تغذیه سالم

خواص قرص جینسینگ برای چاقی

Rate this post

قرص جینسینگ برای چاقی موثر است یا لاغری و کاهش وزن؟ جینسینگ یا جنسینگ و یا Ginseng (جینسنگ)، یکی از گیاهان داروییِ پرطرفدار ایرانی است که همه آن را به‌عنوان اکسیر نیروبخش و داروی حافظه می‌شناسند، اما خواص استفاده از جینسینگ فقط به همین موارد محدود نمی‌شود و فواید بسیار زیادی دارد.

در این مطلب از سبزینه راه ابتدا کاملاً با جینسینگ آشنا می‌شویم؛ سپس به سراغ خواص و مضرات آن و مصرف قرص جینسینگ برای چاقی یا لاغری می‌رویم. در نهایت هم نحوه مصرف آن را به شما آموزش خواهیم داد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

جینسینگ چیست؟

پیش از توضیح درباره قرص جینسینگ برای چاقی یا کاهش وزن، اول از همه به سراغ اسم این گیاه می‌رویم تا ببینیم که چرا چنین نام عجیب و غریبی دارد. جینسینگ اسمی انگلیسی است که از واژه رِنشِن (رِن به معنی مرد و شِن به معنی ریشه) گرفته شده است. در واقع اشاره به شکل ریشه‌های این گیاه دارد که دو شاخه است و شبیه پاهای یک آدمیزاد است!

بومیان چینی این واژه را به معنای آدم‌نما می‌دانند؛ زیرا که شکل ظاهری این گیاه شبیه یک انسان است. در حقیقت جنسینگ، یک ریشه گیاهی است که به‌عنوان درمان‌کننده و شفادهنده همه بیماری‌ها معروف است.

تاریخچه جینسینگ

پیش از پرداختن به موضوع قرص جینسینگ برای چاقی ابتدا سراغ تاریخچه این گیاه می‌رویم. در حدود ۵۰۰۰ سال پیش، برای اولین بار گیاه جینسینگ در کوهستان‌های شمالیِ چین (مانچوریا) یافت شد؛‌ مردم چین از این ریشه به‌عنوان غذا استفاده می‌کردند. بعد از آن فردی به نام شِنونگ دریافت که این ریشه غذا نبوده و خواص درمانیِ بسیاری دارد.

زمان زیادی نگذشت که این گیاه فوق‌العاده، در چین به شهرت فراوانی رسید و پادشاهان چینی به آن علاقه‌مند شدند. به قدری این گیاه بین پادشاهان و فرمانروایان چینی محبوب شد که حاضر بودند برای خرید این گیاه، هم‌وزن آن طلا بدهند.

پادشاه شانتجی جزء اولین فرمانروایانی بود که به ارزش زیاد این ریشه جادویی پی برد؛ به همین خاطر ۳۰۰۰ نفر از سربازنش را با پای پیاده به کوهستان‌های شمالیِ چین فرستاد تا با جینسینگ به امپراطوری بازگردند. پادشاه دستور داد هر سربازی که دست‌ِخالی به خانه بازگردد بدون‌ِشک اعدام خواهد شد.

گیاه جنسینگ

انواع جینسینگ کدام است؟

این گیاه انواع مختلفی دارد، اما محبوب‌ترین آن‌ها جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) است.

همچنین بخوانید:  برنامه غذایی برای کات عضلات

انواع مختلف ریشه جینسینگ قرن‌ها به عنوان درمان در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت. جینسنگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن بر بدن متفاوت هستند. اعتقاد بر این است که جینسنگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش‌بخش عمل می‌کند، در حالی که انواع آسیایی جینسنیگ دارای اثر نیرو بخشی هستند.

جینسنگ حاوی دو ترکیب مهم است: جینسنوزیدها و گینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر برای بهبود سلامتی هستند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خواص قرص جینسینگ

در اینجا در کنار توضیح قرص جینسینگ برای چاقی و لاغری به فواید و خواص این گیاه می‌پردازیم. جنسینگ با ظاهر عجیبش دارای فواید بسیاری است. در این قسمت به خواص این گیاه معجزه‌گر می‌پردازیم.

1. ضدالتهاب قوی

این گیاه دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدانِ طبیعی بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. تحقیقاتی روی این ریشه فوق‌العاده صورت گرفت و نتیجه نشان داد که عصاره آن دارای ترکیباتی است که نه‌تنها جلوی بروز التهاب را می‌گیرد، بلکه ظرفیت آنتی‌اکسیدان سلولی را نیز بالا می‌برد. در نتیجه مصرف آن برای اگزما فوق‌العاده است و التهاب ناشی از این بیماری را به سرعت درمان می‌کند.

2. بهبود عملکرد ذهنی

قرص جنسینگ باعث بهبود عملکردهای ذهنی مانند حافظه و رفتار خواهد شد. ترکیبات موجود در ریشه این گیاه، مثل Ginsenoside (جینسینوساید) و ویتامین K می‌تواند از شما در برابر آسیب‌های مغزیِ ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

برطبق مطالعه‌ای که در همین مورد بر روی ۳۰ نفر صورت گرفت، شرکت‌کنندگان بعد از ۴ هفته مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم جینسینگ آسیایی، عملکرد ذهنی‌شان تا حد قابل توجهی بهتر شد. حتی نتیجه بعضی از مطالعات، نشان داد که محاسبات ریاضیِ خیلی از افراد بعد از مصرف این گیاه بهتر شد و خونسردیِ بیشتری در حین انجام فعالیت‌های ذهنی دارند.

خواص قرص جینسینگ

3. بهبود نعوظ مردان

یکی از فواید دیگر قرص جنسینگ که بسیاری از مردان به دنبال آن هستند درمان مشکل نعوظ و زودانزالی است. ترکیبات موجود در این گیاه از استرس اکسیداتیو (حمله‌های بیولوژیک به ارگانیسم بدن) در رگ‌های خونی جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا افراد در حین رابطه جنسی عملکرد بهتری داشته باشند. از طرفی باعث افزایش تولید اسیدنیتریک در عضلات می‌شود و جریانِ خون در اندام جنسیِ مردان را افزایش خواهد داد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

بدون‌ِشک قرص جینسینگ، سیستم ایمنی بدن شما را قوی‌تر از قبل خواهد کرد. مطالعاتی در این زمینه بر روی افراد و بیماران سرطانی بعد از عمل صورت گرفت که در آن ۳۹ نفر از افرادی‌ که در دوره ریکاوری بعد از عمل جراحی (سرطان معده) طی مدت دو سال با ۴۰۰,۵ میلی‌گرم جینسینگ تحت درمان قرار گرفته بودند؛ این افراد بعد از دو سال، بازگشت علائم‌شان کاهش یافت و سیستم ایمنی‌شان تا حد زیادی تقویت شد.

5. مقابله با سرطان

قرص جینسینگ می‌تواند در مقابله و جلوگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها به کمک‌تان بیاید. خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانیِ آن بهترین سپر دفاعی در برابر انواع سرطان خواهد بود.

چرخه سلولی به نحوی است که سلول‌ها رشد نموده و شروع به تقسیم‌شدن می‌کنند. شما با مصرف منظم این گیاه می‌توانید از تقسیم و رشد غیرطبیعیِ سلول‌ها جلوگیری کنید و در نتیجه از سرطان در امان باشید.

همچنین بخوانید:  خواص هویج زرد

6. افزایش انرژی و مبارزه با خستگی

با مصرف جینسینگ دیگر کمتر حس خستگی به‌سراغ‌تان می‌آید و در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت. ریشه این گیاه دارای ترکیباتی مثل پلی‌ساکاریدها و الیگوپپتیدها است. این ترکیبات، استرس اکسیداتیو بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا دیرتر خسته شوید و در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

در تحقیقی که بر روی ۳۶۴ نفر از افراد نجات‌یافته از سرطان صورت گرفت، آن‌ها بعد از ۸ هفته مصرف ۲۰۰۰ میلی‌گرم از این ریشه دیگر احساس خستگی و بی‌حالیِ کمتری نسبت به گذشته داشتند.

7. لاغری و کاهش وزن

اگر قصدتان از خرید قرص جینسینگ، لاغرشدن است، باید دقت کنید که حتماً جنسینگ آسیایی یا کره‌ای خریداری کنید؛ زیرا این نوع روی سوخت‌وساز کربوهیدرات تأثیر مستقیم می‌گذارد و علاوه‌بر آن اشتهای‌تان را کمتر خواهد کرد.

اگر مشکل یا بیماریِ خاصی ندارید، می‌توانید ۵ یا ۶ تکه ریشه این گیاه را داخل آب داغ بریزید و با آن چای تهیه کنید. پودر آن را هم می‌توانید به سالادها و غذاهای‌تان اضافه کنید. اگر همراه با مصرف این ماده، ورزش هم بکنید؛ زودتر و بهتر به نتیجه دلخواه‌تان خواهید رسید.

 

8. افزایش و بهبود اسپرم

یکی دیگر از فواید این گیاه فوق‌العاده، افزایش میزان اسپرم و بالا رفتنِ کیفیت آن است. مطالعات بسیار زیادی روی تأثیر این گیاه بر باروری مردان صورت گرفت که همگی تأثیرگذاریِ این ریشه جادویی روی اسپرم مردان را تأیید می‌کند.

در طی این مطالعات، مردان پس از ۱۲ هفته مصرف منظم و روزانه ۱٫۵ گرم از جینسینگ آسیایی یا آمریکایی، شاهد افزایش و بهبود کیفیت اسپرم و احتمال باروری‌شان بودند.

9. کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی

یکی دیگر از فواید جینسینگ که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازان از آن بهره می‌برند، خاصیت ضدخستگی و ریکاوری سریع‌تر با مصرف این ریشه در قبل و بعد از فعالیت ورزشی است.

دقت کنید که اگر به دنبال انرژیِ بیشتر در حین ورزش هستید، باید از جینسینگ آمریکایی قبل از ورزش استفاده کنید. اگر هم دنبال ریکاوری و بدن‌درد کمتر بعد از ورزش هستید، بهتر است به سراغ جینسینگ آسیایی بروید.

آیا جینسینگ چاق کننده است؟

اگر جینسینگ را به طور صحیح استفاده کنید، تاثیر زیادی در اضافه وزن و چاقی شما ندارد. اما اگر آن را همراه با آبمیوه و ترکیبات دیگر مصرف کنید، ممکن است که باعث افزایش وزن شما شود. در واقع پودر یا قرص جینسینگ تاثیر مستقیمی بر وزن شما ندارد.

از طرفی مواد مغذی موجود در جینسینگ باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شود. ممکن است این مورد باعث افزایش اشتهای شما و در نتیجه افزایش وزن‌تان نیز بشود.

مصرف جینسینگ

همان‌طور که گفتیم مقدار و نحوه صحیح مصرف این ماده بسیار مهم است و روی نتیجه تاثیر زیادی دارد. اکنون همه چیز را درباره مصرف جینسینگ خواهیم گفت.

چه مقدار جینسینگ مصرف کنیم؟

تعیینِ مقدار مصرف این ریشه شفابخش بستگی به نوع و کیفیت آن دارد. در نتیجه همیشه سعی کنید از شرکت یا فروشگاه‌های معتبر‌ گیاهان دارویی اقدام به خرید قرص جینسینگ کنید. بسیاری از عطاری‌ها و فروشگاه‌های گیاهان دارویی پیشنهاد می‌کنند که ۱ تا ۳ گرم از این ریشه معجزه‌آسا را مصرف کنید.

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی نوردیک را بهتر بشناسید!

میزان مصرف شما بستگی به شرایط و نیاز شما دارد. به طور کلی، دوزهای روزانه 1-2 گرم ریشه جینسنگ خام یا 200-400 میلی‌گرم از این عصاره پیشنهاد می‌شود. بهتر است با دوزهای پایین شروع کنید و با گذشت زمان آن را افزایش دهید.

طریقه مصرف پودر جینسینگ

خوشبختانه اضافه کردنِ جینسینگ به رژیم غذایی آسان است. ریشه جینسینگ را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. می‌توانید آن را خام بخورید یا این گیاه را بخارپز کنید تا نرم شود.

همچنین می‌توانید چای آن را بنوشید. برای انجام این کار، کافی است آب را جوش بیاورید و سپس چند دقیقه صبر کنید آب کمی خنک شود (از حالت جوش خارج شود) و بعد پودر جینسینگ یا ریشه آن را به آب اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد. بسیار مهم است که اگر دمنوش آن را می‌نوشید فقط به آب داغ اضافه شود و دم شود و جوشانده نشود؛ چراکه جوشاندن این گیاه ماده‌ای سمی تولید می‌کند و خطرناک است.

خلاصه امکان مصرف این گیاه، هم به‌صورت خام ممکن است؛ هم می‌توانید آن را بنوشید یا به غذاهای مختلف مثل سوپ اضافه‌اش کنید. همچنین می‌توان آن را به صورت پودر، کپسول یا روغن مصرف کرد.

مصرف قرص و پودر جنسینگ

زمان مصرف قرص جینسینگ

پیشنهاد می‌کنیم به دنبال عصاره جینسنگ استاندارد باشید که حاوی 2 تا 3 درصد کل جینسنوزیدها باشد و قبل از غذا برای افزایش جذب و دریافت مزایای کامل، قرص جینسینگ را مصرف کنید.

اگر قرص جینسینگ برای چاقی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما در طول روز از وعده‌های کربوهیدراتی و پروتئینی زیاد استفاده کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

مصرف جنسینگ برای چه کسانی ممنوع است؟

مصرف این گیاه و قرص جینسینگ به منظور چاقی یا کم کردن وزن برای برخی افراد از جمله زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان منع مصرف دارد.

همچنین مصرف آن به بیماران سرطانی، افرادی که دچار چاقی مفرط، مشکلات عصبی، بی‌خوابی، فشار خون بالا هستند نیز به هیچ‌جه توصیه نمی‌شود.

عوارض پودر جینسینگ برای چاقی

در توضیح تیتر پایانیِ موضوع قرص جینسینگ برای چاقی به عوارض آن برای چاقی می‌پردازیم. مصرف این ریشه عارضه شدیدی به همراه ندارد و فقط در بعضی از افراد همانند محرک عمل می‌کند و باعث ایجاد حس اضطراب و بی‌خوابی می‌شود.

اگر در مصرف قرص جینسینگ زیاده‌روی کنید، ممکن است که سردرد، سرگیجه و یا دل‌درد به سراغ‌تان بیاید. مصرف منظم این گیاه برای خانم‌ها نیز ممکن است آن‌ها را دچار اختلالات قاعدگی کند و علائم افراد دارای حساسیت را افزایش دهد.

مصرف جینسینگ همراه با کافئین تداخل دارد و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. همچنین به دلیل بالا رفتنِ سطح قند خون با داروهای ضدافسردگی تداخل دارد.

سوالات متداول

پودر جینسینگ چندروزه چاق میکنه؟

قرص جینسینگ با رفع مشکلات گوارشی و افزایش اشتها می‌تواند در مدت کوتاهی، روی افزایش وزن شما تاثیر بگذارد.

قرص جینسینگ برای چاقی صورت خوبه؟

وقتی همه جای بدن، چاق شود؛ صورت هم چاق‌تر می‌شود؛ جینسینگ با افزایش اشتهای‌تان، ممکن است به طور کلی شما را چاق‌تر کند.

سخن پایانی

قرص جینسینگ برای چاقی موثر است؟ جنسینگ یا جینسینگ یک گیاه تاریخی و باستانی است که از گذشته‌های دور برای موارد مختلف، استفاده می‌شده است. در این مطلب به خواص قرص جینسینگ برای چاقی پرداختیم و از فواید، عوارض و نحوه مصرف آن برای لاغری و اهداف دیگر گفتیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا