سلامتی

دلیل مشکلات گوارشی ورزشکاران چیست و چگونه درمان می‌شود؟

Rate this post

شاید برای شما هم پیش آمده که در حین تمرین و یا بعد از آن، مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع یا دل‌پیچه سراغتان بیاید؟ تنها نیستید! درست است که ورزش برای سلامتی‌تان خوب است، اما همین ورزش می‌تواند مسیر و سیستم گوارشتان را به صورت کوتاه‌مدت به زحمت انداخته و شما را دچار مشکلات معده کند. در ادامه این مطلب از سبزینه راه،‌ مشکلات گوارشی و علت بروز و درمان آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

انواع مشکلات گوارشی بعد از ورزش

مشکلات گوارشی تقریباً در بین ورزشکاران شایع بوده و طبق تحقیقات بین ۲۰ تا ۹۶ درصد افراد دچار درد معده هنگام ورزش، دل درد بعد از ورزش، دل پیچه بعد از ورزش و … می‌شوند. به طورکلی مشکلات معده و ورزش در زنان، شایع‌تر از مردان است. انواع مشکلات گوارشی که ممکن است شما در حین و بعد از ورزش به آن دچار شوید، از این قرار است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل‌پیچه
  • رفلاکس معده
  • خونریزیِ مقعدی (در بدترین حالت ممکن که در موارد خیلی محدودی هم اتفاق میفتد)

ورزش و رفلاکس معده

بیش از ۲۰ درصد ورزشکاران، در حین ورزش دچار رفلاکس معده و علائم مربوط به آن می‌شوند. انقباض عضلات شکم در حین تمرین باعث می‌شود که فشار بیشتری به مجاریِ داخل شکم وارد شود. سوزش سر معده نیز نشان‌دهنده این است که رفلاکس معده دارید و این مشکل با ورزش بدتر خواهد شد.

همچنین بخوانید:  ۸ علامت سرطان ریه که باید بدانید

پیشگیری و درمان رفلاکس معده

برای اینکه احتمال بروز مشکل گوارشی در هنگام ورزش کمتر شود، بهتر است دو ساعت بعد از خوردن غذا، ورزش نکنید و سعی کنید که وعده‌های غذاییِ پیش از ورزش‌تان زیاد سنگین نباشد. از خوردن غذای چرب، نوشیدنی‌های حاوی شکر، قبل یا در حین ورزش خودداری کنید. در صورتی‌که بعد از رعایت این نکات باز هم دچار رفلاکس شدید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و دارویی برای کاهش رفلاکس معده‌ تان تهیه کنید.

معده درد

دل‌ دردهای گذرا

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی، دل‌دردهای گذرا و ناگهانی است. در هنگام بروز این مشکل، دردهایی مانند پیچ‌رفتن‌های یک‌باره دل را احساس خواهید کرد. علت بروز دقیق این مشکل مشخص نیست، اما به احتمال زیاد به علت فشار بر رباط‌های اطراف شکم یا لایه بیرونیِ شکم، به وجود می‌آید. غالبا خیلی زود چنین دردهایی برطرف می‌شود، اما باید این مشکل را جدی بگیرید و حتماً علت بروز آن را پیگیر شوید.

پیشگیری و درمان دل دردهای گذرا و درد معده هنگام ورزش

برای جلوگیری از بروز دل‌دردهای ناگهانی و درد معده هنگام ورزش، بهتر است دو ساعت مانده به تمرین از خوردن یا نوشیدن مایعات حاوی شکر یا نمک پرهیز کنید.

ایسکمی روده

یکی دیگر از مشکلات گوارشی بسیار جدی که ممکن است در حین ورزش اتفاق بیفتد، کاهش جریان خون (ایسکمی) در ناحیه روده بوده که منجر به حالت تهوع، شکم درد و نفخ خواهد شد.

پیشگیری و درمان ایسکمی روده

این عارضه چندان شایع نیست و فقط کافی است کمی بیشتر آب بنوشید تا در حین تمرین، خون کافی به روده‌تان برسد و دچار چنین مشکلات گوارشی نشوید.

مشکلات گوارشی روده

اسهال بعد از ورزش

یکی از بدترین مشکلات گوارشی که ممکن است بعد از ورزش اتفاق بیفتد، اسهال است. زمانی‌که با شدت بالا ورزش می‌کنید، کارکرد سیستم عصبی و تحرکات روده تغییر کرده و ممکن است دچار اسهال شوید، اما این مشکل، بیشتر برای افرادی پیش می‌آید که مسافت بسیار طولانی را با سرعت زیاد می‌دوند. همچنین مصرف قرص‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن نیز می‌تواند لایه موکوز موجود در مسیر گوارشی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد و یکی از دلایل بروز اسهال در حین ورزش باشد.

همچنین بخوانید:  ۷ اشتباه رایج قبل از خواب که باعث چاقی می‌شود!

پیشگیری و درمان اسهال

اگر شما هم سابقه اسهال در حین ورزش یا بعد از ورزش را دارید، بهتر است از خوردن وعده‌های غذایی پرچرب یا خیلی شیرین پرهیز کنید و قبل از ورزش غذاهای رژیمی و پروتئینی میل بفرمایید.

حالت تهوع در حین یا بعد از ورزش

بروز حالت تهوع در حین ورزش، تجربه ناخوشایندی است که برای خیلی از افراد اتفاق میفتد. این مشکل می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. گاهی اوقات این مشکل به خاطر رفلاکس معده یا استرس زیاد قبل از ورزش به وجود می‌آید، اما به‌طور کلی هنگام انجام تمرینات ورزشی، گردش خون در دستگاه گوارش کم‌ می‌شود و هضم غذا در سیستم گوارش به کندی انجام می‌گیرد. در نتیجه غذایی که قبل از ورزش میل می‌کنید، برای مدت طولانی‌تری داخل شکم‌تان باقی خواهد ماند. همچنین خوردنِ غذای سرشار از چربی و فیبر می‌تواند احتمال بروز حالت تهوع در حین ورزش را افزایش دهد.

پیشگیری و درمان حالت تهوع در ورزش

در صورتی‌که بارها به حالت تهوع در حین ورزش دچار شده‌اید، حتما به این نکات توجه کنید و آن ها را به کار ببندید!

  1. حداقل دو یا سه ساعت بعد از خوردن غذا صبر کنید و به سراغ ورزش نروید.
  2. ممکن است علت حالت تهوع شما به نوشیدن قهوه بازگردد، درست است که قهوه عملکردتان را افزایش می‌دهد، اما بعضی از ورزشکاران را دچار حالت تهوع می‌کند. بنابراین در ساعات نزدیک به ورزش‌تان قهوه ننوشید.
  3. نوشیدن آب کافی قبل از ورزش نیز به ورزشکاران کمک خواهد کرد و آن‌ها کمتر به حالت تهوع دچار می‌شوند.
حالت تهوع

خونریزی دستگاه گوارش

متأسفانه ۸ تا ۲۸ درصد از دونده‌های سرعتی به عارضه خونریزی دستگاه گوارش دچار می‌شوند، که هنوز علت بروز این مشکلِ گوارشی مشخص نیست. یکی از نظریه‌هایی که عنوان شده، این است که با شروع ورزش و کاهش جریان خون در دستگاه گوارش، دیواره روده کمی حساس شده و منجربه خونریزی روده می‌شود. البته بروز این مشکل برای افرادی‌که قرص‌های غیراستروئیدی و ضدالتهاب مصرف می‌کنند نیز شایع است.

همچنین بخوانید:  فواید و خواص فوق‌العاده شیره انگور برای سلامتی

پیشگیری و درمان خونریزی دستگاه گوارش

برای پیشگیری از این عارضه، باید مراقب سلامتی خود باشید و مواردی که در بالا گفتیم را رعایت کنید. اما هنگامی‌که این اتفاق میفتد، باید حتما اقدامات پزشکی صورت بگیرد و پزشک متخصص برای درمان شما وارد عمل شود.

نکته مهم درباره مشکلات گوارشی

بسیاری از ورزشکاران، پیگیر مشکلات گوارشی خود در حین ورزش نبوده و بلافاصله تمرینات‌شان را کنار می‌گذارند. در حالی‌که این مشکلات با انتخاب یک برنامه ورزشی و تغذیه‌ای مناسب به آسانی قابل حل است. پس یادتان باشد که برای پیشگیری از بروز بیماری، برنامه ورزشی و تغذیه‌ای شخصی‌تان را از متخصصان دریافت کنید.

سخن پایانی

برخی از مشکلات گوارشی در حین و بعد از ورزش گریبان ورزشکاران را می‌گیرد. عارضه‌هایی مانند ورزش و رفلاکس معده، درد معده هنگام ورزش ، دل درد بعد از ورزش، دل پیچه بعد از ورزش، تهوع و اسهال.

در این مطلب تمام مشکلات گوارشی به همراه راه حل درمان و یا پیشگیری از آن‌ها را توضیح دادیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا