زیبایی

بهترین روتین مراقبت از پوست را برای خودتان طراحی کنید

Rate this post

پوست عالی فقط به DNA مربوط نمی شود. در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر آنچه در آینه می بینید دارد. اما بسته به اینکه در مورد عملکرد چه محصولی اطلاعات کسب میکنید، یا با چه متخصص یا پزشکی مشورت می‌کنید، با نظرات گیج‌کننده‌ای مواجه خواهید شد. این نظرات گیج کننده در مورد همه چیز از نحوه مرطوب‌کردن پوست گرفته تا نحوه محافظت از خود در برابر اشعه‌های فرابنفش وجود دارد. بطور خلاصه به شما بگوئیم، مراقبت از پوست شخصی است. شما با دقت و توجه میتوانید روتین مراقبت از پوست خود را بدست آورید. در این مقاله ما سعی کردیم تا الگوی کلی و چهارچوب آنرا برای شما بیان کنیم تا به شما کمک کنیم روتین مراقبت از پوست خود را طراحی کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چرا باید روتین مراقبت از پوست را رعایت کرد؟

فهرست

مراقبت صحیح از پوست به دلایل زیادی داری اهمیت است. در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

  1. روزانه تعداد زیادی از سلول های شما از بین می‌روند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. نگهداری صحیح از پوست باعث می‌شود تا از بروز آکنه و چین و چروک جلوگیری شود. یا شدت آن‌را کاهش دهد. همچنین پوست شما درخشان‌تر خواهد شد.
  2. به کاهش چین و چروک و جوان نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند. با افزایش سن، روند ساخت کلاژن در پوست کند می‌شود که این موضوع باعث پیری پوست شما می‌شود. با داشتن یک روتین مراقبت از پوست مناسب شما می‌توانید با هزینه اندک قبل از وقوع پیری آنرا به تعویق بی‌اندازید و تا سالهای زیادی جوان بمانید.
  3. بقول معروف پیشگیری بهتر از درمان است. درمان های پوستی و زیبایی هزینه بردار هستند. لذا باطراحی یک روتین اختصاصی مراقبت از پوست می‌توانید به سادگی از پوست خود مراقبت کنید. تا هم از بروز مشکلات پوستی در امان بمانید، هم در آینده تلاش و هزینه مضاعف برای درمان پوست خود را کاهش دهید.

مراحل روتین مراقبت از پوست قبل از شروع

بطور کلی سه مرحله اصلی برای مراقبت از پوست سالم لازم است. روتین مراقبت از پوست خود را شامل سه مرحله اصلی زیر در نظر بگیرید:

  • پاکسازی پوست که شامل شستن صورت می‌شود.
  • تونینگ یا بالانس کردن پوست که برای متعادل کردن پوست استفاده می‌شود.
  • مرطوب کننده که به منظور هیدراته و نرم نگه داشتن پوست لازم است.

هدف از انجام روتین مراقبت از پوست، معجزه برای حل تمامی مشکلات پوستی شما نیست. اما بی شک به شما کمک می کند تا از سن تان باهوش تر باشید و جوان تر بمانید. هدف هر روال مراقبت از پوست این است که پوست صورت خود را طوری نگهداری کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد. همچنین هر ناحیه ای را که می خواهید برایش کاری کنید، روی آن تمرکز کنید و عیب یابی کنید. سپس برای اصلاح آن هدف گذاری نمایید.

کریستینا هولی، متخصص مراقبت از پوست از سانفرانسیسکو، می‌گوید: «روتین‌های زیبایی فرصتی برای مشاهده تغییرات درون خود هستند. همانطور که پوست شما با افزایش سن نیاز به تغییر دارد، محصولات شما نیز نیاز به تغییر دارند. با این حال، او می‌افزاید، “این روتین در راستای کمال گرایی نیست.” اجازه دهید این سه مرحله به روتین روزانه شما تبدیل شود که پوست شما را تقویت می کند و روز شما را صاف می کند!

برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در خصوص روتین مراقبت از پوست به آن زمان بدهید

دکتر راشل نظریان، متخصص پوست از موسسه پوست شوایگر در منهتن، می‌گوید علم پشت محصولات مراقبت از پوست راه طولانی را طی کرده اند. اما هنوز چیزی به نام راه‌حل فوری وجود ندارد. برای به ثمر رسیدن و برخورداری از مزایای آن به زمان نیاز دارید. او توضیح می دهد: «نتایج فقط از طریق استفاده مداوم و تکرار بدست می‌آید. به طور کلی، شما باید از یک محصول در طول حداقل شش هفته و بصورت یک یا دو بار در روز استفاده کنید تا تفاوت و تاثیر استفاده از آنرا مشاهده کنید.

توجه: به یاد داشته باشید روش استفاده از هر روتین مراقبت از پوست باید به این صورت باشد: شما باید از نازک ترین تا ضخیم ترین لایه را به ترتیب استفاده کنید. به عنوان مثال، پاک کننده، تونر (در صورت استفاده از آن)، سرم و سپس مرطوب کننده.

 

تشخیص نوع پوست

قبل از انجام روتین های مراقبت پوستی باید بدانید نوع پوستتان چیست تا متناسب با جنس پوستتان از محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. برای این کار می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید یا به طریقی که می گوییم عمل کنید:

صورتتان را خوب بشورید و بدون آن که هیچ محصول یا روغنی استفاده کنید دو ساعت صبر کنید. سپس بررسی کنید که کدام یک از ویژگی های زیر را در پوستتان احساس می کنید:

نحوه تشخیص پوست خشک

  • اگر احساس کشیدگی در پوست دارید.
  • بخش هایی از پوستتان، پوسته پوسته است.
  • احساس خارش دارید.
  • و پوستتان کدر و بی حال است.

پوست شما از نوع خشک است.

تشخیص پوست چرب

  • ظاهر پوست براق است.
  • حین لمس پوست، چربی احساس می کنید.
  • در حد فاصل پیشانی تا چانه تان که اصطلاحا ناحیه T نام دارد چربی زیادی دیده می شود.
  • منافذ باز زیادی دارید.
  • مستعد جوش سرسیاه و آکنه هستید.
همچنین بخوانید:  تزریق چربی یا فیلر؟

پوست مختلط

  • گونه هایتان خشک است.
  • ناحیه T چرب است.
  • منافذ پوست خصوصا روی بینی باز است.

پوست مختلط دو نوع دارد:

  1. ممکن است رو به خشکی برود که گونه ها خشک و ناحیه T نرمال تا چرب باشد.
  2. مختلط چرب: در ناحیه T پوست چرب و گونه ها خشک تا نرمال هستند.

تشخیص پوست کم آب و دهیدراته

  • ظاهر پوست خشک است و حتی بخش هایی از آن، پوسته پوسته است
  • پوستتان سبوم زیادی تولید می کند. (سبوم، چربی هایی هستند که خود پوست، به صورت طبیعی ایجاد می کند.)

نکته: این نوع پوست به دلیل ظاهر چرب، معمولا با پوست چرب اشتباه گرفته می شود اما برای نتیجه بهتر باید از محصولات مراقبتی پوست خشک استفاده کند.

علائم پوست حساس

  • پوست شما با اکثر محصولات پوستی سازگار نیست و ممکن است در واکنش به آن ها، جوش، حساسیت قرمزی یا خشکی پوست را تجربه کنید.
  • با لمس پوست، به سرعت گرم و قرمز می شود.
  • خارش پوست

پوست نرمال و طبیعی چه پوستی است؟

اگر هیچ یک از ویژگی های بالا را ندارید جز خوش شانس ترین دسته بندی های پوستی هستید چون بهترین نوع پوست را دارید.

روتین روزانه مراقبت از پوست

مرحله اول: پاکسازی پوست

دکتر کارلوس چارلز، متخصص پوست از شهر نیویورک، می گوید: شستن صورت، اساسی ترین و ضروری ترین مرحله هر روتین مراقبت از پوست است. پوست ما هر روز با آلاینده های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر در تماس است که باید به آرامی پاک شوند. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، تیرگی و آکنه، روزی دو بار صبح و شب صورت خود را بشویید.

ابتدا با یک آرایش پاک کن یا دستمال مرطوب صورتتان را پاک کنید. می توانید از روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل هم استفاده کنید. برای پاک کردن آرایش چشم هایتان، به آرامی عمل کنید و هرگز مژه هایتان را نکشید.

بعد از تمیز کردن سطحی پوست، باید از یک شوینده مناسب برای پوستتان استفاده کنید. مقداری از آن را روی دست یا فیس براش خود ریخته و به آرامی صورتتان را ماساژ دهید. با این روش آلودگی هایی که در قسمت های زیرین پوست شما جا خوش کرده اند، تمیز می‌شوند و در آخر با آب ولرم آبکشی کنید.

برای حصول بهترین نتیجه در پاکسازی پوست، پاک کننده صورت خود را پیدا کنید

توجه داشته باشید که فرمول مناسب، پوست شما را بدون از بین بردن روغن های ضروری و سالم تمیز می کند. با اسکراب های لایه بردار راحت باشید (البته یک بار در هفته استفاده کنید) و از اسکراب هایی که پوست گردوی خرد شده یا مواد ساینده دارند اجتناب کنید.

برای پاکسازی روزانه پوست، در جدول زیر با توجه به نوع پوست، نوع پاک کننده و طرز استفاده از آن بیان شده است. پس شما حالا باید بدانید که به دنبال چه نوع پاک کننده ای باشید.

غیر کومدوژنیک (Non-Comedogenic) یعنی چی و دقیقاً به چه معناست؟

این اصطلاح اغلب بر روی برچسب محصولات ظاهر می شود و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می شود. اما همیشه به زبان ساده و واضح تعریف نمی شود. در اینجا یک توضیح سریع وجود دارد: اگر محصولی ادعا می کند که غیر کومدون زا است، به این معنی است که نباید منافذ را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه شود. حال چه با مسدود کردن پوست، چه با مسدود کردن غدد یا تحریک فولیکول مو. البته این ادعا توسط F.D.A تایید نمی‌شود. و بسیاری از شرکت ها آزمایش‌های داخلی خود را برای تعیین اینکه آیا یک محصول باید کودوژنیک در نظر گرفته شود یا خیر، انجام می دهند. (برخی از ترکیبات شناخته شده کمدوژنیک روغن نارگیل و کره کاکائو هستند.) به طور معمول، هر چه مواد کمتری یک محصول داشته باشد، تشخیص اینکه آیا واکنشی ایجاد می کند یا نه آسان تر است.

مرحله دوم: تونینگ یا بالانس پوست

نحوه استفاده از تونر

دومین مرحله از روتین مراقبتی پوست، تونرها هستند. اما تونر چیست؟ تونر مایعی شبیه به آب است. که حاوی هیدروژن و اکسیژن می‌باشد. بسته به نوعشان ممکن است ترکیباتی مثل اسیدها، گلیسیرین‌ها، آنتی اکسیدان ها و ضدالتهاب‌ها را نیز در ترکیب خود داشته باشند.

از منظر علمی، تونر مایعی است که با نفوذ سریع، پوست را آبرسانی می کند. و برای از بین بردن سلول های مرده استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: مزایا و روش استفاده از انواع تونر پوست

دکتر نظریان می‌گوید: «محصول اصلی یک محصول مبتنی بر الکل بود که برای خشک کردن پوست‌های چرب و از بین بردن آلودگی‌های باقی‌مانده پس از پاک‌سازی استفاده می‌شد. با این حال، فرمول های امروزی تکامل یافته اند. آنها را به عنوان مکمل در نظر بگیرید. این مایعات رقیق مقدار بیشتری از مواد مغذی را ارائه می دهند. و به سایر محصولات موجود در روتین مراقبتی شما کمک می کنند تا بهتر جذب شوند و در عین حال پوست شما را متعادل می کنند.

جوردانا ماتیولی، متخصص زیبایی‌شناسی از نیویورک، می‌گوید که اکثر متخصصان، تونر را اختیاری می‌دانند: «تونر می‌تواند راه خوبی برای افزودن مواد خاصی باشد که ممکن است در محصولات دیگری که استفاده می‌کنید وجود نداشته باشد. همچنین استفاده از آن لایه‌ای دیگر را روی پوست شما ایجاد می‌کند.»

اگر زمان دارید و تمایل به استفاده از تونر را دارید باید بدانید که، در اینجا چند عنصر قهرمان وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

عناصر قهرمان تونر

اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن آرام سلول های مرده پوست که می توانند منافذ پوست را مسدود کنند. پوست آسیب دیده از نور خورشید را بهبود می بخشند و تیرگی را به حداقل می رساند.

اسید هیالورونیک برای تقویت آبرسانی، جلوگیری از خارج شدن رطوبت پوست و صاف کردن پوست برای درمان ظریف خطوط ریز.

گلاب و چای سبز برای آرام کردن تحریک و کاهش قرمزی با اثر ضد التهابی.

ویتامین E و C برای مبارزه با قرار گرفتن روزانه در معرض رادیکال های آزاد که می توانند پوست شما را پیر کنند.

تونر چیست؟

ماتیولی می گوید: «تونرها باید بعد از پاکسازی و قبل از استفاده از هر چیز دیگری انجام شوند. روش سنتی استفاده این است که یک پد پنبه ای را اشباع کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اما، همانطور که ماتیولی اشاره می کند، “در نهایت محصول زیادی را از دست می دهید.”

نکته: «استفاده از تونر با دست‌های تمیز کارآمدترین کار است. فقط چند قطره را در کف دست خود بریزید، سپس آن را روی پوست خود بمالید. یا اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک پد پنبه‌ای نازک را جدا کنید «تا قبل از گذاشتن تونر روی آن خیلی ضخیم نباشد». بیشتر فرمول ها را می توان صبح و شب استفاده کرد، اما ممکن است بخواهید از آنهایی که اسیدهای لایه بردار دارند فقط در شب یا یک روز در میان استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  لایه‌برداری شیمیایی پوست و انواع آن

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تونر و انواع آن مراجعه کنید به مقاله: نگاهی بر انواع مختلف تونر پوست صورت

سرم درمانی

به زبان ساده، سرم ها متحدان قدرتمند پوست هستند. این اکسیرها که با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر شده اند، می توانند تعدادی از مشکلات از لکه های تیره گرفته تا چین و چروک را کاهش دهند. ماتیولی می‌گوید: «حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، باز هم همه افراد صبح به سرم آنتی‌اکسیدان عمومی نیاز دارند تا پوست آنها را از مهاجمان روزانه محافظت کند.» در حالی که ماتیولی عنوان میکند که گزینه های بسیار زیادی برای مواد تشکیل دهنده آن وجود دارد. لیکن نظریان گزینه های مشخصی را پیشنهاد میدهد. او می‌گوید برای رفع مشکلات خاص، به دنبال این محصولات باشید:

اسید هیالورونیک برای ایجاد مانع در برابر از دست دادن رطوبت پوست.

ویتامین C برای روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم.

رتینول، ویتامین B3، پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و الاستین. استفاده از پروتئین‌هایی که به جلوگیری از افتادگی و برطرف کردن خطوط پوست کمک می‌کنند.

گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید جهت کاهش التهاب و قرمزی پوست. همچنین این مواد به آرام کردن التهابات نیز کمک می‌کنند. و با اثرات ضد میکروبی خود، آکنه را بهبود می بخشد.

نکات مفید سرم درمانی

اگر موضوعات متعددی با پوست خود دارید، ممکن است بخواهید از چندین فرمول استفاده کنید. ماتیولی می گوید: «من توصیه می کنم ناحیه های مختلف را با محصولات مختلف درمان کنید. «شاید از سرم ویتامین C در همه جا استفاده کنید، اما برای هیپرپیگمانتاسیون از سرم مخصوص آن فقط در چند نقطه مورد نیاز استفاده کنید.». دقت کنید هر ترکیبی را با مشاوره متخصص پوست خود اجرا کنید تا از بروز هرگونه واکنش احتمالی جلوگیری کنید.

برای صرفه جویی در زمان، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید. دکتر نظریان می گوید که این “توانایی جذب موثر سرم را کاهش می دهد.” “محصولات باید یک به یک اعمال شوند.”

همه سرم ها با هم و در یک زمان استفاده نکنید. دکتر نظریان می گوید: «مواد تشکیل دهند سرم ها با هم متفاوت هستند.» ماتیولی می‌گوید: «من صبح‌ها آنتی‌اکسیدان‌ها را ترجیح می‌دهم، زیرا آنها از شما محافظت بیشتری در برابر محیط می‌کنند، به این علت که ما به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنیم.» با این حال، استفاده از برخی از مواد در شب نتیجه بهتری را می‌دهند و بهترین هستند. به عنوان مثال: دکتر نظریان توضیح می‌دهد: «رتینول‌ها در برابر نور خورشید پایدار نیستند و اگر در روز استفاده شوند، تجزیه می‌شوند». لذا دستورالعمل های درج شده روی برچسب محصولات را حتما قبل از استفاده به دقت بخوانید.

مرحله سوم: مرطوب کننده

اساسی ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. دکتر چارلز توضیح می دهد: «در اصل، مرطوب کننده ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه های بیرونی پوست کمک می کنند. آنها همچنین می توانند مکمل روغن های محافظ طبیعی و سایر اجزای موثر در ساخت سلول های پوست مانند سرامیدها باشند. این محصولی است که پزشکان استفاده از آن را در تمام طول سال برای تمامی انواع پوست توصیه می کنند.

دکتر نظریان تأکید می‌کند: «پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند آب‌رسان‌های طبیعی را از سطح پوست پاک کند». همه انواع پوست حتما باید در روتین مراقبت از پوست خود، استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرند چراکه پوست به طور طبیعی نمی تواند رطوبت خود را حفظ کند. مرطوب کننده ها لایه محافظی در برابر آلودگی های محیطی هستند پس آن ها را جدی بگیرید.

نحوه انتخاب مرطوب کننده

حتما قبل از تهیه مرطوب کننده از انواع مرطوب کننده ها و تفاوت آنها مطلع باشید. انتخاب مرطوب کننده مناسب نقش مهمی در سلامتی پوست شما ایفا میکند. اهمیت انتخاب مرطوب کننده مناسب زمانی مشخص می‌شود که بدانید مرطوب‌کننده‌ها قابلیت این را دارند که اوضاع پوست را بدتر کنند.

ماتیولی خاطرنشان می کند: “همه به رطوبت نیاز دارند، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت است.” مرطوب کننده متناسب با پوست خود را با استفاده از جدول زیر به خاطر بسپارید.

تفاوت بین کرم روز و شب

کرم‌هایی که صبح‌ها استفاده می‌کنید برای محافظت از پوست شما در برابر عوامل محیطی که هنگام خروج از خانه با آن‌ها مواجه می‌شوید کاربرد دارند. بسیاری از آنها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد مبتنی بر آلودگی را به حداقل می‌رسانند و کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد استفاده واقع می‌شوند. آنها معمولا یک قوام سبک وزن دارند. از سوی دیگر، کرم‌های شب روی ترمیم هرگونه آسیبی که ممکن است با موادی مانند رتینول که جهت سرعت بخشیدن به گردش سلولی و مقابله با لکه‌های تیره ایجاد شده باشد، تمرکز دارند. این کرم ها همچنین سطح رطوبت پوست را که به طور طبیعی در عصر کاهش می یابد را جبران میکنند. این کار را با نرم کننده هایی که اغلب بافتی غنی و ضخیم ایجاد می کنند، جبران می کنند.

کرم های دور چشم

آیا می توانید بدون کرم دور چشم زنده بمانید؟ کاملا. اما، اگر شرایط خاصی مانند پرپیگمانتاسیون، خشکی یا پف کردگی دارید، ممکن است بخواهید یکی از آنها را امتحان کنید. دکتر نظریان می‌گوید: «پوست دور چشم کاملاً نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی به مواد تحریک‌کننده واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، متخصصان پوست معمولاً کرم دور چشمی را توصیه می‌کنند که این حساسیت بالقوه را در نظر گرفته و دارای غلظت‌های قابل تحمل‌تری از مواد فعال باشد.

ماتیولی می گوید برای کیسه های زیر چشم و التهاب، کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند تسکین دهنده باشد. او می‌گوید: «دایره‌های تیره می‌تواند به دلیل رگ‌های قابل مشاهده یا تغییر رنگ واقعی رایج در پوست‌های تیره‌تر باشد. به دنبال مواد روشن کننده مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید باشید.

نکته: برای جلوگیری از هرگونه تحریک چشم، از رتینول های قوی (که می تواند باعث سوزش و ایجاد قرمزی شود) و عطر دوری کنید.

با ضد آفتاب از پوست خود در روتین پوستی محافظت کنید

همه کارشناسانی که با آنها مشورت کردیم به اتفاق آرا در مورد یک چیز توافق کردند. این که کرم ضدآفتاب، مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست است. چه در حال رانندگی باشید، چه در حال قدم زدن در یک روز زمستانی، باید ضدآفتاب بزنید. تا از آسیب های اشعه خورشید مثل آفتاب سوختگی، سرطان پوست،لک صورت و چین و چروک در امان بمانید. این ی بخش خیلی مهم در روتین پوستی شما می‌باشد.

همچنین بخوانید:  چگونه پف و ورم صورت را با آرایش بپوشانیم ؟

دکتر چارلز خاطرنشان می کند که “به عنوان بخشی از رژیم مراقبتی شما در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است”. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند. مهم‌تر از آن، استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به جلوگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند.» برای سهولت به خاطر سپردن، کارشناسان توصیه می کنند از مرطوب کننده روزانه با حداقل SFP30 استفاده کنید.

رمزگشایی فرمول کرم های ضد آفتاب

بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام کرم‌های ضد آفتاب برای پوست شما بهترین و ایمن‌تر هستند وجود دارد. شما دو نوع ماده در فرمول دارید:

ترکیبات شیمیایی: مانند اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای مقابله با آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست شما جذب می شوند.

مزایا: سبک، استفاده از آن آسان است و بر روی پوست شفاف است.

معایب: می تواند باعث تحریک و ایجاد واکنش در افرادی که پوست حساس دارند گردد.

ترکیبات فیزیکی: برخی از مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب مانند اکسی بنزون ​​نگرانی‌هایی را در خصوص سلامتی برانگیخته‌اند. و در میان متخصصین آرایشی و سلامتی پوست دارای رتبه «خطر بالا» هستند.

در این کرم ها ترکیباتی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی وجود دارند. که روی پوست شما قرار می گیرند تا اشعه ماوراء بنفش را منحرف کنند و یا از ورود آن به لایه های زیرین پوست شما جلوگیری کنند.

مزایا: خطر بسیار کمی برای تحریک یا نگرانی های سلامتی.

معایب: اغلب رنگ سفید یا خاکستری روی پوست باقی می ماند، به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند.

نکته: دکتر چارلز می‌گوید: «من معمولاً طرفدار استفاده از ضد آفتاب‌هایی که حاوی ترکیبی از اجزای محافظت کننده فیزیکی و شیمیایی هستن می‌باشم. اینها از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند.

 

کرم ضد آفتاب 101

به گفته دکتر نظریان، این قانون را در نظر بگیرید: «۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید. و حداقل هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. ضدآفتاب های شیمیایی باید مستقیماً روی پوست تمیز استفاده شوند، در حالی که محافظت کننده های فیزیکی را می توان در آخرین مرحله روتین مراقبت از پوست، اما قبل از آرایش استفاده کرد. حدود دو قاشق غذاخوری ضد آفتاب برای پوشاندن صورت و نواحی در معرض آفتاب بدن شما مناسب است.

بایدها و نبایدها در مراقبت از پوست

اگر فکر می کنید برای داشتن پوستی درخشان و سالم، صرفا پاکسازی صورت کافیست کاملا در اشتباهید! پاکسازی و حتی روتین مراقبتی پوست و استفاده از محصولات مختلف تنها بخشی از ماجراست.

قبل از همه این مراحل روتین پوستی، شما باید سبک زندگی سالم را پیش بگیرید:

  • بخوابید ! خواب کافی برای سلامت بدن و پوستتان از باید هاست! کمبود خواب باعث سیاهی زیر چشم و حتی پف کردن چشم هایتان می شود!
  • با سیگار و دخانیات خداحافظی کنید.
  • با تغذیه سالم آشتی کنید! اگر فست فودها و غذاهای چرب جای سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی تان گرفته اند توقع پوست سالم نداشته باشید.
  • ۸ لیوان در روز آب بنوشید. آب کافی رطوبت مورد نیاز پوستتان را تامین و شما را از کدر و مات شدن پوستتان خلاص می کند.
  • ورزش کنید!

روتین مراقبت از پوست شبانه و هفتگی

هرگز با آرایش به رخت خواب نروید. برای مراقبت از پوست خود، هرشب مراحل شست و شوی صورت را تکمیل کنید و پس از استفاده از تونر و مرطوب کننده و آبرسان از کرم دور چشم و انواع کرم های شب استفاده کنید.

 

روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان

در فصل پاییز با هوا و باد سرد و خنکی که مواجه می شویم، می تواند باعث خشکی پوست ما شود. پوست خشک بسیار حساس‌تر و همچنین مستعد تحریک می شود. بطور مثال پوست ما می‌تواند منجر به رنگ قرمز و یا لکه دار شود. حتی می تواند باعث ترک های دردناک یا لکه های خشک خارش دار شود. این موضوع در افرادی که دارای پوست خشک هستند تشدید می‌شود و خشکی پوستشان دوچندان می‌شود. لذا نیاز است که در این فصل از روتین مراقبتی پوست در پاییز استفاده کنیم.

شما میتوانید اسیدها و رتینول های موجود در روتین خود را به شکل ملایم تری کاهش دهید. و بجای آن روغن ها و ویتامین ها را افزایش دهید. پاک کننده خود را به نوع روغنی تغییر دهید. از مرطوب کننده‌ها بیشتر استفاده کنید. در این فصل روی یک مرطوب کننده قوی‌تر سرمایه گذاری کنید. SPF را فراموش نکنید. در انتها با لایه برداری از پوست آنرا تنظیم مجدد کنید.

روتین مراقبت از پوست در فصل تابستان

فصل تابستان با تمام گرما، رطوبت و البته خورشید تابانی که به همراه دارد می‌تواند برای پوست شما یک موهبت بزرگ باشد. از طرفی می‌تواند تبدیل به یک مصیبت وحشتناک شود! اگر می‌خواهید از نکات مثبت آب‌وهوای فصل تابستان برای پوستتان بهره ببرید. باید متناسب با آب‌وهوا، روتین مراقبت از پوست تابستان خودتان را تهیه کنید.

به‌احتمال زیاد در این فصل زمان بیشتری را بیرون از خانه می‌گذرانید. این موضوع باعث می‌شود تا پوست شما بیشتر در معرض اشعه‌های ماورا بنفش خورشید قرار گیرد. درنتیجه سریع‌تر پیری و چین‌وچروک را تجربه خواهید کرد! شاید تا امروز تمام آن چه درباره روتین مراقبت از پوست تابستان می‌دانستید در اهمیت ضدآفتاب خلاصه می‌شد. اما محافظت در برابر خورشید همه چیز نیست!

در فصل تابستان علاوه بر اینکه SPF ضد آفتاب‌تان را بالا می‌برید باید از شوینده و مرطوب کننده‌های مناسب این فصل استفاده کنید.

نتیجه گیری

هر هفته یک روز را برای رسیدگی به پوستتان اختصاص دهید. و از انواع ماسک های لایه بردارو اسکراب ها استفاده کنید. و ماهی یک بار هم سری به کلینیک های تخصصی بزنید و به صورت حرفه ای، ماساژ و پاکسازی و لایه برداری عمیق پوستتان را تجربه کنید. در صورتیکه نیاز به پیدا کردن یک کلینیک تخصصی در این زمینه دارید، با دانلود اپلیکیشن رزرو آنلاین آرایشگاه و بررسی کلینیک های اطراف اتون بهترین گزینه را پیدا کنید.

در مقاله های بعدی، از روش های پاکسازی صورت بیشتر خواهیم گفت. قبل از آن، خودتان را دوست داشته باشید و برای روتین مراقبت از پوستتان برنامه ریزی کنید. همچنین در صورتیکه برای روتین مراقبت از موی خود هنوز اقدام نکرده اید حتما پیشنهاد میکنیم مقاله روتین مراقبت از موی خود را طراحی کنید! را هم مطالعه کنید.

 

سه مرحله اصلی مراقبت از پوست چیست؟

پاکسازی – تونینگ یا بالانس کردن پوست و مرطوب نگه داشتن صورت سه مرحله اصلی در مراقبت از پوست میباشند.

علائم پوست خشک چیست؟

اگر احساس کشیدگی در پوست دارید یا بخش هایی از پوستتان، پوسته پوسته شده است احساس خارش دارید و یا پوستتان کدر و بی حال است این موارد میتواند علائم پوست خشک باشد.

برنامه روزانه برای داشتن پوستی درخشان چیست؟

پوست خود را تمیز کنید: فقط صورت خود را به طور منظم با یک پاک کننده ملایم بشویید که پوست شما را زبر و خشک نمی کند. تونر استفاده کنید: پس از تمیز کردن و بدون استفاده از هیچ چیز دیگری، تونر را بمالید. فقط چند قطره از آن را بردارید و آن را به تمام صورت خود بمالید. مرطوب کننده را فراموش نکنید: صورت خود را مرتباً مرطوب نگه دارید.

سبک زندگی سالم برای داشتن پوستی سالم چیست؟

علاوه بر رعایت روتین های مراقبتی پوست باید به موارد ذیل توجه کنید. ۱- خواب مناسب در شبانه روز ۲- عدم استفاده از سیگار و دخانیات ۳- تغذیه سالم ۴- نوشیدن آب کافی جهت تامین رطوبت پوست

منبع : butyle.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا