طب سنتی

روغن قهوه و خواص درمانی آن برای ذهن و جسم

Rate this post

روغن قهوه

قهوه یکی از معروف ترین نوشیدنی ها بر روی کره زمین است، بطوریکه تنها در ایالات متحده، روزانه 100 میلیون فنجان قهوه مصرف می شود. همانطور که همه ما می دانیم قهوه از دانه های گیاه قهوه با نام علمی Coffea گرفته می شود. دانه گیاهی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، Coffea Arabica است اما با توجه به این که قهوه در مناطق مختلفی از جهان رشد می کند، می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

دانه های قهوه منبع اصلی روغن قهوه هستند و به دلیل رایحه قوی که دارند، موجب تقویت ذهن و افزایش نشاط می شوند.
اسانس قهوه از محبوب ترین رایحه ها در آروماتراپی است و رایحه بینظیر آن موجب بهبود تنفس و افزایش انرژی در بدن خواهد شد.

روغن قهوه و خواص درمانی آن برای ذهن و جسم

روغن و اسانس قهوه به دلیل استفاده در بسیاری از محصولات خانگی و محصولات زیبایی بسیار محبوب است. روغن قهوه از طریق دانه های قهوه درخت Coffea Arabica با کمک روش های مختلفی استخراج می شود.
در ادامه مزایای مختلف و موارد استفاده از روغن قهوه ذکر شده است:

روغن قهوه روحیه شما را تقویت می کند

روغن قهوه به دلیل رایحه تقویت کننده ای که دارد، برای مقابله با اختلالات متعدد مربوط به سیستم عصبی، مانند استرس، اضطراب و افسردگی بسیار کارآمد است. برای مقابله با چنین مشکلاتی، تکه های کوچک پنبه را در این روغن درمانی قرار داده و در کنار تخت خواب خود قرار دهید تا با پخش کردن عطر قهوه در اتاق، به مبارزه با اثرات افسردگی کمک کند. همچنین به طور مشابه باعث بهبود تمرکز و توانایی شما در تمرکز می شود.

همچنین بخوانید:  محافظت از پوست در برابر چین و چروک با محصولات طبیعی

روغن قهوه و سیستم ایمنی

روغن قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها بسیار مفید است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی کرده و به طور قابل توجهی از خطر آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

 

عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد

از روغن قهوه می توان در بخار درمانی برای مقابله با گرفتگی بینی و تسکین مشکلات ناشی از گرفتگی بینی و قفسه سینه استفاده کرد. برای پاک کردن مجاری بینی که مسدود شده اند و بهبود عملکرد تنفسی و کاهش تب، کافی است روغن قهوه را استنشاق کنید. همچنین می توانید کمی از روغن قهوه را درون دستگاه بخور بریزید تا عطر آن در محیط اتاق پخش شود.

از سوی دیگر برای خلاص شدن از شر احساس آزار دهنده حالت تهوع، اسانس دانه های قهوه را بو کنید. عطر قهوه به سرعت احساس حالت تهوع را کاهش می دهد.

اشتهای شما را افزایش می دهد

بوییدن عطر روغن قهوه روحیه را بالا برده و میل شما به غذا خوردن را افزایش می دهد. بنابراین، برای کسانی که اشتهای خود را از دست داده اند و یا تمایلی به خوردن غذا ندارند، مفید خواهد بود.

از چین و چروک پوست جلوگیری می کند

به دلیل وجود مقادیر بالایی از ویتامین E، استرول ها، اسیدهای چرب و … در روغن قهوه، از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی، تخریب DNA و آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. روغن قهوه با افزایش تولید کلاژن، به شما کمک می کند پوستی نرم و لطیف داشته باشید و از ایجاد چین و چروک، پوست خشک و خطوط پنجه کلاغی جلوگیری خواهد کرد. برای بهرمندی از خواص روغن قهوه برای پوست باید این روغن درمانی را به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کنید.

سلولیت را کاهش می دهد

روغن قهوه جریان خون در زیر پوست را افزایش داده و با تقویت پوست، به کاهش ظاهر سلولیت کمک می کند. کافی است با مقداری روغن قهوه، پوست نواحی دارای سلولیت را ماساژ دهید. برای اثر بخشی بیشتر از فوم رولر استفاده کنید.

درد و گرفتگی عضلات را تسکین می دهد

برای تسکین درد عضلانی می توانید روغن قهوه را به همراه روغن زیتون رقیق کرده و بر روی عضلاتی که دچار درد و اسپاسم هستند، ماساژ دهید تا تسکین پیدا کنند.

همچنین بخوانید:  چای سفید را بهتر بشناسیم

ضد افسردگی

رایحه قوی روغن قهوه، به بهبود خلق و خو شما کمک کرده و افسردگی، استرس و اضطراب را برطرف می کند.

عنصر مهم در آروماتراپی

روغن قهوه دارای اثرات درمانی است و به آرامش ذهن و جسم در ماساژ و آروماتراپی کمک شایانی خواهد کرد.
عطر فوق العاده این روغن توانایی بهبود هوشیاری ذهنی را دارد. به همین دلیل در انواع محصولات مربوط به رایحه درمانی، شمع، عطر، خوشبو کننده هوا و بسیاری دیگر از محصولات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن قهوه و خواص درمانی آن برای ذهن و جسم

نیش و گزش حشرات را بهبود می بخشد

نیش و گزش حشرات با استفاده موضعی از روغن قهوه قابل بهبود است. روغن قهوه درد و تورم را کاهش می دهد و التهاب در آن ناحیه را بهبود می بخشد. بنابراین در صورت گزش توسط حشرات، این روغن را بشکل موضعی بر روی پوست استعمال کنید.

عنصر مهم در محصولات مراقبت از پوست

روغن قهوه در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی طرفداران زیادی دارد و به همین علت از آن در بسیاری از محصولات زیبایی، روغن های ماساژ، شامپو مو و بدن، لوسیون های پوست صورت و بدن، رژ لب، انواع کرم ها و صابون ها استفاده می شود. همچنین ثابت شده است که استفاده از محصولات آرایشی حاوی اسانس قهوه به شما کمک می کند پوستی نرم و سالم داشته باشید.

مو را تقویت می کند

کافئین موجود در روغن قهوه توانایی تحریک رشد سلول های مو و سرکوب ریزش مو در زنان و مردان را دارد. دو قطره روغن قهوه را به شامپو یا نرم کننده مو خود اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی مو های شما بماند. سپس آبکشی کنید.

خرید روغن قهوه

شما می توانید روغن قهوه و دیگر روغن های گیاهی کمیاب را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه سبزینه راه تهیه کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

طرز تهیه و استخراج روغن قهوه

روغن قهوه از دو طریق از دانه گیاه قهوه استخراج می شود.
اولین روش پرس سرد است. در این فرآیند از میزان کمی حرارت برای استخراج روغن از دانه های قهوه استفاده می شود. به همین دلیل به ترکیبات شیمیایی روغن آسیب وارد نمی شود و تقریبا تمام خواص روغن قهوه، حفظ خواهد شد.
فرآیند دوم به روش CO2 یا کربن دی اکسید معروف است. در این فرآیند از دی اکسید کربن به عنوان حلال برای استخراج روغن از دانه قهوه استفاده می شود. در هر دو فرآیند، روغن غلیظ و اسانس، از دانه های گیاه قهوه استخراج می شود. رایحه این روغن بسیار قوی است و بویی شبیه قهوه تازه دم شده دارد.

همچنین بخوانید:  آرامش درماني )ریلکس تراپی )چیست؟

روغن قهوه و خواص درمانی آن برای ذهن و جسم

طرز تهیه روغن قهوه در خانه

تهیه روغن قهوه در خانه کار چندان سختی نیست و می توان به راحتی آن را در خانه تهیه کرد.
برای این منظور باید از 6 فنجان روغن زیتون و 300 گرم دانه قهوه بو داده یا سبز استفاده کنید.
هر دو ماده را در قابلمه ریخته و با حرارت بسیار ملایم اجازه دهید دانه های قهوه در روغن زیتون پخته شوند. این فرآیند ممکن است 8 تا 10 ساعت زمان ببرد. برای جلوگیری از سوختن دانه های قهوه هر چند دقیقه ترکیب را با قاشق چوبی هم بزنید.
به محض آماده شدن روغن، آن را از صافی رد کرده و روغن حاصل شده را در بطری شیشه ای تیره رنگ بریزید و در جای تاریک نگهداری کنید.

استفاده از روغن قهوه

روغن قهوه را می توانید بشکل موضعی بر روی پوست ماساژ دهید و یا عطر آن را استشمام کنید. روغن دانه قهوه در بسیاری از روتین های مراقبت از پوست به دلیل خاصیت ضد پیری و ضد سلولیت که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای اسانس قهوه نیز می توان به محصولات خوشبوکننده خانگی مانند شمع و خوشبو کننده های هوا اشاره کرد.

بخار درمانی

پخش بوی قهوه از طریق دستگاه بخور باعث بهبود عملکرد ذهن، بدن و روح می شود، عملکرد تنفسی را بهبود بخشیده و اشتها را افزایش می دهد.

درد عضلات و مفاصل

ماساژ با روغن قهوه می تواند درد و اسپاسم عضلات را کاهش دهد و موجب آرامش جسم شود.
قهوه تا حدی اثر تسکین دهنده دارد که در طب سنتی برای استفاده از خواص دارویی آن، برگ های درخت قهوه را می جوشانند و سپس مستقیماً بر روی پوست یا در وان حمام به عنوان مسکن موضعی استفاده می کنند تا به طور کلی درد عضلات و مفاصل تسکین پیدا کند.

محصولات مراقبت از پوست

از اسانس قهوه به طور گسترده ای در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی استفاده می شود. قهوه یکی از محبوب ترین مواد افزودنی است که در کره بدن، نرم کننده لب، بمب های حمام، ماسک صورت و کرم های تقویتی استفاده می شود.

عوارض جانبی روغن قهوه

در صورت پاسخگویی به کافئین و یا حساسیت به قهوه، باید از استفاده از روغن قهوه خودداری کنید. همچنین مادران باردار یا شیرده و کودکان باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

اگر شما خانم باردار، مادر شیرده و کودک هستید، قبل از استفاده از روغن های اسانسی مانند روغن قهوه باید با پزشک خود مشورت کنید و قبل از استفاده مقداری از آن را بر روی پوست دست خود تست کنید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا