تناسب اندام

راهنمای کوتاه و کاربردی ورزشکاران برای مدیتیشن

Rate this post

ما تمرین می کنیم تا از نظر فیزیکی آماده باشیم. ساعت های بی شماری را در باشگاه یا در جاده سپری می کنیم تا قوی و سریع شویم. ما عاشق سخت تمرین کردن و هستیم. اما در برخی از روزها، با انگیزه ماندن واقعا سخت است. و آن، روزهایی است که ما انرژی یا تمایل لازم برای تمرین کردن که موفقیت بلند مدت ما را تعیین می کند در اختیار نداریم.

و اگر می خواهیم موفق شویم، همانطور که بدنمان را تمرین می دهیم، باید برای تمرین دادن ذهنمان نیز وقت بگذاریم. یکی از فعال ترین مربیان مدیتیشنی، جان مین می گفت: اگر می خواهید عالی باشید، نمی توانید یک بدن برنده و یک ذهن بازنده داشته باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چرا مدیتیشن؟

برای اینکه یک ورزشکار عالی باشیم، باید یاد بگیریم بر خستگی روانی، استرس و شک غلبه کنیم. همچنین باید یاد بگیریم بر آنچه که می توانیم کنترل کنیم، تمرکز کرده و چیزهایی که کنترلی بر آنها نداریم را رها کنیم. تا به حال چندین بار در طول یک مسابقه یا تمرین، ناامید، دستپاچه یا عصبانی شده اید؟ اگر بلد بودید که چگونه به سرعت آرام شوید، دوباره تمرکز کنید، و از نو شروع کنید؛ آیا نتیجه مسابقه یا کیفیت تمرینتان تغییری می‌کرد؟

تمرین دادن ذهنتان همانند تمرین دادن بدنتان است. فقط کافی است یاد بگیرید که ساکت بنشینید و توجه تان را متمرکز کنید. هنگامی که کلمه مراقبه را می شنویم، یوگی هایی را تصور می کنیم که ساعت ها در یک وضعیت چهار زانوی عجیب و غریب می نشینند. در عین اینکه ممکن است اهداف آنها با اهداف ما متفاوت باشد، اما مزایای مدیتیشن برای همه یکسان هستند. با آرام نشستن برای چند دقیقه در روز، ما به خودمان یاد می دهیم که تمرکز کنیم، به افکارمان که توسط زندگی روزمره ساکت می شوند گوش کنیم، و یاد بگیریم چگونه تنفس مان را کنترل کنیم.

همچنین بخوانید:  برای بدمینتون به چه لوازمی احتیاج داریم؟

چگونه مدیتیشن را شروع کنید؟

درست مانند تمرین کردن، در هنگام یاد گرفتن مدیتیشن نیز بهترین کار این است که به آرامی شروع کنید. شما بدون آنکه حداقل چند ماه تمرین کنید، در ماراتن شرکت نخواهید کرد، درست است؟ با ۵ دقیقه در روز شروع کنید و به تدریج آن را به ۲۰ دقیقه در روز برسانید. و از آنجا که من می دانم ورزشکاران عاشق برنامه های تمرینی هستند، یک برنامه مدیتیشن مبتدی نوشته ام تا به شما کمک کند کارتان را شروع کنید.

قبل از شروع، این چند نکته را در نظر داشته باشید:

۱- روی یک بالش یا یک پتو بنشینید. اگر نشستن در یک وضعیت چهار زانوی ساده برایتان راحت نیست، روی لبه صندلی بنشینید.
۲- در هنگام نشستن سعی کنید صاف بنشینید، شانه هایتان را شل نگه دارید و دست هایتان را روی هم یا روی زانوهایتان بگذارید.
۳- با بستن چشم ها و انجام دم و بازدم از طریق بینی تان شروع کنید. یک ریتم طبیعی آهسته برای تنفس تان پیدا کنید.

برنامه مدیتیشن سطح مبتدی

هفته اول: ۵ دقیقه در روز، ۳ روز در هفته
تمرکز شما برای هفته اول، به پایان رساندن ۵ دقیقه کامل بدون بی قراری یا باز کردن چشم هایتان است. این کار ممکن است سخت تر از چیزی باشد که فکر می کنید، واقعا سخت! بنابراین هر روز به کار کردن روی آن ادامه دهید.

هفته دوم: ۷ دقیقه در روز، ۳ روز در هفته
تمرکز شما برای هفته دوم، معطوف کردن توجه تان به یک چیز خارجی است. برخی گزینه ها عبارتند از: فضای بین ابروهایتان، تنفس تان یا احساس کردن پدهای انگشت شصت تان و لمس انگشت حلقه. اگر تمرکز شما توسط افکار غیر ارادی بهم می خورد، آرام باشید و دوباره تمرکز کنید.

همچنین بخوانید:  آیا شما هم این ۶ اشتباه را در باشگاه مرتکب می‌شوید؟

هفته سوم: ۱۰ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته
تمرکز شما دراین هفته، همانند هفته قبل است. ما یک روز و چند دقیقه به تمرین روزانه تان اضافه کرده ایم. کلید اصلی، سازگاری است.

هفته چهارم: ۱۵ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته
این هفته، ما تمرکزمان را روی کارهایی قرار می دهیم که می خواهیم در طول مسابقه یا رویداد آینده مان انجام دهیم. خودتان را در حال دویدن یا بلند کردن وزنه ها در یک وضعیت ریلکس و آرام تصور کنید. تجسم کنید که سرحال و سالم در حال عبور از خط پایان هستید.

هفته پنجم: ۲۰ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته
در اینجا همه چیز با هم ترکیب می شود. در طول این ۲۰ دقیقه آرام، تجسم کنید، ریلکس شوید و به درستی نفس بکشید. این جایی است که به خودتان می آموزید آرام و متمرکز بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا