طب سنتی

راه های شناخت و تشخیص عسل طبیعی

Rate this post

در این مقاله قصد داریم راه های تشخیص عسل طبیعی و عسل تقلبی را بررسی کنیم.

بطور کلی در توضیح عسل طبیعی باید گفت که عسلی که دارای طعم و خاصیت منحصر به فرد بوده و از شهد گل ها و فرآورده طبیعی زنبورها حاصل می گردد عسل طبیعی نام دارد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

تمامی فراورده های عسل که با شربت های گیاهانی از جمله نیشکر ، ذرت  و یا شربت برنج تهیه می شوند عسل تقلبی نام دارد یعنی زنبورهای عسل با استفاده از شربت های ساکارز ، نیشکر و … تغذیه کرده و یا فروشندگان متقلب با استفاده از آب و شکر و اسانس های مخصوص یک ماده تقلبی بنام عسل را تولید و روانه بازار می کنند که بدون دخالت زنبورها در پروسه تولید عسل می باشد.

تشخیص عسل طبیعی

متاسفانه امروزه باورهای غلطی در رابطه با تشخیص عسل طبیعی در میان مردم و فروشندگان عسل باب شده که به هیچ عنوان پایه و اساس علمی نداشته و کاملا منسوخ شده به شمار می آیند.

برای مثال میگویند که اگر عسل با آتش زدن کبریت بسوزد یعنی تقلبی است یا برعکس اما این روش ، روش قابل قبولی برای تشخیص عسل اصل از عسل تقلبی نیست زیرا ماهیت هر عسل با عسل دیگر متفاوت است.

عده ای نیز بر این باورند که از روی رنگ عسل می توان عسل تقلبی را تشخیص داد اما باید قبل از آن به این نکته نیز توجه کرد که عوامل مختلفی از جمله پوشش گیاهی منطقه ، خاک محیط و شهد گل استفاده شده توسط زنبورهای عسل بر روی خروجی عسلی که زنبور تولید می کند تاثیر گذار است در نتیجه خروجی کندوی عسل ها با رنگ های متفاوتی خواهد بود.

همچنین بخوانید:  سرفه خشک؛ دلایل و راه های درمان در طب سنتی

تشخیص عسل از طریق بو نیز نمی تواند به شما این اطمینان را دهد که عسلی که خریداری می کنید عسل طبیعی است یا عسل تقلبی زیرا این امکان وجود دارد که تولید کننده عسل یا فروشنده واسطه از روش های تقلبی مانند اضافه کردن اسانس هایی شبیه به بوی عسل شمارا کاملا گمراه کنند.

نکته دیگری که در خرید عسل طبیعی حائز اهمیت می باشد این است که از فروشنده ای عسل را تهیه کنید که علم شناسایی عسل و نحوه تولید آن را داشته باشد و بر اساس شنیده هایش در رابطه با عسل تقلبی و عسل طبیعی به شما اطلاعات نادرست ندهد .

روش های شناسایی عسل طبیعی

حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که از کجا بفهمیم عسل طبیعی است و از چه راه های مطمئن تری می توان عسل اصل را از عسل تقلبی تشخیص داد.

روش اول که یک روش صد در صد قطعی برای تشخیص و شناسایی عسل طبیعی است ، تست عسل در آزمایشگاه است و با اندازه گیری معیارهای مربوطه مشخص می کند که عسل تقلبی است یا خیر ، که یکی از این معیارها اندازه گیری مقدار ساکارز موجود در عسل می باشد که برای اصل بودن عسل این مقدار باید کمتر از 5 درصد باشد .

روش بعدی تشخیص عسل طبیعی بدون ابزار آزمایشگاهی و بوسیله خود شما می تواند انجام شود.

کدر بودن عسل در شیشه به طوری که هیچ گونه نوری از آن عبور نکرده و هیچ چیزی در پشت شیشه مشخص نباشد نشانه ای اصل بودن عسل می باشد.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی برای عضله سازی

راه دیگر تشخیص عسل طبیعی میزان چسبندگی و حلالیت آن در آب سرد یا آب هم دمای محیط می باشد

به این صورت که اگر با ریختن عسل در آب ، عسل خاصیت چسبندگی خود را حفظ کند ، به آهستگی حل شود و به راحتی و به سرعت از هم نپاشد آن عسل می تواند عسل طبیعی و اصل باشد. اما اگر به سرعت در آب حل شده و خاصیت چسبنگی خود را در آب حفط نکند و به سرعت از هم بپاشد یعنی عسل تقلبی است.

راه های شناخت و تشخیص عسل طبیعی

راه دیگر تشخیص عسل اصل از عسل تقلبی این است که هنگامی که با قاشق از عسل بردارید ، عسلی که سرازیر میشود بصورت پیوسته سرازیر میشود و قطرات آن قطع نمیشود. حتی اگر در یخچال بوده باشد.

راه های شناخت و تشخیص عسل طبیعی

نکته دیگر در رابطه با عسل این است که عسل طبیعی رس میبندد . یا به اصطلاح عامیانه شکرک میزند.

طی تحقیقات انجام شده از زمان مصر باستان ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عسل به هیچ عنوان از بین نمی رود و فاسد نمیشود ، در واقع عسل طبیعی تاریخ انقضا ندارد.

رس بستن عسل نشانه چیست؟

شکرک زدن عسل نشانه تقلبی بودن آن نیست و در واقع به این این عمل رس بستن عسل یا پدیده تبلور عسل می گویند که در بین مردم به شکرک زدن معروف است ، در حالت کلی رس بستن عسل نشانه طبیعی و ارگانیک بودن عسل است و علت آن نیز وجود قند های فروکتوز ، گلوکوز و … می باشد.

رس بستن عسل طبیعی از پایین شیشه عسل شروع می شود و به سمت بالا حرکت میکند و دانه های رس بسته به قدری ریز هستند که هنگام خوردن عسل رس بسته در دهان احساس نمی شوند و حتی در صورت لمس کرن عسل ، شما دانه های رس بسته را مانند دانه های شکر بر روی دست خود احساس نخواهید کرد.

همچنین بخوانید:  فواید اعجاب انگیز سرکه سیب

راه های شناخت و تشخیص عسل طبیعی

مناسب ترین دما برای رس بستن عسل دمای 14 درجه سانتی گراد می باشد ، به این نکته توجه کنید که در دمای خیلی کم ، برای مثال صفر درجه سانتی گراد عسل رس نمیبندد یعنی رس بستن عسل بازه ی دمایی مشخصی دارد، اگر بخواهیم عسل رس بسته را به عسل مایع تبدیل کنیم باید عسل را به مدت چند ساعت در آب گرم حدود 65 درجه قرار دهیم . توجه داشته باشید که عسل نباید به نقطه جوش برسد زیرا خواص و کیفیت عسل کاهش پیدا میکند و یا از بین میرود.

در طب سنتی برخی بر این باورند که عسل رس بسته نسبت به عسل مایع خاصیت درمانی و دارویی بیشتری نیز خواهد داشت. بطوری که در کشورهای اروپایی این نوع عسل بسیار پر طرفدار بوده و جزء گران ترین عسل ها بشمار میرود.

عسل های تقلبی که با ساکارز ساخته می شوند شکرک نمیزنند و بعد از مدتی سفت می شوند بطوریکه به سختی از شیشه عسل جدا خواهند شد.

بطور کلی باید در خرید عسل طبیعی دقت کنید و از فروشندگان و تولیدکنندگان معتبر عسل را تهیه کنید. سبزینه راه با سال ها تحقیق و تجربه در زمینه طب سنتی و نحوه تولید عسل ، عسل طبیعی و ارگانیک را خدمت شما دوستان عزیز ارائه میدهد.

امیدواریم این مقاله شما را در شناسایی عسل طبیعی یاری کرده باشد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا