی از فیبر و ویتامین‌های گروه B هستند، علاوه بر اینکه سرشار از منیزیم، فسفر و آهن هستند. به این دلایل، لوبیا منبع خوبی از پروتئین گیاهی انتخابی خوبی به عنوان غذا برای عضله سازی است. همچنین، لوبیا در سلامت طولانی مدت و پیشگیری از بیماری نقش مهمی دارد.

11. کینوا

در حالی که غذاهای غنی از پروتئین برای ساخت عضلات بسیار مهم است، داشتن انرژی یا به اصطلاح سوخت هم برای ورزش ضروری است، منظور ما اینجا کربوهیدرات است. غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توانند به تامین این انرژی کمک کنند.

کینوا پخته شده حاوی حدود 40 گرم کربوهیدرات در هر فنجان (185 گرم)، همراه با 8 گرم پروتئین، 5 گرم فیبر و مقادیر زیادی فسفر است که آن را تبدیل به یک گزینه خوب به عنوان غذا برای عضله سازی می‌کند. منیزیم نقش مهمی در عملکرد عضلات و اعصاب شما ایفا می‌کند که خوشبختانه به مقدار فراوان در کینوا وجود دارد.

غذا برای عضله سازی

12. نخود

نخود، که غذای محبوب و ارزان فلافل از آن تهیه می‌شود، منبع خوبی از کربوهیدرات و پروتئین است. هر وعده 1 فنجان (164 گرم) کنسرو نخود حاوی حدود 15 گرم پروتئین و 45 گرم کربوهیدرات از جمله 13 گرم فیبر است.

همچنین بخوانید:  فواید سویا و میزان پروتئین سویا آجیلی !

پروتئین موجود در نخود نسبت به منابع حیوانی کیفیت پایین‌تری دارد. با این حال، هنوز هم می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای عضله سازی باشد.

13. برنج قهوه‌ای

اگرچه برنج قهوه‌ای پخته شده تنها 6 گرم پروتئین در هر فنجان (202 گرم) دارد، اما کربوهیدرات‌های موجود در آن برای سوخت‌رسانی به فعالیت بدنی‌تان مفید است.

منابع کربوهیدرات سالم مانند برنج قهوه‌ای یا کینوا را در ساعات منتهی به ورزش خود مصرف کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا سخت‌تر ورزش کنید و بدن شما با محرک بیشتری برای رشد عضلات آماده شود. به علاوه، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های پروتئین برنج می‌توانند به اندازه پروتئین وی در طول یک برنامه تمرینی با وزنه، باعث افزایش رشد عضلانی شما شوند.

پروتئین‌های لبنی | معرفی منابع لبنی به عنوان غذا برای عضله سازی

لبنیات هم در پروسه عضله سازی نقش موثری دارند. بهترین محصولات لبنی برای عضله سازی به این ترتیب است.

14. ماست یونانی

لبنیات نه تنها حاوی پروتئین با کیفیت بالا است، بلکه ترکیبی از پروتئین وی سریع هضم و پروتئین کازئین دیر هضم است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افراد با مصرف ترکیبی از پروتئین‌های لبنی سریع هضم و دیرهضم، افزایش توده بدون چربی را تجربه می‌کنند.

در این موضوع، همه لبنیات برابر نیستند. به عنوان مثال، ماست یونانی اغلب حاوی تقریباً دو برابر ماست معمولی پروتئینی است. در حالی که ماست یونانی یک میان وعده خوب در هر زمان است، خوردن آن بعد از تمرین ممکن است مفید نباشد، چراکه بعد از تمرین باید یک پروتئین سریع جذب و یک غذا برای عضله سازی مثل تخم مرغ یا سینه مرغ دریافت کنید.

15. پنیر کاتیج

یک فنجان (226 گرم) پنیر کاتیج کم چرب حاوی 28 گرم پروتئین است که شامل دوز بسیار خوبی از آمینو اسید مهم عضله سازی لوسین می‌شود. مانند سایر محصولات لبنی، پنیر کاتیج را می‌توان به صورت پر چرب هم خریداری کنید. توصیه می‌کنیم در صورتی پنیر کاتیج پرچرب را تهیه کنید که در دوره مازاد کالری هستید.

انتخاب بهترین نوع پنیر به این بستگی دارد که چه مقدار کالری اضافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. صرف نظر از اینکه کدام غذا برای عضله سازی را انتخاب می‌کنید، پنیر کاتیج یک میان وعده عالی برای عضله سازی است.

16. توفو

توفو از شیر سویا تولید می‌شود و اغلب به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌شود. هر نصف فنجان (124 گرم) توفو خام حاوی 10 گرم پروتئین، 6 گرم چربی و 2 گرم کربوهیدرات است.

توفو همچنین منبع خوبی از کلسیم است که برای عملکرد مناسب ماهیچه‌ها و سلامت استخوان‌ها مهم است. پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو و سویا یافت می‌شود، یکی از با کیفیت‌ترین پروتئین‌های گیاهی محسوب می‌شود. به همه این دلایل، غذاهای حاوی پروتئین سویا، گزینه‌های عالی برای گیاه‌خواران و وگان‌ها به عنوان غذا برای عضله سازی هستند.

عضله سازی با غذا

17. شیر

شیر ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی سالم را دارد، بنابراین یک ماده غذایی کامل و عالی به حساب می‌آید. شیر مانند سایر محصولات لبنی حاوی پروتئین‌های زود هضم و دیر هضم است.

آیا شیر برای وعده پس از تمرین به عنوان غذا برای عضله سازی، گزینه خوبی است؟ در حقیقت بهترین زمان برای مصرف شیر، قبل از خواب، و یا در طول روز به عنوان میان وعده است؛ و نه، بعد از تمرین. چراکه بعد از تمرین شما به یک پروتئین زودجذب مثل تخم مرغ، یا پروتئین وی نیاز دارید.

نکته : اگر به شیر و محصولات لبنی حساسیت دارید، هیچ لزومی ندارد که حتما آن را مصرف کنید؛ می‌توانید پروتیئن‌های گیاهی دیگر را جایگزین شیر و لبنیات کنید.

آجیل‌ها | معرفی آجیل‌ها به عنوان غذا برای عضله سازی

برخی از دانه‌ها و آجیل‌ها برای عضله سازی بسیار مفید هستند؛ آجیل‌هایی مانند:

18. بادام زمینی

بادام زمینی حاوی ترکیبی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. یک وعده 1 اونس (28 گرم) حاوی 7 گرم پروتئین، 6 گرم کربوهیدرات و مقادیر زیادی چربی غیراشباع است. بادام زمینی همچنین حاوی مقادیر بیشتری از آمینو اسید لوسین نسبت به سایر محصولات گیاهی است. هر وعده بادام زمینی (28 گرم) حدود 166 کالری دارد.

همچنین بخوانید:  انواع مکمل های بدنسازی و فواید آنها

اگر در دریافت کالری کافی برای افزایش عضلات خود مشکل دارید، خوردن بادام زمینی به عنوان یک غذا برای عضله سازی می‌تواند راه خوبی برای دریافت کالری و مواد مغذی اضافی باشد.

19. بادام

28 گرم بادام بو داده 6 گرم پروتئین و مقادیر زیادی ویتامین E، منیزیم و فسفر دارد. از جمله ویژگی‌های دیگر بادام، می‌توان به فسفر فراوان آن اشاره کرد که به بدن شما کمک می‌کند تا از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها برای انرژی در هنگام استراحت و در حین ورزش استفاده کند.

مانند بادام زمینی، بادام نیز به دلیل محتوای کالری بالا باید در حد اعتدال مصرف شود. نصف فنجان بادام بلانچ شده حاوی بیش از 400 کالری است و می‌توان آن را یک غذا برای عضله سازی به حساب آورد.

20. دانه‌ها و تخمه‌ها

دانه‌های دیگر مثل تخمه آفتابگردان و تخمه کدو منبع مناسبی از چربی‌های سالم، فیبر و مواد معدنی مانند منیزیم و روی هستند که یک ورزشکار به همه آن‌ها نیاز دارد.

نصف فنجان تخمه آفتابگردان بو داده حاوی کمتر از 14 گرم پروتئین است، در حالی که نصف فنجان تخمه کدو و کدو حلوایی بو داده حاوی حدود 18 گرم پروتئین است. ورزشکاران می‌توانند دانه‌ها را به عنوان میان به عنوان یک غذا برای عضله سازی وعده میل کنند یا روی سالاد یا سبزیجات خود بپاشند.

21. کره بادام زمینی

دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 7 گرم پروتئین است. بادام زمینی همچنین حاوی 257 میلی گرم منیزیم در هر فنجان است که تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است عملکرد ورزشی شما را افزایش دهد.

کره بادام زمینی

22. گردو

یک فنجان گردو با پوست خرد شده حاوی 15.2 گرم پروتئین و 9 گرم اسیدهای چرب امگا 3 است که برای عضله سازی مفید است.

گردو همچنین منبع مناسبی از ویتامین E در رژیم غذایی است که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند از بدن در برابر استرس فیزیکی در حین ورزش محافظت کند.

سبزیجات | معرفی سبزیجات به عنوان غذا برای عضله سازی

سبزیجاتی که پروتئین داشته باشند، زیاد نیستند و مقدار پروتئین فراوانی هم ندارند، اما بازهم می‌توانن گزینه‌های خوبی برای سالاد یا کنار غذا برای عضله سازی باشند . از چنین سبزیجاتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

23. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک ماده غذایی عالی برای سلامتی کلی بدن است. این سبزی، سرشار از مواد مغذی است و یکی از فواید آن کمک به پروسه عضله سازی است.

24. اسفناج

اسفناج یک گیاه پر خاصیت است که از گذشته‌های دور، طرفدارن زیادی داشته است. جالب است بدانید که این سبزی علاوه بر سودهای مختلفی که برای سلامتی دارد، به عضله سازی ورزشکاران نیز کمک خواهد کرد.

25. مارچوبه

مارچوبه یک گیاه مفید است که استفاده از آن در ایران چندان رواج ندارد. در هر صورت مصرف این گیاه هم می‌تواند در عضله سازی تا حدی نقش داشته باشد.

غذا عضله ساز

26. کدو

همان‌طور که می‌دانید، کدو دارای ارزش غذایی بالا و حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است. یکی از فواید کدو کمک به لاغری و عضله سازی است.

27. آووکادو

تقریبا خواص آووکادو را همه می‌دانند. برای عضله سازی می‌توانید آن را به همان صورتی که هست، استفاده کنید و یا می‌توانید آن را با مواد دیگر مخلوط کنید و به صورت شیک یا سالاد و نیمرو مصرفش کنید. مهم این است که به هر طریقی از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مکمل ها | معرفی مکمل‌ها به عنوان غذا برای عضله سازی

در حالی که یک رژیم غذایی خوب باید بر روی غذاهای کامل تمرکز کند، مواقعی وجود دارد که مکمل های غذایی می‌توانند مفید باشند و پروسه عضله سازی را سرعت ببخشند.

28. پودرها و شیک‌های پروتئینی

اگر در دریافت پروتئین کافی از غذاها به تنهایی مشکل دارید، می‌توانید شیک‌‌های پروتئینی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. پودرهای پروتئین لبنی، مانند وی و کازئین، از محبوب ترین‌ها هستند. مصرف سایر پودرهای پروتئینی مانند پروتئین سویا، نخود، گوشت گاو یا مرغ برای عضله سازی مفید و موثر خواهد بود.

نکته مهم این است که مکمل‌های خود را حتما از داروخانه یا فروشگاه معتبر تهیه کنید.

سوالات متداول

1. چه غذاهایی برای عضله سازی بهتر است؟

برخی از غذاها و منابع پروتئینی تاثیر زیادی بر رشد عضلانی دارند که در این مقاله همه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

2. چه غذاهایی باعث ساختن توده عضلانی می‌شوند؟

برای ساختن توده عضلانی باید سراغ پروتئین بروید و از منابع خوراکی در این مقاله معرفی کرده‌ایم، غافل نشوید.

3. چگونه به رشد عضلانی حداکثری برسیم؟

با انجام تمرینات قدرتی و رعایت یک رژیم مناسب و اصولی می‌توان عضله سازی و رشد عضلانی خود را به حداکثر برسانید.

سخن پایانی

برای عضله سازی و تناسب اندام و حجم، باید در کنار انجام ورزش قدرتی، از یک رژیم غذایی پروتئنی و مناسب استفاده کنید. در این مطلب بهترین منابع غذایی عضله ساز یا موثرترین غذا برای عضله سازی را معرفی کرده‌ایم. برای رسیدن به خواسته خود، این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهید!

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا