تغذیه سالم

تأثیر تخم مرغ در بدنسازی

Rate this post

تخم مرغ در بدنسازی مثل یک گنج، باارزش است. اگر ورزشکار هستید حتما از معجزه تخم مرغ در بدنسازی باخبرید.

چند نفر از شمایی که بدنسازی کار می‌کنید از خوردن تخم‌مرغ لذت می‌برید؟ آیا به روش‌های مختلف تخم مرغ را طعم‌دار می‌کنید یا همیشه آن را آب‌پز می‌کنید؟ شاید هم، چون طعم‌ تخم‌مرغ را دوست ندارید، آن را از برنامه غذایی روزانه‌تان حذف کردید.

سبزینه راه در این مطلب به تاثیر و اهمیت تخم‌مرغ در بدنسازی می‌پردازد و به ما می‌گوید که چطور تخم مرغ به عضله‌سازی کمک می‌کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

معجزه تخم مرغ در بدنسازی

تخم مرغ در بدنسازی نقش اصلی دارد و عضو جدانشدنی وعده‌های غذایی بدنسازان است. این ماده‌ی غذایی دارای فواید زیادی برای همه‌ی افراد است. اما، در بدنسازی بخاطر تاثیرش در عضله سازی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ تاجایی‌که  بسیاری از تخم‌مرغ به عنوان معجزه‌ی بدنسازی یاد می‌کنند.

علاوه‌بر این، باید توجه داشت که بعد از آب، پروتئین، یکی از بیشترین عناصری است که وزن بدن را تشکیل می‌دهد. بنابراین آیا جا ندارد که بگوییم: باید پروتئین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در رژیم غذایی باشد؟ بر همین اساس، وجود تخم مرغ به علت داشتن پروتئین فراوان، در یک رژیم غذایی سالم نقش بسیار مهمی دارد.

همچنین بخوانید:  بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوان
عضله سازی با تخم مرغ

فواید سفیده تخم مرغ برای بدنسازی

در حقیقت باید بگوییم تخم مرغ در بدنسازی نقش یک خوراکی کامل را ایفا می‌کند. چطور ممکن است؟ خب چون غنی از ویتامین‌های A ،E و K  و مجموعه‌ای از ویتامین‌های گروه B مانند B12، B1، اسید فولیک و ریبوفلاوین است.

همچنین امگا3 فراوانی دارد، برای سلامت چشم‌ها و قلب مفید است. برای لاغری هم می‌توانید از تخم‌مرغ بهره ببرید و آن را جایگزین وعده‌های اصلی یا میان‌وعده‌تان کنید. البته برای لاغری و کاهش وزن بهتر است بهترین برنامه غذایی اصولی در کنار تمرینتان داشته باشید.

میزان پروتئین سفیده تخم مرغ و زرده

از فواید تخم‌مرغ برایتان گفتیم، اما مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تخم مرغ در بدنسازی تا این حد محبوب باشد، چیز دیگری‌ست. در حقیقت تخم مرغ سرشار از پروتئین کیفیت بالا، (حدود ۶ گرم در هر یک عدد)،‌ است و این پروتئین آن‌چنان با کیفیت است که از آن، برای سنجش کیفیت پروتئین دیگر مواد غذایی استفاده می‌شود!

پروتئین تخم مرع حاوی همه 8 اسید آمینه مورد نیاز بدن شامل والی، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است. ویتامین‌های B12، K، E، A، ریبوفلاوین، کلسیم، روی و آهن نیز به وفر در سفیده تخم مرغ وجود دارد. این ویتامین‌ها و در کل مصرف تخم مرغ در بدنسازی تاثیر زیادی در ساخت عضلات دارند.

جدول ارزش غذایی تخم مرغ در یک تخم مرغ متوسط

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ

نکته مهم درباره مصرف تخم مرغ در بدنسازی

در مورد نقش تخم مرغ در بدنسازی زیاد صحبت کردیم و دیگر همه ما می‌دانیم که در فرایند عضله‌سازی، پروتئین چقدر اهمیت دارد، و بدون آن عضلات شما اصلا رشد نمی‌کنند. همان‌طورکه گفتیم این ماده غذایی حاوی ۶ گرم پروتئین خالص است. پروتئین باکیفیتی که حاوی تمام ۸ اسیدآمینه اساسی و موردنیاز بدن است و به‌خوبی جذب عضلات می‌شود.

همچنین بخوانید:  ماست یونانی چیست و چه خواصی دارد؟

این حقیقت که فقط با خوردنِ یک تخم‌مرغ می‌توانید ۶ گرم پروتئینِ با کیفیت دریافت کنید، یک خبر خیلی خوب برای بدنسازان است! از همه بهتر این‌که تخم‌مرغ یک غذای ارزان قیمت است و احتیاجی به صرف هزینه زیاد برای این مقدار پروتئین نیست.

پس مراقب باشید تا از فواید تخم‌ مرغ در بدنسازی جا نمانید. آن هم بیشتر به این دلیل که بدنسازان باید پروتئین زیادتری دریافت کنند.

با برداشتن وزنه‌های سنگین، رشته‌های پروتئینیِ عضلات شما بیشتر آسیب می‌بیند. بنابراین نیاز است که این رشته‌های پروتئینی دوباره ترمیم و بازسازی شود تا بتواند بزرگتر و قوی‌تر شود. در نتیجه میزان پروتئین در رژیم غذایی بدنسازان باید بیشتر از میزان متوسط معمول باشد.

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت است! پروتئینی که به‌راحتی جذب عضلات می‌شود و پس از یک تمرین جانانه، عضلاتی که به سختی تمرین کرده‌اند را می‌سازد.

فواید سفیده تخم مرغ

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ

از ارزش غذایی تخم مرغ در بدنسازی و و برای ورزشکاران می‌خواهیم بگوییم. معمولا بدنسازان فقط عاشق سفیده هستند. یکی از دلایلی که به زرده تخم‌مرغ کمتر بها می‌دهند، این است که کلسترول و کالریِ بیشتری دارد. سفیده حدودا ۴ گرم پروتئین خالص است. اما زرده علاوه بر پروتئین، حاوی چربی و کلسترول است.

از آنجا که اسم چربی یا کلسترول کمی ترسناک است، شاید جمله بالا نظرتان را نسبت به زرده، منفی‌ کرده باشد. اما لطفا اشتباه نکنید، کلسترول و چربی برای بدن لازم و مفید است.

همچنین یک منبع بسیار خوب برای تأمین این مواد، همین زرده‌های تخم‌مرغ است که تا به‌حال نمی‌خوردید!‌ تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد. اما این کلسترول در خون تأثیر منفی نمی‌گذارد.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی پروتئین دار متناسب برای لاغری

ممنوعیت مصرف زرده تخم مرغ

بله، شما می‌توانید هر تعداد تخم‌مرغی که خواستید با زرده بخورید. مگر این‌که چربیِ مورد نیاز بدن‌تان را از دیگر منابع تأمین کنید، یا درگیر یکی از این مشکلات باشید:

  • حساسیت
  • بیماری زمینه‌ای کبدی
  • بیماری‌های قلبی عروقی

تاثییر تخم مرغ برای بدنسازان

میزان مصرف سفیده در روز

تعداد مصرف تخم مرغ در بدنسازی معمولا بالاست. همان‌طور هم که گفتیم یک منبع در دسترس و باارزش برای تأمین پروتئین و چربی‌های مفید است. تحقیقات مختلفی برای مشخص‌کردنِ تعداد مجاز تخم‌مرغ در روز انجام شده. اما عدد مشخصی برای تعداد مجاز به‌دست نیامده است.

دلیلش این است که تعداد مجاز به موارد مختلفی مثل نوع تخم‌مرغ، وضعیت سلامت دستگاه گوارشیِ ما، رژیم غذایی و مقدار نیاز بدن بستگی دارد.

میزان مصرف سفیده در روز

روش پخت تخم‌مرغ به‌صورت سالم

بهترین روش پیشنهادیِ پخت تخم‌ مرغ در بدنسازی و برای ورزش، آب‌پز کردن آن است. اما هیچ اشکالی ندارد که گاهی به‌صورت املت یا خاگینه یا در ماکرویو هم درست بشود. البته هدف شما در ورزش بدنسازی هم می‌تواند روی نوع طبخ تخم‌مرغ موثر باشد. چنانکه:

  • اگر هدف شما حجم (افزایش وزن) است

بهترین کار این است که شما تخم‌مرغ آب‌پز و سیب‌زمینی را بعد از تمرین میل کنید.

  • اگر هدف شما کاهش وزن است

شما می‌توانید از تخم مرغ در بدنسازی و برنامه غذایی ورزشی خود تا حد ممکن استفاده کنید و برای صبحانه، تخم‌مرغ آب‌پز همراه با سالاد دلخواه (مثل اسفناج، کاهو یا گوجه) میل کنید.

سخن پایانی

نقش تخم مرغ در بدنسازی شدیدا پررنگ است. چون یک ماده غذایی ارزشمند برای تمام افراد، به‌خصوص ورزشکاران و بدنسازان است. باید تخم مرغ را در رژیم غذایی خود قرار بدهیم و از فوایدش بهره‌مند شویم.

در این مطلب از تخم‌مرغ و فوایدش گفتیم. همچنین تاثیر تخم مرغ را در بدنسازی بررسی کردیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا