سبک زندگی

راه های افزایش سلامتی بدن با رعایت سبک زندگی سالم

Rate this post

سلامتی

یک نقل قول از چین باستان، که منسوب به فیلسوف «لائو تزو» است می‌گوید: «یک سفر چند هزار مایلی، تنها با یک قدم آغاز می شود.»

مطمئنا درست است. اما چند نفر از ما اهمیت تلاش‌های اولیه را فراموش می‌کنیم! ما اغلب بجای اینکه چیزهای امکان پذیر را بعنوان هدفمان انتخاب کنیم،  بیش از حد روی چیزهای بزرگ تمرکز می‌کنیم. ما به سرعت به جلو حرکت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم که بدن، شغل و روابطمان را تغییر دهیم و در نهایت،  هرگز به هدفمان نمی‌رسیم. اهداف بلند مدت و بزرگ را کنار بگذارید و چیزهای کمتر و کوچکتری انتخاب کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

کریستین کارتر،  دکتر و جامعه شناس مرکز علوم دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: موفقیت‌های کوچک، اغلب منجر به موفقیت‌های بزرگتر می‌شوند و می‌توانند پایه و اساس یک تغییر اساسی باشند.

دلایل آن می‌تواند مستقیم (بیشتر خوابیدن و رابطه جنسی بیشتر، هر دو می‌توانند برای سلامتی مفید باشند) یا غیر مستقیم (یک انتخاب مثبت می‌تواند برای انجام کارهای دیگر به ما انگیزه دهد) باشد. بنابراین به توصیه‌هایی که باعث افزایش سلامتی و شادی شما می‌شوند، توجه کنید: قدم‌های کوچک که می‌تواند در این سال و سال‌های دیگر، تاثیر بزرگی روی ذهن، بدن و روح شما داشته باشد.

۱. روند کاهش وزنتان را کامل کنید

آمار نشان می دهد که کاهش وزن در صدر فهرست تصمیماتی قرار دارد که مردم اتخاذ می‌کنند. اگر این کار، جزئی از لیست برنامه‌های امسال شما هم هست، یک یا چند گزینه‌ی گیاهی را که می‌تواند به افزایش شانس موفقیتتان کمک کند، بررسی کنید.

بعنوان مثال، معلوم شده که کتون موجود در تمشک (که یک ترکیب تولید شده توسط تمشک قرمز است) می‌تواند باعث افزایش از دست دادن چربی شود و همچنین جلوی تجمع چربی‌ها را بگیرد و مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که در برابر آسیب سلولی و بیماری هم از ما محافظت می‌کند.

همچنین مشخص شده که زعفران جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث افزایش سطح سروتونین می‌شود – هورمونی که خلق و خو، خواب و اشتها را کنترل می‌کند – و اما قهوه! البته نه به شکلی که شما فکر می‌کنید. تحقیقات اخیر که در نشریه‌ی دیابت، سندرم متابولیک و چاقی منتشر شده است، نشان داده که افراد مورد آزمایشی که عصاره دانه‌ی قهوه مصرف کردند، در طول دوره‌ی مطالعه ۲۲هفته‌ای، بطور متوسط ۸کیلو وزن کم کرده‌اند.

همچنین بخوانید: خواص زعفران برای سلامتی

لیندسی دانکن، پزشک و متخصص تغذیه مشهور در آستین تگزاس می‌گوید: یک ترکیب طبیعی بسیار فعال به نام «اسید کلروژنیک» با مهار ترشح گلوکز در بدن، اینکار را انجام می‌دهد، و باعث می‌شود که از چربی بعنوان سوخت استفاده شود (چربی سوزی). این دو مکانیزم ترکیبی، برای جلوگیری از جذب چربی و از بین بردن وزن اضافه باهم همکاری می‌کنند.

همچنین بخوانید:  اقدامات اشتباه قبل از رابطه زناشویی

۲. به طبیعت نگاه کنید

تحقیق درباره‌ی اینکه گذراندن وقت در فضای طبیعی بیرون از خانه چه فوایدی برای سلامتی دارد، همچنان ادامه دارد، مخصوصا توسط پژوهشگران ژاپنی. بطوریکه بعضی از شرکت‌های ژاپنی شامل «جنگل تراپی» برای سلامتی کارکنانشان هستند و در جنگل‌های ژاپن برنامه‌های سلامتی با معاینات رایگان وجود دارد.

در یک مطالعه که توسط موسسه تحقیقات محصولات جنگلی و جنگلداری در ژاپن انجام شد، مشخص شد که گذراندن وقت در محیط‌های جنگلی باعث سطوح پایین‌تر از کورتیزول (هورمون استرس)، آهسته شدن ضربان قلب، کاهش فشار خون و احساس آرامش بیشتر می‌شود.

دیگر مطالعات ژاپنی نشان داده‌اند که پیاده روی در جنگل به کنترل سطح قند خون (نه فقط بخاطر اینکه نوعی ورزش است) و افزایش پروتئین‌های ضد سرطانی و همچنین تقویت ایمنی سلول‌های کشنده‌ی طبیعی کمک می‌کند. «سارا سیمپرمن» که یک پزشک درمان طبیعی در شهر نیویورک است، می‌گوید: توضیح کامل درباره‌ی مزایای جنگل تراپی سخت است اما مناظر سرسبز، صدای آرام رودخانه‌ها و آبشارها و رایحه‌ی چوب،گیاهان و گلها، همه در این اکوسیستم پیچیده نقشی ایفا می‌کنند.

جنگل تراپی، مثال خوبی است از اینکه چطور سلامت ما به سلامت محیط طبیعی اطرافمان وابسته است، همچنین یک دلیل عالی برای پیاده روی در جنگل است. سیمپرمن می‌گوید: اگر نمی‌توانید به جنگل بروید، می‌توانید چنین محیطی را در خانه ایجاد کنید، از طریق نگهداری از گیاهان آپارتمانی، گوش دادن به سی‌دی‌های طبیعت و استفاده از روغن با کیفیت و ۱۰۰درصد خالص درخت سرو، کاج، صنوبر یا سرو کوهی.

گیاهان آپارتمانی برای سلامتی ما نیز مفیدند زیرا به پاکسازی هوا و جداسازی مواد شیمیایی مضر مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و تولوئن کمک می‌کنند. فهرستی از بهترین سم زداها: سرخس بوستون، پیچک انگلیسی، ارکیده پروانه‌ای، ارکیده دندروبیوم، درخت فیکوس، آفتابگردان ژربرا، شیپوری پیچی آمریکا، زنبق صلح، گیاه مار،گیاه عنکبوت و چندین گونه از گیاه خون سیاوشان.

۳. از جایتان بلند شوید

ایالات متحده، کشور مردم کم تحرک است و به این دلیل مردم در معرض خطر مشکلات سلامتی و حتی مرگ زودرس قرار دارند. استیون بلر، استاد علوم ورزشی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کارولینای جنوبی می‌گوید: عدم فعالیت بدنی امریکایی‌ها،  بزرگترین مشکل بهداشت عمومی در قرن ۲۱است.

او به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند حدود ۲۵تا ۳۵درصد از بزرگسالان آمریکایی، فعالیت بدنی ندارند ــ این بدین معنی است که آنها شغل کم تحرک دارند یا هیچ برنامه‌ای برای فعالیت بدنی منظم ندارند و بطور کلی در اطراف خانه یا حیاط تحرکی ندارند – این ۴۰تا ۵۰میلیون نفر در معرض خطر بی تحرکی قرار دارند.

همچنین بخوانید:  راز پوست صاف زنان کره‌ ای

بر طبق مطالعات طولانی مدتی که در مورد تمرینات هوازی در مجله‌ی پزشکی بریتانیا منتشر شد، عدم تناسب اندام، حدود ۱۶درصد از مرگ و میرهای زنان و مردان را به خود اختصاص می‌دهد ( این عدد با تخمین تعداد مرگ و میرهایی که با ۳۰دقیقه پیاده روی قابل پیشگیری بودند، محاسبه شده است)

بلر می‌گوید: برای این مقایسه، چاقی بعنوان دلیل ۲تا ۳درصد از مرگ‌ها در نظر گرفته شد. فعالیت بدنی برای مغز و سلامت روانی نیز ضروری است. در واقع مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل را در فرد کاهش دهد.

بنابراین با خودتان قرار بگذارید که هرگز بیشتر از یک ساعت در یک جا ننشینید و هر از چند گاهی چند دقیقه بلند شوید. بر طبق یک تحقیق، ایجاد وقفه در بی تحرکی، می‌تواند به کاهش قند خون، تری گلیسیرید، شاخص توده‌ی بدنی و اندازه‌ی دور کمر کمک کند و همچنین متعهد شوید که هر روز حداقل ۳۰دقیقه را به فعالیت بدنی اختصاص دهید مانند پیاده روی.

۴. چیز جدیدی یاد بگیرید

فرا گیری علم و دانش، مغز شما را تحریک و از آن محافظت می‌کند، مخصوصا اگر چیزی مانند نواختن یک ساز یا یادگیری زبان دوم را انتخاب کنید. مطالعات متعددی ارتباط بین درس‌های موسیقی و افزایش توانایی‌های شناختی و هوش را نشان داده‌اند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه نورث وسترن، کسانی که به دو زبان صحبت می‌کنند نسبت به کسانی که به یک زبان حرف می‌زنند، شاید راحت‌تر بتوانند تمرکز، الویت بندی و چند کار همزمان را انجام دهند. مطالعات دیگری نشان می‌دهند که صحبت کردن به دو زبان، خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالای ۶۵سال را کاهش می‌دهد.

علاوه بر مزایای عقلی، فواید عاطفی‌ای نیز در این رابطه وجود دارد. روانشناس «گری مارکوس» رئیس مرکز دانشگاهی زبان و موسیقی توضیح می‌دهد: دستیابی به یک مهارت جدید و با دوام ــ که می‌تواند نواختن گیتار یا صحبت به زبان فرانسه باشد ــ می‌تواند لذت مغز برای یادگیری چیزهای جدید را مهار کند و به شما ارزشی دائمی بدهد: یک حس رضایت و شادی که روانشناس پیشگام «آبراهام مزلو» آن را «خودشکوفایی» نامیده است.

مارکوس توضیح می‌دهد که دو نوع لذت وجود دارد: لذت لحظه‌ای و لذت طولانی مدتی که در جستجوی کمال در زندگی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که احساس هدف و رشد شخصی بیشتر، به لذت نوع دوم مربوط است و باعث کاهش سطح کورتیزول، عملکرد بهتر سیستم ایمنی، و خواب با کیفیت می‌شود.

برای شروع، به دنبال کلاس‌های موسیقی یا زبان که در کالج یا مکان‌های دیگر برگزار می‌شود بروید، و در هر کدام که علاقمندید، ثبت نام کنید. مارکوس اشاره می‌کند: مهم‌ترین چیز بعد از نظم و انضباط خود شخص، داشتن یک معلم عالی است، اما بهترین معلم لزوما بهترین موسیقیدان یا زبان شناس نیست.

همچنین بخوانید:  دلایل و راهکارهای درمان اسهال نوزادان

کسی را پیدا کنید که با شما بخوبی ارتباط برقرار کند، به آنچه که شما در آن نیاز به تمرین دارید، توجه کند و برای رفع نقاط ضعفتان، پیشنهادات خوبی داشته باشد. همچنین کتاب، دی وی دی و دیگر منابع آموزشی بسیاری در دسترس شما هستند. درباره‌ی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید، یک جستجوی سریع اینترنتی انجام دهید و اجازه دهید که تغییر و تحول آغاز شود.

۵. مقداری شاهدانه بخورید

شاهدانه گیاهی است که می‌تواند برای ساختن کاغذ، پلاستیک، طناب و پارچه مورد استفاده قرار گیرد و همچنین بعنوان یک غذای فوق العاده مغذی نیز مشهور است. «اشلی کوف» متخصص تغذیه در لس آنجلس می‌گوید: شاهدانه یکی از معدود منابع پروتئین کامل گیاهی است. بدین معنا که حاوی مقادیر کافی از همه نوع اسید آمینو است، از جمله آنهایی که برای سم زدایی سلولی، تولید آنزیم‌های حیاتی، رشد و بازسازی عضلات و حتی ترمیم DNA لازم هستند.

شاهدانه همچنین اسیدهای چرب ضروری‌تان را فراهم می‌کند – از جمله  «اسید لینولئیک گاما» که کمیاب است اما برای خانم‌ها ضروری است ــ و باعث می‌شود که شاهدانه، یک بخش مهم از رژیم غذایی ضد التهاب را تشکیل دهد و برای تعادل هورمون‌ها موثر باشد.

اگر نمی‌دانید که چطور این ماده‌ی بسیار عالی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مقداری شاهدانه روی سالادتان بپاشید یا شیره‌ی شاهدانه‌ی بدون شکر را درون چای یا قهوه‌تان بریزید. همچنین می‌توانید دستور غذاهای مختلفی در یک کتاب آشپزی با عنوان «آشپزی با شگفت انگیزترین مواد غذایی طبیعی» که بتازگی توسط جولی موریس منشر شده، پیدا کنید.

از جمله حموس شاهدانه و شاهدانه‌ی شکلاتی با جو دوسر و … کوف اضافه می‌کند: من انواع آجیل و دانه‌ها را پیشنهاد می‌کنم، بنابراین مجبور نیستید که همیشه شاهدانه مصرف کنید. اما این ماده می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی شما جایی داشته باشد.

۶. رابطه جنسی داشته باشید

کمی خوشگذرانی می‌تواند برای شما مفید باشد. «برایان کلمنت» و «ماریا کلمنت» متخصصان تغذیه، پزشکان درمان طبیعی و مشاوران سلامت در موسسه‌ی بهداشت بقراط در غرب پالم پیچ، می‌گویند: رابطه‌ی جنسی سالم، یک داروی قوی است. فعالیت جنسی، افسردگی، عصبانیت، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

این کار، نوعی مواد شیمیایی در بدن آزاد می‌کند که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند، حتی با تولید مواد شیمیایی که به ساخت دندریت‌های جدید کمک می‌کنند و ارتباط نورون‌ها در مغز را تسهیل می‌کنند، باعث بهبود حافظه می‌شود. در واقع محققان دانشگاه Wilkes متوجه شدند کسانی که در هفته یک یا دوبار رابطه جنسی دارند، نسبت به کسانی که رابطه جنسی کمتری دارند، به میزان ۳۰درصد بیشتر دارای ایمونوگلوبولین A ( یک آنتی بادی برای مبارزه با ویروس و باکتری) هستند.

اما کسانی که شریک زندگی ندارند چطور؟ مشکلی نیست! محققان مطالعه‌ی دیگری انجام دادند و دریافته اند که نوازش یک حیوان خانگی به مدت ۱۸دقیقه در روز، همان اثرات را دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا