ورزش

ترازو یا تناسب اندام، کدام یک را انتخاب می کنید؟

Rate this post

اولین ماه از فصل تابستان در حال آمدن است و این می‌تواند یک شروع دوباره و یا اولین قدم رو به جلو برای سلامتی و آمادگی بهتر برای هر کسی باشد. این شاید دلیلی است که چرا باشگاه‌ها دراین روزها پر از افرادی است که آرزو دارند از نظر جسمانی لاغرتر، شکمی صاف و بدون چربی داشته باشند.

با خواندن این مطب در مجله ورزش و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

افراد می توانند در داخل لباسی که به تن دارند خوش‌هیکل و فیت باشند، بدون درد زانو از خواب بیدار شوند، شب راحت تر بخوابند و قند خون خود را در محدودۀ طبیعی حفظ کنند اگر تنها در برنامه های تمرین با وزنه شرکت کنند.

همچنین در این تلاش های رو به جلو برای سلامتی بهتر یک وسیله اندازه گیری وجود دارد که سرانجام باعث تقویت و انگیزه یا تضعیف و خارج شدن شما از این پیشرفت را موجب می شود. این وسیله اندازه گیری ترازو نام دارد.

این در حالی است که شما انتظار دارید وقتی روی ترازو می روید عددی که به شما نشان می دهد کمتر از دفعۀ گذشته باشد.

عدد روی ترازو می‌تواند آنقدر شما را خوشحال کند که تمام روز پر از انرژی باشید و برعکس اگر این عدد مورد انتظارتان نباشد می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. این قضیه وقتی که شما در یک برنامه تمرین با وزنه شرکت می کنید می‌تواند خیلی بیشتر شما را به چالش بکشد. موضوع اصلی و نگران کننده برای اکثر خانم‌ها اینجاست که چرا در باشگاه‌های بدنسازی آنقدر که انتظار دارند وزن کم نمی‌کنند؟

همچنین بخوانید:  راهکارهای کاربردی برای لاغری انگشتان

اولین مرحله از یک برنامه ی تمرینی جدید (برنامۀ عمومی که به محض ورود به باشگاه مربی در اختیار شما قرار می دهد ) برخی سازگاری های عصبی را به وجود می آورد.

این یعنی بدن ما در فرستادن و دریافت پیام از سیستم عصبی بهتر عمل می کند و ما پس از شروع ورزش بدنسازی احساس بهتری حتی در حال انجام فعالیت های روزمره خود خواهیم داشت.

نتیجۀ دیگراز این سازگاری های عصبی و فیزیولوژیکی که با تمرینات با وزنه یا بدنسازی به دست خواهیم آورد این است که ما بخش عضلات بدنمان را تحریک می کنیم که رشد بیشتری پیدا کنند و به زبان ساده تر ما پس از مدتی عضلات بیشتری خواهیم داشت. داشتن عضلات بیشتر برای خانم‌ها یک مزیت بزرگ در راه تناسب اندام و فیت شدن است و همان‌طور که در بسیاری از مطالب این سایت، تیم سبزینه راه تلاش کرده که شما را از این قضیه آگاه کند که داشتن بدن با درصد عضلات بیشتر به نسبت بدن با درصد چربی بیشتر سوخت و ساز بالاتری دارد و در نتیجه کالری بیشتری در طول روز می‌سوزاند.

و در همین حین ما می خواهیم و انتظار داریم که ترازو وزن جدید ما را که از دست داده ایم به ما نشان دهد. یک تناقض اینجا وجود دارد که باعث ترس شما می‌شود که وزنتان بالا رفته است و یا چاق شده اید، دلیل این است که در مرحلۀ آغاز تمرین بدن هم عضله به دست می‌آورد و هم چربی از دست می‌دهد.

women-scale

شما نگران هستید که چرا با وجود تمام تلاشی که برای پایین آوردن وزنتان کرده‌اید اما عدد ترازو همان عدد مورد انتظار شما نیست.

همچنین بخوانید:  8 نکته برای مراقبت از زانو در ورزش

برای روشن شدن این موضوع برایتان یک مثال ساده می‌زنم: تصور کنید بعد از۶ هفته تمرین با وزنه  شما ۲٫۵کیلو گرم عضله بدست می‌اورید و همچنین ۵ کیلوگرم چربی از دست می‌دهید، پس شما وزن خالصی که از دست داده اید ۲٫۵ کیلوگرم است. شما انتظار داشتید که در این ۶ هفته بیشتر از این مقدار وزن کم کنید.

و یا مثالی دیگر شما ممکن است در۶هفته اول تمرین خود حرکت پرس پا را با وزنۀ kg25 بزنید  و بعد از ۶ هفته وزنه شما به kg 50 برسد این یعنی افزایش وزنه‌ها تا ۲برابر که مساوی است با افزایش قدرت و تحریک ساخت عضلات بیشتر.

شما فکر می‌کنید که این پیشرفت تا کی ادامه خواهد داشت ؟

من به سوال شما پاسخ می دهم اغلب این سناریو وجود دارد که در طول دوره‌های تمرینی به طور تدریجی افزایش قدرت متوقف می شود اما سوختن کالری ادامه خواهد داشت. این یعنی حتی اگر شما وزنتان کم نشود و یا بدون تغییرهم بماند شما باز هم در حال سوزاندن چربی‌هایتان هستید.

شما ورزشی را انتخاب کردید که رویای تناسب اندام و فیت شدن بدنتان تنها با آن میسر است، برای مثال وقتی شما فقط تمرینات هوازی را در کنار رژیم کم کالری انتخاب می‌کنید شما علاوه بر چربی، عضلات بدنتان را هم از دست می‌دهید و شاید در۶هفته kg  ۵  وزن کم کنید اما شما با از دست دادن عضلاتتان سوخت و ساز بدن خود را پایین آورده‌اید و در انجام کارهای روزمره ضعیف‌تر شده‌اید و احساس خستگی در تمام طول روز دارید و این دلیلی است که چرا با ادامۀ ورزش هوازی دیگر وزنتان کم نمی‌شود و علاوه بر آن به علت از دست دادن عضلات، بدنتان شل و پوستتان آویزان می‌شود.

همچنین بخوانید:  درمان عارضه گردن رو به جلو با حرکت اصلاحی

اما در تمرین با وزنه شما چربی بدنتان را از دست می‌دهید درحالیکه عضلاتتان حفظ شده است، بدن شما با حفظ فرم و بدون شل شدن جمع می‌شود و شاید تنها تفاوت این است که عدد ترازو باب میل شما نیست.

من به شما چند نکته را گوشزد می‌کنم:

۱)برای کاهش وزن خود صبور باشید.

۲) برای فهمیدن اینکه چقدر تغییر کرده‌اید باید با برخی روش‌ها بدنتان را ارزیابی کنید مثل متر نواری، مقدار دور کمر و دور باسن، اندازه سطح قدرت، سایز شلوار لی یا هر لباس دیگری که قبل از شروع ورزش از آن استفاده می‌کردید، درصد چربی بدنتان و عکس‌هایتان.

scale_gavel

ارزیابی آسانترین و موثرترین روش است برای اینکه شما متوجه موفقیت خود شوید. اگر این ارزیابی ها را انجام دهید شما به موفقیت خود پی می‌برید و هرگز از ادامۀ راه دست نخواهید کشید. پس از همین امروز دیدگاه‌تان را راجع به عدد ترازو تغییر دهید و با کم شدن سایزتان نتیجه تلاش‌های خود را دربرنامه غذایی و جلسات تمرینی جشن بگیرید.

سوالات و تجربه‌های خود را از طریق سایت سبزینه راه یا اینستاگرام سبزینه راه با ما در میان بگذارید.

 

منبع : fitlady.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا