سلامتی

رابطه جنسی و افزایش وزن

Rate this post

رابطه جنسی و افزایش وزن چه ارتباطی باهم دارند؟ واقعا ازدواج می‌تواند مقصر چاقی و افزایش وزن باشد؟ این‌که فرد در زندگی مشترک‌اش از نظر جنسی فعال باشد و رابطه جنسی منظم داشته باشد، بدونِ شک فواید زیادی برای او دارد.

با پیروی از الگو و برنامه منظم در زندگی زناشویی می‌شود سلامتی قلب، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس را تضمین کرد. از همه مهم‌تر گردش خون به شکل قابل توجهی سرعت پیدا می‌کند.

با همه این فواید، چرا بسیاری از خانم‌ها و آقایان فکر می‌کنند بعد از شروع زندگی مشترک و برقراری رابطه جنسی، وزنشان اضافه شده و به اصطلاح شکم پهلو می‌آورند؟ در این مقاله همه این موارد را باهم بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا ارتباطی بین چاقی و رابطه جنسی وجود دارد یا خیر. همچنین این‌که برای این اضافه وزن چه باید کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

رابطه جنسی و افزایش وزن حقیقت دارد؟

پاسخ کوتاه: خیر! رابطه جنسی و افزایش وزن ربطی بهم ندارد. تنها ربطی که می‌تواند داشته باشد عدم تعادل هورمون‌های جنسی است که می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود.

هرچند این عدم تعادل هورمونی هیچ ربطی به فعالیت جنسی شما ندارد. بلکه به موارد دیگری وابسته است. مواردی مثل سبک زندگی و اختلالات هورمونی. در ادامه کامل برایتان توضیح می‌دهیم.

رابطه جنسی و افزایش وزن

افسانه‌هایی درباره رابطه جنسی و افزایش وزن

افسانه محبوب رایج: زن‌ها پس از ازدواج دچار افزایش وزن در ناحیه سینه و باسن می‌شوند!
حقیقت1: فقط زن‌ها نیستند که دچار اضافه وزن بعد ازدواج می‌شوند بلکه آقایان هم دچار این اضافه وزن‌ها هستند.

حقیقت2: این اضافه وزن ربطی به فعالیت‌های جنسی ندارد بلکه به سبک زندگی افراد مرتبط است.

چرا بعد ازدواجم وزن اضافه کرده‌ام؟

این یک افسانه رایج ولی کاملا اشتباه است! صرف مسئله ازدواج یا رابطه جنسی شما را نه چاق می‌کند و نه لاغر؛ اما ازدواج یک تغییر بزرگ در شیوه زندگی افراد است. تغییرات بزرگ ممکن است باعث تغییر در وزن در افراد شود.

همچنین بخوانید:  ۶ دلیل شگفت‌انگیز برای مصرف گلپر که باید بدانید

به‌طور مثال عروس‌ها و دامادها پس ازدواج ممکن است شیوه‌های جدیدی برای ورزش یا تغذیه خود در پیش بگیرند و وزن آن‌ها هم (در پی این تغییرات) تغییر کند. در مقاله جداگانه‌ای تمام عواملی که ممکن است باعث چاقی بعد از ازدواج شود را بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را با دقت بخوانید.

رابطه جنسی و افزایش وزن

علت این اضافه وزن می‌تواند به هورمون «پرولاکتین» بازگردد. این هورمون باعث می‌شود تا رابط‌هایتان گرم‌تر شده و شیر داخل سینه زنان ترشح شود؛ اما این مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد، در انتهای مقاله ارتباط هورمون و چاقی را به‌طور جامع بررسی خواهیم نمود.

دلیل چاقی شما هرچه که باشد نیاز به برنامه غذایی سالم دارید. برای دریافت رژیم غذایی اصولی و متناسب با هدفتان شماره خود را در باکس زیر وارد کنید.

جالب این‌جاست که سطح این هورمون داخل خون بعد از رابطه جنسی و ارگاسم به بیشترین حد خود می‌رسد. البته این افزایش وزن تنها مختص زنان نیست و مردان نیز بعد از ازدواج درگیر بحث افزایش وزن می‌شوند. اما دانشمندان معتقدند که افزایش وزن بعد از ازدواج نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با رابطه جنسی داشته باشد.

رابطه جنسی به‌عنوان یک ورزش

بله درست خواندید! روابط زناشویی کالری می‌سوزاند! تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که یک رابطه جنسی پرشور 30 دقیقه‌ای تا 100 کالری می‌سوزاند. بنابراین هرچه در رخت‌ِخواب فعال‌تر باشید کالری بیشتری سوزانده‌اید.

اما در کل رابطه جنسی کالری‌سوزی چندان عجیب و غریبی ندارد و به پای ورزش و بدنسازی نمی‌رسد؛ اما موجب افزایش وزنتان هم نخواهد شد، مگر در یک صورت و آن هم این‌که مشکلات هورمونی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم حتما از برنامه ورزشی کاملا شخصی برای کاهش وزن و تناسب اندامتان استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  تمرینات کگل؛ راهنمایی برای زنان

بدونِ شک مشکلات هورمونی یکی از علت‌های بروز افزایش وزن و چاقی است. شاید فکر کنید سنتان بیش از حد برای مشکلات هورمونی پایین است؛ اما جالب است بدانید شروع دوره پیش یائسگی برای زنان از سن ۳۴ سالگی شروع می‌شود.

تاثیر ورزش در رابطه جنسی

دلیل عدم تعادل هورمونی

عوامل بسیار زیادی در برهم خوردنِ تعادل هورمون‌ها نقش دارد، مثلاً ممکن است این مشکل به ژنتیک، استرس، تغذیه، سبک زندگی و حتی دیگر هورمون‌های موجود در خونتان مربوط باشد.

البته ناگفته نماند که سموم و مواد شیمیایی به محض ورود به بدن می‌توانند همانند استروژن در بدن عمل کنند. چاقی غیرمنتظره می‌تواند با عدم تعادل هورمونی ممکن است مربوط به سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)، یائسگی زودرس یا زیاد و کم بودن هورمون‌های جنسی – استروژن، پروژسترون، تستوسترون یا DHEA (آندروژن) مرتبط باشد.

آشنایی بیشتر با هورمون های جنسی

  • DHEA به عنوان هورمون پیش ماده یا اولیه برای ترشح هورمون‌های جنسی زنان و مردان به حساب می‌آید و اگر این هورمون داخل بدنتان کم باشد، کار دیگر هورمون‌های جنسی‌تان نیز با اختلال روبه‌رو شده و در نتیجه منجربه چاقی‌تان شود.
  • استروژن در حقیقت از سه ریز هورمون دیگر استرون، استرادیول، استریول تشکیل شده که البته با کدهای E1، E2 و E3 نیز شناخته می‌شود. این هورمون ابتدا از تخمدان‌ها و سپس از غدد فوق کلیه ترشح می‌شود. از طرف دیگر استروژن، عملکردهای زیادی در بدنتان دارد. مثلاً افزایش استروژن در خون باعث تجمع چربی دور شکم، کمر و ران‌ها می‌شود.
  • پروژسترون عملکردی بسیار شبیه استروژن دارد و منجربه بلوغ جنسی شده و بدن زنان را آماده بارداری می‌کند. کاهش میزان پروژسترون می‌تواند موجب سرکش تر شدن استروژن شده و چربی در هرجایی از بدنتان که فکرش را هم نمی‌کردید، ذخیره شود.
همچنین بخوانید:  کدام درد قفسه سینه را باید جدی بگیرید؟

علائم نشان‌دهنده عدم تعادل هورمونی

این‌که با آزمایش منظم سطح هورمون‌هایتان را چک کنید فوق‌العاده مفید خواهید بود؛ اما اگر تاکنون فرصت انجام این کار را پیدا نکرده‌اید، علائمی که در زیر معرفی می‌کنیم، نشان‌دهنده مشکلات و عدم تعادل هورمونی باشد:

  • گُر گرفتگی
  • خشکی واژن
  • کاهش تمرکز
  • مشکلات خواب
  • درد در سینه‌ها
  • عرق‌های شبانه
  • کاهش میل جنسی
  • خشکی پوست و موها
  • تغییرات یک‌باره خلق‌وخو
  • افسردگی/ شوق بیش‌ازحد
  • کاهش وزن خصوصاً دور کمر و ران‌ها
  • کوتاه‌شدن یا طولانی‌ترشدن طول دوره قاعدگی ۲ یا ۴ روز

سخن پایانی

همان‌طورکه در این مقاله خواندید، رابطه جنسی و افزایش وزن هیچ ارتباطی باهم ندارند! حتی از طرف دیگر می‌توان گفت که رابطه جنسی باعث کالری‌سوزی بیشتر هم خواهد شد.

البته این میزان کالری‌سوزی ارتباط مستقیم با مدت زمان و شدت رابطه‌هایتان دارد. تنها نکته مشترکی که می‌توانید بین چاق شدن و رابطه جنسی بیابید، مشکلات هورمونی است که در صورت مشاهده یکی از علائم بالا بهتر است با آزمایش سطح هورمون‌ها خیالتان را از این بابت راحت کنید.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا