زیبایی

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

Rate this post

ممکن است قبلاً با عناوین ناخوشایندی به نام سلولیت آشنا شده باشید. اصطلاحاتی که سلولیت را توصیف می‌کنند شامل “گودی‌ها”، “برآمدگی‌ها”، “ناهنجاری‌ها”، “آسیب تگرگی”، “پوست پرتقال” و احتمالاً رایج‌ترین اصطلاح “پنیر دلمه شده” است.
مطمئناً این عناوین هیچ تصویر مثبتی را برای ذهن تداعی نمی‌کنند.
اگرچه ممکن است این توصیفات ناخوشایند باشند اما می‌توانند در ارزیابی نسبتاً دقیق ظاهر پوست در طی روند ایجاد سلولیت مؤثر باشند.
سلولیت یا اصطلاح پزشکی آن “لیپودیستروفی ژنیوئید” به معنای اختلالی است که باعث می‌شود در پوست بخش‌هایی از بدن برآمدگی‌هایی ایجاد می‌شود. روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی ، گزینه‌ای ایمن و غیرتهاجمی برای درمان مؤثر ظاهر سلولیت است. این شیوه درمان برای دستیابی به نتایج واقعی و قابل توجه، به لحاظ پزشکی اثبات شده و سودمند است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

سلولیت و راه‌های درمان آن

سلولیت و راه‌های درمان آن

با افزایش سن، سلولیت بروز می‌کند و علت ایجاد آن تا حدودی به‌دلیل کاهش تولید کلاژن و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست است. زمانی که سطح کلاژن پایین می‌آید، بافت‌های داخلی کلاژن هم ضعیف می‌شوند.
در واقع، سلولیت در نتیجه بزرگ‌شدن سلول‌های چربی که در زیر پوست قرار دارند به وجود می‌آید. زمانی که سلول‌های چربی بزرگ‌تر شده و در زیرپوست جمع می‌شوند، پوست شروع به برآمده شدن به سمت بیرون می‌کند، به همین دلیل پوست آن قسمت دچار اثر برآمدگی و فرورفتگی می‌شود.
سلول‌های چربی که بزرگ شده‌اند جریان خون را نیز مسدود و محدود می‌کنند و نه‌تنها مشکلات گردش خون را ایجاد می‌کنند بلکه باعث می‌شوند سلول‌های چربی به شکل خوشه‌های بیشتری نیز در زیرپوست تشکیل شوند. ازآنجا که معمولاً لایه بیرونی پوست به‌دلیل افزایش سن و چربی، شروع به نازک‌ترشدن می‌کند، تکثیر سلول‌ها به شکل خوشه‌ای ادامه می‌یابند و نتیجه آن یک بار دیگر ایجاد ظاهر نامطلوب، برآمدگی و فرورفتگی خواهد بود.
درصورتی‌که در بدن شما سلولیت ایجاد شود، سه ویژگی متمایز وجود دارد که شما را متوجه آن خواهند کرد:

  •  درصورتی‌که هرگونه فشاری به ناحیه آسیب‌دیده وارد شود، پوست به‌طور قابل‌ملاحظه دچار “برآمدگی” می‌شود.
  • هنگام ایستادن، پوست به‌طور قابل‌ملاحظه “برآمده” می‌شود، اما هنگام نشستن یا دراز کشیدن این اتفاق نمی‌افتد.
  • هنگام خوابیدن و ایستادن، پوست به‌طور محسوس “برآمده” می‌شود.

شایع‌ترین نواحی بدن که سلولیت در آن‌ها ایجاد می‌شود شامل شکم، بازوها، پاها، زانوها و باسن می‌شود.
سایر بخش‌های بدن که سلولیت در آن‌ها ایجاد می‌شود هر نقطه از بدن است که کلاژن، الاستین و یا چربی و بافت زیر پوست تجزیه شود. از بین رفتن سلول‌های جوان و ضعیف‌ شدن بافت، نه تنها می‌تواند منجر به ایجاد سلولیت شود بلکه باعث افت زیبایی پوست نیز می‌شود.
ابتلا به سلولیت می‌تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد. هر فردی با هر اندازه، وزن، جنس و سن می‌تواند مبتلا به سلولیت شود. عوامل دیگری مانند سبک زندگی بدون تحرک، بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی و عوامل ژنتیکی وجود دارند که می‌توانند ظهور سلولیت را افزایش دهند.
این باور وجود دارد که طبق آمار بیش از ۸۵ درصد از زنان پس از سن بلوغ سلولیت را تجربه می‌کنند.
این زنان هستند که بیشتر از سلولیت رنج می‌برند زیرا بدن آنها نسبت به بدن عضلانی مردان، دارای چربی بیشتری است. این امر دلیلی بر آن است که چرا فقط درصد کمی از مردان دچار سلولیت می‌شوند.
اگرچه سلولیت می‌تواند در هر سنی به خانم‌ها آسیب برساند، اما با رسیدن به ۴۰ یا ۵۰ سالگی، این وضعیت می‌تواند نسبتاً سخت‌تر شود.
دکتر گریگوری لاترنتا، متخصص در زمینه مراقب‌های پوست و دارای بورد تخصصی، معتقد است: “دست کم ۹۰ درصد از خانم‌ها دچار سلولیت هستند، حتی ممکن است این آمار نزدیک به ۱۰۰درصد باشد.”

همچنین بخوانید:  زردی دندان ها نشانه چیست ؟

ورزش کردن برای از بین بردن سلولیت

راه‌های درمان سلولیت

از آنجاکه ممکن است ایجاد سلولیت موجب ناخشنودی از ظاهر آن و پایین آمدن اعتمادبه‌نفس شما شود، یا باعث شود از سن واقعی خود مسن‌تر به نظر برسید، می‌توان از چندین روش مختلف درمانی برای رفع آن استفاده کرد.

برخی از روش‌های درمان سلولیت شامل موارد زیر است:

  • پوشاندن نواحی آسیب‌دیده
  • ورزش
  • رژیم غذایی
  • بستن باند (با ترکیب گیاهی جلبک دریایی، گِل، قهوه)
  • استفاده از لوسیون‌های بدن، کرم‌های لیفتینگ و نرم‌کننده
  • برنزه کردن پوست
  • ابزار فشرده‌سازی (پوشیدن جوراب‌های مخصوص، فرم دهنده‌های بدن / لاغرکننده‌ها)
  • آب‌رسانی (نوشیدن آب بیشتر برای آب‌رسانی به پوست)
  • ماساژ
  • لیزر، نوردرمانی با اشعه‌های قرمز یا آبی
  • لیپوساکشن

با وجود آنکه برخی از این روش‌ها می‌توانند ظاهر پوست را بهبود ببخشند، اما هیچ‌یک از آنها “درمان قطعی” برای از بین بردن سلولیت نیستند.
مطمئناً ورزش کردن به مدت ۱۵ تا۳۰ دقیقه در روز، نوشیدن مقدار زیادی آب برای مرطوب نگه‌داشتن پوست و استفاده از لوسیون‌های موضعی برای مرطوب نگه‌داشتن لایه بیرونی پوست می‌توانند به زیبایی هر چه بیشتر پوست کمک کنند.
اگرچه، مسئله‌ای که در مورد اکثر این روش‌ها وجود دارد این است که آنها برای کاهش سلولیت در سطوح عمیق سلول‌ها عمل نمی‌کنند.
به عنوان مثال، کرم‌ها، به ویژه آنهایی‌که حاوی رتینول هستند، می‌توانند به حفظ نرمی و صافی پوست کمک کنند، اما به طور معمول به اندازه کافی در عمق پوست جذب نمی‌شوند تا در آن ناحیه عمل کنند. همچنین در حالی که با عمل لیپوساکشن می‌توان توده‌های سخت چربی را از بدن خارج کرد اما کرم‌ها تأثیر چندانی در درمان سلولیت ندارند.
متأسفانه، هیچ‌کدام از این روش‌ها نتایج طولانی‌مدت و چشمگیری برای کاهش یا از بین بردن ظاهر سلولیت ارائه نمی‌دهند.

همچنین بخوانید:  هایفوتراپی ؛ بررسی عوارض، مزایا، هزینه و نحوه عملکرد بر صورت و بدن

روش درمانی شاک‌ویوتراپی در کاهش سلولیت

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

خبر خوب این است که بر اساس مطالعات موردی، به لحاظ پزشکی ثابت شده است که روش درمانی موسوم به شاک‌ویو‌‌تراپی اکستراکورپوریل (ESWT) کاهش و بهبود ظاهر سلولیت را نشان داده است.
شیوه درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در ابتدا برای درمان دردهای مزمن در مفاصل، ماهیچه‌ها و سایر آسیب‌های همراه با درد مورداستفاده قرار می‌گرفت. کسانی که از این آسیب‌های مزمن رنج می‌بردند پس از تنها چند جلسه درمانی با روشESWT، بهبود در حرکت، بهبودی و مدیریت درد را گزارش دادند.
پس از انجام آزمایش‌های بیشتر، شواهد جالبی در خصوص تأثیر و سودمندی این روش درمانی و پیشرفت حقیقی و قابل تأمل در درمان کاهش سلولیت به‌دست آمد.
پس از انجام یک سری از درمان‌ها، نتایج مثبت به‌دست‌آمده از روش درمانی ESWT را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • کاهش ایجاد سلولیت و بهبود ظاهری آن
  • از بین بردن سلول‌های چربی که اندازه‌شان بزرگ شده است
  • بازگرداندن بافت همبند
  • تقویت بافت ماهیچه
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  • افزایش تخلیه لنفاوی (از بین بردن سموم / مواد زائد)
  • بهبود جریان خون
  • افزایش تولید کلاژن
  • کاهش علائم ظاهری یعنی خطوط و زخم‌ها
  • استحکام‌بخشیدن به پوست شل

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی چگونه عمل می‌کند؟

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی که با عناوین گوناگونی از جمله شاک‌ویو‌‌تراپی اکستراکورپوریل (ESWT) و پالس‌اکتیویشن‌تراپی (EPAT) نیز نامیده می‌شود، یک روش درمانی موسوم به بیمار برونی (یعنی بیماری که در بیمارستان بستری نیست اما از آنجا دستور می‌گیرد) است که برای کاهش ظاهر سلولیت استفاده می‌شود.
شاک‌ویو‌‌تراپی به امواج پرانرژی و صوتی اشاره دارد که لرزش‌هایی را ایجاد می‌کنند که روی بافت همبند، سلول‌ها و در نهایت، خود پوست تأثیر مثبت می‌گذارند.
اصطلاح “اکستراکورپوریل” به روشی اشاره دارد که از طریق آن امواج ضربانی از طریق پوست منتقل می‌شوند. در این حالت، امواج از بیرون از طریق پد به داخل پوست منتقل می‌شوند.
در کنار درمان سلولیت، این درمان همچنین به تحریک تولید کلاژن، جوان‌سازی بافت همبند، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و محکم و نرم‌تر شدن پوست کمک می‌کند.
آنچه در واقع در طی فرآیند ESWT اتفاق می‌افتد این است که امواج باعث تجزیه رسوبات چربی (سلولیت) در بافت‌های همبند می‌شوند. زمانی که آسیب‌دیدگی جزئی رخ می‌دهد، بدن به طور خودکار مقداری کلاژن را به ناحیه آسیب‌دیده به‌عنوان ابزاری برای بهبودی می‌رساند.
هنگامی‌که کلاژن به محل آسیب‌دیده می‌رسد و تاندون‌ها و بافت‌ها را ترمیم می‌کند و بهبود می‌بخشد، تاندون‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده با موادی متراکم‌تر، جوان‌سازی شده (الیاف کلاژن) و جایگزین می‌شوند. به لحاظ ظاهری، نتیجه قابل‌مشاهده، پوستی صاف‌تر، کشیده‌تر و محکم‌تر است.
امواج از طریق دستگاهی که دارای مجموعه‌ای از امواج صوتی (شبیه صدا) است به‌طور مستقیم به عمق بافت همبند در ناحیه آسیب‌دیده منتقل می‌شود. این امواج صوتی پالس‌های قوی را ایجاد می‌کنند که ارتعاشات را مستقیم به پوست و بافت می‌فرستند.
با استفاده از این دستگاه، امواج “شوک” (یا فشار شعاعی / صوتی) سلول‌های چربی حجیم‌شده را هدف قرار داده و آنها را تجزیه می‌کنند.
این روش با پوشاندن ناحیه تحت درمان با ژل ضدعفونی‌کننده شروع می‌شود (دقیقاً مانند ژل مورداستفاده در هنگام سونوگرافی).
دستگاه دستی بوده و به صورت عمودی و افقی در ناحیه درمان به صورت الگوی شبکه‌ای حرکت داده می‌شود. روش دیگر انتقال امواج توسط این دستگاه در یک سری خطوط موج‌دار (یا ماری شکل) در ناحیه تحت درمان از دو جهت و عمودی و افقی است.
بر اساس ارزیابی فردی و نتایج مطلوب، فشار مناسب، میزان امواج و شدت آن توسط پزشک مشخص می‌شود.
با استفاده از نوک یا سر دستگاه شاک‌ویوتراپی می‌توان کل ناحیه مورد نظر را معالجه کرد. با اعمال مقدار صحیح فشار و میزان مناسب امواج در فواصل مکرر، بافت زیرین پس از تجزیه شدن سلول‌های چربی (سلولیت) قابل‌بازسازی خواهد بود.
میزان درد در حین انجام عمل یا درست بعد از اتمام آن می‌تواند در حد متوسط باشد، اما به‌طور معمولاً پس از ۴۸ ساعت کمتر شده و از بین می‌رود. می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه نیز برای تسکین درد استفاده کرد.
میزان موفقیت در دستیابی به بهبودی قابل توجه در پوست‌های نرم‌تر، سفت‌تر و با سلولیت کمتر تا بیش از ۷۵ درصد یا بیشتر است. نتایج به‌دست آمده در مطالعات علمی اثبات شده‌اند.

همچنین بخوانید:  تزریق چربی به روش نانوفت چیست؟

شیوه درمانی سلولیت

مزایای استفاده از این شیوه درمانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی ، ایمن، غیرتهاجمی، مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای کاهش سلولیت و سایر مزایای بهبودیافته بدن است.
می‌توان توسط آن قسمت‌های مختلف بدن را به‌طور مؤثر درمان کرد.
اگر چه پس از درمان نیازی به استراحت وجود ندارد، اما توصیه می‌شود در حدود ۴۸ ساعت از انجام فعالیت خودداری شود.
یک جلسه معمولی انجام درمان ESWT در حدود ۳۰ دقیقه یا کمتر طول می‌کشد.
می‌توان تنها در چند جلسه نتایج قابل‌توجهی را کسب کرد (۸ تا ۱۰ جلسه درمانی توصیه می‌شود.)
هزینه هر جلسه درمانی بسته به نوع تسهیلات مرکز درمانی، نوع دستگاه و امواج موردنیاز متفاوت است.
اگرچه این راه‌حل یا درمان، دائمی نیست و برای دستیابی و حفظ اثر مطلوب و موردنظر به چندین روش درمانی نیاز هست، اما بیش از ۷۸ درصد از بیماران در ظاهر پوست خود و درمان مؤثر سلولیت نتایج عالی را تجربه کرده‌اند.

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا