سبک زندگی

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده + به کدام نیاز داریم؟

Rate this post

بسیاری از ما زمان استفاده از انواع کرم‌های دست و صورت به تفاوت میان آنها اهمیتی نمی‌دهیم. در واقع برای برخی افراد تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان مسئله مهمی نیست و لزوم بررسی تفاوت بین این دو محصول را نادیده می‌گیرند.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

اما باید بدانید که هر کدام از این موارد کارایی و ترکیبات خاص خود را دارند. فراموش نکنید هیدراتاسیون و رطوبت دو نیاز اصلی در رژیم‌های مراقبت از پوست هستند که باید با محصولات مربوطه به خوبی انجام شوند.

به همین خاطر در این مقاله از سبزینه راه به بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می‌پردازیم تا دیدگاه مناسبی نسبت به آنها داشته باشید.

کرم آبرسان چیست؟

فهرست

برای اینکه درک کنیم کرم آبرسان برای چه کسانی مناسب است باید این محصول را به خوبی بشناسیم. قبل از ورود به این بحث، نگاهی به هیدراته کردن پوست می‌اندازیم تا بدانید که اهمیت استفاده از این محصولات در چیست.

 

برای فهم این مطلب خوب است بدانید که آبرسانی به تامین آب برای پوست و بهبود توانایی پوست در جذب رطوبت، مواد مغذی، درخشندگی و چاق شدن آن اشاره دارد.

آبرسانی از کم آبی پوست شما جلوگیری می‌کند. کم آبی وضعیتی است که می‌تواند پوست را کدر و کم رنگ کند. چندین عامل مختلف در این امر دخیل هستند.

برای نمونه رژیم غذایی نامتعادل، خواب ناکافی، عوامل استرس‌زای محیطی و محصولات آرایشی، می‌توانند به کم آبی پوست کمک کنند. اگر پوست شما کم آب باشد، کدر به نظر می‌رسد و احساس سفت و پوسته پوسته شدن می‌کنید.

حتی احساس خواهید کرد که این پوست با وجود محصولات مختلفی که استفاده می‌کنید هرگز هیدراته نمی‌شود. افراد با انواع پوست (چه پوست خشک، چه چرب یا مختلط) ممکن است دچار خشکی پوست شوند.

با توجه به این موارد سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که چه زمانی باید از آبرسان‌ها استفاده کرد. برای تکمیل توضیحات و پاسخگویی به این سوال، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

پوست کاملا خشک می‌شود

این عارضه یکی واضح‌ترین مواردی است که با آن می‌توان تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را تشخیص داد؛ زیرا مهم است که زمان خرید این محصولات به احساس پوست خود توجه کنید.

 

اگر آن را لمس کردید و متوجه شدید کاملا خشک شده، پوست شما باید هیدراته شود. اگر در لمس پوست متوجه شدید که هیچ نرمی را احساس نمی‌کنید، یعنی پوست رطوبت ندارد و باید آبرسانی شود.

رطوبت کافی به پوست نمی‌رسد

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند رطوبت را از پوست ما بگیرند. در تابستان، آفتاب یا شنا می‌تواند رطوبت را از بین ببرد. در زمستان، دوش آب گرم و دمای یخبندان نیز می‌تواند هیدراتاسیون را از بین ببرد.

اگر پوست شما بیش از حد معمول کم آب می‌شود، احتمالا می‌توانید دلیل آن را با این عادت‌ها یا موقعیت‌های محیطی مشخص کنید. شما باید هیدراتاسیون از دست رفته پوست خود را با خرید یک کرم آبرسان قوی بازیابی کنید.

پوست شما کدر شده است

اگر پوست فاقد درخشندگی معمولی است، ممکن است به اندازه کافی هیدراته نشده باشد. زمانی که پوست رطوبت کافی ندارد، ممکن است کدرتر از حالت عادی به نظر برسد. یک آبرسان خوب می‌تواند به بازگرداندن پوست به حالت درخشان و هیدراته کمک کند.

آکنه شما بدتر شده است

بسیاری از افرادی که آکنه دارند، از آبرسان‌ها اجتناب می‌کنند، زیرا باور دارند که پوست آنها را بدتر می‌کند. با این حال اغلب برعکس این باور درست است. این مسئله می‌تواند یکی از دلایل تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده باشد.

 

اما فعلا این نکته را به یاد بسپارید که حتی پوست‌های آکنه یا چرب نیز نیاز به آبرسانی دارند و کمبود آن می‌تواند تولید چربی پوست را مختل کند. برای شادابی و داشتن ظاهری سالم از یک آبرسان بدون چربی و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

آرایش شما درست انجام نمی‌شود

شاید کرم پودرتان هنگام استفاده لکه دار و ناهموار به نظر می‌رسد. در این وضعیت نیز ممکن است پوست شما آبرسانی درستی را دریافت نکرده باشد. بهتر است قبل از آرایش از یک آبرسانی سبک روی صورت انجام دهید تا پایه نرم و مرطوب آرایش خود را به خوبی ایجاد کنید. در نتیجه دیگر محصولات، نرم‌تر روی پوست می‌نشینند.

خطوط ریز پوست به چین و چروک تبدیل شده

اگر خطوط ریز پوست شما به طور ناگهانی از نظر ظاهری عمیق‌تر شده‌اند، ممکن است به این دلیل باشد که پوست خود را به اندازه کافی آبرسانی نمی‌کنید. یک محصول مناسب هم می‌تواند ظاهر پوست شما را حجیم کند و هم پوست را جوان‌تر نشان دهد.

مزایا و معایب کرم آبرسان

اجازه دهید برای درک بهتر فرق کرم آبرسان و مرطوب کننده برخی از مزایا و معایب کرم‌های اّبرسان را با هم بررسی کنیم. توجه داشته باشید که همین ساختار تجزیه و تحلیل برای کرم‌های مرطوب کننده نیز در نظر گرفته شده تا بتوانید تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را به خوبی درک کنید.

در نتیجه مزایای این نوع محصولات به شرح زیر هستند.

داشتن پوست مرطوب و لطیف

خواص موجود در محصولات مورد استفاده برای آبرسانی صورت، رطوبت را بیشتر کرده و آن را به لایه داخلی پوست منتقل می‌کنند. همچنین با جلوگیری از کاهش رطوبت در طول روز و شب پوست را جوان خواهند کرد. این کار عوارضی مانند خشکی و پوسته پوسته شدن را کنار می‌زند.

همچنین بخوانید:  علائم نیاز به ایجاد تغییر اساسی در زندگی

داشتن پوست روشن‌تر

سرم آبرسان همان چیزی است که پوست شما را روشن‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد. سرم یک کرم درمانی یا روغنی است که دارای مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی برای سلامت پوست است.

 

فرمول پیشرفته آن سطوح رطوبت را در پوست تنظیم می‌کند، تعادل سالمی از محتوای آب را حفظ کرده و گردش آب را در پوست بهبود می‌بخشد.

بهبود رنگ و بافت پوست

یک لایه بردار مخصوصا با فواید آبرسانی، سلول‌های مرده پوست را بدون از بین بردن چربی و رطوبت از روی پوست پاک می‌کند. در نتیجه هرگونه لکه‌های خشک و رنگ ناهموار پوست از بین می‌رود.

داشتن پوستی صاف و نرم

یک آبرسان قوی به جلوگیری از کمبود آب در پوست کمک می‌کند و به شما پوست نسبتا مرطوبی می‌دهد. مهم است که همیشه پوست خود را مرتبا مرطوب کنید، حتی در روزهایی که از خانه بیرون نمی‌روید. این کار به مداومت نتایج سلامت پوست، کمک می‌کند.

کاهش چربی اضافی

یکی از موارد مهم در بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در همین امر نهفته است. آبرسانی صورت به کاهش چربی اضافی و به طور کلی درخشندگی پوست کمک می‌کند.

 

چربی موجود در پوست شما چیزی است که پوست را هیدراته نگه می‌دارد، اما چربی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. محصولاتی که در آبرسانی صورت استفاده می‌شوند، به کنترل چربی اضافی کمک می‌کنند.

در عین حال سطح بهینه‌ای از چربی را برای پوست شما فراهم می‌کنند تا پوست را شبنم‌دار و سالم نشان دهند.

کاهش جوش و آکنه

همان‌طور که در بالا ذکر شد، یک آبرسان، محتوای چربی پوست را تنظیم کرده و از تولید چربی اضافی جلوگیری می‌کند. این بدان معنی است که احتمال بروز آکنه نیز کاهش می‌یابد.

کاهش خارش و سوزش

خشکی زیاد در پوست باعث خارش و سوزش می‌شود در نتیجه صورت نیز حساس شده و قرمزی‌های متعددی روی آن ظاهر می‌شوند. این مسئله به دلیل پوسته پوسته شدن سطح پوست است.

هنگامی که پوست هیدراته می‌شود، ساختار سلولی آن بازسازی شده و لایه جدیدی از پوست از زیر ایجاد می‌شود. این لایه‌های جدید پر از آب، مواد مغذی و ویتامین هستند.

همچنین جایگزین لایه آسیب دیده پوست شده و به طور مداوم پوست را با تشکیل لایه‌های جدید تشویق می‌کنند.

معایب استفاده از کرم‌های آبرسان

به طور کلی عیب قابل توجهی در این نوع ترمیم پوست وجود ندارد. در بررسی بخش‌های قبلی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده نیز اشاره کردیم که اکثر افراد با انواع پوست، می‌توانند از آبرسان‌های مناسب استفاده کنند.

 

تنها مورد مهم این است که محصول را با توجه به نیاز پوستی خود خریداری کنید و همچنین به مواد تشکیل دهند و تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید.

فراموش نکنید که استفاده بیش از حد هر محصولی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. در نهایت آبرسان خود را روزانه ۱ الی ۲ بار مورد استفاده قرار دهید.

کرم آبرسان برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به نکات گفته شده، حتما درک بهتری از این موضوع دارید که کرم آبرسان برای چه کسانی مناسب است. فراموش نکنید که برای جذب بهتر مواد این محصولات استفاده از یک تونر مناسب هم راهگشا خواهد بود.

 

تونر در جذب بهتر ترکیبات این محصولات و ارائه مزیت‌های گفته شده، نقش مهمی دارد. تونر به محصول آبرسان اجازه می‌دهد تا به عمق و منافذ پوست دسترسی پیدا کرده و آن را مرطوب کنند.

بنابراین، مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌توانند اثر آبرسان را برای تامین آب کافی و محافظت مناسب، چندین برابر کنند. در نهایت، یک پوست سالم و هیدراته می‌تواند به راحتی هر محصول مراقبت از پوست را جذب کرده و فواید آن را به حداکثر برساند.

کرم مرطوب کننده چیست؟

در بخش قبلی سعی کردیم دید واضحی در مورد محصولات آبرسان و مزایا/ معایب آن به شما بدهیم. این بخش از بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را به این نکته اختصاص می‌دهیم که کرم مرطوب کننده برای چه کسانی مناسب است و چه مزیت‌هایی دارد.

 

جالب است بدانید که تفاوت عمده بین مرطوب کننده و آبرسان در محصولات تولید شده برای آن نیست، بلکه در نحوه انجام فرایند آنها است. هر دو نوع محصول پوست را تغذیه و تقویت می‌کنند، اما برای انجام آن از تکنیک‌های مختلفی پیروی خواهند کرد.

مرطوب کننده‌ها، نرم کننده‌هایی هستند که برای محافظت از پوست فرموله شده‌اند. مرطوب کننده به ساختن و تقویت سد محافظ طبیعی پوست اشاره دارد.

پوست طبیعی و سالم دارای یک سد لیپیدی است که با از دست دادن آب و نرمی، مستعد آسیب خواهد بود. در واقع زمانی که پوست شما کم آب می‌شود، لیپید کافی برای تشکیل آن سد محافظ تولید نمی‌کند. این مسئله منجر به کاهش مداوم رطوبت می‌شود.

به یاد بسپارید که مرطوب کننده‌ها می‌توانند کرم، روغن یا لوسیون باشند. آنها پوست را مرطوب، آبرسانی و نرم خواهند کرد. در پوست سالم، این عملکردها توسط سبوم (چربی که توسط غدد سباسه تولید می‌شود)، انجام می‌گیرد.

هنگامی که پوست شما فاقد سبوم است، استفاده از مرطوب کننده کمکی خارجی برای حفظ رطوبت در پوست الزامی است.

مرطوب کننده‌ها می‌توانند از خشکی پوست جلوگیری کرده و از پوست حساس محافظت کنند. رنگ و بافت آن را بهبود بخشیده و چین و چروک یا سایر مشکلات پوستی را کاهش دهند.

اما تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در این است که مرطوب کننده‌ها موادی مانند آنتی اکسیدان‌ها هستند که محافظت ملایمی در برابر آفتاب و عوامل ضد پیری ایجاد می‌کنند.

همچنین برای انواع پوست از جمله پوست‌های خشک و چرب ضروری هستند. ما باید دو بار در روز (صبح و عصر) از این محصولات استفاده کنیم. مرطوب‌کننده‌های روزانه معمولا دارای SPF هستند در حالی که مرطوب‌کننده‌های شبانه حاوی موادی هستند که پوست را آرام و ترمیم می‌کنند.

مزایای کرم مرطوب کننده

برای اینکه بدانید کرم مرطوب کننده برای چه کسانی مناسب است باید به این نکته توجه کنید که چه زمانی از این محصولات استفاده می‌شود.

 

مهم‌ترین زمان استفاده از مرطوب کننده بعد از حمام، اصلاح یا لایه برداری است. مرطوب کردن پوست بعد از حمام بسیار مهم است؛ زیرا آب داغ تمام رطوبت و روغن را از پوست ما خارج کرده و آن را خشک و زبر می‌کند.

همچنین بخوانید:  برند کلوین کلاین (Calvin Klein)؛ داستان جالب پیدایش برند بزرگ پوشاک توسط یک شاگرد!!

پس فراموش نکنید در حالی که آب داغ ممکن است آرامش بخش باشد، اما به پوست ما نیز آسیب می‌رساند. در نتیجه مهم است که هرگز از مرطوب کننده غافل نشوید.

با این وصف یکی دیگر از موارد مهم برای در نظر داشتن فرق کرم آبرسان و مرطوب کننده، نوع مصرف این محصولات خواهد بود. همچنین توجه به مزیت‌های استفاده از این محصولات نیز می‌تواند دید مناسبی نسبت به تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در ذهن ما ایجاد کند.

این مزیت‌ها این‌گونه دسته بندی می‌شوند که:

جلوگیری از خشکی پوست

مرطوب کننده‌ها محصولاتی هستند که از خشک شدن پوست ما جلوگیری می‌کنند. هوای سرد یا گرم، هوای یخ زده یا گرمای شدید، دوش آب گرم مورد علاقه همه یا شستشوی مکرر از جمله عوامل محیطی هستند که می‌توانند پوست را خشک کرده و مشکلات متعددی را ایجاد کنند.

 

استفاده از مرطوب کردن پوست به صورت روزانه می‌تواند اثرات عادات روزمره و شرایطی را که در آن زندگی می‌کنیم خنثی کند و احتمال ایجاد مشکلات پوستی را کاهش دهد.

متخصصان پوست همیشه افراد را تشویق می‌کنند که پس از شستن، صورت خود را مرطوب کنند؛ زیرا مرطوب کننده آن رطوبتی را در پوست حفظ می‌کند که برای سالم ماندن و جلوگیری از خشکی لازم است.

همچنین استفاده از نوع مناسب مرطوب کننده برای پوست می‌تواند به حفظ تعادل آن کمک کرده و از عملکرد مطلوب پوست پشتیبانی کند.

داشتن پوست جوان

مرطوب کردن روزانه صورت، اساسی‌ترین محافظت در برابر پیری زودرس پوست است. همیشه می‌توانید کرم‌های ضد پیری اضافی اضافه کنید تا دقیقا آن چروک‌ها و خطوط ریز را هدف قرار دهید؛ اما بدون مرطوب کردن صورت، راه به جایی نخواهید برد.

به این دلیل که افراد با پوست خشک بیشتر در معرض آسیب در سطح پوست، ترک، پوسته پوسته شدن و لایه برداری هستند که ممکن است در موارد شدید حتی دردناک شود.

جدای از تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده مواردی مانند القا رطوبت مناسب به پوست می‌تواند وجه مشترک این محصولات باشد. زیرا توانایی پوست را برای ترمیم، تولید کلاژن کافی، سفت شدن، شاداب ماندن و ظاهری جوان‌تر و صاف‌تر افزایش می‌دهند.

ظاهری سالم و شاداب

طبیعی است که با افزایش سن، پوست ما توانایی خود را برای ترمیم، تولید کلاژن و جایگزینی سلول‌های مرده از دست می‌دهد. این مسئله منجر به افتادگی، چین و چروک و بی رنگ پوست می‌شود.

 

علاوه بر این، فرایندهای فیزیولوژیکی درون ما می‌تواند بر ظاهر پوست تأثیر بگذارد. ژنتیک، تغییرات هورمونی، کمبود مواد مغذی، کم‌آبی، استرس، باکتری‌ها و شرایط خاص می‌تواند مشکلات را پیچیده کرده و باعث بروز عوارضی از این دست شوند.

  • آکنه
  • تغییر رنگ
  • لکه‌های قهوه‌ای
  • تاول
  • زخم
  • خارش
  • قرمزی
  • سایر آسیب‌های کم و بیش شدید

به یاد داشته باشید که مرطوب کردن روزانه یک راه حل جادویی برای همه مشکلات شما نخواهد بود؛ اما می‌تواند بسیاری از علائم بالا را تسکین دهد. همچنین بافت و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.

پوست ما ظاهری کدر، پوسته پوسته و بی‌جان خود را از دست می‌دهد و در عوض ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد داشت. به علاوه، گردش خون را بهبود پیدا کرده و رنگ دهی بهتری به صورت داده می‌شود.

چرخش سلولی سریع‌تر

یکی دیگر از مواردی که می‌توان آن را جدای از تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده به عنوان یک وجه مشترک در نظر گرفت، بهبود عملکرد سلولی و سرعت گردش آنها در پوست است.

قبلا هم اشاره کردیم که پوست ما به طور مداوم سلول‌های جدیدی را در عمق درم تولید می‌کند. این لایه‌ها جایگزین سلول‌های قدیمی، فرسوده و بد عملکرد می‌شوند. با افزایش سن، این روند بازسازی کُند شده و عیوب پوست ما دائمی‌تر خواهند شد.

خبر خوب این است که امروز برای پاک نگه داشتن پوست و کمک به جلوگیری از زیاد شدن آکنه، مجبور نیستید به چرخه طبیعی گردش سلولی خود وابسته باشید.

می‌توانید از طریق رژیم غذایی موثر و استفاده از  محصولات مراقبت از پوست خاص به طور موضعی، گردش سلولی سریع‌تر را تشویق کنید.

بسیاری از ویتامین‌ها (به ویژه ویتامین A)، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری با افزایش گردش سلولی مرتبط هستند؛ بنابراین، پس از پاکسازی و لایه برداری لایه مرده سطح پوست، زمان مناسبی برای استفاده از یک مرطوب کننده غنی از مواد مغذی برای تغذیه پوست است تا بتوانید سلامت و جوانی خود را حفظ کنید.

کاهش لکه‌های پوست

هنگامی که پوست شما تمام رطوبت مورد نیاز خود را دارد، ظاهری سالم، حیاتی و شاداب خواهید داشت. این درخشش می‌تواند عیوب کوچک روی پوست را پنهان کرده و رنگ پوست را یکدست کند.

 

بسیاری از مرطوب کننده‌ها حاوی مواد رنگی و خود برنزه کننده هستند که لکه‌ها، تغییر رنگ، قرمزی و لکه‌های تیره را پنهان می‌کنند. این مورد نیز یکی از وجه تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده است.

بنابراین، علاوه بر داشتن پوستی صاف و نرم‌تر، با مرطوب کننده مناسب، می‌توانید رنگ پوست یکدست‌تری نیز داشته باشید.

حتی اگر تصمیم به استفاده از محصولات آرایشی دارید که به طور خاص لک و تغییر رنگ را هدف قرار می‌دهند، نباید فراموش کنید که بدون در نظر گرفتن ترجیحات لوازم آرایشی، مرطوب کردن بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما است.

انعطاف پذیری بهتر در برابر اشعه ماورا بنفش و سموم

یک مرطوب کننده خوب می‌تواند سد چربی روی پوست را ترمیم و از آن محافظت کند. در نتیجه پوست از سموم، آلاینده‌ها و سایر نیروهای مضر محیط دور مانده و از آسیب رساندن به سلول‌های زنده زیر آن جلوگیری می‌شود.

مرطوب‌کننده‌های انسدادی در ایجاد مانع بر روی سطح پوست، فوق‌العاده هستند. شاید محبوب‌ترین موارد میان آنها، آن دست محصولاتی هستند که حاوی اسید هیالورونیک، گلیسیرین و روغن معدنی خواهند بود.

اشاره کردیم که بسیاری از مرطوب کننده‌های موجود در بازار امروزه دارای SPF برای محافظت بیشتر از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV در تابستان و همچنین در زمستان هستند.

حتی می‌توانید محصولاتی را پیدا کنید که ترکیبی از مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌های معمولی بوده و می‌توانند مکمل شگفت‌انگیزی برای روتین صبحگاهی شما باشند.

معایب استفاده از کرم مرطوب کننده

یک جنبه از بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می‌تواند در آشنایی با معایب استفاده از مرطوب کننده‌ها خلاصه شود. این موارد زمانی مورد توجه هستند که استفاده بیش از حد مرطوب کننده‌ها را در نظر بگیریم.

مرطوب کننده‌ها باعث کدر شدن پوست می‌شوند

پوست ما یک چرخه طبیعی بازسازی را طی می‌کند که در آن سلول‌های مرده پوست ریخته می‌شوند تا با سلول‌های جدیدتر از لایه‌های عمیق‌تر جایگزین شوند.

همچنین بخوانید:  نشانه های اولیه باهوش بودن نوزاد و کودکان

 

با این حال، هنگامی که ما پوست را بیش از حد مرطوب می‌کنیم، در واقع این بازسازی را به تاخیر می‌اندازیم. مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند پوست را برای مدت کوتاهی براق و صاف کنند و مطمئنا استفاده از آن احساس درخشندگی به پوست می‌دهد؛ اما کاری که ما در واقع انجام می‌دهیم کمک به حفظ سلول‌های مرده و قدیمی پوست است.

برخی مرطوب کننده‌ها باعث ایجاد حساسیت می‌شوند

استفاده بیش از حد مرطوب کننده، عملکرد محافظتی پوست را مختل می‌کند. پوست عضو مهمی است که با استفاده از تعادل آب، لیپیدها و پروتئین‌ها در برابر اشعه UV، گرما، سموم و غیره محافظت می‌شود.

لوسیون‌های مرطوب کننده (که بر پایه آب هستند)، یا کرم‌ها و روغن‌ها (بر پایه چربی)، می‌توانند این مجموعه آب/لیپید/پروتئین را مختل کنند.

در نتیجه یک لایه بیش از حد اشباع شده روی پوست قرار می‌گیرد که به عنوان یک مانع موثر عمل نخواهد کرد. به طوری که پوست بعد از شستشو سفت و حساس می‌شود.

گاهی مرطوب کننده‌ها باعث خشکی پوست می‌شوند

لازم است در بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده به این نکته نیز اشاره کنیم که گاهی مرطوب کردن اثرات نامطلوب بیشتری دارد؛ زیرا آب و لیپیدهای موجود در مرطوب کننده‌ها مکانیسم بازخورد زیستی منفی دارند. آنها باعث می‌شوند پوست کمتر بتواند خود را هیدراته کند؛ بنابراین به مرور زمان خشک می‌شود.

 

با استفاده بیش از حد این محصولات، شاهد کاهش فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی (NMF مواد شیمیایی طبیعی در پوست که آب را از جو جذب می‌کنند) و گلیکوزامینوگلیکان‌ها (GAGs) خواهیم بود.

مرطوب کننده‌ها باعث تشدید چربی پوست می‌شوند

بسیاری از ما از سبوم (روغن) بیش از حد روی پوست رنج می‌بریم که یک عامل التهابی است. آکنه و روزاسه دو بیماری کلاسیک مرتبط با روغن اضافی پوست هستند که هر دو بعد از شروع بلوغ با تولید سبوم اتفاق می‌افتند.

کرم‌های مرطوب کننده می‌توانند این شرایط را تشدید کنند، باعث بروز ظاهر چرب پوست و بدتر شدن وضعیت منافذ پوست شوند.

مرطوب کننده‌ها پوست شما را پیر می‌کنند

متخصصان زیبایی پوست مشاهده کرده‌اند که استفاده خارج از تناسب محصولات برای مرطوب کردن زیاد از حد به صورت روزانه در یک دوره طولانی، می‌تواند پوست را پیر کند.

زیرا همان سلول‌های فیبروبلاست که GAG (مرطوب کننده پوست) تولید می‌کنند، کلاژن و الاستین هم می‌سازند. اگر عملکرد این سلول‌های فیبروبلاست را کند کنیم با کاهش تولید کلاژن و الاستین روبرو می‌شویم.

کرم مرطوب کننده برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به مواردی که تاکنون در مورد تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده گفته‌ایم، حتما متوجه شده‌اید که استفاده متناسب از این محصولات می‌تواند مزایای ذکر شده را به همراه داشته باشد.

 

تنها با استفاده به اندازه این مواد است که می‌توان گفت استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان‌ها برای همه افراد، مفید است.

توجه داشته باید که استفاده از این محصولات به صورت تک، اثرگذاری زیادی ندارد. مهم است که با لایه برداری ملایم و استفاده بهینه از این محصولات ترمیم پوست خود را جدی بگیرید.

استفاده از سرم آنتی اکسیدان و SPF نیز باعث راحتی بعد از شستشو می‌شود. همچنین اگر عادت به استفاده بیش از اندازه مرطوب کننده دارید، می‌توانید به تدریج مقدار آن را کاهش دهید.

اگر از کرم‌های سنگین استفاده می‌کنید، سعی کنید لوسیون سبک‌تر را جایگزین کنید. اگر روزانه بیش از دو بار مرطوب کننده استفاده می‌کنید، حتما با عوارض ذکر شده؛ مانند آکنه زیاد و چربی پوست مواجه می‌شوید. پس با کنترل این امر و توجه به فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان رژیم زیبایی خاص خود را برنامه ریزی کنید.

بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

تا به اینجا در مورد فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان صحبت شد، اما می‌توانیم در یک دید کلی این تفاوت‌ها را دوباره بررسی کنیم تا نتیجه سخن را بهتر درک کنید.

 

تفاوت اصلی بین آبرسان پوست و مرطوب کننده این است که آبرسان رطوبت لازم را به پوست می‌دهد در حالی که مرطوب کردن به پوست کمک می‌کند رطوبت خود را حفظ کند.

شاید در وهله اول تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده واضح نباشد؛ اما در مراقبت از پوست، این دو محصول کمی متفاوت هستند.

آبرسانی و مرطوب کنندگی دو سیستم مراقبت از پوست مهم در صورت داشتن پوست کم آب یا خشک هستند. اما آبرسانی برای افرادی که پوست کم آب دارند لازم است، در حالی که مرطوب کردن برای افرادی که پوست خشک دارند توصیه می‌شود.

همچنین یکی از راه‌های موثر برای افزایش هیدراتاسیون، به نوشیدن آب بستگی دارد. در کنار این موضوع است که استفاده از مواد مراقبتی می‌تواند مفید باشد. برای این کار می‌توانید از عناصر طبیعی مانند جو دوسر، عسل و آلوئه نیز استفاده کنید.

اما برای مرطوب کردن پوست، بهتر است به دنبال مواد نرم کننده باشید. نرم کننده‌ها به کاهش از دست دادن آب کمک کرده و پوست را صاف و نرم می‌کنند.

هنگام انتخاب یک مرطوب کننده برای پوست خود، مهم است که نوع پوست را بشناسید. اگر پوست چربی دارید، مرطوب کننده شما نباید این چربی را بیشتر کند.

فراموش نکنید برخی از این محصولات ممکن است آکنه را بدتر کنند. اگر پوست شما مستعد جوش زدن و آکنه است، روی برچسب به دنبال کلمه «غیر کومدوژنیک» (باعث باز شدن منافذ پوستی نمی‌شود) باشید.

با تکیه بر تمام اطلاعات مرور شده، می‌توانیم تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را در جدول زیر قرار دهیم.

جدول تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

مرطوب کننده آبرسان
مرطوب کردن به معنای حفظ میزان رطوبت در پوست است آبرسانی به معنای تامین آب برای پوست و کمک به ارتقا سطح آن است
معمولا بعد از شستشوی صورت بعد از حمام و استخر توصیه می‌شود به طور معمول در روند تکمیل مراحل آبرسانی پوست مورد توجه است
برای افرادی که پوست خشک دارند ضروری است برای افرادی که پوست کم آب دارند ضروری است
کرم‌های مرطوب کننده غلیظ هستند و روی سطح پوست می‌مانند کرم‌های آبرسان سبک هستند و در عمق پوست فرو می‌روند

کلام آخر

با توجه به هرآنچه که در متن گفته شد تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان را بهتر درک خواهید کرد. پس مهم است که زمان خرید این نوع محصولات ابتدا نیازسنجی لازم را انجام دهید.

اگر پوست شما به شدت خشک است به یک مرطوب کننده نیاز دارید. اگر گمان می‌کنید که باید آبرسانی مناسب را دریافت کند، محصولات مناسب همین نیاز را خریداری کنید.

فراموش نکنید که استفاده بیش از اندازه هر دو محصول برای پوست مناسب نیست؛ اما عوارض مرطوب کننده‌ها بیشتر از آبرسان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که گمان می‌کنید نکته‌ای در راهنمای تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده از قلم افتاده آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

تفاوت اصلی آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها در چیست؟

همان طور که در متن اشاره کردیم، آبرسان‌ها رطوبت لازم را به پوست القا می‌کنند در حالی که مرطوب کننده‌ها با هدف حفظ رطوبت موجود در پوست تهیه و تولید می‌شوند.

شباهت میان مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها در چیست؟

هم آبرسان و هم مرطوب کننده به حفظ شادابی پوست کمک می‌کند. همچنین در جلوگیری از کدر شدن، سفت بودن و پوسته پوسته شدن پوست ما موثر هستند.

کدامیک از این محصولات برای پوست چرب مناسب هستند؟

مانند پوست‌های مستعد لک، پوست‌های چرب نیز بهتر است با یک محصول مرطوب کننده و آبرسان سبک هماهنگ شوند. زیرا این محصولات تقریبا بدون چربی بوده و می‌تواند به تعادل پوست کمک کنند.

 

منبع : idehalmag.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا