طب سنتی

خوراکی های خطرناک در دوران بارداری

Rate this post

استفاده اشتباه از گیاهان دارویی و سایر مواد خوراکی در برخی موارد از جمله زمان بارداری می توانند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. یکی از مهمترین آسیب هایی که استفاده از داروهای گیاهی بدون مشورت متخصص طب سنتی می تواند در دوران بارداری برای مادر ایجاد کند سقط جنین است. در میان گیاهان مختلف انواعی وجود دارند که می توانند با تحریک رحم و فعل و انفعالات مختلف در بدن موجبات سقط جنین را فراهم کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خوراکی های ممنوع در بارداری :

1- زرشک :

هر گیاهی که شانس انقباض عضلات مختلف بدن را افزایش دهد، می‌تواند باعث سقط جنین شود. زرشک از جمله گیاهانی که به نظر می‌رسد سقط جنین را افزایش می‌دهند. زرشک یکی از مواردی است که ابن سینا برای آن اثرات سقط ‌آور قائل شده و تحقیقات نشان می‌دهد یکی از آلکالوئیدهای اصلی میوه‌ زرشک، می‌تواند موجب انقباضات عضلانی صاف رحم شده و افزایش انقباض می‌تواند منجر به سقط شود.

2- زعفران :

یکی از معروفترین گیاهان دارویی است که منجر به سقط جنین می شود. باید دقت کرد که زعفران نیز در مقادیر بالا خاصیت سمی دارد وباعث انقباض عضلات میشود

3- سنبل ختایی :

 سنبل ختایی قاعده اور، شل کننده عضلات و افزایش انقباضات رحم کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:  تغذیه بارداری در طب سنتی را کامل بیاموزید!

4- تخم شوید :

از قدیم در بین زنان ایرانی برای سقط جنین شناخته می شده و این اثر احتمالا به دلیل تحریک هورمون‌هایی که منجر به شروع دوره های قاعدگی و حرکات انقباضی رحم می‌شوند.

5- کرفس :

ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می‌تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی‌های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

6- گلپر :

یکی از گیاهانی است که برای درمان بیماری‌های گوارشی به خصوص نفخ استفاده می‌شود. گلپر، هضم ‌کننده‌ غذا و تقویت‌ کننده‌ معده است. مصرف بیش از دو گرم گلپر در روز، در دوران بارداری به خصوص سه ماهه‌ اول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا باعث سقط جنین خواهد شد.

7- پونه :

از گیاهان موثر برای سقط جنین است. خیلی از خانم‌های باردار وقتی در این دوران دچار سرماخوردگی می‌شوند به درمان‌های گیاهی از جمله استفاده از پونه روی می‌آورند، در حالی که استفاده از آن در مقدار زیاد سقط ‌آور است.

8- آویشن :

این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و بسیار قاعده اور و سقط کننده میباشد.

9- کافئین :

مقدار زیاد کافئین در روز (از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی ‌‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌  جنین همراه است. در این دوران از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید، به‌ ویژه در سه ماهه‌ اول بارداری که خطر سقط‌ جنین بیشتر است.

10- پنیر نرم :

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید، زیرا ممکن است پاستوریزه نبوده و  آلوده به لیتریا باشند (باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود) پنیرهای نرم به این دلیل خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فرآوری، باکتری‌های‌شان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه‌ اول بارداری اتفاق بیفتد، ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.

همچنین بخوانید:  بهترین صابون های طبیعی مناسب پوست

11- گوشت :

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنید، زیرا محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین  دلیل گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتما انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به تاکسوپلاسما باشند، انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌‌شود و ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی جنین شود.

12- ماهی :

جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک نوروتوکسین است که رشد مغز جنین را مختل  می‌کند. ماهی‌هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه‌ شما قرار گیرند، ماهی‌‌هایی مثل کوسه، شمشیر ‌ماهی و شاه‌ ماهی خال ‌مخالی، اما اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند، این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. به عنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می‌آید که در طول بارداری نیاز دارید.

13- تخم‌ مرغ :

هیچکس نمی‌گوید تخم‌ مرغ که منبعی عالی از پروتئین و مواد مغذی خوبی مثل کولین است، نخورید، اما تخم‌ مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک ‌تر است؛ بنابراین دقت کنید نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید.

نکته 1: همچنین از مصرف سیاهدانه، زیره، دارچین، بابونه، افسنطین، جعفری، غوره، مارچوبه، گل ختمی، رازیانه در دوران بارداری پرهیز نمایید.

نکته 2 : فست فودها، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، مواد غذایی مانده، نوشیدنی های الکلی ممکن است در دوران بارداری باعث آسیب رساندن به جنین شوند.

همچنین بخوانید:  معجزه گیاهان برای پیشگیری از آلزایمر

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا