طب سنتی

رایحه درمانی و فواید جالب آن

Rate this post

در مکاتب طب سنتی و طب طبیعی در جهان به ویژه مکاتب درمانی شرقی مانند طب سنتی هند و چین شیوه ای درمانی به نام رایحه درمانی وجود دارد که در این شیوه درمانگران با کمک رایحه اسانس ها و روغن های گیاهی و طبیعی به درمان برخی از بیماری های جسم و روح می پردازند. در این مکاتب درمانگران با تجویز عطرها و روغن های گیاهی به بیماران شان بسیاری از اختلالات موجود در بدن از قبیل بی خوابی، بی نظمی های دوران قاعدگی، استرس، افسردگی و بسیاری دیگر از بیماری ها را تسکین و در برخی موارد درمان می کنند. در حال حاضر در جهان بیش از ۱۵۰ نوع روغن یا عصاره گیاهی وجود دارد که یکی از شفابخش ترین و معجزه آسا ترین آن ها در درمان اختلالات جسمی و روحی عصاره گل سرخ است که در کشورمان نیز به وفور یافت می شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

 با عطر درمان می شوید!

 

رایحه درمانی که از آن با نام عطردرمانی نیز یاد می شود شیوه ای درمانی در مکاتب درمانی شرقی است که به طور مستقل یا در کنار شیوه های درمانی دیگر مانند ماساژدرمانی و طب گیاهی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه درمان اختلال ها و بیماری های جسم و روح به واسطه بوئیدن عصاره و عطری که از گیاهان دارویی به دست می آید درمان و تسکین می یابند. درمانگران به شیوه های مختلفی روغن ها و عطرهای گیاهی را به بیماران تجویز می کنند. آن ها متناسب با شرایط بیمار بوئیدن و استشمام رایحه یا عطری خاص یا ماساژ گرفتن با روغن یا اسانس گیاهی خاص را به او توصیه می کنند. به عنوان مثال گاهی به بیمار توصیه می شود با روغن گل سرخ یا روغن بابونه یا هر گیاه دارویی دیگر که برای درمانش مناسب است، ماساژ دریافت کند. به این ترتیب بیمار خواص دارویی عطر را از طریق پوست و به صورت موضعی دریافت می کند و گاهی با استشمام رایحه ای خاص که از عود متصاعد می شود، درمان می شود. شیوه درمانی رایحه درمانی به عنوان یک شیوه درمانی موثر در کنار انواع ماساژ درمانی ها، درمان های طب سنتی هند و برخی از شیوه های درمانی مکتب طب سنتی چین مورد استفاده بوده و در جهان رایج است.

همچنین بخوانید:  دلایل اسهال در نوزادان + علائم و راه های درمان

 این شیوه درمانی محدودیت سنی ندارد

 

درمانگران عطردرمانی استفاده از اسانس یا روغن گل سرخ را یکی از بهترین و مفیدترین روش ها برای درمان بیماری ها و اختلال های جسمی و روحی در گروه های مختلف سنی می دانند. از دیدگاه این گروه اسانس یا رایحه گل سرخ از جمله موثرترین و ملایم ترین اسانس ها و رایحه هایی است که در میان دیگر اسانس ها برای درمان بیماری های جسم و روح مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت استفاده برای گروه های سنی مختلف از قبیل کودکان، نوجوانان، جوانان و کهنسالان را دارد.

 

 طرز تهیه اسانس گل سرخ

تهیه اسانس گل سرخ سختی و مشقت بسیار زیادی دارد، به طوری که برای به دست آوردن یک لیتر اسانس یا روغن معطر گل سرخ لازم است ۵ هزار کیلو گلبرگ گل مورد استفاده قرار گیرد. از این رو فراهم کردن اسانس گل در منزل به این شیوه که مقدمات پیچیده ای دارد کار چندان ساده ای نیست. حکمای طب سنتی ایران اما برای به دست آمدن عصاره یا روغن معطر گل سرخ راهکار دیگری دارند که تهیه اسانس گل سرخ در منزل را ساده می کند. آن ها برای تهیه این اسانس گلبرگ های گل سرخ را درون روغن زیتون می ریختند و آن را برای مدت زمان نسبتا طولانی نگهداری می کردند تا عصاره گلبرگ ها درون روغن زیتون برود، سپس از این عصاره برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

پیشگیری و درمان با عطردرمانی

درمانگران رایحه درمانی در جهان با کمک اسانس ها و عطرهای شفابخشی که سراغ دارند قادرند توانایی بدن را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری های پوست و مو، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، اختلالات گردشی خون، بیماری ها و اختلالات زنان، اختلالات عصبی و روانی و دردها و بیماری های مفصلی عضلانی افزایش دهند. به این ترتیب که با تجویز ماساژ یا حمام کردن با عصاره های گیاهی و بوئیدن اسانس گیاهان دارویی که تعداد آن ها در طبیعت زیاد است به مراجعان خود کمک می کنند. درمانگران از این شیوه نه تنها برای درمان بیماری ها و اختلال های جسمی و روحی استفاده می کنند بلکه به کمک آن ها از ابتلا به برخی از بیماری ها مانند اختلال های دوران قاعدگی در زنان، دردهای مفصلی و بی خوابی پیشگیری می کنند.

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص گیاه مرزنجوش

 

 گل سرخ ببوئید تا افسرده نشوید

 

یکی از ویژگی های گل سرخ، خاصیت ضدافسردگی و نشاط آور آن است که بسیار مورد توجه درمانگران در مکاتب مختلف درمانی به ویژه طب سنتی هند قرار گرفته است. در این شیوه درمانی، درمانگر با تجویز اسانس یا روغن این گیاه به بیمارش به او کمک می کند تا به مرور بر افسردگی غلبه کرده و این بیماری را پشت سر بگذارد. در این شیوه درمانی بیمار با بوئیدن اسانس گل سرخ در مدت زمان مشخصی در طول روز و در یک دوره درمانی مشخص که متخصص برای او درنظر می گیرد به درمان مشغول می شود البته این شیوه درمانی به عنوان درمان کمکی به بیمار تجویز می شود. در این حالت بیمار تحت نظارت پزشک خود اقدامات لازم را در طب رایج یا طب سنتی برای درمان بیماری افسردگی پشت سر می گذارد و در کنار آن از عطردرمانی و رایحه گل سرخ نیز برای بازگشت نشاط و شادابی به جسم و روحش یاری می گیرد. در این روش بیمار با گرم کردن شیشه روغن گل سرخ کمک می کند تا رایحه آن در هوای محل کار یا منزل متصاعد شود و او از این هوا استنشاق کند.

 

 تنظیم قاعدگی با عصاره گل سرخ

درمانگران و متخصصان آروماتراپی، استشمام روغن گل سرخ و بخور آماده شده از گل های خشک شده آن را در تنظیم دوره های قاعدگی خانم ها بسیار موثر می دانند. درمانگران مکاتب مختلف درمانی در سراسر جهان گیاه گل سرخ را به صورت خوراکی و موضعی برای بیماران شان که از اختلال در دوره های قاعدگی اعتراض دارند، تجویز می کنند. استعمال این گیاه به صورت خوراکی یا موضعی کمک زیادی به برطرف شدن بی نظمی های عادت ماهانه در خانم ها می کند. علاوه بر این متخصصان عطردرمانی اسانس گل سرخ را یکی از معجزه آسا ترین داروها با منشا طبیعی برای درمان برخی از ناتوانی های جنسی در مردان و زنان می شناسند.

همچنین بخوانید:  روغن وانیل و مزایای آن برای سلامتی

 

افزایش توان رحم با بوئیدن عطر گل سرخ

 

به اعتقاد درمانگران طب سنتی هند روغن و اسانس گل سرخ علاوه بر تنظیم اختلال های دوران قاعدگی، تاثیر زیادی در درمان اختلالات ناشی از دوران بارداری و باروری در زنان دارد. علاوه بر شیوه درمانی رایحه درمانی می توان با تجویز اسانس گل سرخ و روغن آن برای خانمی که تصمیم به مادر شدن دارد، او را به لحاظ روحی و جسمی برای بارداری آماده کرده و مقاومت بدن و سلامت جسمی و روحی او را برای این کار افزایش دهد. حکیمان و درمانگران مکاتب طب سنتی جهان، گل سرخ را یکی از موثرترین گیاهان دارویی مناسب در دوران پیش از بارداری می دانند. درمانگران رایحه درمانی به مادران جوان توصیه می کنند تا پیش از باروری و پس از آن عطر یا اسانس گل سرخ را استشمام کنند.

 

 هوای خانه را پاکسازی کنیم

 

امروزه بسیاری از مردم در سراسر جهان متناسب با اقلیم و شرایط آب وهوایی خود از انواع گیاهان شفابخش و دارویی برای پاکسازی محیط زندگی، خانه و محل کارشان استفاده می کنند، همان شیوه ای که در زمان های گذشته در میان خانواده ها مرسوم بود. خوشبختانه در شیوه عطردرمانی برای این منظور نیز نسخه های جالبی وجود دارد. درمانگران برای ضدعفونی کردن و پاکسازی فضای منزل متناسب با اقلیم و روحیات خود از اسانس یا عطر گیاهانی چون گل سرخ، رزماری، مرزه، ترنج، اکالیپتوس، سیر و پیاز استفاده می کنند. همانطور که امروزه نیز در بسیاری از خانه ها شاهدیم که در فصل های سرد سال از بخور برگ های اکالیپتوس یا آویشن برای پاکسازی محیط خانه استفاده می کنند.

رایحه درمانی و فواید جالب آن

منبع : lifemag.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا