سلامتی

درمان چربی سینه و ژنیکوماستی در مردان

Rate this post

بعضی از مردان در ناحیه سینه چربی‌های اضافی دارند. این موضوع برای این افراد ناراحت‌کننده است. چون عده ای آن‌ها را به خاطر این مشخصه مسخره می‌کنند. پس موضوع خوشایندی نیست و می‌تواند آرامش فرد را در زندگی تحت تأثیر قرار دهد.

شاید با خودتان بگویید چطور ممکن است سینه مردان هم حجیم و بزرگ شود، اما این حقیقت وجود دارد و دلایلی هم برای این ظاهر وجود دارد. اگر شما نیز دارای سینه‌های حجیم هستید و نمی‌خواهید دیگر با این ظاهر دیده شوید. پس بهتر است دنبال دلایل و درمان آن باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

برای از بین بردن چربی سینه باید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. به همین منظور به نظم و تلاش نیاز است. در ادامه به معرفی دو اصل مهم در تخریببافت  چربی سینه خواهیم پرداخت.

علت افزایش چربی سینه مردان

بزرگ شدن سینه در مردان (به ‌طور غیر طبیعی) دو دلیل دارد: چاقی، بیماری ژنیکوماستی. در ادامه با هر یک از این موارد و نحوه درمان  آن بیشتر آشنا می شویم.

بزرگ شدن سینه در مردان به دلیل چاقی

ممکن است شما مردی با اضافه وزن زیاد باشید و همین باعث تجمع چربی در سینه شنل شده باشد. در این شرایط با کاهش وزن و کاهش درصد چربیِ بدن می‌توانید از این مشکل خلاص شوید و به اندام  ایده‌آل خود دست یابید. اما یادتان باشد چاقی و اضافه وزن تنها دلیل بروز سینه مردانه نیست.

بزرگ شدن سینه در مردان به دلیل ژنیکوماستی

چربی زیاد و سینه بزرگ در مردانی که چاق نیستند ممکن است به دلیل بیماری ژنیکوماستی باشد. این بیماری علت هورمونی دارد و در بین پسران نوجوان و مردان مسن شایع است. همچنین باعث رشد غدد پستانی به صورت غیرطبیعی در بدن مردان شده و در نتیجه سینه مردانه ظاهر می‌شود.

همچنین بخوانید:  در خانه و به سرعت تبخال خود را درمان کنید

ژنیکوماستی یک بیماریِ تورم بافت سینه ناشی از اختلال رایج غدد درون‌ریز (عدم تعادل در استروژن و تستوسترون) در مردان است. این بیماری باعث حجیم شدن بافت‌‌ها و چربی سینه در مردان است. این اختلالات ممکن است در هر دو سینه یا یکی از آن ها اتفاق بیتفد.

اگرچه ژنیکوماستی هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد، اما این اختلال می‌تواند به ‌دلیل عدم تعادل هورمونی، مصرف برخی مواد مخدر و یا داروها و برخی بیماری‌های خاص (به‌ هم ریختن هورمون‌های بدن) باشد.

اگر به ژنیکوماستی مشکوک هستید، به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. با این کار خیال‌تان راحت می‌شود و درباره روش‌های معالجه و پیشگیری از آسیب‌ها جدی ‌تر اقدام می کنید.

نکته مهم: در ژنیکوماستی روش‌های تغذیه‌ای و ورزشی مؤثر نیست.

راه‌حل سوزاندن و آب کردن چربی سینه در مردان

اگر اضافه وزن و چاقی دلیل بزرگ شدن سینه در آقایان باشد، حتما با برنامه تغذیه‌ای صحیح و تمرینات ورزشی اصلاح می شود. با کاهش وزن اندام خوب و زیبایی خواهید داشت. در ادامه بهترین راه‌ حل آب کردن چربی سینه را به شما معرفی می‌کنیم.

یک) رژیم غذایی اصلی برای آب کردن چربی سینه

اگر تغذیه‌ سالم و درستی نداشته باشید. حتی با ورزش نمی‌توانید از چربی سینه‌ های تان خلاص شوید. یک برنامه تغذیه ‌ای سالم و اصولی، برنامه‌ای است که تا حد امکان روی تمام قسمت‌های بدن تمرکز داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا چربی‌های اضافه از بین برود. برای رسیدن به هدف دلخواه، این موارد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • عادات غذایی‌تان را تغییر دهید. مصرف محصولات لبنی (پنیرهای کم ‌چرب، شیر) را کاهش دهید. در عوض به ‌سراغ غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی بروید.
  • مواد غذایی حاوی چربی بالا یا سدیم و شکر زیاد را حذف کنید. از این پس غذاهای مغذی، مانند: ماهی یا مرغ کبابی، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبوس جو مصرف کنید.
  • به جای گوشت قرمز از آجیل و ماهی به‌ عنوان منبع پروتئین استفاده کنید. از خوردن فست فودها یا غذاهای چرب و سرخ‌شده پرهیز کنید. بدن را به جای غذاهای پُر کلسترول یا شیرین به غذاهای سالم عادت دهید.
  • کالری مصرفی هر فرد به سن، وزن ، سبک زندگی، اهداف کاهش وزن و تناسب اندام بستگی دارد. به غیر از خوردن غذاهای سالم، باید تعیین کنید کدام غذاها دارای کالری پنهان است. عادات غذایی‌ خود را بنویسید. وارد یک برنامه آنلاین محاسبه کالری غذا شوید و تعداد کالری که هر روز می‌خورید را جمع بزنید. تمام فعالیت‌هایی را که انجام داده‌اید را هم بنویسید. می توانید برای محاسبه کالری خود اپلیکیشن سبزینه راه را از کافه بازار دانلود و نصب کنید.
  • برای غذا خوردن از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید. این روش مغز را گول می‌زند تا فکر کند بیشتر از آنچه هست غذا خورید. با استفاده از این روش شما مدت طولانی تری احساس سیری می کنید، اما اگر اشتهای زیادی دارید، وعده‌های بزرگی از میوه‌ها و سبزی‌جات با شاخص گلیسمی پایین نوش جان کنید. به این ترتیب گرسنگی شما رفع شده بدون آن‌که کالری بیش ‌از حد مصرف کرده باشید.
  • از همه مهم‌تر برای آب کردن چربی سینه و کاهش وزن لازم است که برنامه غذایی مناسب و اختصاصی خودتان را دنبال کنید.

دو) برنامه ورزشی با محوریت کاهش وزن و آب کردن چربی سینه

ورزش روی ظاهر کلی ناحیه سینه تأثیر می گذارد. برای رها شدن از چربی سینه به یک برنامه‌ ورزشی شخصی نیاز است. برنامه ای که تمرکز تمریناتش روی سینه و عضله سازی در آن قسمت باشد.

همچنین بخوانید:  معرفی بهترین راهکارها برا ی رشد سریع مو

ورزش چربی‌سوز یک فرمول ساده دارد: تمرینات هوازی برنامه ‌ریزی شده + تمرینات قدرتی اختصاصی.

البته این فرمول باید با رژیم غذایی اصولی همراه باشد. شما در کنار تغذیه اصولی، به یک برنامه تمرینات هوازی (دویدن، پیاده‌ روی تند، شنا، تنیس و طناب‌زدن) برای کاهش چربی بدن احتیاج دارید. وجود چنین تمریناتی در برنامه ورزشی باعث کاهش درصد چربی بدن (تخریب بافت چربی سینه) می‌شود.

اما تمرینات هوازی هرگز کافی نیست. تمرینات قدرتی و کار با وزنه برای عضله‌سازی و بالا بردن متابولیسم بدن نیز لازم است. تمریناتی مثل: شنا سوئدی، پرس سینه، بارفیکس و… باید در برنامه قرار گیرد تا روند از بین بردن چربی سینه مردانه راحت‌تر و سریع‌تر صورت گیرد.

ویدیو برنامه تمرینی یک ماهه برای چربی سوزی

بزرگ شدن سینه مردانه در اثر ژنیکوماستی

گاهی اوقات سینه مردانه در مردانی ظاهر می‌شود که اضافه وزن ندارند. رشد غیر طبیعی سینه در مردان در این شرایط با نام ژنیکوماستی  معرفی می شود.

ژنیکوماستی گاهی در نوزادان پسر، نوجوانان و مردان مُسن بروز پیدا می‌کند. البته علت بروز هر کدام متفاوت است. اگر نشانه‌های بیماری ژنیکوماستی دارید. بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید:

  • تورم و بزرگ شدن زیاد پستان؛
  • حساسیت لمسی و درد پستان؛
  • ترشحات از یک یا هر دو پستان.

دلایل ابتلا به ژنیکوماستی

  • تغییرات سطح هورمون در بدن؛
  • برخی داروها مثل داروهای استروئیدی و آندروژنی، کورتون و داروهای سرطان؛
  • مصرف بعضی مواد مخدر مثل داروهای حاوی آمفتامین، هروئین و ماری ‌جوانا و مصرف الکل؛
  • برخی بیماری‌های خاص مثل نارسایی کلیوی  یا پرکاری تیروئید با تغییراتی در  سطح هورمون‌های مردانه.
همچنین بخوانید:  ۹ روش برای کاهش کلسترول خون که باید بدانید

طبق شواهدی که می بینید از ابتلا به بیماری ژنیکوماستی در خود شک دارید؟ پس باید به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و عوارض خطرناکی ندارد. پزشک برای شما دارو تجویز می‌کند. در موارد خاصی ممکن است به جراحی احتیاج باشد.

حمایت عاطفی در مواجهه با ژنیکوماستی

چربی زیاد و حجم بزرگ سینه ممکن است باعث کمبود اعتماد به ‌نفس و آشفتگیِ مردان به‌ خصوص برای پسران در سن بلوغ شود. وجود این مشکل در پسران نوجوان، گاهی باعث تمسخر و آزار از سوی همسالانشان می‌شود.

اگر شما هم به این اختلال دچار هستید و حس بدی نسبت به خودتان دارید.  باید بگوییم احساس شما طبیعی است. خوشبختانه این بیماری درمان دارد، اما برای کنار آمدن با استرس و اضطراب ناشی از آن پیشنهاد می‌کنیم از موارد زیر کمک بگیرید:

  • صحبت با مشاور؛
  • تقویت روحیه با ورزش و مراقبه؛
  • صحبت با اعضای خانواده و دوستان.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا