طب سنتی

دلایل اصلی جوش صورت و بدن

Rate this post

جوش صورت ، بدن و علل پیدایش آن 

جوش و آکنه به شدت زیبایی صورت و بدن را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد و برای افراد آزار دهنده است. بسیاری ازاین توصیه‌ها را بارها شنیده اید ولی برخی نکاتی که خاطر نشان ‌می‌کنیم و در طب سنتی به درمان آن می پردازیم، بی تردید تا به حال به گوشتان نخورده است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چرا جوش می زنیم؟

1– رژیم غذایی 

مطالعات نشان داده‌اند غذایی که می‌خورید با جوش زدن در ارتباط است. مواد غذایی به خصوص موادی که ازآرد سفید تهیه شده‌ باشند مثل نان، چیپس ها و اسنک ها، مواد شیرین با شیرینی مصنوعی زیاد و شکلات‌ها، سرخ کردنی ها، فست فود ها، انواع سس های مصنوعی و لبنیات پر چرب باعث افزایش شدید قند خون، چربی خون و بروز جوش صورت و بدن می شوند.

2– داروها 

از عوارض جانبی برخی داروها می توان بروز جوش بدن و صورت را نام برد. داروهای هورمونی از این دسته اند. در برخی موارد تداخل دارویی مصرف چند دارو به صورت هم زمان، می‌تواند در سطح پوست نمود اختلالاتی ایجاد کند. داروهایی که موجب افزایش تولید چربی در پوست به عنوان عارضه جانبی مصرف هستند هم شیوع جوش‌ها را تحریک و تسریع می‌کنند.

همچنین بخوانید:  آشپزی با جو دوسر

3- استرس

استرس به طور کلی برعملکرد بخش‌های وسیعی از قسمت‌های کارکردی بدن موثر است و پوست هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. در شرایطی که تحت فشار و استرس شدید قرار دارید، مشاهده جوش بدن و صورت چیز عجیبی نمی‌باشد و در اصطلاح عام، جوش عصبی بروز پیدا می کند.

4- عدم رعایت بهداشت صحیح پوست صورت و بدن

روش نامناسب برای پاک کردن وشستشوی صورت و بدن، استفاده از کرم ها و لوسیون هایی که به کاهش فعالیت سلول ها و به هم خوردن PH (اسیدی شدن متعادل) پوست کمک می کنند که این باعث ایجاد جوش ها و لک های سطحی پوست می شود.

5- تماس زیاد دست ها با پوست و تخلیه جوش ها :

ممکن است فکر کنیم تخلیه کردن جوش ها، آن ها را فوری ناپدید می کند، ولی باید در نظر بگیرید که این عمل در طولانی مدت معایب خیلی بیشتری از مزایای آن دارد. درابتدا دستتان آلوده می شود و با تماس به هر جوش دیگری آن را آلوده تر می کند و موجب شیوع بیشتر جوش می شود. همچنین تخلیه جوش ها باعث به جا ماندن لک جوش هم می شود.

6- شامپو، نرم کننده و ماسک های مو 

ممکن است به جزئیات دوش گرفتنتان توجه چندانی نکنید و نتیجه آن بسته شدن منافذ پوست توسط شامپو ، نرم کننده و ماسک مو و شیوع جوش در سطح پوست صورت و بدنتان است .

اغلب محصولات مراقبت از مو حاوی موادی مثل سیلیکون و مرطوب کننده هایی هستند که باعث بسته شدن منافذ پوست و نرسیدن اکسیژن کافی می شوند .وقتی این مواد را ازموهایتان می شویید، به نواحی صورت، سینه و پشت شما می رسند که باعث بروز جوش می شوند .

همچنین بخوانید:  جوانه گندم و خواص بی نظیر آن را بهتر بشناسیم

7- استفاده دائمی از تلفن همراهتان :

موبایل شما می تواند مقصر ایجاد جوش های صورتتان باشد !!! چون یکی از آلوده ترین وسیله ها در کنار شما است. در طول روز آرایش، آلودگی، چربی و باکتری ها روی سطح موبایلتان جمع می شوند و زمانی که صفحه موبایل را لمس می کنید و با دوستانتان تلفنی صحبت می کنید، این آلودگی ها به پوستتان منتقل می شوند، منافذ پوست را می بندند و باعث بروز جوش می شوند.

8- تغییرات هورمونی بدن 

تغییرات هورمونی در بدن مانند دوران بلوغ در دختران و پسران, بارداری , تخمدان های پلی کیستیک, تغییرات هورمونی در سن یائسگی زنان , داروهای تجویز شده در درمان ناباروری و برخی بیماری ها از عوامل مهم در ایجاد جوش صورت و بدن می باشند.

9- تعریق 

 مواد و املاح موجود در عرق بدن باعث تغییر PH نرمال سطح پوست شده که تخریب پوستی را به دنبال خواهد ‌داشت. این موارد بیشتر در شرایطی که عرق روی پوست باقی بماند و یا با لباس‌هایی با الیاف پلاستیکی و تنگ اتفاق بیافتد موجب بروز جوش می‌شود.

10- عوامل ژنتیکی 

ممکن است ساختار پوست صورت و بدن شما به صورت ارثی از خانواده به شما رسیده باشد. مانند ترشح بیش از اندازه غدد چربی و یا برعکس خشکی پوستتان، که با کمی دقت و تغییرات مناسب تا حد زیادی می توان آن را بهبود بخشید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا