سبک زندگی

راهنمای کامل طراحی دکوراسیون پذیرایی

Rate this post

راهنمای کامل طراحی دکوراسیون پذیرایی

پذیرایی خانه ویترین خانه است و اولین جایی است که توجه افراد تازه‌وارد را جلب می‌کند، پس در نوع چیدمان آن باید حسابی وسواسی باشید و با یک دکوراسیون جذاب و چشمگیر مهمانانتان را سورپرایز کنید. در این مقاله نکات طراحی دکوراسیون پذیرایی را به شما یاد می‌دهیم، اگر درمورد قوانین چیدمان اتاق پذیرایی چیز زیادی نمی‌دانید این مطلب مخصوص شماست.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

۵ نکته مهم در طراحی دکوراسیون پذیرایی

وسایل خانه با شما حرف می‌زنند! شاید برایتان جالب باشد اما شما از هرکدام از اسباب و اشیاء داخل خانه یکجور انرژی خاص دریافت می‌کنید. در یک چیدمان درست، تمامی المان‌های موجود در دکوراسیون باید با یکدیگر همخوانی داشته و یک فضای هارمونیک و هماهنگ بسازند. در طراحی دکوراسیون پذیرایی به این ۵ نکته دقت ویژه‌ای داشته باشید:

نکته اول: ایجاد یک نقطه کانونی

در ابتدای شروع دکور کردن پذیرایی خانه باید یک نقطه یا خط مرکزی و کانونی انتخاب کنید و مابقی وسایل را پیرامون آن بچینید. وجود کانون در دکوراسیون به مدل چیدمان شما نظم و انضباط می‌دهد، درواقع انتخاب جایگاه اولین المان مهم است، زیرا بقیه وسایل قرار است مقر خود را به تبعیت از آن پیدا کنند. این نقطه کانونی می‌تواند تلویزیون، شومینه، کاناپه، پرده، لوستر و یا هر چیز دیگری باشد.

نکته دوم: فرش و مبلمان

سبک موردعلاقه شما در طراحی دکوراسیون پذیرایی کدام است؟ سبک مدرن و مینیمال را بیشتر می‌پسندید یا عاشق خانه‌های شلوغ و پرزرق و برق هستید؟ شاید دکوراسیون روستیک را دوست داشته باشید و یا اسباب و وسایل چوبی و کلاسیک شما را به وجد بیاورد. در هر صورت انتخاب فرش و مبلمان پذیرایی شما به سبک انتخابی شما در دکوراسیون بستگی دارد.

همچنین بخوانید:  گل عنکبوتی، گیاه ماری؛ بهترین گیاهان آپارتمانی

به طور مثال اگر می‌خواهید پذیرایی را به سبک مینیمال بچینید بهتر است فرش و مبلمان شما ساده و مدرن باشند.

توصیه ما به شما این است که اگر صاحب خانه‌ای کوچک و نقلی هستید فکر دکوراسیون کلاسیک را از سرتان بیرون کنید، زیرا یک دست مبلمان حجیم و سنگین می‌توانید حسابی فضای شما را اشغال کند و اسباب و وسایل شلوغ و پرجزئیات خانه را شلخته و آشفته جلوه بدهند.

نکته سوم: انتخاب رنگ

برای انتخاب پالت رنگی دکوراسیون پذیرایی توجه به چند مورد ضروری است: اول اینکه متراژ خانه شما چقدر است؟ اگر خانه کوچکی دارید نباید از رنگ‌های تیره استفاده کنید، زیرا فضای شما را تنگ و ترش و خفه جلوه می‌دهد.

نکته دوم این است که بعضی رنگ‌ها پس از مدتی از مد می‌افتند و شما هم نمی‌توانید دائما رنگ دیوارها و وسایلتان را عوض کنید، پس اگر اهل ریسک کردن نیستید بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که همه‌پسند باشند مانند کرم، سفید، بژ و … .

نکته چهارم: نورپردازی درست و اصولی

طراحی دکوراسیون پذیرایی باید به نحوی باشد که بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید. وجود پنجره‌های بزرگ و قدی در یک خانه امتیاز بزرگی محسوب می‌شود و نور و روشنایی را به داخل خانه دعوت می‌کند، هرچند که اگر دکوراسیون به درستی چیده نشود نور آفتاب می‌تواند به لوازم خانه آسیب بزند و باعث پوسیدگی و رنگ و رورفتگی وسایل شود، مثلا اگر از مبلمان چوبی استفاده می‌کنید حواستان باشد که آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید و اگر قادر به جابجایی آن نیستید لااقل از پرده‌های ضخیم و دولایه استفاده کنید.

اگر سری به بازار فروش لوازم روشنایی بزنید می‌بینید که انواع و اقسام لوسترها، چراغ‌های سقفی، دیوارکوب‌ها، آباژورهای ایستاده و رومیزی، هالوژن‌ها، ریسه‌ها و پروژکتورهای لوکس و شکیل برای زیبایی‌بخشی به محیط خانه موجود هستند و امکان ندارد که از بین آن همه تنوع دست خالی به خانه برگردید.

همچنین بخوانید:  چگونه ۱۰۰ سال و بیشتر عمر کنیم؟

به کار بردن نور مصنوعی و سیستم روشنایی در خانه علم خاص خودش را دارد. شما نمی‌توانید در هر نقطه‌ای از پذیرایی که دلتان خواست از چراغ‌ها و لوسترهای مختلف استفاده کنید. نور باید کافی و متعادل باشد. نوع نورپردازی می‌توان از یک خانه معمولی فضایی فوق‌العاده شیک و لاکچری بسازد.

مثلا برای اینکه کانون پذیرایی جذاب‌تر به نظر بیاید استفاده از لوسترهای مدرن گزینه‌ای عالی است، برای سایر قسمت‌های پذیرایی سعی کنید از نورهای غیر مستقیم استفاده کنید. مثلا نصب دیوارکوب‌هایی که نور را به سمت بالا یا پایین می‌تابانند برای جلوه بخشیدن به تابلوهای دیواری یا گچکاری و تزئینات سقف پیشنهاد مناسبی است.

راهنمای کامل طراحی دکوراسیون پذیرایی

نکته پنجم: معجزه اکسسوری‌ها

خانه بدون اکسسوری خالی به نظر می‌رسد و انگار یک چیزی کم دارد. دیوارهای خالی و بدون تابلو و قاب عکس، دکوراسیون بدون لوازم تزئینی و دکوراتیو و خلاصه خانه بدون جزئیات توی ذوق می‌زند و به دل آدم نمی‌چسبد. هرچقدر هم هزینه کنید و مبلمان و فرش و پرده و وسایل گران بخرید اگر آن‌ها را با اکسسوری‌ها و لوازم جانبی مد روز تزئین نکنید آن طور که باید به چشم نمی‌آیند.

یک ایده جالب برای این که به سر و وضع و ظاهر خانه برسید این است که روی دیوار پذیرایی شلف و قفسه نصب کنید، با این کار هم می‌‌توانید مجسمه‌ها‌، شمع‌های تزئینی، گل و گیاه و وسایل دکوری‌تان را در معرض دید بگذارید و هم به کتاب‌ها و قاب عکس‌های خانوادگی‌تان نظم بدهید.

توجه کنید! در استفاده از اکسسوری‌ها متعادل و میانه‌رو باشید و هرگز افراط نکنید، زیرا بیشتر از آن که فضایی دلپذیر ایجاد کنند خانه شما را به هم ریخته و نابسامان نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید:  ورزش یوگا در دوران بارداری

باز هم توجه کنید! اکسسوری‌ها را متناسب با فضایی که در اختیار دارید به کار ببرید. مثلا یک تابلوی بزرگ روی یک دیوار کوچک اصلا جذاب نیست و یا یک قاب کوچک روی دیوار بزرگ به چشم نمی‌آید و زیبایی خودش را نشان نمی‌دهد.

استفاده از گل و گیاه طبیعی به محیط خانه و ساکنین آن سرزندگی می‌بخشد. سعی کنید کمتر به سراغ گیاهان مصنوعی بروید و اگر شرایط نگهداری دائمی از گیاهان طبیعی را ندارید گونه‌ای از آن‌ها را انتخاب کنید که به رسیدگی و توجه کمتری احتیاج داشته باشند.

ایده جالب دیگر در دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن استفاده از آینه است. البته باید بدانید آینه را کجای پذیرایی نصب کنید! مثلا قرار دادن آینه روبروی پنجره باعث می‌شود نور طبیعی به داخل خانه بازتاب شود و فضایی گرم و روشن برای پذیرایی به وجود بیاید.

اگر طراحی دکوراسیون پذیرایی شما به سبک کلاسیک است می‌توانید در گوشه‌ای از پذیرایی از یک میز کنسول با آینه‌های جدا یا متصل استفاده کنید.

نصب تابلوهای کوچک و بزرگ روی دیوار شکل دلپذیری به فضا می‌دهد. پس بهتر است تصاویری را انتخاب کنید که برای شما معنادار باشد و احساسات مثبتی را به شما و اهالی خانه منتقل کند.

راهنمای کامل طراحی دکوراسیون پذیرایی

دکوراسیون پذیرایی کوچک؛ ناامید نشوید!

طراحی چیدمان پذیرایی‌های کوچک و نقلی یک مقدار سخت‌تر و حساس‌تر است. این نکات را راعایت کنید تا به بیننده القا کنید فضا آنقدرها هم که فکر می‌کند کوچک نیست!

  • در دکوراسیون پذیرایی کوچک غالبا از رنگ‌های روشن استفاده کنید
  • استفاده از آینه‌ها در مقابل پنجره یا منابع نور مصنوعی محیط را بزرگتر نشان می‌دهند
  • پرده‌های نازک و روشن را جایگزین پرده های ضخیم و تیره کنید.
  • بهتر است از فرش‌ها و مبلمان ساده و مینیمال استفاده کنید

کلام پایانی

دکوراسیون پذیرایی کاملا گویای میزان ذوق و سلیقه شماست. پذیرایی جایی است که در آن جمع می‌شوید، تلویزیون می‌بینید، با مهمانان یا اعضای خانواده گپ می‌زنید و زمان قابل توجهی را در آن سپری می‌کنید، پس مهم است که چیدمان آن به گونه‌ای انجام شود که برای شما و اهالی خانه دلچسب و جذاب به نظر بیاید.

منبع: https://www.chidaneh.com

منبع:
majalesalamat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا