روانشناسی

دلایل احساس تنهایی در زنان متاهل

Rate this post

” در دهه ۱۹۷۰ یک لطیفه در آمریکا با این مضمون رایج شده بود که خدا به انسان آتش را عطا کرد و انسان آن را با آب خاموش کرد، همچنین عشق را عطا نمود، آن را با ازدواج خاموش کرد.”

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ما انسانها موجوداتی اجتماعی هستیم و برای شکوفایی زندگی نیاز به روابط عاطفی عمیق با دیگران داریم. در بزرگسالی، بخش عمده ای از نیازهای عاطفی و صمیمیت، با همراهی و پیوستن با فرد دیگری تامین می گردد.
در حالی که بسیاری از ارتباطات با عشق و شور زیادی همراه است و امیدواریم که همسر یا همراه ما بهترین دوست ما باشد، اما در عمل بعد از چندین سال رابطه به سمت سردی پیش می رود. پژوهش های موسسه گاتمن که یکی از بزرگترین مراکز پژوهش و آموزش در حیطه زوجین است نشان داده است که حدود 10 الی 12 سال بعد از ازدواج احساس صمیمیت و ارتباط عاطفی رو به کاهش می گذارد.

چه اتفاقی می‌افتد که این همه عشق رویایی، نشاط شور و اشتیاق رو به خاموشی می‌رود و به اصطلاح سرخوردگی و دلزدگی در روابط به وجود می آید و حاصل آن احساس تنهایی در زنان متاهل است، چرا عاشق شدن راحت تر از عاشق ماندن می شود. نکته بسار مهم این است که دلزدگی و سرخوردگی از عشق، یک روند تدریجی است و ناراحتی‌ها، مسائل و مشکلات قبلی حل نشده و انباشته شده می تواند باعث ایجاد سرخوردگی در روابط گردد. متاسفانه ممکن است به دلایل مختلف از جمله نداشتن مهارت‌های لازم برای نگهداری و ارتقا رابطه، زوجین با وجود سال‌ها زندگی موفق و حتی داشتن فرزند، احساس تنهایی، جدایی و یا حتی اقدام به جدایی ‌کنند.

همچنین بخوانید:  خود بیمار انگاری یا هیپوکندریازیس چیست؟

علایم دلزدگی زناشویی

 

برخی از مهمترین نشانه های دلزدگی زناشویی عبارت است از:

  • وابستگی عاطفی، توجه و مراقبت در رابطه کم میشود و بی تفاوتی نسبت به همسر جایگزین آن می گردد
  • تمایل به ارتباط جنسی شروع به کاهش می کند.
  • دلزده ها احساس می کنند شکست خورده اند و خودشان را دوست ندارند.
  • تمایلی به حل مشکل نشان نمی دهند و امیدی هم ندارند مشکلاتشان حل شود.
  • حس می کنند کسی را ندارند که از آنها حمایت عاطفی کند.
  • آنها نسبت به رفتارهای طرف مقابل حساس می شوند و رفتارهای عادی مانند غذا خوردن و راه رفتن طرف مقابل آنها را آزرده می سازد.
  • ممکن است نوعی احساس کسالت، سردردهای مزمن، بی اشتهایی یا پرخوری داشته باشند.

چرا دلزدگی زناشویی در روابط ایجاد می شود؟ برخی از مهمترین دلایل عبارتند از:

داشتن باورها و توقعات غیرمنطقی، غیرواقع بینانه و مطالبات متناقض

 

گاهی توقعات بالا و غیر واقع بینانه است که روند زندگی زناشویی را دستخوش مشکلات عدیده می کند چرا که بسیاری از این توقعات در ازدواج قابل برآورده شدن نیستند.

گذشتن از فاز عشق هیجانی رابطه، بصورت طبیعی رابطه ها از مراحلی عبور می کنند که عبارتند از:

  • عشق هیجانی
  • نزاع، درگیری و جدال
  • پذیرش و ثبات
  • تعهد
  • دوست داشتن و عشق واقعی

 

در عشق هیجانی یا رمانتیک بدلیل فوران هیجان ها و تازگی در ارتباط همه چیز عالی به نظر می رسد. در این مرحله طرفین عیوب هم را نمی بینند و یا مشکلات کوچک دیده می شود. همیشه حق را به طرف مقابل می دهند و به نوعی همه چیز گل و بلبل است.در این مرحله عشق بصورت ناپخته و نابالغانه است. این مرحله بین چند هفته تا دو سال طول می کشد. وقتی زن و شوهر از فاز هیجانی و عاطفی اول بعد از ازدواج بیرون می آیند، هر حادثه کوچکی را بهانه می کنند تا به همسرشان یک برچسب منفی بزنند.

همچنین بخوانید:  ۱۵ اشتباه رایج زنان در روابط عاطفی

عدم بیان احساسات به یکدیگر

 

اگر همسران، نیازهای خود را مطرح نکنند و به راه حل مثبتی برای برآورده کردن نیازهایشان نرسند، خطر دلزدگی در روابط زیاد میشود.

خشونت

در روابط همسران خشونت می تواند به دو صورت کلامی و رفتاری صورت گیرد. برای عنوان مثال هرگونه تحقیرو مقایسه می تواند موجب دلزدگی در زوجی که مورد خشونت قرار گرفته است، شود.

نارضایتی در حوزه روابط جنسی

 

عدم رضایت در روابط جنسی می تواند یکی از دلایل اصلی دلزدگی زناشویی محسوب گردد.

راهکارهای پیشنهادی

 

زوجین باید در فضای آرام به بیان خواسته ها و نیازهای خود بپردازند. ایجاد یک سرگرمی مشترک مانند کوهنوردی، سینما، بازی، موسیقی و مسائلی از این دست فرصت مغتنمی برای پیدا کردن ناراحتی‌های پنهان همسر است، چراکه افراد در فضای سرخوشی راحت‌تر اعتماد و احساس امنیت می‌کنند و ناگفته‌های خود را به زبان می‌آورند.
قرارهای دونفره در مکان های خاطره انگیز گذشته، ارائه هدیه‌های کوچک هفتگی و سورپرایز کردن ناگهانی، مسافرت، قدم زدن روزانه از جمله مواردی است که می‌تواند یک زندگی را از روزمرگی خارج کنند.
در پایان برای نگهداری و یا بازگشت عشق را به رابطه، نیاز به مراقبت و تلاش مستمر و همیشگی است.

 

منبع : seebmagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا