طب سنتی

درمان زانو درد با روش های طب سنتی

Rate this post

زانو يکي از مهم‌ترين و حساس‌ترين مفاصل بدن است و زانو درد از شايع‌ترين شکايات افرادي است که به کلينيک‌هاي درد مراجعه مي‌کنند.‌ اين ناراحتي ممکن است در هر فردي از سالخورده، تا ميانسال و کودک ديده ‌شود؛ البته زنان بيش از مردان مستعد ابتلا به اين مشکل هستند.‌ ناحيه‌ درد زانو متغير است. منشا درد زانو مي‌تواند از هر يک از استخوان‌هايي که در زانو به هم مي‌رسند (‌استخوان ران، درشت ني و نازک ني)‌، کشک زانو،‌ رباط‌ ها يا غضروف‌ها باشد. درد ممکن است منطقه‌اي باشد يا در کل زانو پخش شود. شدت درد نيز از کم تا بسيار شديد تغيير مي‌کند. زانو درد بر حسب سن و شرايط فرد، علل مختلف و متفاوتي دارد که از شايع‌ترين آن مي‌توان به اين موارد اشاره کرد :

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ساييدگي زانو (آرتروز يا استيو‌آرتريت) که در آن غضروف مفصل ممکن است تخريب شده يا از بين رفته باشد، التهاب مفصل (آرتريت) که نوعي روماتيسم مفصل است و درد از علايم مشخصه‌ آن است، نرمي غضروف کشکک، آسيب‌هاي تاندون يا رباط ‌هاي اطراف زانو، آسيب يا پارگي مينيسک زانو، آسيب‌هاي ورزشي و ضربه، ضعف استخوان‌بندي يا فرسودگي ناشي از کهولت، شکستگي، جراحات عضلاني يا غضروفي، دررفتگي زانو‌، آرتروز، لوپوس و بيماري‌هاي مزمن ديگر.

با توصیه های زیر مي‌توانيد درد زانو را کاهش دهيد. اين درمان‌ها بيشتر براي دردهاي متوسط مناسب است که در اثر زياد کار کشيدن از زانو، کم تحرکي آن يا بکارگيري نامناسب ايجاد مي‌شود.‌

همچنین بخوانید:  درمان موثر میخچه و زگیل با پماد گیاهی ادیب

 

1- کاهش وزن روشی بسیار مناسب برای کاستن از فشار بر روی مفصل زانو بوده و احتمال صدمات به غضروف، تاندون و رباط‌ هاي زانو را کاهش مي‌دهد.

2- شنا يا راه رفتن در آب از ورزش‌هاي مفيد در کاهش درد زانوست و برعکس، ورزش‌هايي مانند فوتبال، تنيس، بدمينتون و بسکتبال باعث تشديد مشکلات و بيشترشدن زانو درد خواهد شد.

3- روغن (پماد) عرق النسا محصولی گیاهی از طب سنتی برای ماساژ و درمان انواع دردهای مفصلی، آرتروز، زانو درد، روماتیسم و گرفتگی های عضلانی می باشد.

4- پرهيز از سرپا ايستادن طولانی مدت، پرهيز از دو زانو و چهار زانو نشستن از ديگر توصيه‌هاي بسيار مفيد و گاهي ضروري است. اگر مجبور هستيد براي طولاني مدت سرپا بايستيد مثلا هنگام ظرف شستن، توصيه مي‌شود زيرپايي به طول حدود ۲۰ سانتي‌متر زير يکي از پاهاي خود قرار دهيد.

5- پياده‌روي با کفش مناسب روي سطح صاف به مدت نيم ساعت در روز توصيه مي‌شود. کوهنوردي، بالا رفتن يا پايين آمدن از پله‌ و پياده‌روي در سراشيبي يا سر بالايي مضر است.

6- دمنوش انرژی مرهم محصولی ترکیبی از گیاهان دارویی طب سنتی بوده و به افزایش جریان خون در بدن کمک کرده و از درد زانو و مفاصل می کاهد.

7- مصرف کلسيم و ويتامين به ويژه برای خانم‌ ها پس از سن يائسگي توصیه می شود. روزانه حداقل نيم ساعت آفتاب گرفته شود برای جلوگيري از پوکي استخوان و کاهش درد بسیار موثر می باشد.

8- طب سوزني می تواند در کاهش درد و التهاب مفصل زانو بدون ایجاد عوارض جانبی، جايگزين مناسب داروهاي مسکن يا کورتون‌ها با عوارض جانبي فراوان شود.

همچنین بخوانید:  اثر کافئین بر روی سلامتی بدن

9- ماساژ روزانه با روغن های گیاهی طب سنتی بخصوص روغن سیاه دانه، زنجبیل، دارچین، بادام شیرین و  یا اسپند برای کاهش درد زانو ومفاصل بار موثر می باشد.

10- يخ درماني يکي از بهترين درمان‌ها براي رفع التهاب زانو است. بين يخ و پوست، يک حوله يا پارچه قرار دهيد تا از سرد شدن شديد پوست جلوگيري کند. حدود ۲۰ دقيقه يخ (به همراه پارچه) را روي زانو قرار دهيد و سپس آن را برداريد. ۵ دقيقه صبر کنيد و بعد دوباره تکرار کنيد. اين کار را به مدت يک ساعت انجام دهيد.

11- بستن زانو بعد از ماساژ براي جلوگيري از تجمع زيادي مايع مفصلي مفيد است. پانسمان را محکم کنيد اما نه به آن اندازه که جلوي گردش خون را بگيرد.

12- پودر دارچين و عسل را با هم مخلوط کرده، روي زانوي خود بماليد و هنگامي که زانو گرم شد، آن را از روي زانو برداريد.

13- مصرف پودر کامل سنجد شامل پوست و گوشت و هسته برای پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش درد های زانو و آرتروز مفاصل بسیار موثر می باشد.

14- تخم شنبليله آغشته به روغن تخم خردل درمان موثري براي درد زانو است. آن را روي زانوي خود بماليد و کمي صبر کنيد تا خشک شود. اين مرهم، زانو را گرم کرده، جريان خون را به آن افزايش مي‌دهد و مفصل را نرم و غضروف را سالم مي‌کند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا